המימד הוירטואלי והמציאות- שיתוף בסיפור שקרה

evanescent

New member
אני לא יודעת אם היתה היעלבות

אולי כמו שאתה אומר הוא נתפס לפסימיות וחשב שאם אנשים יחשבו עליו ככה זה יפריע לו בתפקודים שהוא היה רגיל להם בחייו, או הסיק שהעולם רע מידי....

אבל לגבי עלבון, נראה לי שמאדם שמכירים יותר ראציונאלי להעלב כי אולי בגלל ההיכרות מעריכים אותו כאינטלגטי ויותר חוששים שהוא אולי צודק, לכן יש סיבה יותר מוצדקת לשנות את הדימוי העצמי בעקבות משהו שהוא אומר.
 

evanescent

New member
אני מבינה שבני אדם רוצים וכו'

אבל בני אדם רוצים הרבה דברים ומצליחים לרוב לקבל רק חלק, לעיתים קרובות אפילו חלק קטן, אז עדיין מעצם זה שמשהו מתנהל בניגוד למה שאדם רצה לא נובע שאין מה לתמוה אם הוא התאבד בגלל זה.
 
אם מה שעומד ביסוד העלבון היא התערערות הביטחון

שאולי המעליב צודק, אז ייתכן ואצל רבים מתערער הביטחון שגם מעליבים זרים צודקים ולא רק מי שמכיר אותם. אחרת צריך למצוא הסבר סיבתי אחר להיעלבות. ברור שיש להיעלבות מזרים סיבה כלשהי והיעלבות מזרים זו תופעה נפוצה. ודאי לא נדירה. אובדנות בגלל זה היא כן נדירה, אבל עצם ההיעלבות מזרים לדעתי לא.

נכון שבני אדם רוצים הרבה דברים ומקבלים רק חלק, אבל בתוך הרצונות יש חלוקה בין עוצמת הרצונות ובין עוצמת הפגיעות כשהרצונות לא מתממשים. יש סוגי רצונות שמוכנים להשלים יחסית בקלות עם אי מימושם ויש סוגי רצונות שפחות מוכנים להשלים והפגיעה היא יחסית יותר קשה.

עובדה היא שיש סוגי פגיעות שהן קשות. גם לגבי אותן פגיעות קשות אפשר לשאול, אבל ממילא אדם לא מקבל כל מה שהוא רוצה. אבל מכך שהוא לא מקבל כל מה שהוא רוצה זה לא סותר שיש גם פגיעות קשות. אחרת, אם העובדה שלא מקבלים כל מה שרוצים הייתה גורמת להשלמה עם כל סוגי הפגיעות, אז פגיעות קשות לא היו בנמצא.

יכול להיות שבני אדם פחות מוכנים להשלים עם השפלה וביזוי מאשר לא להיות עשירים.


ייתכן שכאן רלבנטי סולם הצרכים של מאסלו או מדרג הצרכים [hierarchy of needs]. במקום השלישי מלמטה בפירמידת הצרכים כלומר המקום השלישי בסדר הקדימויות של סיפוק הצרכים נמצאים צרכי אהבה והשתייכות שזה כולל את הצורך להתקבל ולהשתייך ובמקום הרביעי [מתוך שבע] צרכי הערכה כולל יוקרה ומעמד. [יחיאל קלר, הנעה וריגוש בתוך מבוא לפסיכולוגיה, חטיבה שלישית, יחידה 7, עמ' 22-23, צבי להב, חן פוך, אישיות: תיאוריה ומחקר, תיאוריות אקסיסטנציאליסטיות והומניסטיות, ערך ב', יחידה 4, עמ' 175-177]

אם באמת יש מדרג צרכים, אז לא כל צורך זהה בחשיבותו לצורך אחר וגם לא כל אי הגשמת צורך אחד זהה לאי הגשמת צורך אחר. יש חשיבות לשאלה איזה צרכים האדם לא מגשים ולא רק לעצם העובדה שהוא לא מגשים.
 

evanescent

New member
ברור שיש סוגי רצונות שהפגיעה היא פחות קשה

ולא כל צורך זהה בחשיבותו. כנראה שלא הערכתי שההערכה מזרים היא צורך אנושי מאוד חשוב כי אני לא מכירה את זה מעצמי וכנראה גם לא מספיק מאחרים. לא שאני לא מבינה שזה יותר נחמד, אני פשוט לא מיחסת לזה חשיבות מדרגה גבוהה.
 
דוגמאות שאנשים נעלבים מזרים

אני רואה מהחדשות המתפרסמות בעיתונות, בתקשורת. חלק מהתגובות שאנשים מגיבים על דעת קהל שלילית וחלק הם בעצמם מספרים שנעלבו. גם כאן בפורום זכורות לי דוגמאות של היעלבות בין גולשים.

יותר מזה, הטענה של אנשים שהם לא נוהגים להיעלב מזרים מוכרת לי אלא שאני גם מכיר גם דוגמאות של אנשים כאלה שלא אומרים את האמת על עצמם. אני מכיר אישה שאמרה שהיא לא נעלבת מזרים ואני זוכר יותר ממקרה אחד שהיא נעלבה מזרים. אפילו בכתה פעם בגלל הערה של זר. לא בהכרח היא משקרת ייתכן שאינה זוכרת את המקרים האלה.
 

evanescent

New member
לא אמרתי שאני לא חושבת שזה קורה שנעלבים מזרים

אנחנו מדברים בדיון הזה על מקרים של פגיעות קשות, שמת לב?
אז שדבר כזה יגרום פגיעה קשה - אני לא מכירה מעצמי ואין לי מספיק ראיות על כך מאחרים. אם מיחסים לדבר חשיבות גבוהה אז זה יכול להוביל לפגיעה קשה אבל לא היה לי רושם שזה נפוץ ומכאן התמיהה. אני מסתכלת על זה כמו על משהו שלמשל אנשים היו רוצים להיות מיליארדרים אבל רובם לא נפגעים קשה כשזה לא קורה.
 
לא הבנתי שאת מדברת רק על פגיעות קשות

כתבת

גם באופן כללי קשה לי להבין למה לפעמים אנשים מיחסים הרבה חשיבות לדברים שאומרים עליהם אנשים שלא באמת מכירים אותם.

במשפט הזה יש טענה כללית [כלומר חורגת מהנושא הספציפי בדיון] שמתייחסת לייחוס חשיבות למה שאנשים זרים אומרים. להיעלב גם כשזו לא פגיעה קשה היא עדיין פגיעה משמעותית. הדברים הנאמרים לא עברו לידו אלא הדברים פגעו משמע הנעלב ייחס חשיבות לדברים. לא הבנתי שכאן מדובר רק במסגרת של פגיעה קשה. אבל זו עדיין פגיעה משמעותית לרבות פגיעה שגורמת לפרוץ בבכי, מועקה זמן מסוים לאחר האירוע, מועקה עד כדי צורך לשתף ולפרוק עם אנשים אחרים תגובות כאלה מעידות על פגיעה מעבר לפעוטה או זניחה.
 

evanescent

New member
גם בציטוט כתבתי הרבה חשיבות ולא חשיבות כלשהי

ובהקשר הדיון הכוונה היתה לומר שקשה לי להבין למה יש שנפגעים מזה קשה אפילו אם זו פגיעה קשה שלא הגיעה להתאבדות. גם אח"כ כתבתי שאם מיחסים חשיבות גבוהה התוצאה יכולה פגיעה קשה (רק שלא ברור לי למה ליחס לזה חשיבות גבוהה), אז ניתן להבין שכשכתבתי הרבה חשיבות התכוונתי לתוצאה של פגיעה קשה.

לפעמים גם יכול לתפוס את אנשים תסכול שהם לא מאוד עשירים לכמה רגעים או שעות וגם הם משתפים ופורקים את זה אבל זו עדיין לא פגיעה קשה.
 
גם לגבי מי שנעלב אנשים אומרים שהוא ייחס חשיבות רבה לגורם

שהוא נעלב ממנו או "לקח את זה קשה" ולכן ראיתי את האמירה שלך כאמירה כללית על היעלבויות. אני גם זוכר שבעבר התבטאת על ההבדל שאת רואה בין פגיעות מזרים לפגיעות מאנשים שמכירים כך שהעמדות שלך הזכורות לי השפיעו על הפרשנות של המשפט. לגבי הפגיעה הקשה בהמשך המשפט אז כאן חזרת לדבר על משהו יותר ספציפי של השפעה על העבודה שאז את יכולה להבין פגיעה שיכולה להגיע עד כדי פגיעה קשה, אבל לפני הדוגמא הספציפית על התעסוקה כתבת טענה כללית ואליה אני התייחסתי. כאשר כתבת שאת לא מבינה אנשים לא טענת את זה על פגיעה בתעסוקה ולגבי זה חשבתי שאת מתכוונת להיעלבויות בכלל. אני אומר כנראה כי קשה לי לשחזר במדויק מה עבר לי בראש כאשר קראתי את זה אבל עובדה שחשבתי שזו אמירה על היעלבויות בכלל. אם היית כותבת שאת לא מבינה למה מתאבדים או אנשים מגיבים תגובות קיצוניות כאלה [קיצוניות לאו דווקא התאבדות] אז היה ברור לי למה את מתכוונת.
 

evanescent

New member
אבל גם בפרשנות הזאת

זה לא מסביר משהו כשאתה עונה שאתה מכיר כאלה דוגמאות כפי שענית, כי להגיד שאני לא מבינה משהו אין משמעו שאני לא חושבת שזה קורה. אם אמרתי "אני לא מבינה למה אנשים לפעמים..." אז משתמע שדווקא זיהיתי שזה אכן קורה רק שאני לא מבינה למה. אני לא חיבת להבין הכל לבד ��.
 
הדוגמאות לא היו בתשובה לזה שאת לא מבינה

הדוגמאות היו בתגובה לזה שמניסיונך את לא מכירה דוגמאות כאלה מאחרים. בתגובה לזה רציתי לומר שהחוויה האישית שלי שונה. בניסיון האישי שלי אני לא רק שמכיר אנשים שנעלבו מזרים, אלא הם נעלבו מזרים למרות שהצהירו שהם לא נעלבים מזרים. אם כבר את מדברת על חויה אישית וניסיון אישי, אז רציתי לומר את הניסיון שלי.
 

פופאפ

New member
הגורם להתאבדות בתקופתינו הם נוגדי דיכאון והרושמים אותם

כשאני קורא את המדמנה הזאת אני נזכר במי שמסוגל לעשות זבל מכסף
במקום כסף מזבל. כל הכימיקלים הזבלים שנחסוך מעצמינו את שמותיהם
הוכחו מחקרית כגורמים לנטיות אובדניות. אפילו כדורי הרזיה המבוססים על אותו חומר.
אם מודל שמודל כלשהוא היה מסייע במניעה היינו רואים ירידה סטטיסטית מאז
לצערינו ההיפך הוא הנכון. "דחק" "משבר" אפילו דיכאון הם תולדה של כפיית נורמה
הדורשת להיות תמיד עליזים מלאי מרץ וחסרי לאות או הבעת מורת רוח והסתגרות
הטבע כן מניח לנו אבל הם ה(מ)טפילים לא והתגובות הקיצוניות נובעות בדיוק מההחרגה
שיוצרים מדעי החברה והנסיון לאלץ את הכלל להתיישר למצב הרצוי למסגרת הכפויה.
הטיפול היחיד שעוזר, הוא לעשות מהם צחוק -נסו ותהנו.
 
מי כתב מדמנה? אני?

הטענה שלך לגבי הקשר בין שימוש בנוגדי דיכאון לאובדנות קיימת במחקר ונתמכת במחקרים ולא כתבתי כאן משהו סותר ואף בדיון סמוך כתבתי על הקשר הזה. אבל, שימוש בנוגדי דיכאון אינו תנאי הכרחי לאובדנות. בני אדם התאבדו לפני שהיו תרופות נוגדות דיכאון ויש המתאבדים מבלי שהם נמצאים בטיפול תרופתי בנוגדי דיכאון. מעבר לכך, אדם כאשר הוא מטופל בטיפול תרופתי יש סיבה כלשהי שהוא מתחיל להשתמש בתרופה, יש סיבה כלשהי שגורמת לו לבקר אתל פסיכיאטר שרושם לו את התרופה והסיבה הזאת היא לא תרופתית אלא מצוקה נפשית שלא נגרמה משימוש בתרופה וגם מצב דחק הוא הסבר כאן. הרי לא תרופה גרמה לאדם ללכת לרופא שירשום לו תרופה והתרופה לא מסבירה את הסיבה לכך שאדם בכלל מתחיל להשתמש בה.

כאן דובר על אינדיבידואלים ספציפיים שהתאבדו ולא ידוע לי שהם השתמשו בתרופות לכן יהיה זה לא זהיר לטעון שהסיבה שהם התאבדו הייתה התרופות כאשר לא ידוע שהם השתמשו בתרופות. מה שכן ידוע שהם היו במצב דחק.

המודל שעליו כתבתי בכלל לא נועד להתוות דרך למניעת דיכאון ואובדנות. זו הייתה תשובה לטענה ספציפית שאנשים לא מתאבדים רק בגלל אירוע דחק [למשל אהבה נכזבת] ולטענה הזאת המודל משיב באמצעות טענה על השילוב בין אירוע דחק לבין נטייה לפתח דיכאון. זו תובנה הקשורה לסיבות ולאטיולוגיה ולא לדרכי מניעה.

אבל הטענה לגבי הקשר בין שימוש בנוגדי דיכאון לאובדנות ובכלל להחמרת המצב ולנכות קיימת בספרות המקצועית.

ספר שנכתב על התוצאות הרעות והנזקים של שימוש ממושך בתרופות פסיכיאטריות בכלל [לרבות נוגדות דיכאון אבל לא רק] הוא הספר [פורסם באנגלית]: רוברט ויטאקר, אנטומיה של מגפה: כדורי פלא, תרופות פסיכיאטריות, והעלייה המדהימה של חולי נפשי באמריקה
Robert Whitaker, Anatomy of an Epidemic: Magic Bullets, Psychiatric Drugs and the Astonishing Rise of Mental Illness in America

כך כותבת שיקיירסקי על ספרו בקשר לזינוק בשיעור הנכות הפסיכיאטרית:

ויטאקר פותח בהשוואה בין שיעור המאושפזים בבתי-חולים פסיכיאטריים בשנות החמישים – עם תחילת השימוש בתרופות פסיכואקטיביות – לבין שיעור האנשים שמקבלים כיום קצבות נכות – אבטחת הכנסה משלימה (Supplemental Security Income – להלן SSI), או ביטוח נכות (Social Security Disability Insurance – להלן SSDI), וחיים במסגרות מגורים מוגנות או מסובסדות. בארצות הברית בשנת 1955 אחד מתוך 468 אושפז עקב מחלת נפש; בשנת 1987, אחד מתוך 184 היה זכאי לקצבות SSI או SSDI עקב מחלת נפש. באותה שנה מינהל המזון והתרופות (Food and Drug Administration – להלן FDA) אישר את השיווק של פרוזק, ועשרים שנה מאוחר יותר, בשנת 2007, שיעורם של מקבלי קצבות SSI או SSDI היה אחד מתוך 76 – כפול משנת 1987 ופי שישה משנת 1955. בנוסף, מספרם של המקבלים קצבות נכות עקב הפרעה אָפֶקְטִיבִית גדל בהרבה החל משנות התשעים, וכיום הוא גדול פי כמעט שלושים ממספר המאובחנים כסובלים מדיכאון או מהפרעה דו-קוטבית בשנת 1955. בשנת 2006 נמצא כי 46% מהצעירים בקבוצת הגיל 26-18 קיבלו קצבות נכות עקב הפרעה אָפֶקְטִיבִית ו-8% נוספים מתוכם – עקב הפרעת חרדה. ויטאקר מציין שהמגפה מתפשטת גם לילדים – בשנת 1987 רק 5.5% מהילדים שקיבלו קצבות נכות היו זכאים לה עקב מחלת נפש חמורה, אבל החל משנת 1990 חלה עלייה דרמטית במספרם – גידול פי 35 תוך עשרים שנה; כעת ילדים הסובלים מנכות פסיכיאטרית מהווים 50% מהילדים שמקבלים קצבת הנכות, והפרעה נפשית היא הסיבה המובילה לקבלת קצבת נכות בילדות (עמ' 8-3).

אפשר לומר שהנתונים האפידמיולוגיים האלה הם מתאמיים אבל יש גם מחקרים על הנזקים של התרופות:

על מנת לפענח את משמעות הנתונים האפידמיולוגיים האלה, ויטאקר מסביר את מנגנוני הפעולה של תרופות פסיכואקטיביות [ראו הסבר מפורט בחלק א' ובחלק ב' של סדרה זאת]. הוא סוקר את המחקרים שניסו להכריע בשאלה האם יש חוסר איזון כימי במוחם של הסובלים מסכיזופרניה ומדיכאון, אותו התרופות מאזנות, ומצאו שאין חוסר סרוטונין בדיכאון, ואין עודף דופמין בסכיזופרניה; נמצא רק ריבוי קולטנים מסוג D2 שנוצרים כדי לפצות על חסימתם על ידי התרופות הנוירולפטיות [ראו הסבר מפורט בחלק ב']. ויטאקר מדגיש כי אף שממצאים אלה ידועים לפסיכיאטריה כבר משנות השמונים של המאה שעברה, פסיכיאטרים לא יידעו את הציבור הרחב לגבי משמעותם, וחברות התרופות המשיכו להשתמש בנוסחה הפשטנית הטוענת שהתרופות מתקנות חוסר איזון כימי במוח (עמ' 78-66).
תחת זאת, מחקרים הצביעו על הנזק שגורמות תרופות פסיכואקטיביות. בעצם, התרופות אינן מחזירות על כנו איזון כימי שהשתבש, אלא עושות בדיוק את ההיפך – יוצרות חוסר איזון כימי אותו המוח מנסה לתקן. מחקרים מצאו מנגנוני משוב שמופעלים כאשר SSRIs (תרופות נוגדות-דיכאון חדשות) גורמים להעלאת רמת הסרוטונין בסינפסה; מנגנונים אלה מפחיתים שחרור סרוטונין מנוירונים קדם-סינפטיים (pre-synaptic neurons), וכן מפרקים קולטני סרוטונין על נוירונים בתר-סינפטיים (post-synaptic neurons) – על מנת לאזן את מה שגורמת התרופה ולהפחית את השפעת הסרוטונין שמצטבר בסינפסה בגללה. אולם לאחר כמה שבועות של טיפול תרופתי, מנגנוני המשוב כושלים.
במחקרים לגבי נוירולפטיקה (תרופות נוגדות-פסיכוזה) נמצאו ממצאים דומים – חסימת קולטני הדופמין על ידי התרופות גורמת להפרשת יותר דופמין ולבניית קולטנים נוספים כפיצוי. לאחר שלושה שבועות מנגנוני המשוב כושלים, והמסלולים הדופמינרגיים (מסלולים עצביים שפועלים באמצעות דופמין) מנוטרלים: נוירונים קדם-סינפטיים משחררים פחות דופמין, ונותרים יותר קולטנים מסוג D2 על נוירונים בתר-סינפטיים. שיבוש מנגנוני המשוב באמצעות נטילה מתמשכת של תרופות יוצר שינויים מבניים במוח, וזה מתפקד באורח שונה כמותית ואיכותית ממוח נורמלי (עמ' 83-79). בעקבות ממצאים אלה, ויטאקר סוקר בהרחבה מחקרים שבדקו תוצאות ארוכות-טווח של שימוש כרוני בתרופות פסיכואקטיביות.


ספציפית לגבי דיכאון:

את הפרק העוסק בדיכאון ויטאקר פותח בתיאור ההפרעה כפי שנתפסה בעבר – כמחלה אפיזודית של גיל העמידה והזיקנה. במחצית הראשונה של המאה העשרים נערכו כמה מחקרים אשר מצאו שכמחצית מהמטופלים עברו אפיזודה יחידה, ורק למעטים (13%, 17%, 21% במחקרים שונים) היו שלוש אפיזודות ומעלה. ממצאים דומים נמצאו גם בשנת 1972 – למחצית לא היתה אפיזודה נוספת, ורק 10% הפכו כרוניים. בשנת 1964 דיכאון תואר על ידי בכירים ב-NIMH כמצב פסיכיאטרי עם פרוגנוזה מיטבית להחלמה, עם או בלי טיפול.
בשנות החמישים החלו להשתמש בשתי קבוצות של תרופות – MAOI ו-TCA [ראו פירוט בחלק א' ובחלק ב' של סדרה זאת], אבל בשנת 1965 התוצאות הקליניות והמחקריות לא היו טובות בהשוואה לפלצבו. בשנת 1969 NIMH מצא בסקירה של כל המחקרים על תרופות נוגדות-דיכאון כי ככל שהמחקר קפדני יותר, שיעור השיפור נמוך יותר. בשנות השבעים כמה מחקרים בדקו ומצאו שהבדל זה נעלם כאשר השתמשו בפלצבו אקטיבי (הגורם תופעות לוואי מורגשות) (עמ' 154-150). מפתיע ומשעשע לגלות כי אפקט הפלצבו המוגבר שגילה הפסיכולוג הקליני וחוקר הפלצבו אירווינג קירש לגבי התרופות החדשות בשנות התשעים [ראו את סקירת ספרו בחלק א'], כבר התגלה והתפרסם בשנות השבעים לגבי התרופות הישנות.
האמונה ביעילות של תרופות נוגדות-דיכאון נולדה מחדש עם הפרוזק בשנת 1988, כאשר התפרסמו דיווחים בעיתונות שאנשים שלוקחים תרופה זו מרגישים "better than well". אולם בדיעבד מסתבר שהתרופות החדשות אושרו על בסיס יעילות זהה (41%) לזו של התרופות הישנות (42%), לעומת 30% יעילות לאפקט פלצבו. בסקירה של 12 תרופות נוגדות-דיכאון שאושרו על ידי FDA בין השנים 2004-1987 נמצא כי 36 מתוך 74 ניסויים קליניים נכשלו להראות אפקט גדול מפלצבו (עמ' 155-154).
כבר בשנות השישים פסיכיאטרים אירופיים כתבו שתרופות נוגדות-דיכאון גורמות לכרוניות – התסמינים אינם נעלמים לגמרי, ועם הפסקת התרופות המצב גרוע יותר. בעשרים השנים הבאות פרסומים שונים קבעו שהפסקת טיפול בתרופות נוגדות-דיכאון מגבירה מאוד את הסיכוי להִישָנוּת, וככל שהשימוש בתרופות נמשך זמן רב יותר, שיעור ההִישָנוּת עם הפסקת התרופה היה גבוה יותר. עקב הסתגלות המוח לתרופות אלה, שימוש ממושך מגביר את הפגיעות הביוכימית לדיכאון.
 
ב

ויטאקר טוען כי בשל ההתוויה של תרופות נוגדות-דיכאון לשימוש ממושך, דיכאון הפך ממחלה אפיזודית למחלה כרונית. בשנות התשעים התמונה האפידמיולוגית השתנתה, ובשנת 2000 פורסם כי שליש מהנבדקים אינם מגיבים לתרופות נוגדות-דיכאון, ונחשבים בעלי פרוגנוזה גרועה; שליש נוסף מגיבים חלקית בטווח הקצר, אבל התוצאות שלהם גרועות בטווח הארוך, והם מפתחים מהלך כרוני של אפיזודות חוזרות וחמורות יותר; ושליש מגיבים בטווח הקצר, אבל רק כמחציתם נשארים בהפוגה בטווח הארוך, גם כאשר ממשיכים לקחת את התרופות. רק 15% חווים לא יותר מאפיזודה אחת של דיכאון, בעוד 85% מתנסים באפיזודות חוזרות עם הפוגות חלקיות, וההִישָנוּת מתרחשת עקב אירועים שוליים יותר. במחקר שבשנת 2004 דימה את תנאי "העולם האמיתי" התוצאות היו אפילו יותר גרועות (עמ' 163-156).
ויטאקר מציין שכמעט אין מחקרים באיכות טובה שבדקו השפעה ארוכת-טווח של תרופות נוגדות-דיכאון, ומביא ממצאים של כמה מחקרים שנערכו במדינות שעורכות רישום שיטתי של שימוש בתרופות נוגדות-דיכאון: בבריטניה, בהולנד ובקנדה נמצאו תוצאות טובות יותר אצל מטופלים שלא לקחו תרופות. במחקר של WHO, בניגוד להשערות, התוצאות הטובות ביותר לאחר שנה נמצאו אצל מטופלים שלא נחשפו לתרופות נוגדות-דיכאון, בעוד מטופלים שלקחו תרופות סבלו מדיכאון כרוני יותר מאחרים (עמ' 165-164). כמה מחקרים בקנדה ובארצות הברית הצביעו על ההשפעה של שימוש בתרופות נוגדות-דיכאון על הגדלת שיעורי הנכות הפסיכיאטרית, ובמדינות נוספות, כמו אנגליה ואיסלנד, הבחינו בעלייה דרמטית במדדים שונים של נכות נפשית בעקבות כניסת SSRIs לשוק (עמ' 168-165).
במחקר אחר משנת 2006 חוקרים עקבו אחר ההחלמה של מטופלים מאפיזודה שנייה של דיכאון ללא תרופות, לאחר שבאפיזודה הראשונה נעשה שימוש בתרופות שהסתיים בהִישָנוּת. הם מצאו כי 23% החלימו תוך חודש, 67% תוך שישה חודשים, 85% תוך שנה. למעשה, החוקרים מצאו את התמונה הקלינית שהיתה אופיינית במחצית הראשונה של המאה העשרים, שתוארה לעיל ומצביעה על אפשרות של החלמה גם ללא שימוש בתרופות.
ויטאקר מסכם כי נטילת תרופות נוגדות-דיכאון אמנם מחוללת לעתים שיפור בטווח הקצר, אבל אם מפסיקים לקחת את התרופות גדלה ההסתברות להִישָנוּת, ואם ממשיכים לקחת את התרופות, גדלה ההסתברות לאפיזודות חוזרות ולנכות. ויטאקר מציג נתונים המצביעים על עלייה דרמטית בשיעורי הנכות בארצות הברית כתוצאה מדיכאון: לפני הטיפול בתרופות נוגדות-דיכאון, בשנת 1955, היו 38,200 מאושפזים עקב דיכאון, שיעור נכות של אחד מתוך 4,345. כיום, דיכאון הוא הסיבה המובילה לנכות בין הגילאים 44-15. לפי NIMH, כ-15 מיליון מבוגרים סובלים מדיכאון, ובשנת 2008 דווח ש-58% מקבוצה זו, כ-9 מיליון, מוגבלים בצורה חמורה. הנכות אינה נגרמת רק על ידי דיכאון, אלא גם עקב תופעות לוואי שונות של התרופות; נמצא ששימוש כרוני קשור לפגיעה בזיכרון, קושי בלמידה ובפתרון בעיות (עמ' 170-168).


למאמר המלא של דורית שיקיירסקי תוצאות ארוכות-טווח – לא מה שחשבתם

http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3048
 

KallaGLP

New member
לא, דחק, משבר ודיכאון

יכולים להיגרם מהרבה סיבות שלא קשורות לכפיית נורמה להיות עליזים. הם יכולים להיגרם, ולעיתים נגרמים, מאירועים קשים בחיים, וגורמים לפעמים לתחושות קשות עד בלתי נסבלות שכל מה שרוצים זה לצאת מהן ולהרגיש יותר טוב. הצורך להרגיש טוב הוא צורך פנימי ולא מוכתב על ידי אף אחד. זה קשה לחיות בהרגשה שכל העולם מתמוטט עליך ומי שרוצה לצאת מזה זה האדם עצמו. ברור שכל תרופה עלולה להיות מסוכנת, אבל אני מכירה מקרוב שהתרופות הוציאו אותם ממצבים מאוד קשים ואף אחד לא ישכנע אותי שהעניין הוא כאן שחור לבן ושתרופות זה רק רע.
 
לא רק ולא בעיקר כפיית הנורמה להיות שמחים

יש מקורות מצוקה בחיים שהם לא הרגשת המחויבות להיות שמחים, יש אובדנים. אם אדם חווה אובדן או אירוע קשה אז אין טעם לומר שהוא עצוב או מדוכדך בגלל שמכריחים אותו להיות שמח ולא ישירות מהאירוע הקשה.

"הבעת מורת רוח והסתגרות" זה במילים אחרות פגיעה במצב הרוח ולא הסבר למה זה נגרם.

גם לפי האטיולוגיה שלך שכופים על אנשים להיות שמחים זו לא באמת אטיולוגיה כי יש אנשים שאינם בדיכאון למרות שגם הם חיים תחת אותן נורמות, אז מה מסביר את העובדה שפלוני בדיכאון ואלמוני לא?

לגבי הטענה הסוציולוגית-אנתרופולוגית שלך, הטענה החברתית-תרבותית אז דווקא המגמה ההיסטורית היא של ליבראליזציה ואינדיבידואליזציה. היום יש פחות מאשר בעבר קולקטיביזם וכפייה חברתית.

הפסיכולוגיה ריככה את התיוג השלילי של סטייה מנורמה חברתית. הפסיכולוגיה הקלה על התקבלותם של סוטים. הפסיכולוגיה היא בעלת מאפיין של אנטי מיתוס חברתי כי היא חותרת לחשוף את גרעין האמת מתחת למעטה הפשטני והתמים של מוסכמות חברתיות.

בישראל אנו בתהליך של שחיקת התרבות הציונית ולפסיכולוגיה יש תרומה לכך כי הפסיכולוגיה מבקרת מוסדות ציוניים "מקודשים" כמו הקיבוץ והנזקים הפסיכולוגיים שגרם לחבריו, תנועות הנוער וצה"ל והנזקים הפסיכולוגיים שגרם לחיילים רגישים ופגיעים. הפסיכולוגיה תרמה לתרבות הויקטימיזציה-האדרת הקורבן: הקורבן של הקיבוץ, החייל הקורבן של מערכת דורסנית בצבא. הפסיכולוגיה חשפה גורמים עריצים ומדכאים בציונות כמו צברים שדיכאו ניצולי שואה, אשכנזים שדיכאו מזרחיים, ותיקים שדיכאו עולים, גברים שדיכאו נשים, הורים שדיכאו ילדים, מורים שדיכאו תלמידים, הטרוסקסואלים שדיכאו הומוסקסואלים, יהודים שדיכאו ערבים, מפא"י שדיכאה את חירות.

היום שיש יותר שיח זכויות, מודעות לזכויות אדם, מודעות להשפעות פסיכולוגיות על הפרט והפרט האינדיבידואל יותר במרכז, אז לפי הגישה שלך אמורות להיות פחות מצוקות נפשיות. היום יש פחות מיליטריזם, מודעות לזכויות החייל או הטירון היום פחות יש לגיטימציה להקריב את היחיד למען אידיאלים ציוניים או חלוציים.

תהליך הדמוקרטיזציה והליבראליזציה בישראל גרם למודעות איך נוצרות דעות קדומות, איך צומחת גזענות, סטיראוטיפים, תוקפנות. הדיונים על אפליה עדתית, אפליה מינית, אפליה אתנית-לאומית נבעו מהתפשטות תובנות פסיכולוגיות. נחשפו תהליכי תיוג וסטיראוטיפיזציה.

בניגוד לדבריך הפסיכולוגיה היא מכשיר לקידום הדמוקרטיה כי היא מטיפה לחשיפה ולאי הכחשה והדחקה. הבנת הרעשים הפנימיים המשבשים את ראיית המציאות כהוויתה הופכת אותנו לפחות מועדים למניפולציה חברתית. הפסיכולוגיה מסייעת בחשיפת טיעונים דמגוגיים ומניפוליטיביים ובראיה ריאליסטית יותר.

הפסיכולוגיה מעבירה אותנו משיח של אשמה ופטרונות לשיח טיפולי. במקום אשמה יש לנו אמפתיה. במקום שיח שיפוטי הפסיכולוגיה תומכת בשיח אמפטי. להתמקד בבעיה במקום לנבור באשמה ועד כמה מישהו לא היה בסדר. הטיפול הפסיכולוגי הוא לא שיפוטי ולכן גישה טיפולית לאנשים היא לא שיפוטית. הפסיכולוגיה נותנת לגיטימציה לפרט לבטא את האוטונומיה שלו את צרכיו גם כשהם בניגוד לכלל ולכן הפסיכולוגיה קשורה רעיונית להומאניות.

הפסיכולוגיה תורמת לקבלת החריג היא מנפצת סטיגמות שמדביקים לחריגים, היא יוצרת לגיטימציה לחריגה מהתלם. המסר שהשיגעון הוא תלוי תרבות הוא מסר דמוקרטי.

הפסיכולוגיה תרמה לפולחן השלום והאנטי מיליטריזם בכך שהיא חשפה את התהליכים הפסיכולוגיים העומדים בבסיס המצ'ואיזם הלאומני.

הפסיכולוגיה תורמת לתהליכי גישור ופישור בטיפול בסכסוכים איך להגיע להסכמות והבנות, איך להתגבר על מחיצות ועל כשלים אמוציונאליים-תוקפניים.

הפסיכולוגיה תרמה לרעיון של דה לגיטימציה לפתרון בעיות ע"י כוח וכפייה, להבנת תהליכים של הפעלת סמכות למשל סמכות הורית, סמכות מנהלים בעבודה הפסיכולוגיה תרמה לביקורת על פרקטיקת הענישה במיוחד ענישה גופנית ע"י הורים וביקורת על השקפות שמרניות של סמכותנות ויד ברזל.

הפסיכולוגיזם כצורת חשיבה משפיעה היום יותר מאשר בעבר והדבר גורם לדה לגיטימציה לכפייה ודיכוי לפחות קולקטיביזם וליותר אינדיבידואליזם.

[על פסיכולוגיה ושחיקת התרבות הציונית וקידום הדמוקרטיה- עוז אלמוג, פרידה משרוליק, כרך ב', עמ' 843-853]
 

פופאפ

New member
דוגמא קלאסית להאצלת כל דינמיקה בחברה לכנסיית הפסיכולוגיה

נקבעה עובדה מדעית שנוגדי דיכאון הניתנים בעידוד פסיכולוגים בעיקר הם בעלי תופעת לוואי
מתועדת של נטיות אובדניות. הטיפולים ניתנים במקרים שרחוקים שנות אור מאובדניות על כל שעל
ממליצים אפילו להזדכך בשיחה (המקבילה לביקור בבית בושת רגשי) או כדורים שכאלו כסוג של ויאגרה למצב רוח
והרי המשמעות של הנאה וניצול הפוטניאל קיבלה מקום ראשון בסולם הכנסיה של מדעי החברה.

פולחן השלום מכובדי לא שייך לפסיכולוגים, אלא לאינדיוידואלים שמאסו בשכול ובפסיכולוגיה של תורות לחימה
לא ברור לי איך בחרת לשייך כל מיני תודעות חברתיות לאותם פלצנים של מגדלי השן לאותם המצביעים בDSM
האם חוכמת האנוש התחילה מהם - או שהם התעלקו על אלפי שנות תרבות של פילוסופים ואנשי רוח ?

השיח הטיפולי הוא האם אמא של הטלת אשמה בלתי מבוססת על מקורבים, הרי הם לא נוכחים בו להעיד מצידם.
כמו כל ההסטה הארורה של מטפלים בבנים נגד הוריהם בבני זוג בחברים. קל מאוד להיווכח ולהבין את המניע האנוכי -
שפסיכולוגיה היא מלכת האופורטוניסטים ונותר רק לקוות שעיתונאי כמו חיים הכט יחשוף את מעללי האינסטלציות שלהם
כפי שעיתונאים חשפו זה מכבר פסיכיאטרים שאיבחנו שלל מחלות פתולגיות לעיתונאים מתחזים בריאים בנפשם.
 
יש גם חסרונות בפסיכולוגיה

רבים מהפסיכולוגים מעודדים שימוש בתרופות מסוכנות אבל לא כולם. יש פסיכולוגים, כנראה מיעוט, שעמדתם היא ביקורתית כלפי שימוש בתרופות והפסיכיאטריה הביולוגית בכלל. יש מאמרים שכתבו פסיכולוגים נגד הפסיכיאטריה הביולוגית.

מאידך, הטיפול השיחתי לפי דברים שאמר לי מטפל יש לו יעילות מאוששת מדעית. מחקרים תומכים בכך.

הקשר בין פסיכולוגיה לפולחן השלום הוא בתיווך הערכים הדמוקרטיים. יש ערכים פסיכולוגיים שהם ערכים דמורקרטיים ואילו פולחן השלום הוא פולחן דמוקרטי. במרכז עבודת הלאום עומדת המלחמה ובמרכז עבודת הדמוקרטיה עומד השלום. הדמוקרטיה הולכת עם אחווה: אחוות גזעים, אחות עמים, אחוות עדות.

אני לא יודע מה זה פסיכולוגיה של תורות לחימה.

חלק מהבעיות של סכסוך אתני או סכסוך לאומי הן בעיות פסיכולוגיות שקשורות לפסיכולוגיה של התוקפנות, הפסיכולוגיה של השנאה והעוינות, הפסיכולוגיה של האגו והכבוד הלאומי. יש פסיכולוגיה מאחורי המצבים הרגשיים האלה ולכן לפסיכולוגיה יש מה לומר בקשר לרגשות שליליים אלה. כפי שפסיכולוגית יכולה לסייע בפתרון סכסוך זוגי או משפחתי גם שם יש כעסים ואגו כך גם המחשבה הפסיכולוגיסטית מרככת את האמוציות האלה בהקשרים לאומיים.

כתבת קודם נגד כפייה אז חלק מהכפייה היא גם כפייה מצד הורים כלפי ילדיהם וכאן לפסיכולוגיה יש תרומה לחשיפת הכפייה ההורית. מה פירוש הסתה? אתה מתקומם כלפי הסתה שמופנית כלפי כופים? לפעמים הבעיה היא התנהגות קורבנית וצריך ללמד אסרטיביות (אבל לא אגרסיביות). אבל אתה שוכח שיש גם בפסיכולוגיה אנטי שיפוטיות. כלומר, מצד אחד חשיפת הכפייה מצד שני אין עידוד להתבוסס בשיפוטיות כלפי ההורים ובהאשמות אלא להתמקד בפתרון הבעיה ולא בליבוי סכסוכים. יש גם טיפול משפחתי טיפול שמטרתו ליישב סכסוכים משפחתיים לסייע בגישור.
 
נ.ב גם למיאוס בשכול יש פסיכולוגיה

מפני שיש בני אדם שנוכח השכול דווקא נמרצים להשיב מלחמה שערה ולהראות למנוולים האלה שגרמו לשכול או שיש להם פחדים או רתיעה להתקרב לאלה שגרמו לשכול. לכן כאשר אתה אומר "מאסו בתרבות השכול" היו כאלה שלא מאסו ולמה אלה מאסו ואחרים לא מאסו? כאן יש בין השאר גם הסבר פסיכולוגי. החשיבה הפסיכולוגיסטית אין לה את הדלק של האגו והמצ'ואיזם והרגשות הקמאיים או השבטיים אין לה את החשיבה הילדותית של "הם התחילו" או החשיבה הפשטנית של הם ואנחנו אלא הבנת המנגנונים ומבני העומק שעומדים בבסיס העמדות האמוציונאליות הפשטנית של הסכסוך.
 
למעלה