מציאת שם לקהילת אנשים שלא רוצים ילדים

../images/Emo124.gif מציאת שם לקהילת אנשים שלא רוצים ילדים

מזה 5 שנים קהילת האנשים שלא רוצים ילדים, מחפשת שם לעצמה. השם הרווח בחו"ל הוא ChildFree, אבל מדיונים שונים שעלו בפורום שלנו, נראה כי המונח המקביל - חופשיים מילדים - אינו מוצלח בעיני רבות ורבים. תהליך מציאת שם נמצא כרגע בעיצומו, לקראת ספר בנושא הבחירה בחיים בלי ילדים בישראל, שיצֵא לאור עוד מספר חודשים. אז - חפשו איתנו? שתי הנחיות חשובות:
השם צריך לעמוד בזכות עצמו ולא לעומתי (כמו צמחוני, ולא "לא אוכל בשר")
שלא יהיה בעל משמעות שלילית ביסודו (כמו רווק, שכידוע מגיע מהשורש ר.י.ק) תודה
 

G r o m i t

New member
מנסה

למרות שאינני מהזן שמסוגל לירות סיסמאות וכותרות. הדבר היחיד שעלה לי בראש עומד בכל הקריטריונים הוא: פנויים מילדים. זה עונה על שני הקריטריונים ובהחלט מייצג את כל מי שבחר לא להוליד. הורים, גם כאלה שילדיהם בגרו, אינם (לפי השרשורים האחרונים כן ולפי מה שקורה כאן בארץ), באמת פנויים מילדיהם, כך שגם כאן לדעתי זה עונה על הקריטריונים. תגובות?, מישהו?
 
../images/Emo17.gif../images/Emo17.gif../images/Emo17.gif

זה אמנם לא עונה על הקריטריון של מילה שעומדת בפני עצמה, כמו צמחוני, אבל מעניין. חשבתי על מועדוני פנויים/פנויות, שמתארגנים דווקא כדי לצאת מהסטטוס הזה, בעוד במקרה שלנו - בדיוק להפך. אני עדיין חושבת שצריך מילה עצמאית, אבל אולי מישהו יצליח להתגלגל אליה מהרעיון שלך.
 

G r o m i t

New member
גם אני חושבת שעדיפה מילה אחת

כדי לתאר אדם שבחר לא להוליד ילדים. אבל לא מצאתי אחת כזו
זה כן יכול להיות שם טוב לפורום בנושא. אגב, גם חד הורי החל כחד הורי והפך עם השנים ליחידני/ת
 

catנוע

New member
אנקדוטה

אני מפורום יחידניות מבחירה - ובאתי לבקר כי ההודעה שלכם בראשי. ראיתי את ההודעה שלך והייתי חייבת להגיב. בעבר היה פורום שנקרא חד הוריות מבחירה, כי זה היה המינוח המקובל. אנחנו הרגשנו שהמונח חד-הורי לא מייצג אותנו, גם כי הוא לא נכון מבחינת העברית (אם כבר אז הילדים שלנו הם חד הוריים, ולא אנחנו, האמהות) וגם כי זה היה מונח רחב שכלל כל מיני סוגים של 'חד הוריים'. החלטנו, ואהבנו את המונח 'יחידנית', ואפילו התייעצנו עם האקדמיה ללשון בשלב כלשהו. ואז, התחלנו להשתמש במילה, ודאגנו שבשם הפורום תופיע המילה 'יחידניות', וכשהתראיינו למדיה התעקשנו על המילה הזאת, והנה, היא נכנסה לשפה ותפסה את מקומה
(ובהתחלה היו לנו המון קשיים, ובכל מקום ביקשו הסברים ל'מה זה יחידנית?'). אולי גם אצלכם זה יתפוס - המילה החדשה שתמצאו לעצמכם. בינתים גם אני מנסה לחשוב בשבילכם על מילים מתאימות.
 
הניסיון שלך מאוד חשוב, ואני שמחה שכתבת

בשרשור הזה. נהדר לראות איך תהליכים כאלה מתגלגלים, ועוד יותר נהדר שהצלחתן למצוא שם/מילה :). אם הבנתי נכון, המונח "יחידנית" 'נולד' בפורום שלכן? היתה עליו הסכמה מהרגע הראשון או שהיו דעות לגביו לכאן ולכאן?
 

catנוע

New member
אפשר להגיד שהמונח

נולד אצלנו
(יותר נכון, בפורום המקורי שהיה אז) ואנחנו רואות בסיפוק את השימוש הנרחב שהוא זוכה לו בציבור. זה בהחלט מעניין לראות איך התהליכים האלה מתגלגלים, ויהיה מענין לעקוב גם אצלכם בפורום ואחר כך בציבור בכלל. בהתחלה היו עליו דעות שונות, בעיקר כי לא היינו בטוחות שהביטוי 'תקין' בעברית. אחרי שקיבלנו תשובה מהאקדמיה שהוא בסדר, אז היה עליו קונצנזוס רחב מאוד. לדעתי חשוב לבחור מילה שתהיה קלה להגייה מצד אחד, ושאפשר יהיה להטות אותה בכל ההטיות האפשריות (אחרת אי אפשר יהיה להשתמש בה).
 
אין כמו להשתעשע עם השורש י.ל.ד בפורום הזה

אין לי ספק בכלל שמציאת שם מוצלח (תוכנית והגייתית) - זה מהלך חשוב חשוב חשוב בקידום שיח ציבורי בנושאים כאלה בכלל ושל הפורום 'שלנו' בפרט, ולכן המאמץ המיוזע הזה למצוא אותו כבר קיבינימט :)). בכל מקרה, מאוד מרגש בעיניי התהליך שקרה אצלכן. בקרוב אצלנו
 

trilliane

Well-known member
מנהל
../images/Emo45.gif זה מונח נכון ומוצלח בהרבה מ"חד הורית".

שהוא אכן לא נכון מבחינה מילולית וגם לי זה הציק (וכבר התייחסתי לכך פה או בדיון מקביל). שמחה לראות שנמצא מונח הולם ומתאים שזכה לברכת האקדמיה. אני לא מרגישה שב"יחידני/ת" יש מהות של בחירה, זה נראה פשוט כמו משהו שמתאר מצב וצריך להתאים גם להורים יחידים אחרים (כי גם להם "חד הורי" לא מתאים) אבל זה כבר דיון אחר.
 

catנוע

New member
אכן

התהליך אצלנו היה כזה שרצינו מונח שגם נכון יותר מה 'חד הוריות' שהיה המונח המקובל אז, וגם משהו שמשלב את אלמנט הבחירה. משלא מצאנו, החלטנו ש'יחידניות מבחירה' הוא הבחירה הכי טובה שאנחנו יכולות למצוא. המילה יחידניות לא היתה אז בשימוש בכלל, ואני שמחה שהיום אני יכולה להשתמש בה בלי להיות נדרשת להסברים. ובהחלט המילה 'יחידני/ת' מתאימה לסוגים שונים של הורים יחידים. (לא נכנס כאן לדיון לגבי מה צריך להיות תחת המטריה של המושג הורים יחידים, כי זה לא הפורום המתאים).
 

trilliane

Well-known member
מנהל
גם ChildFree זו לא באמת "מילה אחת"

אלא שתי מילים שהודבקו זו לזו. באנגלית זה אפשרי בקלות גדולה יותר (לפחות בצירופים מסוימים) ובעברית קיימים מנגנונים אחרים (סמיכות, למשל).
 
בעיניי

השם הכי מדוייק הוא "אנשים שלא רוצים ילדים". כצמחונית, אני משתמשת במילה "צמחונית" בכדי לתאר את עצמי, אבל מרגישה יותר טבעי לומר "אני לא אוכלת בשר". לדעתי השם נחוץ לצרכי נוחות בדיבור, ולכן זו צריכה להיות מילה אחת. איזושהי מילה שתתפוס בציבור הרחב, ככה שיפנימו שאנחנו קיימים. אני יכולה לחשוב על חופשיים, אשר"ים... זהו כרגע. מחכה לשמוע רעיונות נוספים. בהצלחה עם הספר
 
את יודעת כמה נייר יהיה אפשר לחסוך

אם נמצא מילה אחת במקום כל הפעמים בהן כתבתי בספר: אנשים שלא רוצים ילדים/אנשים שלא רוצים להיות הורים/אנשים שבוחרים בחיים בלי ילדים וכו'? נראה לי שהספר יתכווץ לחצי
וכן, זה לגמרי מטעמי נוחות ודיוק, ואפילו יותר מכך: מטעמים פוליטיים - כלומר ייצוג שלנו שמעיד על נוכחות בשטח. תודה לך
 

yekantalisa

New member
מסכימה -

בינתיים גם אני מסתרבלת עם "נשים שלא רוצות ילדים", ואפילו "נשים שלא רוצות ללדת/לאמץ ילדים". במקרה הזה ההגדרה הלעומתית, על דרך השלילה, מספקת את האקטיביזם המתבקש. מבטיחה לחשוב... ותכף מעלה פתיל חדש בענייני אקטואליה
 
למעלה