בענייני אפידורל

marcyg

New member
לא מדובר פה על הבדל בין אפידורל

ולידה טבעית מדובר על ההבדל בין אפידורל ומשככי כאבים אחרים. כתוב שחלק מהנשים קיבלו משככי כאב כללית על מתן האפידורל ב4 סמ'.... בכל מקרה האישה לא היתה בתנועה ולא בתנוחות שמעודדות את ירידת העובר באגן. כנראה שמדובר על לידה עם התערבויות רבות הכוללות שכיבה, מונטור וכו' שלא מעודדות הפרשה של אוקסיטוצין. מה גם, מדובר על מחקר אחד בבית חולים אחד. הינה לינק לסיכום של כמה מחקרים מהשנים האחרונות ודף מסכנות. מניסיוני בלידה התערבות גוררת התערבות גוררת התערבות... ני לא אומרת לא לקחת אפידורל...אני ממליצה מאד לקרוא את הלינק השני כדי ללמוד איך להפחית את התופעות לווי של אפידורל בלידה!!
 

michald

New member
הכותרת של עיתון "הארץ" מטעה

המחקר השוווה בין שתי קבוצות נשים- אחת שקיבלה אפידורל בשלב במוקדם של הלידה (2 ס"מ) ואחת שקיבלה אותו בשלב יותר מאוחר (אחרי פתיחה של 4). אין השוואה מבחינת ניתוח קיסרי למי שלא קיבלה אפידורל כלל, כלומר, בכלל לא נבדק הקשר בין מתן אפידורל באופן כללי לסיכויים לניתוח קיסרי. בנוסף, המאמר באנגלית טוען שהממצאים סותרים מחקרים אחרים בהם נמצא קשר סטטיסטי בין נשים שקיבלו אפידורל בשלב מוקדם לבין ניתוח קיסרי, כך שעדיין לא הייתי מנתרת משמחה.
 

marcyg

New member
גם כתוב במאמר באנגלית שמי שקבלה

את האפידורל מאוחר קיבלה קודם שיכוך כאב אחר... לא מוזכר תנועתיות, תנוחות, מקלחת...
 

טאש

New member
הקשר בין אפידורל ולידת ואקום וקיסרי

נכון שיש מחקרים רבים שמפורסמים, ויש הטוענים לקשר ויש השוללים קשר. בגדול - לידה צריכה להתקדם כל הזמן מרגע שהיא מתחילה ועד ליציאת השיליה (אחרי יציאת התינוק). האוקסיטוצין ("הורמון האהבה" שאחראי לצירים בלידה, לסחיטת חלב מהבלוטות בציצים ול...אורגזמה) אחראי לקדם את הלידה. הוא מופרש ברמות הולכות וגדלות וכך הצירים מתחזקים ומתאחדים בכיוון הלחץ שלהם. ביחד עם הרמות הגדלות של האוקסיטוצין יש משוב חיובי להפרשת אוקסיטוצין נוסף ואנדורפינים (שהם "מורפיום טבעי" - משככי כאבים של הגוף).
מי שמזורזת עם פיטוצין (שהוא אוקסיטוצין סינתטי) - אין לה את המשוב החיובי להפרשת אוקסיטוצין ואנדורפינים ולכן - הלידה שלה מתקדמת לאט יותר וגם "כואב לה יותר" (מנגנוני שיכוך כאב הטבעיים של הגוף לא פועלים). -------------------------------------------------------------------- אני אתאר את הסצינה הכי לא כיפית שיש: -------------------------------------- מתן אפידורל בשלב מוקדם מידיי עלול להכניס את היולדת לשרשרת הבאה: הלידה לא מתקדמת (כי היולדת שוכבת על גבה ולתינוק קשה יותר לרדת לעבר תעלת הלידה) ואז עובר זמן "רב מדיי" לפי הנהלים של בי"ח ואז מחליטים על מתן זירוז. זירוז = פיטוצין, כלומר - עוקפים את מנגנון הלידה הטבעי ומוותרים על הפרשת אוקסיטוצין ואנדורפינים. האישה לא מרגישה את הכאב בזכות האפידורל (אז למי אכפת מהאנדורפינים?) אבל הלידה עדיין מתקדמת לאט, לתינוק קשה יותר לצאת כי : האישה עדיין שוכבת על הגב, עבר עוד זמן, התינוק גם מתעייף. והנה - עם כל הזירוז הסינתטי - התינוק הגיע עם הראש לקצה תעלת הלידה. (ובדרך גם הגיוני שהיו לו האטות דופק בגלל הפיטוצין, ואז מפסיקים קצת את הפיטוצין, ואז מחדש צריך לבנות ריכוז גדל של פיטוצין ושוב ירידת דופק וכו') ואז - בגלל שהאישה שכבה על הגב סיכוי גבוה יותר שהתינוק במצג ראש לא הכי מתאים (מצח לפנים ו/או עורף לאחור, במקום עורף לפנים ומציג קודקוד) ובינתיים גם עבר עוד זמן (שהצוות הרפואי סופר) וגם התינוק עוד יותר התעייף, ועדיין האישה שוכבת על גבה. אז כבר אין ברירה - וחייבים לנסות לעזור לתינוק לצאת - אז....ואקום (כולל חיתוך פירנאום די גדול) ואם זה לא מצליח (או שכבר יש ממש חשש לחיי התינוק - מים מקוניאליים למשל) אז .... קיסרי. ----------------------------------------------------------------------- נכון שיש המון לידות מוצלחות מאוד עם אפידורל (ואיזה כיף שכך הוא) אבל - חשוב מאוד לא לקבל את האפידורל בשלב מוקדם מדיי. חשוב שהתינוק יהיה כבר בדרכו לתעלת הלידה, שצוואר הרחם כבר יהיה קצת פתוח (לוודא שהאוקסיטוצין ברמה גבוהה ולא יהיה צורך במתן זירוז). לכן אני ממליצה גם לבנות שיודעות מראש שהן מעוניינות ללדת עם אפידורל - תלמדו מעט שיטות להרפייה, מעט שיטות להתמודדות עם הכאבים (בתחילת הלידה הם פחות קשים) - רק עד לשלב שבו כבר בטוח להשתמש באפידורל. בהצלחה לכולן
 

טאש

New member
../images/Emo124.gif../images/Emo62.gifחשוב לי שתקראו ../images/Emo115.gif

את מה שכתבתי על הקשר בין אפידורל ולידת ואקום וקיסרי....(נו - עד שכתבתי את זה)
 

Lipגלוס

New member
שאלה קטנה- מה נחשב שלב בטוח

לשימוש באפידורל, כלומר שלא יהיה מוקדם מידי כפי שהסברת? תודה
 

טאש

New member
זה בעיקר תלוי בהתקדמות הלידה שלך

כלל אצבע - ספינה מינוס 2 ופתיחה של 4 ס"מ, אבל מה שבאמת חשוב זה שהלידה תהיה כבר במצב שבו יש קצב התקדמות. לא כשהלידה "תקועה". מצד שני - אני כן מבינה שמי שלוקחת אפידורל לא רוצה לסבול ואם הלידה שלה עוד לא מתקדמת היא רק רוצה להפסיק להרגיש את הכאב.
 

michald

New member
המחקר האחרון (אליו הקישור) סותר את

מה שאת אומרת. הטענה היא שבעצם אין הבדל (סטטיסטי) בין מי שלוקחת אפידורל בשלב מוקדם או מאוחר יותר מבחינת סיכוי לניתוח קיסרי. מכל מקום, יש כמובן מחקרים סותרים התומכים במה שאת אומרת.
 

hello all

New member
טאש יקרה, מסקנות המחקר

האחרון הוכיחו כי התרחיש שתיארת, שבמשך שנים נטו לחשוב כי הוא תוצאה של האפידרול, אין לו קשר אליו. בואי אספר לך איך זה מתבצע בארה"ב: שיטת האפידורל פה היא אחרת מאשר בארץ. כשאת מגיעה לביה"ח ויש לך כבר פתיחה, לא משנה איזה, וכואב לך, את יכולה לקבל אפידורל. האפידורל ניתן פה לא במנות כמו בארץ, כי אם בטפטוף מתמשך ולך, היולדת, יש שליטה (עד גבול מסויים) על הכמות. כמו כן, ניתן להתהלך פה עם אפידורל ואין הכרח לשכב על המיטה. כך שהתרחיש שתיארת לא מתאים לארה"ב. אולי לישראל כן, אין לי מושג. אני זוכרת שני דברים במעורפל מעדויות פה בפורום: 1) באיכילוב יש או היה הניסוי ב WALIKING EPIDURAL, שזה אפידורל בהליכה. אין לי מושג אם זה הנוהל שם. 2) בבי"ח מאיר, כפי שענתש ציינה, ניתן גם לקבל אפידורל מראשית הכאבים. עקרונית הגישה האמריקאית, להבדיל מהגישה הישראלית, ברפואה בכלל ובהריון בפרט, לא מאמינה בכאבים. כשאת הולכת פה לרופא עם כאב הכי קטן בקצה הציפורן, היי בטוחה שיש תרופה נגד כאבים בדיוק כמו שלך. הם לא מוכנים לסבול. כן מוכנים לקחת תרופות ובגלל זה תעשיית התרופות הכי גדולה בעולם נמצאת פה. טוב? לא טוב? שאלה אישית. אני ושכמותי, עם סף סבל אפס ולמטה מזה, מן הסתם שמחות על האפשרות לא לסבול בלידה. ונשים פה בארה"ב כמעט ולא סובלות בלידה, כמובן, אם אין ברצונן בכך. התרבות פה היא של "למה לסבול, אם אפשר לא?". הן פשוט לוקחות אפידורל כשרק מתחילים הכאבים וממשיכים איתו בטפטוף עד הסוף. יתרה מזאת: שנה שעברה יצא חוק בארה"ב כי הביטוח הרפואי מחייב את בית החולים לבצע ביולדת ניתוח קיסרי אם ברצונה בכך. הביקוש כנראה היה אדיר. היום אני יכולה ללכת לרופא שלי ולהגיד לו "בא לי קיסרי" הוא יסביר לי יתרונות וחסרונות מול לידה ואגינלית - אבל ההחלטה היא שלי ורק שלי. למה אני מציינת את זה? להראות לך סף סבל אפסי, פינוקי-משהו אולי, אבל ברמה הפיזית של אי סיבולת לכאב. אצלי לפחות. רעד, התעלפויות, זיעה קרה, אי שליטה עצמית. לפני שבוע בערך, היו לי קצת צירונים. נכנסתי לפאניקה. כולי רעדתי. שילשלתי. הזעתי. שכחתי את עצמי. לא יכולתי לשלוט בעצמי. וממה? מכולה קצת כאבי מחזור? אמרתי לעצמי "אם ככה אני עכשיו, מה יהיה בלידה?" אני אישית עדיין בהתלבטות בין לידה וגינלית (ואפידורל בראשיתה כמובן) ולבין ניתוח קיסרי יזום. ההחלטה - עוד שבועיים... בכל אופן,לעיניינו: המחקר הוכיח שאין קשר בין אפידורל שנלקח בשבלבים מוקדמים לסכוי ללדת בקיסרי . ברור שכל אחת והחלטותיה...המחקר הוא בלתי תלוי ואם תוצאותיו היו הפוכות הן היו מתפרסמות באותה מידה.
 
דווקא לא הייתי רוצה שישראל תקח

דוגמה מארה"ב. כל כך הרבה לידות נגמרות בהתערבות רפואית, למה זה יותר טוב אני לא מצליחה להבין. הגוף שלנו יודע ללדת מקסים למה לא לשמר את היכולת המדהימה הזו.
 

hello all

New member
אני הייתי רוצה

שלכל יולדת תהיה את זכות הבחירה איך ללדת, תוך כדי מיזעור הסיכונים באותה בחירה. זה שאת לא חושבת ככה, זה בסדר, אבל הרבה אחרות חושבות אחרת ממך וצריכה להיות להן האפשרות לבחור באופציה הטובה ביותר עבורן.
 
לא ברור הקשר

בין התערבות גדולה בתהליך הלידה לבין זכויות היולדת. לכל יולדת יש זכויות והן כוללות חופש בחירה. הדאגה שלי היא שבארה"ב מרוב שרופאים חוששים מפני תביעות נגדם נשלל מהיולדת החופש ללדת באמת כפי שהייתה רוצה. וזה מפני שלא נותנים צ'אנס ללידות פשוט לקרות. וזה משהו שלא הייתי רוצה שיקרה בארץ. החופש לבחור בניתוח קיסרי הוא גם כן זכות בסיסית אולם האם כל מי שבוחרת בזה יודעת באמת את הסיכונים ?
 

hello all

New member
מה נראה לך?

שמי שבוחרת ללדת קיסרי לא יודעת את הסיכונים? ועדיין, היא בוחרת ללדת קיסרי. למה? כי לפעמים יש מצבים בהם קיסרי עדיף על כל חלופה אחרת. ואני מאוד שמחה שגישתך היא נגד כל התערבות רפואית בלידה, אבל ללא התערבות רפואית, היינו חוזרים לימי הביניים ולאחוז גבוה מאוד של סיבוכי לידה. על זה חשבת??? ועכשיו אסביר לך שוב למה WALKING EPIDURAL הוא זכות בארה"ב ולא חובה. הוא המילה האחרונה בתחום משככי הכאבים בלידה והוא עדיף על פני אפידורל הניתן במנות, כמו פעם. כמו-כן, הוא ניתן ליולדת אם ברצונה בכך מתחילת הפתיחה, מרגע שתרצה ואין לו השפעה על הדחיפות בלידה. על כן, כן הייתי רוצה לראות אותו בארץ בשימוש נרחב יותר. כי אותה יולדת שתרצה ללדת עם אפידורל, עדיף שתקבל את הורציה החדשה שלו ולא את הישנה. (WALKING EPIDURAL לעומת אפידורל הניתן במנות)
 

hello all

New member
ואחדד את עמדתי יותר

מי שלא רוצה אפידורל - אשרי וטוב לה (כולי קנאה!) ומי שכן רוצה - עדיפה השיטה החדשה על פני הישנה. ולהבנתי, עליה דובר במחקר שהראה כי אין עלייה בשיעור ניתוחים קיסריים בעקבות אפידורל.
 

lavendula

New member
רוצה לחדד בעניין אפידורל ודחיפות

נהוג לחשוב שאם האזור מנוטרל מהאפידורל, אי אפשר ללחוץ כמו שצריך. יתכן. לצערי אני לא יכולה לדווח מכיוון שהרגשתי את צירי הלחץ למרות האפידורל. ומצד שני, אני יכולה לדווח שכשהגוף נטרף מכאבי צירי הלחץ גם אי אפשר לדחוף כמו שצריך!
 

lavendula

New member
זה מאוד אישי

יש נשים שמאוד מודעות לגופן ויודעות להפעיל את השרירים הנכונים בזמן הנכון. לאלו יהיה יותר קל לדחוף, גם אם מאוד יכאב להן. זה גם תלוי כמה זמן נמשכת הלידה באופן כללי, כמה סובלים עד שמגיעים לצירי הלחץ. למשל, בלידה השניה קיבלתי אפידורל יחסית מהר, ולכן, למרות הכאב של צירי הלחץ, תוך כמה לחיצות הילדה הייתה בחוץ. בלידה הראשונה, קיבלתי אפידורל רק אחרי 24 שעות, אח"כ עברו עוד 22 שעות עד הלידה, שבהן לא ישנתי, ונוסף לכל הייתה לי רעלת, שבגללה הייתי מחוברת לקטטר, מד לחץ דם אוטומטי ועירוי מגנזיום (+ אפידורל בגב). בקיצור, הגעתי לפתיחה מלאה באפיסת כוחות וצירי הלחץ גמרו אותי.
 
למעלה