תנאים סוציאליים בזמן חל"ת (בחופשת לידה)

עוגיה 123

New member
תנאים סוציאליים בזמן חל"ת (בחופשת לידה)


היי,

בלידה הקודמת (הייתי בחופשת לידה של בדיוק 6 חודשים) וחברת הoutsourcing שלי רצתה שאחתום על טופס דילוגים (שהיה נשמע שפוגע ברצף הביטוחי).
האם יש דרך לשמור על הרצף הביטוחי?
שאלתי בזמנו את החברה אם אני יכולה לשלם על התקופה של החל"ת כדי לשמור על רציפות הביטוח הפנסיוני. הם טענו שהרצף הביטוחי יישמר ורק אני צריכה לחתום על הטופס הזה. נשמע לי לא הגיוני כי הנוסח שלו אומר בדיוק ההיפך (שלא יהיו לי כל זכויות סוציאליות בתקופת החל"ת).
מישהי מכירה?
האם אני עדיין יכולה לשלם על התקופה ההיא (ילדתי ביולי 2013 ) ?
 

פמברלי

New member
אני ממש לא מבינה בדיני עבודה

למרות שאני עורכת דין. מציעה לך לבדוק מול קו היעוץ של ויצו/ נעמת/ שי"ל
 
וכעת התעמקתי בטופס

טפסי הדילוג שאני מכירה הם טפסים של חברת הביטוח עצמה. לא ראיתי בעבר דילוג מהמעביד. שווה בדיקה למה הם לא מחתימים על טופס של חברת הביטוח עצמה.
 

עוגיה 123

New member
קודם כל תודה. זה לא דילוג מהמעביד

אגם-לידרים מנהלים את קרן הפנסיה שלי (זה קבוצה ששייכת להפניקס אם אני לא טועה). אני לא עובדת באגם-לידרים אלא בחברת תוכנה.
זה טופס שפותר את אגם-לידרים שמנהלים לי את התיק הפנסיוני מכל חובות או משהו בסגנון
 

mitmit11

New member
נשמע בעייתי

אני לקחתי שני חל"דים של חצי שנה. המעסיק המשיך בהפרשות (והחלק שלי ירד בבת אחת מהמשכורת הראשונה עם החזרה).
בהריון הראשון הייתי מובטלת ונאמר לי שמעל תקופה מסויימת (5 או 6 חודשים) יש צורך לבצע הפקדות עצמאית אחרת נפגע הרצף (בטוחה שזה התייחס לפנסיה כי אז עוד לא היתה לי קרן השתלמות).
&nbsp
בכל מקרה אני די בטוחה שלא ניתן לבצע את זה בדיעבד. ממליצה להתייעץ עם משאבי אנוש בעבודה שלך (הנוכחית) ולדבר שוב עם סוכן הביטוח (לא עם המוקד אלא עם הסוכן).
 

עוגיה 123

New member
תודה

אבל הבעייתיות היא שכן דיברתי עם סוכן הביטוח (ולכן מרגישה שאין לי מה לפנות אליו שוב כי הוא ייתן לי את אותה התשובה) והוא אמר שאין לי מה לשלם על תקופת החל"ת ושפשוט אחתום על הטופס וזה לא ייפגע ברצף הביטוחי.
נשמע לי תשובה לא מקצועית נוכח נוסח הטופס שהנו כאמור בעייתי.
אני מודאגת מהחל"ת הבא ואיך אדאג שכן יורידו לי סכום כסף במשכורת הראשונה לאחר החזרה לעבודה (כדי לשמור על הרצף הביטוחי וגם שלא יהיו לי עניינים לא סגורים אם ארצה בשלב מסויים לעזוב את מקום העבודה).
 
התעסקתי עם זה קצת לפני כמה שנים

ולכן אומרת - שווה בדיקה של מה שאני אומרת.
ממה שאני יודעת - בתקופת החל"ד , המעביד מחוייב להעביר בגינך הפרשות לפנסיה/ביטוח מנהלים בגין תגמולי מעביד+פיצויים על 14 שבועות. בד"כ מבוצע רטרואקטיבית עם החזרה לעבודה (ואז גם מנוכה חלק העובד מההפרשה הזו).
קה"ש - אין חובה להפריש ע"י המעביד בחל"ד/חל"ת - להבנתי המעבידים אכן לא מפרישים בתקופה זו.
לגבי טופס דילוג - קרנות הפנסיה עוקבות ומתריאות במקרה של חוסר רצף בהפרשות (בגין כל סיבה שהיא). לאחר הלידה, באחריות המעביד לשלוח לקרן הפנסיה הודעה על יציאת עובדת לחל"ד ובהתאם מבוצעות ההפרשות בתקופת החל"ד בדיחוי ביחס למועד ההעברה התקין. בנוסף, יש לעדכן במקרה בו עובדת ממשיכה לחל"ת אחרי חל"ד. בתקופה זו אין חובה ע"י המעביד לבצע הפרשה. באפשרות העובדת לבצע הפרשה עצמאית לריסק על מנת לשמר רצף ביטוחי (פרמייה יחסית קטנה רק בגין החלק הביטוחי של הפנסיה).
ממה שאני זוכרת, יש חברות ביטוח שדורשות טופס דילוג חתום ע"י העובדת באם הן בחל"ת, מה שמהווה אינדיקציה במערכת שאכן לא היתה צריכה להתבצע הפרשה ע"י המעביד בתקופה זו.
מכיוון שבתקופת החל"ת אין חובה למעביד לשלם, אזי, אין סיבה שלא לחתום על טופס זה.
לגבי ריסק זמני לתקופת החל"ת - מבוצע בתשלום עצמאי ע"י העובדת ומוסדר בד"כ בסיוע סוכן ההסדר/הביטוח הפנסיוני שסייע בפתיחת הפוליסה ועובד מול החברה.
&nbsp
חשוב להבין שיש הבדל בין תשלום פרמייה לריסק (מה שנותן את הרכיב הביטוחי של הפנסיה) לבין ביצוע הפרשה מלאה לחסכון לפנסיה - בגדול, אין סיבה אמיתית לבצע את ההפרשה העצמאית לפנסיה אלא רק את הריסק הזמני עד לחזרה לעבודה.
בגין יולי 2013 - אין טעם לשלם את תגמולי העובד בגין החל"ת - זה כסף שהולך לחסכון בלאו הכי, וחברות הביטוח אחרי תקופה כזו כבר לא יסכימו לקלוט אותו. לגבי ריסק לאותה תקופה - גם כן לא רלוונטי... הריסק חשוב רק בקרות אירוע ביטוחי באותה תקופה. מכיוון שכבר כברה אין משמעות לתשלום הפרמיה בדיעבד.
 

עוגיה 123

New member
תודה רבה!

אז ריסק זמני לתקופת החל"ת זה רק על מנת שאהיה מכוסה ביטוחית בתקופת החל"ת? אין לו משמעות מבחינת החסכון הפנסיוני?
 
אכן

בקרן פנסיה יש 2 רכיבים - רכיב חסכון ורכיב ביטוח.
את רכיב הביטוח ניתן להגדיר שיהיה אפסי או גבוה. הוא בעצם סוג של ביטוח חיים לכל דבר ועניין למקרה מוות.
חלק מהכסף שמופרש מדי חודש לקרן הפנסיה (בד"כ רובו) הולך לחסכון, וחלק הולך לפרמייה בגין הביטוח (ריסק).
כשפתחת את הקרן פנסיה אצל המעביד, בפגישה הראשונה, קבעת בעצם את גובה הריסק. רוב המבוטחים שלא מכירים מסתמכים על מה שהסוכן אומר ולא שמים לב לזה אפילו.
במידה ותבחרי לשלם לריסק בזמן החל"ת אזי הכסף הוא פרמיית ביטוח ולא הולך לחסכון.
להפריש לחסכון בזמן החל"ת - לא מהותי ואין באמת צורך.
&nbsp
אם תקופת החל"ת שאת מתכננת היא ארוכה אז יש חשיבות גבוהה עוד יותר לביצוע ריסק זמני.
והדבר הכי חשוב - הסוכן אמנם כבר הסביר לך, אבל הנה עובדה שלא הבנת, משמע - אשמתו. יש נטייה לסוכנים לדבר בשפה ביטוחית שרובנו לא מבינים. תדרשי הסבר בשפה עממית ופשוטה. תסתמכי על ההסבר הבסיסי שנתתי לך ותביני ממנו מה הרכיב הביטוחי ומה הרכיב הפנסיוני בפנסיה שלך (תמיד טוב לדעת), ולאחר מכן - מה המלצתו לחל"ת.
אם את עדיין לא מבינה, תדרשי הסבר בשפה עוד יותר פשוטה. רובנו (וגם אני!!) יושבים מול הסוכנים האלה ורוב הזמן לא מבינים מה הם מדברים. ולצערי, רובם מסתמכים על זה ומוכרים לנו מה שטוב להם ופחות מה שטוב לנו.
מקווה שההסבר נתן לך בסיס לדבר איתו ולנסות להבין חלק מההמלצה בצורה טובה יותר.
 

עוגיה 123

New member
תודה רבה

אבל אם אני לא עושה ריסק בחל"ת כי הוא קצר או מכל סיבה שהיא
האם נפגע לי משהו ? אני שומעת מבנות שיורד להם החלק שלהן בביטוח מנהלים (שהן מפרישות ברטרו) במשכורת הראשונה שהן חוזרות לעבודה. מדובר רק תשלום לריסק שהמשמעות שלו רק ביטוחית לתקופת החל"ת (ביטוח חיים לתקופת החל"ת)?
 
בדיוק.

המעביד מפריש לך פיצויים ותגמולי מעביד בגין חל"ד. במשכורת הראשונה אחרי חזרה לעבודה מנכים את תגמולי העובד בגין תקופת החל"ד.
זה חובה.
לגבי החל"ת - לבחירתך האם לעשות ריסק זמני. אני בחל"תים קודמים לא ביצעתי (בעיקר כי שכחתי...) ולא קרה כלום - המשמעות היא ביטוחית, רק בקרות אירוע ביטוח בתקופה הנקובה.
קריטי במקרה בו תקופת החל"ת אחרי חל"ד היא ארוכה. להבנתי, אין בעיית המשכיות בתקופת חל"ת קצרה ללא ריסק - אבל ליתר בטחון צריך לבדוק את זה מול הסוכן כדי לא לפספס משהו.
 
למעלה