לאמהות המעוניינות להניק - מוּדעות בנושא הנקה

Luring Monkey

New member
אני לא בטוחה למה אין לי מספיק חלב

לפי מה שאמרה לי דר׳ צימרמן, רופאת ילדים ויועצת הנקה מוסמכת, רוב הסיכויים שאין לי מספיק חלב בגלל שהתינוקת לא ינקה נכון בתחילת הדרך, והגוף התקבע על כמות נמוכה. לא עשיתי בדיקות בלוטת תריס וכו׳ כי היא אמרה שהסבירות שיש לי בעיית כמויות בגלל קונדישן רפואי כלשהו שלי, היא נמוכה מאוד.

מה שיכלתי לעשות שונה זה לקחת יועצת הנקה צמודה מההתחלה (אם הייתי יודעת על אפשרות כזאת) שהיתה אומרת לי שיש לה לשון ושפה קשורות.
בגלל שגיליתי שהיא לא יונקת נכון רק בגיל שבועיים, ורק אז עשיתי לה התרת לשון ובינתיים נתתי לה תמ״ל, היא לא הסכימה לחזור יותר לציצי כי הוא כבר עיצבן אותה לעומת הבקבוק, שיצא ממנו חלב בשפע. אז היתה תקופה שהיא לא הסכימה להתקרב לציצי והייתי צריכה לשאוב. לצערי, אני מהנשים ששאיבות לא מגבירות להן את כמות החלב, אז ייצור החלב התייצב על כמות נמוכה וזהו.

הסיבה שהיום הכמויות שלי יחסית מספקות אותה, לדעתי, היא שהחלב יותר שומני ועשיר ויותר מותאם לה. אז כמויות יחסית נמוכות מספקות אותה עד שעות הערב, שאז שחלב פשוט שומני (זו תיאורייה שלי בעיקר).
 

מ י כ ל10

New member
כאבים

אומרים שהנקה לא אמורה לכאוב.
אולי זה עניין יחסי. לא יודעת. הנקתי 5 שנים ברצף. כאב מאוד בהתחלה. בהמשך כאב פחות. אבל גם אחרי 5 שנים עדיין הייתה לעתים קרובות אי נוחות / כאב.
ונראה לי שללא מעט תינוקות יש קשיי התחברות לפרקים, והם 'מנקרים' מסביב עד שנתפסים. הנקה בגיל יום לא זהה להנקה בגיל שבועיים ולא זהה להנקה בגיל 3 חודשים.

ולמען לא ישתמע אחרת, המלצתי החמה לכל מי שרוצה להניק: לכי תלמדי, קבלי הדרכה. מראש. הנקה מתחילה מהלידה.
 

begonia

New member
לדעתי

השאלה עד כמה כואב, ועד כמה הם לא מצליחים להיתפס. סביר שייקח דקה, שתיים, חמש בשבועות הראשונים, אבל לא בסביבות 20-30 דק' בכל הנקה כמו שהיה אצלי.
 
גם אצלי עם הקטנה היו כאביםמהגיהנום

עם הגדול היו פצעים אז אני לא מתייחסת לזה בכלל, ברור שאם יש פצעים זה כואב וזה לא המצב הרגיל.
עם הקטנה הכל היה פיקס, ובימים של הגודש זה כואב שאין לתאר. היו איזה חמישה ימים כאלה, שבכל הנקה, שבלילה זה היה יכול להיות כל חצי שעה או כל שעה, הייתי נועצת אצבעות בכרית מרוב כאב. והכל היה בסדר ועם ירידת הגודש זה פסק כמובן. (אולי כשאומרים שלא אמור לכאוב לא מתייחסים לימים האלה? אז צריך להגיד "לא אמור לכאוב כשאין גודש...").

מסכימה מאוד לשורה התחתונה שלך, הכנה להנקה צריכה להיות חלק מהכנה ללידה. הדברים שכבר ידעתי עם הקטנים, אילו ידעתי כשנולד הגדול היה נחסך ממני סבל אמיתי, טראומה ממש. כל הבעיות שנוצרו עם ההנקה שלו היו רק, אבל רק בגלל חוסר ידע וחוסר ניסיון (ואחיות שיש להן המון ידע, אבל אין להן טיפה זמן, סבלנות או מוטיבציה לחלוק אותו עם אף אחת.)
 

Bacio

New member
יש כואב ויש כואב

כואב-לא נוח (כמו שאצלי יש) יכול לנבוע מפטמות רגישות (ככה זה במקרה שלי לפחות).

כואב-כוכבים בשמיים שלא עוברים אחרי ספירה עד עשר, אומרים ש- 1) התפיסה לא טובה, וש- 2) כבר יש פצע/שפשוף מאותה תפיסה לא טובה.

הראשון תקין (לא כיף, אבל זה מה יש), השני לא.
 

ad82

New member
אני עליתי על זה במקרה

חשוב להגיד שלשון קשורה יכולה להיות תורשתית. אני במקרה נזכרתי במלונית שיש לי לשון קשורה (כי אף פעם לא הצלחתי לעשות שטויות עם הלשון, כמו להפוך אותה...).
היועצת הנקה הסתכלה והתברר שהייתה גם לבת שלי לשון קשורה.

כדאי לבדוק את זה כבר בבית חולים, כי אז יש אפשרות לטפל בזה עוד לפני היציאה הביתה (לא תמיד, אבל אם זה מצליח זה חוסך כ-1000 ₪)
 

Bacio

New member
נכון, ולא נכון

נכון - לשון קושר זה תורשתי. מסתבר שלי יש לשון קשורה בטירוף. מה שממש לא מנע ממני לינוק כשהייתי תינוקת. לתאומות שלי הייתה לשון קשורה, ורק אחרי ההתרה השלישית הן התחילו לינוק יעיל.

לא נכון - ההתרה של ביה"ח לא בהכרח מוצלחת. לנו לא הזכירו לעשות תרגילים, וכל ההתרה התאחתה עד השחרור (פגייה).

ובלי קשר - זה מעולה שבבי"ח התחילו לבדוק את הנושא לכל הילודים.
 

ad82

New member
אז זהו-

שלא ממש בודקים...
כמו שאמרתי, אצלי בדקו ממש במקרה ורק אחרי שציינתי שיש לי. עד אותו רגע, היועצת הנקה לא חשבה לבדוק, אפילו שההנקה לא הייתה להיט.
בגלל זה חשוב לבקש מיועצת הנקה / מיילדת או מי שעושה את הדברים האלה להעיף מבט עוד לפני השחרור.
 

Bacio

New member
ציינתי במקום אחר

שבבי״ח כרמל יש רופאה בייחודים שעיקר תפקידה, לפי מה שהבנתי הוא לבדוק ולהתיר לשון קשורה.
 

דוריק30

New member
גם לי הייתה חוויה לא טובה עם ההנקה

שהסתיימה במפח נפש ותסכול.
כתבתי פה על החוויה שעברתי ואני לא אחזור על זה.
אני כן רוצה להוסיף להודעה שלך, מדברים שהבנתי בדיעבד:
אני ילדתי בבי"ח כרמל- יש שם יועצת הנקה מסורה מאד. אני הגעתי למחלקה בערב והיא כבר לא הייתה שם. למחרת, הגיעה יועצת ההנקה שהזמנתי. כמוך לא ידעתי שהיא צריכה להיות מוסמכת. הספיק לי שהיא חברה של אחותי ושנפגשנו פעם אחת לפני. רק בדיעבד הבנתי שהיא לא הייתה מאד מקצועית ורק בדיעבד אני מתחרטת שלא קיבלתי את הזמנתה של היועצת מביה"ח. אבל מי חשב שהחברה לא מספיק מקצועית?
במחלקה לא הרגשתי שמעודדים אותי להניק, הייתה אחות שדחפה לו סימילאק כי הוא לא היה רגוע בלילה השני. כן, הלילה הקשה שהתינוק צמוד לציצי כל הזמן...ושוב, רק בדיעבד ידעתי שזה המצב
הוא לא עשה פיפי וקקי בימינו במחלקה- הייתי עסוקה בלשקר ולהגיד שיש פיפי, רק שישחררו אותנו
גם המשפחה לא עודדה- אחותי אמרה לי לתת לו תמ"ל כדי שישמור על המשקל וישחררו אותנו, חמותי צחקה ואמרה שאני עושה לו דיאטה כי הלכתי להניק אותו


והכי אני מצטערת, זה שלא עשיתי הכנה טובה לפני. סדנה שתסביר איך לחבר, מה נכון ולא נכון, מה להרגיש ומה חריג, איך להתמודד עם כאב, מה המשמעות וההשלכה של נתינת בקבוק תמ"ל, איך יודעים אם הוא יונק, אם הוא בסדר, אם אני בסדר. אם הייתי עושה הכנה כמו הכנה ללידה, אולי זה היה מסתיים אחרת.

והיום, חצי שנה אחרי, אני מנסה לחיות בשלום עם נתינת התמ"ל. מקנאה בטירוף בבנות אחרות שזה הצליח להן בקלות ואחת על כמה מקנאה באלו שעברו מסכת יסורים ועדיין שרדו את הקשיים ולא ויתרו.
ואם זאת, מסתכלת מהצד ואומרת זה מה יש. גדל פה תינוקי מתוק, שמתפתח יפה ושמוקף באהבה אדירה

כל הכבוד לך על ההצלחה, הלוואי עליי!
 

shushha

New member
גם אני חשבתי "לזרום", זה לא ממש הלך...

מסכימה לחלוטין, לחלוטין לא ברור לי איך אין שום תמיכה והסברה בקשר להנקה *לפני הלידה* כשכולם אומרים שהנקה היא כל כך חשובה/מועילה. קצת יותר מודעות והכוונה והיה קל יותר לכל הפחות לזהות בעיות בזמן.
לפני הלידה חשבתי שאני פשוט אנסה ונראה איך ילך, הייתי בהדרכה להנקה - משהו כמו שעה מאוד בסיסי, והייתי בטוחה שזה מספיק. לצערי בבית החולים לא היתה מי שתסביר לי. חיברתי את התינוקת והייתי בטוחה שהכל תקין, רק בדיעבד הסתבר לי שהחיבור לא היה מספיק טוב ונהיו לי פצעים וכאבים איומים. מכאן כמובן זה רק הסתבך, הייתי חייבת להפסיק לשבועיים כדי שהמקום יתרפא, ולחזור עכשיו מאוד קשה - היא לא כל כך מעוניינת וכבר התרגלה לבקבוק.
קשה לנווט בין כל העצות הסותרות וקשה לדעת על מי לסמוך (גם בין יועצות הנקה מוסמכות). סתם לדוגמה פתרון של פטמות סיליקון נשלל ע"י יועצת אחת בטענה שזה מאוד בעייתי ומפריע ליצור של החלב ויועצת אחרת אמרה שזה פתרון מצוין...
חייבת להגיד שיועצת ההנקה שהיתה אצלי המליצה להמשיך להניק למרות הכאבים ובניגוד להוראת רופא "כי אחרת לא תוכלי לחזור להניק". התחושה היתה שהיא שוכחת שאני קיימת וכואבת ושבעצם חיפשתי פתרון הגיוני ולא "להתאבד" על ההנקה במחיר של מסטיטיס (דלקת שד, ששוב - זה מה שהרופא אמר).
בקיצור, די מתסכל שלמרות שחשבתי שיש לי מידע, הוא לא היה קרוב ללהיות מספיק. ומאוד מתסכל שבבתי היולדות התמיכה כל כך מינימלית.
בדיעבד, אחת ההמלצות שלי לחברות שבדרך היא להתעניין בהנקה לפחות כמו בסוג העגלה :)
 

LolliP0p

New member
אתן מציגות בעיה מאוד מעצבנת..

זה באמת לא מתקבל על הדעת שיש כלכך הרבה עידוד להנקה והכרה בחשיבות שלה ולעומת זאת מקורות מידע והכוונה מקצועיים ומסודרים אין..
בתור מישהי שאמורה ללדת בקרוב ומאוד רוצה להניק אני מברכת על הפוסט הזה שהגיע בזמן ופקח את עיני לסוגיה שעם כל הלחץ של הלידה לא ממש התעמקתי בה..
בקורס הכנה ללידה המדריכה התייחסה לזה בצורה מאוד שולית ואמרה שיש יועצות הנקה בבית חולים ושהאחיות מאוד מנוסות ושאחרי הלידה מי שתהיה מעוניינת ידריכו אותה מה ואיך, לפי מה שאני קוראת כאן, זה ממש רחוק מלהיות מספיק...

אז רציתי לשאול , האם מעבר ללהצביע על הבעיה המאוד מרגיזה הזו יש לכן הצעות קונקרטיות למה כדאי לי לעשות לפני הלידה כדי ללמוד עוד על הנקה בצורה מספקת דיה וכמו כן היכן המקום הכי מתאים לעשות זאת ?
 

קטניפ

New member
בביהח שיבא יש קורס הכנה להנקה

זה מפגש בודד שעלותו 50 ש"ח, בטח יש בעוד מקומות אולי שווה לך לבדוק.
 
לא יודעת אם הכי מתאים, אבל.

בכללית יש הדרכות ע"י אחיות מעקב הריון במרכזי בריאות האישה, כל כמה שבועות, ללא תשלום.
ההדרכה די אינפורמטיבית (עם מצגת וסרטוני הדגמה), בערך שעה וחצי-שעתיים.

ברור לי שזה לא מקיף הכל/מספיק, אבל זה נותן איזשהו בסיס. זה אומנם תלוי במי מעביר ואיפה אבל נראה לי ששווה לנסות.
אם את בעניין, אפשר לברר במוקד או במזכירות (אצלי אחות המעקב יידעה והמליצה לבוא).
 

mitmit11

New member
הכנה להנקה

אם בקורס או אם בסרטוני ביו טיוב (זכור לי שבאתר של קופ"ח כללית יש כמה סרטונים מוצלחים) - העיקר להבין לקראת מה את הולכת, מה הקשיים הצפויים מעבר ליומיים הראשונים בהם את עדיין בביה"ח.

אני למשל עם הדובון הייתי שבוע באשפוז. משבר היום השלישי וקפיצת הגדילה של גיל שבוע קרו שם ומדריכות ההנקה ידעו להסביר לי מה הולך (אבל לחלוטין הייתי צריכה לתפוס אותן באוזן ובדיעבד ראו שהן לא ממש מתמחות במה קורה מעבר לימי האשפוז הראשונים). לי היה המון מזל עם ההנקות כי שניהם תפסו היטב, לא פצעו ולא הקשו ועם כל השאר היתה לי חברה טובה שנתנה טיפים.
 

מ י כ ל10

New member
ללכת להדרכה ייעודית

לפני חמש וחצי שנים עשיתי ב'ליס'. בטח יש בעוד מקומות.
להתאמן עם בובה על התנוחה.
לראות נשים מניקות.
לדעת שהרבה פעמים זה לא בא בקלות, ולהיות מוכנה לקושי. גידול ילדים בכלל הוא ריצה לטווח ארוך ולא ספרינט שנגמר בלידה. וזה קושי שמגיע כשאת דווייה, מבולבלת ומוצפת הורמונים, ועדיין צריך להתמודד ומהר, כי תינוק צריך לאכול.
ולמרות כל מה שהוביל לפתיחת השרשור הזה: להאמין. להאמין בעצמך ובגוף שלך ובזה שנשים הניקו, מניקות ויניקו מאז ומתמיד ולעולם.
שיהיה בהצלחה
 
לקרוא בפורום הנקה

לקבל כמה שיותר מידע תאורטי על איך כל התהליך עובד (הורמונים, קפיצות גדילה, בעיות וקשיים נפוצים וכו) וגם לראות שאלות של התחלה של בנות אחרות שדי חוזרות על עצמן אם את קוראת קבועה שם.
כדי שברגע האמת תוכלי בערך לדעת מי מדברת שטויות וכדאי לך להתעלם מהדברים שלה ומי מדברת לעניין פחות או יותר (מבין יועצות, מדריכות ואחיות בביהח).
 

שחר292

New member
אני לא חושבת שזה אפקטיבי בכלל לפני הלידה

כי עד שאין תינוק זה סתם מיותר בעיניי ממש להיכנס לעניין הזה לעומק.
אני בעד לקחת יועצת הנקה מוסמכת גם אם נראה שאין בעיה. זו העצה הכי טובה שלי לכל אמא לעתיד שרוצה להניק. אני לא באמת חושבת שאפשר להתכונן להנקה. יש טכניקה וזה לאו דווקא בא בטבעיות כמו שהדיעה הרווחת...
לי זה לא בא בקלות. כאב לי נורא. ידעתי שלא אמור לכאוב ושמשהו לא בסדר ופשוט הלכתי ליועצת הנקה. אני חושבת שיש גם במסגרת שירותי הקופה- ייעוץ הנקה למי שידה איננה משגת. שווה לבדוק
 
לדעתי כן יש כמה כללים בסיסיים שאפשר ללמוד

ברור שאי אפשר לראות ממש תינוק בן יומו יונק ולראות "הנה הלסת שלו נעה" וכאלה, ואי אפשר לחוות את הדבר עצמו, אבל אפשר לדעת שלא מספיק שהתינוק "יושב" על השד - כי יש מציצה שאיננה אכילה. אפשר לדעת איך להעיר אותו אם הוא נרדם, או לדעת שזה בסדר שבגיל לידה הנקה זה רוטציה של אוכל-ישן-אוכל-ישן במשך שעתיים, לדעת שהתינוק לא ייחנק אם האף שלו שקוע בשד, לדעת שביממה הראשונה לא צריך להעיר לאכול במשקלים מסויימים, כל מיני עובדות בסיסיות וכלליות יחסית - שיכולות מאוד לעזור. ככה נראה לי
 
למעלה