לאמהות המעוניינות להניק - מוּדעות בנושא הנקה

Luring Monkey

New member
לאמהות המעוניינות להניק - מוּדעות בנושא הנקה

זהו פוסט שכתבתי בפורום הנקה. חשבתי שיש מקום לפרסם אותו גם כאן, כי אם הייתי מודעת לנושא לפני הלידה, המצב שלי היה הרבה יותר טוב עכשיו. ילדתי לפני חמישה חודשים ומאז אני מנסה להגיע להנקה מלאה. בהתחלה לא הצלחתי להניק בכלל (בגלל לשון קשורה ושפה קשורה שלא אובחנו), והתחלתי במשטר של שאיבות, תוספי תזונה ותרופות והיום אני בהנקה חלקית.
להלן ההודעה:

--
קודם כל, אני מאוד שמחה לומר שאחרי חמישה חודשים, הצלחתי להגיע ל-20 שעות רצופות של הנקה בלבד, מבלי שהתינוקת שלי רצתה תוספת תמ״ל. נכון להיום אנחנו עומדים על כ-200 cc תמ״ל ליום, וזה שיפור אדיר בשבילי.
לא מעט מזה בזכות הפורום הזה, ואני מודה לכן מאוד מאוד.

הגעתי לכאן לראשונה עוד כשהייתי בבית החולים אחרי הלידה.
קראתי בפורומים שכדאי ללמוד על הנקה עוד לפני הלידה, ואכן כך עשיתי. לא ידעתי על יועצות הנקה מוסמכות וכו׳. הדולה שלי כתבה באתר שלה שהיא גם מדריכה על הנקה, ופשוט עשיתי איתה מפגש שבו היא לימדה אותי איך להניק. חשבתי שאני עושה את הדבר האחראי והאידיאלי לקראת ההנקה הראשונה.

בבית החולים קיבלתי עצות סותרות. בגלל שילדתי בסוף שבוע ולא היו יועצות הנקה מוסמכות, היו רק את האחיות של התינוקייה שיכלתי לכאורה להעזר בהן, וכל אחת אמרה משהו אחר, וכולן סיכמו שהכל בסדר, למרות ששום דבר לא היה באמת בסדר.
זכרתי שהדולה שלי אמרה שהנקה לא אמורה לכאוב. וכאב לי מאוד. הרגשתי שהתינוקת נושכת במקום לינוק.
האחיות הרגיעו אותי ואמרו לי שזה ככה אצל כולן. יומיים אחר כך, כשהייתי כבר במלונית, לא היה לתינוקת פיפי במשך כמעט יממה. לפתע האחיות התחילו להלחיץ אותי שאין לי מספיק חלב, ושאני צריכה לתת תמ״ל. זאת לאחר ששמעתי לא פעם שמהרגע שנותנים תמ״ל, ההנקה ״הולכת״.
אחרי כמה ימים, הגיעה למלונית ששהיתי בה יועצת הנקה מוסמכת ואמרה לי עוד דעה סותרת. לא ידעתי שהיא יותר מקצועית מהאחיות (שאמרו לי שהן עברו קורס ייעוץ הנקה), והייתי רק מבולבלת יותר. מה גם שהייעוץ אצלה היה מפוזר ולא פרטני, אז לא אובחנו אצלי הבעיות של חוסר חלב, לשון קשורה ושפה קשורה.

הייתי אובדת עצות, וגיליתי לראשונה שהייתי צריכה לקחת ייעוץ מקצועי יותר (שלפני הלידה לא ידעתי שהיה קיים), כי לא חשוב רק ללמוד איך מניקים כשהכל הולך חלק והתינוק מומחה ביניקה ויש המון חלב, אלא חשוב גם לדעת מה לעשות במידה ויש בעיות, וחשוב מכך, לדעת שבכלל עלולות להיות בעיות בהנקה.

אם הייתי יודעת את זה, הייתי נמנעת מלהגיע למצב שבו התינוקת שלי מגיעה לגיל שבועיים ורק אז אני מגלה שהיא בעצם היתה מורעבת בכל השבועיים האלה. (גם טיפת חלב אשמים בזה, כי ניסיתי להגיע לשקילה כבר בגיל שבוע, אבל האחות אמרה לי ששקילה ראשונה עושים בגיל שבועיים.)

ובגלל שאני רואה כל כך הרבה נשים שמגיעות לכאן, לפורום, ומגלות לראשונה שיש דבר כזה ״יועצת הנקה מוסמכת״ (לעומת מישהי שקוראת לעצמה יועצת הנקה ולצערי לא בהכרח מספיק מקצועית בנושא), והן באות לכאן כשהן מודאגות דאגה אמיתית שהתינוק שלהן מורעב, שמכרסמת בהן ומונעת מהן כל אפשרות להנות מהתינוק שלהן שנולד כרגע, בגלל זה אני שואלת את עצמי למה אין אף אחד שמיידע את הנשים, טרום לידה, בכל המידע החיוני הזה.

זה יכול להיות רופא נשים, או טיפת חלב, או ליגת לה-לצ׳ה דרך אחד מהגופים האלה או דרך קופ״ח.
אמהות צריכות לדעת עוד לפני שהתינוק מגיע - איך להאכיל אותו ואיך לוודא שהוא אוכל מספיק. הן צריכות להיות מודעות לזה שהעובדה שהתינוק שקט ורגוע, לא אומרת בהכרח שהוא מקבל את כמות המזון שדרושה לו. שגם אם יש מספיק חיתולים רטובים, ייתכן שהוא לא אוכל מספיק. הן צריכות לדעת על האפשרות שיש לתינוק לשון קשורה (ושמעתי על כל כך הרבה מקרים של לשון/שפה קשורה רק בסביבה הקרובה שלי!), כי אחרת ההנקה שלהן יכולה פשוט להיהרס לחלוטין, גם אם הן מאוד מאוד רוצות להניק.
אני לא אומרת שצריך להלחיץ נשים ולומר להן שבהכרח יתכנו אצלן בעיות, אבל צריכה להיות מודעות לאפשרות שתהיה בעיה. דבר נוסף שיוכל לעזור, למשל, זה שהרופא בבדיקה הראשונית של התינוק יבדוק לשון קשורה.

כל המערכות טוענות שחשוב להניק, וצריכה להיות תשתית שעוזרת לנשים להצליח בזה, עוד לפני הלידה.
--
 

שחר292

New member
צודקת לגמרי

מצד אחד יש את משרד הבריאות שכביכול מעודד הנקה אבל בפועל לא רואים הרבה מזה בשטח. כמו שרשמת בבתי החולים אין יועצות הנקה מוסמכות (לפחות לא בכל בתי החולים), בטיפת חלב יש לא מעט אחיות שממליצות לאמהות טריות לתת פורמולות נגד הגזים (כאילו שלתינוקות מתומ"לים אין גזים
) ועוד ועוד עצות אחיתופל... מה שאמרת על חוסר בחלב הוא כל כך נדיר אבל עדיין משתמשים בו לא מעט כדי לשכנע אנשים לתת תמ"ל.
וקרה לי סיפור קצת דומה לשלך עם סוף אחר. לבן שלי גם הייתה לשון קשורה (אחורית) ובדכ זה מגיע קצת עם שפה שקשורה מעט לחיך. בבי"ח (מאיר) בכלל לא בדקו את זה, ה"יועצת הנקה" כל הזמן אמרה לי "מה את רוצה? הוא תופס טוב"... תקעה לי את התינוק על הציצי ואני ראיתי כוכבים מרב כאב.
בסופו של דבר אחרי סופ"ש שהבן שלי היה מורעב ואני הייתי עם ייסורי מצפון מטורפים שנתתי לו מטרנה (שלקחתי מהבית חולים), הלכנו ליועצת הנקה שאבחנה את זה ואז באותו יום טסנו להתיר אותה.... ינק כמו אלוף עד גיל שנתיים וחודשיים.
כל הכבוד לך שהמשכת ולא ויתרת. נורא קל לוותר אבל באמת את נותנת לו את הכי טוב שיש! מקווה שאת גאה בעצמך

הנקה דורשת מערכת תמיכה מאוד חזקה מהסביבה והמשפחה וחבל שזה לא דבר כל כך מובן מאליו..
 

Luring Monkey

New member
טוב שהיה לך את המזל והתושייה לתפוס את זה מהר

רוב המקרים של חוסר בחלב קורים כאשר לוקח יותר מדי זמן לעלות על זה שהתינוק לא מצליח להוציא מספיק חלב, ואז ייצור החלב מתייצב על כמות נמוכה מדי (כי הגוף חושב שזה מה שהתינוק דורש).

יש מקרים של כמויות נמוכות בגלל סיבות פיזיות בגוף האם, אבל הם, כמו שאמרת, נדירים יותר.
 

itat1986

New member
במקרה של מעט חלב- מה עדיף?

להניק חלקית מה שיש / לשאוב ולתת את מה שיש
או שכבר לתת הכל כתחליף חלב בשביל לא ליצור בלבול?...
(שואלת כי אני לא בטוחה שאוכל להניק הנקה מלאה בגלל סיבות פיזיות- ניתוח הקטנת חזה)
 

Luring Monkey

New member
העדפתי להניק חלקית

לא הרגשתי שהיא היתה מבולבלת במיוחד, רק קצת מתוסכלת בזמן ההחלפה כי היא באמצע ארוחה.
 

שחר292

New member
הנקה תמיד עדיפה גם אם זה מעט

ובעיקר בהתחלה (הקולסטרום) זה פשוט חבילת נוגדנים ומלא טוב שאת מעבירה לתינוק....
אני מציעה לך לא לוותר מראש, ואפילו להיעזר ביועצת הנקה טובה שתנחה אותך... בהצלחה!
 

Nicki

New member
אצלנו זה היה גם תלוי בתינוק:

יש לי מצב שנקרא "היפופלזיה של החזה" - אין לי מספיק רקמת שד, מה שאומר שבעצם אין לי "מחסני חלב". הגוף מייצר כל כמה זמן כמה טיפות וזהו. אצל בכורץי שילבתי הנקה ותמ"ל במשך חודשיים וחצי, ואצל האפרוח השני, הוא סירב לינוק אחרי יומיים. בצדק מבחינתו... מקווה שהפעם אני אצליח לשלב טיפה יותר, אבל גם אם לא- זה מה יש ועם זה ננצח
 

Nicki

New member
יועצת הנקה יודעת לאבחן.

אני חייבת לציין לשבח את יועצת ההנקה המדהימה במעייני הישועה, שישבה איתי אחרי הלידה השנייה, ואמרה לי "אני הכי בעד הנקה, לצערי את לא תוכלי להניק, אבל אני רואה עד כמה את אמא טובה ורגועה- לא ייחסר לילדים שלך כלום." האמירה שלה, הכנות והרכות שבה היא נאמרה, עזרה לי להשתחרר מכל כך הרבה רגשות אשם...
 
להניק כמה שאפשר

בחלב אם יש הרבה דברים שהם מעבר לתזונה של עובר.
הדוגמא הכי טובה היא נוגדנים. שהילד שלך חשוף לאיזשהו וירוס סביר להניח שגם את חשופה לו והגוף שלך עם המערכת החיסונית המפותחת שלו מפתח נוגדנים. הנוגדנים האלו עוברים בחלב ועוזרים לתינוק להתמודד עם המחלה ושומרים עליו יותר בריא עד שהוא מייצר את הנוגדנים בעצמו.
גם טיפות בודדות של חלב אם מכילות את הנוגדנים וזו אחת הסיבות שאומרים שילדים יונקים חולים פחות.

אפשר כמובן להסתדר בלי זה אבל זה חתיכת + רציני.
 

LolliP0p

New member
אני צריכה למלא לוטו, בחיי!

השבוע חשבתי עליך ..
כשהגעתי ירוקה לפורום את כבר היית שניה מללדת..מאיזשהי סיבה אני מאוד זוכרת את הפוסטים שלך (זה נדיר בהתחשב בעובדה שאני לא זוכרת מה אמרתי לפני חמש דקות..) ולמדתי דרכך המון.. ועכשיו.. הנה אני.. בתשיעי.. לא יאומן איך הזמן טס...
שמחה לשמוע שהסתדר לך עם ההנקה ועם אריה ..
טוב שכתבת את זה, מסתבר שאני מאוד שאננה עם הקטע של ההנקה חשבתי פשוט לזרום עם זה, חשוב לדעת שזה לא בהכרח יהיה כזה פשוט ושיש מה לעשות..
תוכלי אולי להסביר קצת על המונחים שהעלית, לשון קשורה ושפה קשורה?
 

Luring Monkey

New member
יאיי

איזה חמודה! מאוד כיף לשמוע שעזרתי במשהו.

שפה קשורה זה מעין קרום שמחבר בין החניכיים העליונות (בין השיניים הקידמיות, מקדימה) ובין השפה. אני מכירה לפחות שלושה אנשים שהיה להם כזה בתור ילדים, עד שהם נפלו במדרגות וזה נפתח להם


לשון קשורה (יש שני סוגים של לשון קשורה, אני מכירה רק את הסוג שהיה אצלנו) זה מצב שבו יש קרום שמחבר בין ריצפת הפה שמתחת ללשון, לבין הלשון.

שני המצבים האלה יכולים להקשות על התינוק לתפוס את הפיטמה כמו שצריך. התינוק צריך לפתוח את הפה ולתפוס כמה שיותר מהעטרה וליצור וואקום, ושפה קשורה עלולה להפריע בזה. הלשון הקשורה יכולה להקשות על תינוק לסחוט את הפיטמה עם הלשון.

התרה של לשון/שפה קשורה מתבצעת אצל רופאים אחדים למיטב ידיעתי, וזה תהליך מאוד לא כיפי ולא זול. שילמתי בערך 1000 ש״ח לרופאת שיניים כדי שתתיר את שניהם, ומן הסתם זו חווייה מאוד לא נעימה לתינוק. אבל - יש כאלה שאומרים שכדאי להתיר לשון קשורה גם ללא שום קשר להנקה, כי יש לה גם השפעה על מערכת העיכול ועוד.
 

begonia

New member
בד"כ עולם על לשון קשורה

באחד משני מצבים: אחד, כשכואב מאוד בזמן ההנקה השני כשיש קשיי התחברות לתינוק. אצל הגדול שלי זה מה שהיה. ניסיתי לחבר אותו והוא פשוט לא הצליח לתפוס. פעם לקח לי כמעט שעה לחבר אותו!

אני הזמנתי יועצת הנקה אלי הביתה שמיד ראתה שיש לו לשון קשורה, הפנתה אותי לרופא שיניים מתמחה בנושא שניתק את הלשון בתהליך שלקח 30 שניות ועזר מאוד.

יש הרבה מה ללמוד על הנקה לפני הלידה וכדאי לקרוא בפורום הנקה לפני הלידה כדי להיות מוכנים. לדעתי יש כמה דברים חשובים לזכור:
-הנקה לא אמרה לכאוב (אולי קצת להציק בימים הראשונים, אבל לא לכאוב).
אמורים להיות מסוגלים לחבר את התינוק לציצי אחרי כמה פעמים שמראים איך.
-אמורים להניק לפחות 8 פעמים ביום.
- לתינוק יונק צריך להיות לפחות 5-6 חיתולי פיפי ו-3 חיתולי קקי אחרי המקוניום של הימים הראשונים.
- הכי חשוב לדעתי: טלפון של יועצת הנקה ולהתכונן להיעזר בה, במיוחד בלידה הראשונה. מכסימום אפשר להטמין את הטלפון ולא להשתמש, אבל לדעת שבהחלט יש סיכוי שתהיה תועלת במספר הזה.
 

Luring Monkey

New member
מסכימה ורוצה להדגיש משהו

במקרה שלי היו לתינוקת מספיק חיתולי פיפי וקקי ביום (למעט במשך יומיים בשבוע הראשון), ולצערי זה לא היה מדד לכלום והיא לא קיבלה מספיק אוכל.

היועצת הסבירה שעד גיל שבועיים היא היתה במצב של הישרדות במקום במצב של שגשוג.
 

מ י כ ל10

New member
את זה אני צריכה להבין

איך יודעים שזה לא מספיק אוכל? לפי העלייה במשקל?
 

Luring Monkey

New member
גם לפי העלייה במשקל

(היא היתה רחוקה מלחזור למשקל הלידה)
וגם עשינו שקילה לפני ואחרי ההנקה הראשונה עם המשקל שהביאה איתה יועצת ההנקה, וראינו שהיא כמעט ולא הצליחה להוציא כלום.
 

מ י כ ל10

New member
השיטה הזאת של השקילה היא שיטה בערבון מוגבל

מאוד.
סתם לדוגמה, חברתי שקלה את התינוק בבית החולים לפני ואחרי הנקה. המשקל מדייק עד לרמת הגרמים. התינוק שקל אחרי ההנקה פחות מאשר לפניה.

מבלי לקנטר חלילה, כי אני יודעת שזה בנפשך - האם לדעתך היית צריכה לעשות משהו שונה? לדעתי עדיין עשית את הדבר האחראי והאידיאלי. הרי יש אינספור מצבי אמת ולא ניתן להכין לכולם (גם לא בטוחה שרצוי).
 

Luring Monkey

New member
עשינו ניסוי ושקלנו לפני ואחרי 60 סימילאק

ויצא שהיא עלתה בדיוק ב-60 ג׳... וזה היה סתם כדי לבדוק את המשקל. אם תחזיקי כוס מים ששוקלת 300 ג׳ ותישקלי, תראי במשקל (מדוייק) תוספת של 300 ג׳. אותו דבר אם תכניסי את המים לגוף שלך.

השקילה נהיית לא יעילה כמה חודשים אחרי הלידה, כי אז מספיק לפעמים מעט חלב כי הוא נהיה שומני ועשיר יותר.
 

מ י כ ל10

New member
חבל שהניסוי עם הסימילאק הצליח

ומעבר לתגובה האמוציונלית הילדותית הזאת - קורה שיש בעיות. המקרים שבהם אין מספיק חלב הם לא המקרים השכיחים. הם נדירים, אבל הם קורים.
תחת ההנחה שאתרע מזלך ונכנסת לקבוצה הזו, האם את חושבת שהיית יכולה לעשות משהו שונה?
אני מוחה דמעה על התנפצות החלום, ואני חושבת שהנחישות שלך מדהימה
 
למעלה