אירוח יעל פנחסי- יועצת הנקה

Revili

New member
היי רוצה להניק הפעם

כדאי אולי לנסות לברר אם היתה בלידה הקודמת סיבה הורמונלית או אחרת למצב (האם משהו בלידה עצמה גרם לכך, בשד, בהורמונים...)
הסיבה יכולה להיות מהותית גם הפעם וכדאי להתכונן לכך מבעוד מועד.

מעצבי פיטמה במהלך ההריון לא הוכחו כיעילים ולדעתי אין בהם צורך.
בעיות תפיסה ניתן לנסות למנוע או לפתור בהדרכה נכונה ולעיתים באמצעות עזרים לאחר הלידה ויחד עם יועצת הנקה מוסמכת.

ייצור החלב במהלך ההריון הוא הורמונלי ולא ניתן להשפיע עליו, לאחר הלידה, במידה ויווצר הצורך ניתן לנסות להגביר כמויות חלב בעיקר באמצעות הנקה/שאיבה בתכיפות גבוהה ובסמוך ללידה.

אני מציעה שתשקלי להפגש עם יועצת הנקה מוסמכת עוד לפני הלידה כדי לנסות לברר מה היה בעבר ולהתכונן ללידה ולהנקה הצפויה באופן המיטבי.
יש יועצות הנקה שמגיעות באופן פרטי גם לבתי החולים, בדקי את רשימת יועצות ההנקה המוסמכות באזור מגורייך.

בהצלחה.
 
אירוח יעל פנחסי- יועצת הנקה


עוד לא התאוששת מהלידה וכבר צריכה להתמודד עם נושא ההנקה

כולן מסביבך אומרות לך שהנקה היא דבר מקסים, חיוני שמחבר בינך לבין העובר, ואת, לעומתן, לא מרגישה כך

בואי קבלי טיפים נהדרים שיעזרו לך לעבור את השלב הקצת קשה בהנקה, ללמוד ליהנות ממנה כמה שיותר ולהעניק לתינוקך את הטוב ביותר


אנחנו שמחים לארח בפורום את יעל פנחסי, יועצת הנקה IBCLC של מועדון מאמי ליס בביה"ח ליס ליולדות, שתשמח לענות על כל שרציתן לדעת בנושא הנקה


האירוח יתקיים ביום רביעי ה- 17.7 בין השעות 20:00 ל- 21:00

יעל תענה על שאלות בנושאים הבאים:

תמיכה בהנקה במהלך בימים הראשונים
איך לחזור לעבודה ולהמשיך בהנקה?

האירוח הינו לרגל פעילויות שבוע ההנקה במועדון מאמי ליס שיתקיימו בין ה1-7.8

http://www.tasmc.org.il/Lis/Mamy-Lis/Events-mamylis/Pages/breastfeeding-week2013.aspx
 

randy1982

New member
שאלה ליעל

יש לי תינוק בן חודשיים שנולד בשבוע 34.
אמנם אני מיניקה אותו אך ככל הנראה החלב שלי לא מספיק,
בבקרים, אחרי הנקה ארוכה הוא ממשיך לבכות או להיות עצבני, כשאני לוחצת על הפיטמה לעתים לא יוצא כלום או איזו טיפה קטנה ממש.
למעשה כבר חודש וחצי אני משלימה עם חלב של השכנה שלי, יש לה עודף.
חשוב לציין שהוא יונק כמו שצריך, לא מתעצל . (יש לי בן בכור שהנקתי בהצלחה רבה עד גיל מאוחר לכן אני זוכרת איך הנקה צריכה להיות).
כל עוד השכנה מביאה לי חלב שאוב אני מעדיפה אותו על פני תמ"ל.
אך לא מן הנמנע שאצטרך לתת לו תמ"ל בנוסף להנקה מתישהו.
איך עושים את זה בצורה נכונה?
תודה
 
בן חודשיים

איך הוא עולה במשקל?
צריך לברר האם זה קשור למצב אספקת החלב או ליכולת העברת החלב שלו.
חסרים לי פרטים לגבי התקופה הראשונית - מתי התחיל לינוק? האם עד אז שאבת כדי לשמור על אספקת החלב?
בגדול, זה מצב שדורש פגישה עם יועצת הנקה שתעריך את מצב אספקת החלב, תדריך אותך כיצד להגביר אם יש צורך ותעריך את איכות היניקה שלו ועד כמה הוא מעביר חלב מהשד ביעילות. אני ממליצה שתעשי זאת לפני שתעברי לתמ"ל.

שיתוף הפעולה שלך עם השכנה נפלא ומעורר הערכה.

בהצלחה,
 

randy1982

New member
הוא עולה במשקל יפה מאוד

200-300 לשבוע.
בתקופה הראשונית אכל דרך זונדה יומיים, אחר כך מבקבוק ורק ביום השישי לחייו ינק לראשונה. שאבתי חלב, בשבועיים הראשונים היה לי ממש הרבה.
ואז פתאום פחת ומאז התחושה שלא מספיק....
 
המשך...

אני ממליצה במקרה שלך לפגוש יועצת הנקה.
אם את רוצה להגביר את כמות החלב עליך לשאוב בכל פעם שהוא לא יונק או מקבל תוספת.

בהצלחה,
 

mitmit11

New member
הנקה לאחר ניתוח קיסרי

היי יעל,
הרבה בנות פה בפורום שעתידות לעבור ניתוח קיסרי מסיבות שונות חרדות לגבי ההנקה והצלחתה. מה הטיפים שלך עבור המנותחות המתוכננות (ואולי גם כמה לא מתוכננות) בנושא ההנקה?

האם יש צורך "להילחם" בצוות על מנת לקבל את הילד להנקה?

מה העצה ליולדת שלא מצליחה לקום מהמיטה בקלות (בעניין הנקה)?
 
הנקה לאחר ניתוח קיסרי

בהחלט לא פשוט אך אפשרי, במיוחד אם נערכים נכון.
בניתוח עצמו כדאי לברר את האפשרות שהתינוק יונח על אמו לאחר יציאתו במגע עור לעור עד כמה שמתאפשר. במצבים רפואיים מורכבים לרב זה לא מתאפשר, אך אם הכל מתנהל כשורה בקשי לראות ולחוש את התינוק שלך עם יציאתו.
לאחר ניתוח קיסרי נדרש זמן החלמה ליולדת עד למסוגלותה לקום מן המיטה.
מומלץ למנות שני אנשים שיוכלו לסייע לאחר הלידה - האחד ממונה על התינוק והשני על היולדת.
בשעות ההפרדה בין האם לתינוק הממונה על התינוק ילווה אותו בתינוקיה וידאג לצרכיו. יגע, ידבר אליו ויאחוז אותו בזרועותיו אם הוא בוכה. הממונה על האם יסייע לה להתרומם מן המיטה וידאג לצרכיה. בשעות הראשונות התינוק במעקב ולכן לא יוכל לפגוש את אמו. אך מוקדם ככל הניתן כדאי להביא אותו לאמו ולהניח אותו בזרועותיה. גם אם טרם יצאה מן המיטה, היא יכולה לאחוז אותו ולנסות להניק אותו.
הוסיפו לתיק הלידה כוסית לאיסוף קולוסטרום או שתבקשו בחדר ההנקה מזרק עם פקק וכפית של תחילת מוצקים נקיה ומוכנה לשימוש. אם מסיבה כלשהי חלפו 6 שעות ולא ניתן להפגיש בין האם לתינוק התחילי לסחוט את הקולוסטרום ולאסוף אותו לתוך הכוסית / מזרק. מי שנמצא עם התינוק יכול לטפטף את הקולוסרום בעדינות אל פיו בעזרת כפית. בקשי הדרכה מיועצת ההנקה בביה"ח לגבי הסחיטה.
לעיתים לאחר ניתוח קיסרי יש עיכוב בהגעת החלב. סחיטה ידנית של קולוסטרום ושהיה עם התינוק בקרבה פיזית והנקתו יקדמו את הגעת החלב.

בהצלחה לכל הקיסריות,
 

mitmit11

New member
שמחת בית השואבה
שאיבות עם החזרה לעבודה

על איזה סוג משאבה את ממליצה למישהי ששואבת בעבודה
דגם, ידנית/חשמלית וכו'
מתי מומלץ לשאוב

האם יש הבדל בשאיבה בין אמא שחוזרת לעבוד כשהילד בן 4 חודשים או מאוחר יותר (בהנחה שיש אכילת מוצקים מבוססת אחרי גיל חצי שנה)

אם לא מתאפשר לשאוב במקום העבודה (מבחינת מגבלות מקום מתאים או זמן) מתי כדאי לשאוב כדי ליצור מלאי שאוב לתינוק (בהנחה שבשאר שעות היום התינוק יונק)
 
שאיבה

1. סוגי משאבות - מומלץ ללכת על משאבה חשמלית. אם הזמן חשוב לך ואת יכולה להסגר במשרדך ולהמשיך לעבוד על מחשב תוך כדי השאיבה דו-צדדית יש משאבות כמו pump in style ו- free style של מדלה שיכולות לאפשר לך לשאוב ביעילות תוך כדי העבודה. אם את יכולה להתפנות לשאיבה ניתן לשאוב בעזרת swing של מדלה (לחברות קופ"ח מכבי יש הנחה בבתי המרקחת של הקופה).

2. מומלץ לשאוב בתדירות שבה התינוק יונק או כל 3 שעות אם מדובר בתינוק בן פחות מחצי שנה.

3. יש הבדל משמעותי בין 4 ח' ל8' למשל. כפי שציינת המוצקים לוקחים חלק בצריכה התזונתית שלו ולכן תוכלי לשאוב פחות לתינוק בן 8 ח' מבלי לפגוע באספקת החלב ולהמשיך להניק אותו כשאת בבית. לעומת זאת, צריך לזכור שעד גיל שנה 75% מהצריכה התזונתית של התינוק עדיין מגיעה מן החלב. בחצי שנה הראשונה של המוצקים התינוק בעיקר מסתגל לטעמים ולמרקמים החדשים ובהדרגה הופך אותם לארוחה של ממש.

4. השאיבה חשובה לא רק כדי לספק לתינוק את החלב השאוב כשאת בעבודה, אלה גם כדי לשמור על אספקת חלב שמתאימה לצרכיו של התינוק. אם במשך יום עבודה של 9 שעות לא תשאבי כלל זה יפגע באספקת החלב שלך ועלול לפגוע גם בהנקה כשאת חוזרת הביתה. אם את רוצה לייצר סטוק קטן במקפיא להשלמות את יכולה לשאוב אחרי ההנקה של הבוקר ולאחסן בעומק המקפיא. את יכולה להתחיל כחודש לפני שאת חוזרת לעבודה.

5. חשוב שתמצאי זמן לשאוב בעבודה. מגיעה לך שעת הנקה ואת יכולה לפצל אותה לצורך השאיבות. ניתן לנצל את הפסקת הצהרים לצורך שאיבה. שאיבה קצרה (אפילו 15 דק') טובה יותר מלא לשאוב כלל, מרבית החלב יצא בזמן הזה. השתדלי לרוקן את השד לפחות כל 4-5 שעות.

6. התינוק שלך ישלים את ההנקה בלילה ובמהלך אחה"צ והבוקר לפני שתצאי. היי נגישה ותני לו לינוק ללא הגבלה ובכך ישמור על ייצור החלב שלך.
 

mitmit11

New member
הנקת פג - שאלת גולשת

מעתיקה שאלה שעלתה פה לפני מס' ימים ע"י אמא של אפרוחון:

"אני אמא טריה לתינוק מתוק בן כמעט חודש, ילדתי בשבוע 33+3, והשתחררנו הביתה מהפגיה לפני שבוע וחצי בשמחה רבה. עד כה לא הצלחתי להניק, ולא להאכיל מצינורית, אלא רק מבקבוק. חשוב לי לציין שהוא אוכל בערך כל שתיים וחצי 60 מ"ל, של חלב שאוב, ושוקל בסביבות 2.400 גרם. היתה יועצת הנקה שבדקה לשון קשורה ואין, וכן בדקה חס וחלילה אם יש פטרת בלשון גם אין. הבחור פשוט מסרב להתאמץ. אין לי ספק שהוא מסוגל כי בכל תחילת הנקה אני כן מצליחה לחבר אותו לשד למספר יניקות אבל הוא מפסיק ונרדם, או מאד בוכה. האם יש למישהי עצות או המלצות, כל כך חבל לי לאבד את ההנקה, האם הכל אבוד?"

http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=110&messageid=170412046
 
הנקת פג

התינוק שלך רק עכשיו מתחיל להגיע למועד הלידה שלו. עד כה היה חסר בשלות נדרשת להנקה. זה נורמלי לגמרי שהוא עדיין מתקשה. פגים נולדים עם טונוס שרירים נמוך ופעמים רבות מתקשים להשאר מחוברים לאורך זמן והיניקה שלהם חלשה.
אפשר לחזק ולתרגל את המציצה שלו בעזרת מוצץ (מוצץ פשוט מגומי). לאחר שהוא אוכל מבקבוק תני לו למצוץ מוצץ.
ניתן לנסות לחבר אותו לשד עם פטמת סיליקון. לתינוקות שנולדו טרם זמנם, לעיתים קל יותר לינוק באמצעות פטמת סיליקון. עם זאת מומלץ שתעשי זאת ביחד עם יועצת הנקה שתעריך האם הוא יונק ממנה ביעילות. בהנקה עם פטמת סיליקון יש לשאוב 2-3 פעמים ביממה לאחר ההנקה, לעקוב אחר עליה במשקל של התינוק ולוודא שיש די יציאות והחיתולים רטובים.

הוא לא מסרב להתאמץ, הוא פשוט לא יכול. אבל, מיום ליום תראי שהוא מתחזק ומסוגל ליותר.
המשיכי לשאוב ולשמור על אספקת החלב, כי הוא לא יכול לעשות את זה כרגע בעצמו. נסי לא לאבד תקווה והמשיכי לנסות להניק אותו. אני מאמינה שיפתיע אותך בהמשך.

בהצלחה,
 

mitmit11

New member
גודש, פציעה וסתימות

אשמח אם תוכלי לכתוב עצות וטיפים להקלה על גודש (קל או כבד), סתימת צינורית חלב, פציעת פטמות, פטריה וכד'
איך מזהים ואיך מטפלים
 

eikib

New member
לשון קשורה

האם את בודקת קיום לשון קשורה, ואם כן, על איזה פרמטרים את מסתכלת (כלומר, באיזו דרגה את חושבת שצריך לפנות להערכה של א.א.ג ואולי חיתוך ה"קשירה")?
 
לשון קשורה

אצל כולנו הלשון קשורה. לשון קשורה מאובחנת אצל תינוק מעידה על כך שהיא תת-תפקודית, כלומר שסימפטומטית נראה שהיא הסיבה לכאבים ופציעת הפטמות ולתופעות אחרות שעולות בהנקה כמו קושי להתחבר לשד, ריבוי התנתקויות, קושי בהעברת החלב ועוד.
הדרגות השונות אינן מעידות על רמת חומרה. החלוקה לדרגות מתייחסת למרחק של הקשר מקצה הלשון.
אם עולה חשד לכך אני ממליצה על אבחון של יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ורופא מומחה לעניין.

אני אמליץ על התרה במקרים בהם להערכתי זה יכול לשפר את היניקה של התינוק, להקל על הכאב והטראומה שהוא יוצר ביניקתו ולגרום לו לינוק יותר ביעילות (כלומר, ישפר את יכולת העברת החלב שלו).
 
גודש

גודש - מניעה וטיפול
גודש נוצר כתוצאה מחלב שנמצא זמן רב מדי בשד ולא זורם החוצה. במסגרת הימים 2-6 שלאחר הלידה חל שינוי בשדיים, זה היום בו הקולוסטרום הופך לחלב מעבר ומתרחשת "הגעת החלב" , הכמות גדלה באופן משמעותי. השדיים מרגישים מלאים ומוצקים יותר, אולי קצת חמימים, את חשה שלא בנוח. עם זאת רקמת השד באזור העטרה והפטמה רכה למגע והתינוק מתחבר ללא קושי.
זהו מצב של מלאות נורמאלית והוא חולף במהרה אם התינוק יונק לפי דרישה באופן אפקטיבי.
בשלב זה, אם התינוק לא יונק ואת לא סוחטת את החלב מס' פעמים ביום, עלול להיווצר גודש בשד. במצב של גודש השד יהיה קשה ומתוח, הורידים בולטים, לעיתים מבריק ובצקתי, העטרה והפטמה גם הן יהיו קשות ומתוחות כך שלתינוק יהיה קושי לתפוס אותן.
גודש הוא מצב פתולוגי, ולרב ע"י טיפול נכון ניתן למנוע אותו.


טיפים למניעת גודש בשבוע הראשון שלאחר הלידה:
- ביות מלא
- הנקה לפי דרישה - (התינוק הממוצע יונק בין 8-12 פעמים ביממה)
- הניקי גם בלילה ואל תתפתי לישון לילה שלם בימים הראשונים בביה"ח. קומי לפחות פעמיים להנקה.
- בקשי מיועצת הנקה בביה"ח לראות את התינוק שלך יונק ולהעריך את התנוחה וההצמדה. אם יש לה הצעות לייעול בקשי ממנה להדגים לך באמצעות בובה.
- אם התינוק אינו יונק מכל סיבה שהיא התחילי לסחוט קולוסטרום לכפית כעבור 6 שעות וטפטפי אל פיו בעדינות.
- אם התינוק אינו יונק מכל סיבה שהיא לאחר "הגעת החלב" עברי לשאוב את החלב.


מצבים נוספים בהם עלול להווצר גודש:
כל מצב בו ההנקה נפסקת באופן חד ופתאומי ואת לא מפנה את החלב מן השד לצורך הקלה, ומאפשרת לו להפחית ולהפסיק את הייצור בהדרגה:
- גמילה
- חזרה לעבודה
- נסיעה לחו"ל
- התינוק מפסיק לינוק בעצמו ביום אחד בהיר


טיפול בגודש:
- הניחי על השד קומפרס קר למשך 15-20 דק' (שקית סנפרוסט או חיתול חד פעמי שהורטב קלות והוקפא)
- עסי את השד בעדינות מהפריפריה לכיוון העטרה.
- סחטי / שאבי את החלב מן השד. אם את רוצה לשמור על תנובת החלב שאבי עד לתחושת ריקון ואם מדובר בגמילה שאבי להקלה.
- אם התינוק לא יונק מכל סיבה שהיא, יש לדמות את תדירות היניקות שלו כדי שייצור החלב יותאם לצרכיו. שאבי כ- 8 פעמים ביממה.


כרוב
שימוש בכרוב הוא אפשרי, אם כי לא מומלץ למי שמעוניינת להניק. הכרוב מייבש, בעוד שאת מעוניינת להגדיל את יכולת ייצור החלב.
במקרים של גודש חמור ניתן להשתמש בו באופן מבוקר. אם את בכל זאת משתמשת בכרוב הניחי אותו ל-15-20 דק', לא יותר מ-3 פעמים ביום ולא על אזור הפטמה והעטרה.
 
למעלה