"רפואית" נטו
מצאו יתרונות , בוודאי שזה דורש להעמיד את זה מול החסרונות האפשריים (רפואית).
וכמו שכתבתי אני חושבת שכל אחד צריך לפעול לפי צו מצפונו הערכי. אני מבינה את הצורך השכלתני לשלול את נחיצות המילה בנימוקים רפואיים, כמובן שהיתרונות הרפואיים המיוחסים הינם מטעמי מניעה ולא מתוך התייחסות פתולוגית לבעיה קיימת. אין ספק שמנגד לשורת היתרונות קיימת גם שורת סיבוכים אפשריים. לשאלת הנחיצות הרפואית שבעניין, זה דיי מקביל לשאלה עד כמה נחוץ לפעול בטקטיקות של רפואה מונעת. לדוגמא חיסונים. ברור למדיי שחיסונים לא באים לפתור פתולוגיה קיימת, אלא שמטרתם למנוע, מלבד היתרון שיש "בחיסוניות העדר" לא ניתן להתעלם מתופעות הלוואי האפשרויות של חיסונים - הללו שקיימים במקביל ליתרונות ולא בסתירה ליתרונות שיש בהם. יש כאן ללא ספק חישוב של עלות תועלת, ברמה האישית והן ברמה הציבורית. וכמובן שאף שמבחינה סטטיסטית שכיחות הסיבוכים הנלווים לחיסונים היא נמוכה, וכמובן שנדירים מזה הסיבוכים שהם קשים - אי אפשר להתעלם מהעובדה שהם קיימים, וצריך לחזור לשיקולי עלות תועלת בכל הנוגע לרפואה מונעת. כמי שאמון על בריאות הציבור (צוות רפואי , סיעודי מי שמבצע את החיסונים) ראוי בוודאי להציג את התמונה המלאה. (מצב שלא תמיד מתקיים כיום, ונהוג מאד לעודד אנשים להתחסן ולחסן את ילדיהם, ובתור מי שבגרה את מערכת הלימודים מופעל גם לחץ רב על האחיות להפנים ולהבין כי שירותי החיסונים הם חיוניים לציבור הרחב). בנקודה הזו זה נראה כאילו אני גולשת מהנושא המקורי - שהוא כמובן כריתת עורלה , אם נבחר להסתכל על מחקרים רפואיים שיש להניח שאינם מונחים משיקולי דת ואינם מפורנסים ע"י ספונסורים עם ניגוד עניינים, נמצאה תועלת רפואית שנוגעת נטו למניעה והעברת זיהומים שונים - ולזה בסופו של דבר ברמת החברתית ציבורית יש אכן ערך מוסף. אני לא מנסה לעודד לרגע ברית בשיקולים רפואיים - ואכן מי שדעתו היא שהברית מיותרת מהנימוקים שהבאת זה דבר מאד מכובד ודיינו. ובעיני לא צריך בכלל להצטדק, לא בשאלה "למה אתם לא עושים ברית?" או לשאלה "למה אתם לא מתחתנים ברבנות?" או לשאלה "למה אתם לא מחסנים?". התשובה צריכה להיות כזו "כי זה רצוננו" וזהו. אף אחד פה לא חייב הסברים בנושאים כל כך מהותיים - שהם דרך חיים, כל כך אינטמיים (שהם בכל זאת נושאים הקשורים לצנעת הפרט לתפיסית ככל הנוגע לברית). בסופו של דבר לאנשי הרפואה נניח יש אחראיות ציבורית להעביר את הידע הקיים. לציבור יש אחראיות וזכות אישית על גופו שלו.. כל התערבות החיצונית בנימוקים כלשהו בכלל לא רלוונטיים בעיני..
ותודה על המחמאה קודם
מצאו יתרונות , בוודאי שזה דורש להעמיד את זה מול החסרונות האפשריים (רפואית).
וכמו שכתבתי אני חושבת שכל אחד צריך לפעול לפי צו מצפונו הערכי. אני מבינה את הצורך השכלתני לשלול את נחיצות המילה בנימוקים רפואיים, כמובן שהיתרונות הרפואיים המיוחסים הינם מטעמי מניעה ולא מתוך התייחסות פתולוגית לבעיה קיימת. אין ספק שמנגד לשורת היתרונות קיימת גם שורת סיבוכים אפשריים. לשאלת הנחיצות הרפואית שבעניין, זה דיי מקביל לשאלה עד כמה נחוץ לפעול בטקטיקות של רפואה מונעת. לדוגמא חיסונים. ברור למדיי שחיסונים לא באים לפתור פתולוגיה קיימת, אלא שמטרתם למנוע, מלבד היתרון שיש "בחיסוניות העדר" לא ניתן להתעלם מתופעות הלוואי האפשרויות של חיסונים - הללו שקיימים במקביל ליתרונות ולא בסתירה ליתרונות שיש בהם. יש כאן ללא ספק חישוב של עלות תועלת, ברמה האישית והן ברמה הציבורית. וכמובן שאף שמבחינה סטטיסטית שכיחות הסיבוכים הנלווים לחיסונים היא נמוכה, וכמובן שנדירים מזה הסיבוכים שהם קשים - אי אפשר להתעלם מהעובדה שהם קיימים, וצריך לחזור לשיקולי עלות תועלת בכל הנוגע לרפואה מונעת. כמי שאמון על בריאות הציבור (צוות רפואי , סיעודי מי שמבצע את החיסונים) ראוי בוודאי להציג את התמונה המלאה. (מצב שלא תמיד מתקיים כיום, ונהוג מאד לעודד אנשים להתחסן ולחסן את ילדיהם, ובתור מי שבגרה את מערכת הלימודים מופעל גם לחץ רב על האחיות להפנים ולהבין כי שירותי החיסונים הם חיוניים לציבור הרחב). בנקודה הזו זה נראה כאילו אני גולשת מהנושא המקורי - שהוא כמובן כריתת עורלה , אם נבחר להסתכל על מחקרים רפואיים שיש להניח שאינם מונחים משיקולי דת ואינם מפורנסים ע"י ספונסורים עם ניגוד עניינים, נמצאה תועלת רפואית שנוגעת נטו למניעה והעברת זיהומים שונים - ולזה בסופו של דבר ברמת החברתית ציבורית יש אכן ערך מוסף. אני לא מנסה לעודד לרגע ברית בשיקולים רפואיים - ואכן מי שדעתו היא שהברית מיותרת מהנימוקים שהבאת זה דבר מאד מכובד ודיינו. ובעיני לא צריך בכלל להצטדק, לא בשאלה "למה אתם לא עושים ברית?" או לשאלה "למה אתם לא מתחתנים ברבנות?" או לשאלה "למה אתם לא מחסנים?". התשובה צריכה להיות כזו "כי זה רצוננו" וזהו. אף אחד פה לא חייב הסברים בנושאים כל כך מהותיים - שהם דרך חיים, כל כך אינטמיים (שהם בכל זאת נושאים הקשורים לצנעת הפרט לתפיסית ככל הנוגע לברית). בסופו של דבר לאנשי הרפואה נניח יש אחראיות ציבורית להעביר את הידע הקיים. לציבור יש אחראיות וזכות אישית על גופו שלו.. כל התערבות החיצונית בנימוקים כלשהו בכלל לא רלוונטיים בעיני..
ותודה על המחמאה קודם