אחרי שורת דחיות: המכרז להקמת שתי תחנות רדיו בערבית יוצא לדרך

d1f2

Active member
אחרי שורת דחיות: המכרז להקמת שתי תחנות רדיו בערבית יוצא לדרך

המכשולים האחרונים בפני קיום המכרז לשידורי הרדיו בערבית הוסרו: ל"גלובס" נודע, כי מועצת הרשות השנייה החליטה סופית לקיים את המכרז על שתי תחנות וכי מועד סגירת המכרז יהיה כבר בחודש ינואר הקרוב. עוד נודע, כי מה שעיכב את ההחלטה הייתה בעיה שהתעוררה מול תחנת אקו 99FM, לאחר שהתברר כי התדר שאמור לשמש את תחנת הרדיו בערבית השנייה, הוא תדר שאמור היה לשמש את אקו 99FM כתדר משנה.

בשנת 2016 עבר בכנסת חוק פיצול התדרים, שהכשיר פיצול תדרים של תחנות רדיו ברדיו האזורי. לחלק מהתחנות היו תדרי משנה שהמטרה להקצאתם הייתה לגבות את השידור בתדר הראשי, אולם התחנות החלו להשתמש בתדר המשנה לצורך שידור תכנים אחרים - מה שיצר בפועל שתי תחנות שונות. בתחילה דרשו מהלכים אלה אישור של מועצת הרשות השנייה, אך בהמשך הוחלט למסד את הנושא בחקיקה. החוק שעבר הסמיך את הרשות השנייה להעניק לתחנות היתרים לשימוש בתוכן שונה בתדרי המשנה, כאשר את התדר עצמו מקצה משרד התקשורת.

כפי שנחשף ב"גלובס", בחודשים האחרונים דחתה הרשות השנייה את מועד ההגשה למכרז הרדיו בערבית שוב ושוב. בפעם האחרונה קיבלו גופים שרכשו את טופסי המכרז הודעה כי המועד האחרון להגשתו נדחה, אך לא פורסם מועד הגשה חדש אלא רק התייחסות לכך שהוא יאפשר למגישים לפחות חודש נוסף ממתן ההודעה עליו.

המכרז המקורי פורסם כבר באמצע חודש יולי, כאשר המועד האחרון להגשת שאלות הבהרה חל בסוף אוגוסט. למרות זאת, מועד ההגשה האחרון נדחה בחודש וחצי נוספים. אולם אז, בין היתר בגלל החגים, נדחה מועד ההגשה מחדש לאמצע נובמבר. כעת כאמור הגיעה הודעת דחייה נוספת.

המכרז על תחנות הרדיו בערבית מעורר עניין רב ואת המסמכים רכשו כ-20 מתעניינים שונים, בין היתר בשל העובדה שבשונה ממכרזים רבים שעלות רכישתם גבוהה ועומדת על עשרות אלפי שקלים, את מסמכי המכרז על תחנות הרדיו ניתן לרכוש תמורת סכום של 1,000 שקל בלבד. עם זאת, בשוק מעריכים כי בסופו של דבר יתמודדו במכרז בין 3 ל-5 קבוצות.

כיום קיימת תחנת רדיו אחת שמשדרת בערבית - א-שמס שנמצאת בבעלות סוהיל כראם. הזיכיון של התחנה מסתיים ביולי 2019, ואם כראם שצפוי להתמודד במכרז יזכה מחדש, אזי משמעות הדחיות דרמטית פחות. אבל בהנחה שעשוי להיות זוכה חדש או זוכה נוסף במקרה שיקומו שתי תחנות, לדחיות עלולה להיות משמעות ביכולת של גופים חדשים להיערך, שכן תהליך המכרז שטרם התחיל ידרוש זמן לבחינת ההצעות. לאחר שייבחר זוכה הוא יידרש להקים מערך שלם שיפעיל את התחנה מבחינה טכנית, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים.

להחלטה על מספר התחנות בערבית שיפעלו יש השלכות, שכן שתי תחנות מגדילות את סיכויי הזכייה של המתמודדים, אולם המשמעות היא שעוגת הפרסום מתחלקת בין שניים, מה שמותיר פחות הכנסות לכל מי שיזכה במכרז.

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100126600
 
למעלה