כחלון נכנע: נתניהו חיסל את התאגיד

  • פותח הנושא d1f2
  • פורסם בתאריך

d1f2

Active member
כחלון נכנע: נתניהו חיסל את התאגיד

המשבר הפוליטי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר האוצר משה כחלון סביב תאגיד השידור הציבורי מגיע אל קיצו. שר האוצר ומנכ"ל משרד שי באב"ד יכנסו אחה"צ מסיבת עיתונאים שבה יכריזו על הסכם שגובש עם נתניהו. ההסכם מהווה בפועל פגיעה בתאגיד הקיים ופירוק חטיבת החדשות שלו.

המשבר הפוליטי הידרדר אף לאיום להגיע לבחירות מצד נתניהו. הפשרה הנוכחית, שבה כחלון מאפשר לנתניהו את הפגיעה בחטיבת החדשות של התאגיד, מסכלת את איומי הבחירות.

בחוק המתגבש בין הצדדים ייקבע כי חטיבת החדשות של רשות השידור, שנמצאת כיום בפירוק ומנוהלת על ידי ברי בר ציון, היא זו שתמשיך לפעול ולשדר חדשות גם לאחר הקמת התאגיד.

המשמעות היא אחת – רשות השידור במתכונתה הנוכחית תמשיך לשלוט בשידור הציבורי בישראל לטווח זמן בלתי ידוע שבו יוקם תאגיד חדש. תהליך כזה עשוי להימשך שנים. גם לאחר הקמת התאגיד, חטיבת החדשות שלו כלל לא תפעל. במקום זאת, שידורי החדשות של ערוץ 1 ושל רשת ב' יימשכו כרגיל – כולל מהדורות כמו "מבט" וה"מוסף", באמצעות אותם מגישים ופרשנים, למשל הפרשן הכלכלי עודד שחר.

הסיכום שאליו הגיעו נתניהו וכחלון יעלה לקופת המדינה עשרות ואולי כמה מאות מיליוני שקלים - כך מעריכים מקורות כלכליים. לפי הערכות עלות ההפעלה של השידור הציבורי במתכונת החדשה לא תהיה נמוכה בשל הצורך בהעסקת עובדים, שכירת משרדים, אולפנים וכיו"ב.

נוסף על כך, סוכם כי משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שלא ימשיכו בתאגיד החדשות ולעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. במשרד האוצר אמרו כי במסגרת פשרה זו יישמרו מסגרות התקציב. ואולם, ההערכה היא שיהיה צורך להגדיל סיוע הפרישה לעובדים מבוגרים שלא ייקלטו לעבודה.

גורמים המעורים בנעשה אומרים כי "אם אכן המהלך ייצא אל הפועל, זו התקפלות מוחלטת של שר האוצר מהתחייבותו להקים את התאגיד. בסופו של דבר רשות השידור, עם כל החוליים שלה, תמשיך לפעול כרגיל במשך שנים".

עם זאת, לדברי מקורות באוצר, "מבחינתו של כחלון הוא הצליח להשיג את פתיחתו של התאגיד (אמנם באיחור של שבועיים) אל מול נתניהו שדרש לסגור אותו. הישג נוסף של כחלון הוא שנתניהו ויתר ולא יחוקק את חוק הפיקוח על התקשורת וכן, שלא יפוטרו ראשי התאגיד גיל עומר ואלדד קובלנץ. הישג נוסף של כחלון הוא שהסדרי בחירת הנהלתו והמועצה שתפקח על תאגיד החדשות החדש יהיו במתכונת זהה להסדרים שקבועים היום בחוק בנוגע לתאגיד כאן".

מצד שני, נתניהו, הגיע להישג חשוב מבחינתו :התאגיד לא ישדר חדשות בטלוויזיה ובנוסף ראשי התאגיד גיל עומר ואלדד קובלנץ לא יעסקו בחדשות ואקטואליה. נתניהו גם הצליח להצטייר כמי שהגן על עובדי רשות השידור.

כאמור לפי הפשרה בין כחלון לנתניהו, כל פעילות חטיבת החדשות של התאגיד, שמונה כבר כיום מאות עובדים – תפורק. החטיבה תופקע מידיו של התאגיד ובעתיד תוקם חטיבה עצמאית שתכלול את עובדי התאגיד ואת עובדי רשות השידור. בעקבות התעקשותו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, המועצה ומנהלי תאגיד החדשות ייבחרו על ידי ועדת איתור בראשות שופט, בהתאם למצב הנוכחי – כך שיישאר החיץ בין הדרג הפוליטי לחדשות. המשמעות היא שנתניהו לא יכול לבצע מינוי פוליטי ישיר.

חטיבת החדשות העתידית אמורה להיבנות משילוב של עובדי התאגיד ועובדי רשות השידור. ככל הנראה ייבחרו לה מנהלים חדשים – כלומר המנהלים הנוכחיים של החדשות בתאגיד השידור יודחו. אלא שכאמור, תאגיד החדשות יוקם רק בעוד זמן רב, ובינתיים רשות השידור תמשיך לפעול כרגיל.

בינתיים אמורים חלק מעובדי התאגיד להיקלט בערוץ 1, או שחלקם ימשיכו בתאגיד אך תוך תפקידים כפולים יחד עם עובדי רשות השידור. לא ברור בשלב זה האם אכן כחלון אישר את העלויות הכפולות של הפעלת חטיבת חדשות ברשות השידור ובתאגיד בו זמנית.

מליאת הכנסת תכונס ביום ד' הקרוב לאישור בקריאה ראשונה של הצעת החוק לדחיית תחילת שידורי התאגיד בשבועיים עד ה-15 במאי 2017. בכנסת מקווים להשלים ביום רביעי הקרוב את חקיקת החוק בשלוש קריאות.

הצעת החוק לא תכלול את כל השינויים המסתמנים בעבודת התאגיד כמו למשל: פירוק חטיבת החדשות של התאגיד והקמת חטיבת חדשות שתכלול את עובדי רשות השידור וחלק מעובדי התאגיד. יתר השינויים ידונו ככל הנראה בוועדה מיוחדת בראשות יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן או ב"ועדת הרפורמות".

הכוונה היא לחוקק את יתר השינויים עד לאמצע חודש מאי 2017. כמו כן, החוק החדש יכלול מתן הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שאינם ברשת ב', למשל - ושלא ייקלטו לעבודה בתאגיד.

בוועד העיתונאים של התאגיד נערכים להפגנה גדולה. מהוועד נמסר כי "בשבת הקרובה, ב-19:30, תתקיים הפגנה מול קרית הממשלה בתל אביב כדי למחות נגד הניסיונות המושחתים של הממשלה להשתלט על העיתונות החופשית בישראל ועל השידור הציבורי בפרט, תוך זלזול במאות מילוני שקלים של כספי ציבור והתעללות מתמשכת ביותר מאלף עובדים בתאגיד וברשות השידור. אנו קוראים לעיתונאים, יוצרים, ארגונים חברתיים וכל אזרח שאכפת לו להצטרף אלינו".

http://www.themarker.com/advertising/1.3961600
 

d1f2

Active member
פשרת ביבי-כחלון: כמה מעובדי התאגיד יפוטרו?

האם כל חטיבת החדשות של התאגיד בדרך הביתה, או שחלק מאנשי החדשות ברשות השידור ייאלצו לפרוש – זאת הסוגייה המהותית שעולה מהפשרה המסתמנת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. לפי המתווה המתגבש, הקמת התאגיד תידחה במספר שבועות, ראשי התאגיד יישארו בתפקידם וחטיבת החדשות תפעל במנותק מההנהלה ויצורפו אליה עובדים מהרשות.
&nbsp
השאלה היא האם רוב עובדי התאגיד שגוייסו עד כה למחלקת החדשות, כאשר חלק גדול מהם אף עזב כלי תקשורת אחרים, יפוטרו: שאול אמסטרדמסקי מ"כלכליסט" שעומד בראש דסק הכלכלה של "כאן בהקמה", רומי נוימרק מחדשות 10 שאמורה להגיש תוכנית אקטואליה, עילי לוין מחדשות 2 שמונה לעורך המהדורה המרכזית ועוד. כך למשל, במקרה של אמסטרדמסקי לא ברור האם יישאר בתפקיד לצידו של עודד שחר, המכהן כיום כפרשן הכלכלי של הערוץ הראשון.
&nbsp
בכל מקרה, כחלק מההליך הטכני של הקמת הגוף החדש - כל עובדי חטיבת החדשות בתאגיד יפוטרו - כאשר לא ברור כמה מתוכם יגוייס לחטיבה החדשה והמאוחדת עם עובדי הרשות. לא ברור גם מה יעלה בגורלם של עובדי אקטואליה בתוכניות במיקור חוץ - ברצועה שמיועדת לשידור אחה"צ, והאם הם מוגדרים כעובדי חטיבת חדשות שעתידם אינו ברור, או כעובדי תאגיד שלא נכללים בפשרה.
&nbsp
גורם בכיר בתאגיד אמר לוואלה ברנז'ה כי "אף אחד לא יודע באמת איך זה ייראה. זה אירוע מאוד מורכב להרכיב דירקטוריון, זה ייקח שנים - שיהיה בהצלחה". עוד אמר הגורם כי מנהל חטיבת החדשות ברוך שי – שעזב לפני כחודש את חדשות 10 שם עבד כעורך הראשי של המהדורה המרכזית – יישאר בתפקידו למרות השינוי המסתמן עם הפשרה של כחלון ונתניהו.
&nbsp
מנגד, גורם המעורה בפרטים סבור כי לא ניתן לדעת בוודאות מה יעלה בגורלו של שי בתאגיד, והאם תפקידו אכן מובטח לו, עכשיו כאשר חטיבת החדשות יוצאת מסמכות התאגיד. הגורם אף הוסיף כי הפשרה המסתמנת אינה מהלך דרמטי, שכן המצב מזכיר את ערוץ 2 – כאשר יש שתי זכייניות, קשת ורשת, וחברת החדשות הנמצאת בבעלותן היא יחידה נפרדת.
&nbsp
על פי הפשרה, יוקם תאגיד נפרד לחדשות ואקטואליה, במתכונת חברות החדשות בערוצים המסחריים. הסדרי בחירת הנהלתו והמועצה שתפקח עליו יהיו במתכונת זהה להסדרים שקבועים היום בחוק בנוגע לתאגיד "כאן". תאגיד החדשות החדש יפעל במבנה, בתקנים ובשכר של חטיבת החדשות של התאגיד. משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות שלא ימשיכו בתאגיד החדשות ולעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. חוק הפיקוח על התקשורת יוקפא בשלב זה. ההסדר כבר קיבל את אישור היועמ"ש לממשלה ואנשיו. לצורך עיגון המתווה בחקיקה ולבקשת היועמ"ש תחילת שידורי התאגיד תידחה בשבועיים.
&nbsp
בארגון העיתונאים מתנגדים להסכם הנוכחי ומתכוונים להפגין במוצ"ש מול קריית הממשלה בתל אביב "כדי למחות נגד הניסיונות המושחתים של הממשלה להשתלט על העיתונות החופשית בישראל ועל השידור הציבורי בפרט, תוך זלזול במאות מילוני שקלים של כספי ציבור והתעללות מתמשכת ביותר מאלף עובדים בתאגיד וברשות השידור".
&nbsp
http://b.walla.co.il/item/3053256
 

d1f2

Active member
האותיות הקטנות: מי ינהל את התאגיד החדש ומה יעלה בגורל העובדי

הפשרה שסוכמה הבוקר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר משה כחלון - לפיה התאגיד יעלה באיחור של מספר שבועות וחטיבת החדשות תבוטל כולה - מעלה מספר נקודות שיש להתייחס אליהן - כך עולה מנוסח המתווה המלא שהגיע לידי וואלה ברנז'ה.
&nbsp
כך למשל, במתווה מוזכר כי מתוך כ-1,000 עובדי רשות כיום, 500 עובדים יעברו לתאגיד החדשות. מדובר באנשים שמוגדרים כאנשי חטיבת החדשות כיום בערוץ 1 וברשת ב'. אך לא ברור מה לגבי קליטה של עובדי התאגיד שלא הגיעו המרשות. עוד נכתב כי עובדי הרשות שלא יבחרו לפרוש יעברו לחטיבת החדשות של התאגיד, בתנאי השכר שנקבעו בתאגיד.
לפי סעיף נוסף, מיקור החוץ של שידורי החדשות והאקטואליה יבוטל.
&nbsp
הרשות תמשיך להתקיים עד ל-15 במאי 2017 לבקשת היועץ המשפטי – היא לא תתחיל בהליך הפירוק ותמשיך להפיק את עד לתחילת פעילות התאגיד, ברשות יקבלו משכורות כרגיל. מרגע החבירה לתאגיד, כתאגיד חדשות עצמאי, רמות השכר יגזרו על פי אמות המידה של התאגיד. שידורי החדשות יימשכו עד להשלמת מעבר העובדים לתאגיד.
&nbsp
באמצע מאי יעלה לאוויר סופסוף התאגיד החדש, כאשר עד לאמצע נובמבר תאגיד החדשות יהיה עם הנהלה זמנית. לאחר מכן תמונה הנהלה חדשה ומועצה חדשה. העובדים שיקלטו בתאגיד החדשות יתקבלו בתנאי שכר של התאגיד החל מאמצע מאי.
&nbsp
עד למינוי הנהלה קבועה ימשיך ברי בר ציון - המנהל המיוחד מטעם בית המשפט - לכהן כמנהל החדשות בתאגיד. בנוסף, מנהלי רשת ב' צ'יקו מנשה ומנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה יורם כהן יכהנו כמנהלי הרשתות. בנוסף, מנשה ישמש גם כעורך הראשי של מהדורת החדשות. במידה ולא יושלם הליך מינוייה של הנהלה קבועה, תתאפשר הארכתם של המנהלים הזמניים בעוד חצי שנה, באישור שר התקשורת ושר האוצר.
&nbsp
בנוגע לפיצויים לעובדים - משרד האוצר יקבע הסדר פיצויי פרישה לעובדי הרשות שטרם התקבלו לתאגיד, בהתאם לתנאי הפרישה המקובלים כיום ברשות. בנוסף, האוצר גם ישלם פיצויים לעובדי התאגיד שכבר התקבלו ושלא יעברו לחטיבת החדשות החדשה - כאשר גורם המעורה בפרטים הגדיר אותם כ"פיצויים לא מוגדלים", כאשר האוצר ייקבע את הסכום במועד מאוחר יותר.
&nbsp
תאגיד מתנגדים נחרצות להסכם, כאשר עובדי התאגיד מתכננים להפגין בעוד זמן קצר מול מסיבת העיתונאים של כחלון בתל אביב.
&nbsp
כתב בתאגיד תיאר את האווירה שמקום מאז שיצאה ההודעה הבוקר ואמר לוואלה ברנז'ה כי "האווירה כאן היסטרית, אנשים מן הסתם חוששים לעבודתם. העובדים בחטיבת החדשות חוששים שרובם יפוטרו. התחושה היא שכחלון הפסיד לנתניהו והניסיון להציג את זה כפשרה מגוחכת. מה שיוצא זה שני תאגידים - אחד לדיגיטל ואחד ליצירה קלילה שזה 'כאן'".
&nbsp
מהתאגיד נמסר בתגובה להסכם: "מועצת תאגיד השידור מתנגדת נחרצות להסכם בין שר האוצר לראש הממשלה. משמעות המתווה הינה הקמת גוף מפוצל שלא יכול לאחד משאבים בצורה יעילה וחסכונית כפי שתוכנן ושהתוצאה שלו הינה זריקת כספי ציבור לשווא. מועצת התאגיד תגן על העיתונאים ואנשי החדשות המצוינים של תאגיד כאן, אשר עזבו מקומות עבודה והתייצבו לדגל על מנת להביא שידור ציבורי איכותי, פלורליסטי ועצמאי לאזרחי ישראל, כדי לשמור על זכויותיהם ועצמאותם. אנו קוראים לשומרי הסף, היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה, להגן על האינטרס הציבורי ועל זכויות העובדים".
&nbsp
http://b.walla.co.il/item/3053305
 

d1f2

Active member
פנייה ליועמ"ש נגד פירוק התאגיד: "שיא חדש של התערבות פסולה"

פירוק השידור הציבורי מגיע לשלב המאבק המשפטי. ארגון העיתונאים של ההסתדרות פנה הבוקר ליועמ"ש אביחי מנדלבליט בהתראה לפני נקיטת הליכים משפטיים. בארגון טוענים כי ההתרחשויות האחרונות מהוות "פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש העיתונות ובתוך כך ביסודותיה של הדמוקרטיה, וכן פגיעה קשה – ואולי גם אנושה – בזכויותיהם האישיות והקיבוציות של ציבור העובדים בתאגיד".
&nbsp
במקביל, ארגון העיתונאים וועד עיתונאי התאגיד יקיימו במוצאי שבת בשעה 19:45 בתל אביב הפגנה מרכזית נגד הפגיעה בחופש העיתונות.
&nbsp
הפנייה הועברה לאור הפשרה שהושגה אתמול בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ובין שר האוצר משה כחלון, שלפיה תפורק חטיבת החדשות של התאגיד, ואילו שידורי החדשות של רשות השידור יימשכו תחת תאגיד חדש.
&nbsp
בפנייה, שהוגשה באמצעות עו"ד אמיר בשה ומורן סבוראי, דורש הארגון מהיועמ"ש כי יורה לראש הממשלה ולשר האוצר "לחדול בהם מכל התערבות במבנה תאגיד השידור הציבורי או בהרכב הפרסונאלי של העובדים".
&nbsp
בפנייה נכתב עוד, כי "עצם המעורבות החוזרת ונשנית של הפוליטיקאים הנ"ל וגורמים נוספים, במבנה התאגיד, בהרכבו הפרסונאלי מבחינת זהותם של עובדים בכירים ועובדים נוספים, מהווה התערבות אסורה הנוגדת את עקרונות היסוד של השיטה ובהם הפרדה (בבחינת "חומה סינית") בין הרשות המבצעת לבין הרשות הרביעית – היא הרשות המבקרת המורכבת בין היתר מעיתונות חופשית ועצמאית. מרשנו, כאיגוד פרופסיונאלי ארצי, אמון על ההגנה על אינטרס ציבורי זה בעיתונות חופשית".
&nbsp
בארגון מציינים כי מדובר בפגיעה קשה בחטיבת החדשות שהיתה אמורה להיות ליבת הפעילות של התאגיד. "יש לבטל לאלתר את המתווה האמור ולמנוע את ישיבת הממשלה שנועדה להכשיר את המהלך", טוענים בארגון. "חוק תאגיד השידור הציבורי, לא נועד להיות מחוסל עוד לפני רגע לידתו, בדרך של ריקון תוכנו, בשל 'דילים' פוליטיים כאלה ואחרים שנוצרו בכור ההיתוך של איומים אסורים לסוגיהם. זכויות העובדים אינן הפקר. זכויות הציבור לשידור ציבורי אפקטיבי, עצמאי וחסר פניות אינן הפקר. עיקור התאגיד מחטיבת החדשות מחטיא את מטרת חוק השידור הציבורי, ואף עומד בניגוד לחוק השידור הציבורי ומקדש על מזבח ההסכמות הפוליטיות האסורות יצור כלאיים הרחוק מרחק רב מתכליתו של חוק השידור הציבורי, כאמור ללא קיום היוועצות עם הגורמים הרלוונטיים, ובכלל זה ארגון העובדים היציג".
&nbsp
בתוך כך, משרד התקשורת ניסה היום להשיב לטענות החריפות על מעורבות פוליטית בחטיבת החדשות העתידית ברשות. מי שיוביל את החטיבה בשלב הראשון, ויכריע למשל לגבי מעבר העובדים, הוא המנהל המיוחד של רשות השידור, ברי בר-ציון. אלא שבר-ציון מקורב לנתניהו ועבד תחתיו כיועץ במשרד האוצר. נתניהו גם ביקש למנותו לנציב שירות המדינה - אך המינוי סוכל.
&nbsp
ממשרד התקשורת נמסר כי "לאור טענות שעלו, ובכדי למנוע לזות שפתיים, מבקשים במשרד התקשורת לקבוע בחוק מנגנון פיקוח אחר מטעם כונס הנכסים ובית המשפט, במקום המנהל המפקח מטעם הכנ"ר על רשות השידור - ברי בר ציון. משרד התקשורת פנה למשרד המשפטים בבקשה להמליץ על פתרון משפטי חלופי שיבצע את הפיקוח על ההנהלה המקצועית של תאגיד החדשות בתקופת הבינים ועד למינוי הנהלה קבועה".
&nbsp
http://www.themarker.com/advertising/1.3973728
 
למעלה