השדרן הבכיר ברשות השידור שהרוויח אלפי שקלים מהשמעות

  • פותח הנושא d1f2
  • פורסם בתאריך

d1f2

Active member
השדרן הבכיר ברשות השידור שהרוויח אלפי שקלים מהשמעות

סוגייה בעייתית מעיבה על הניסיון של רשות השידור להציג את עצמה כארגון נקי ושקוף, כאשר הפעם לא מדובר במינוי מקורבים או בשכר מנופח - אלא בניגוד עניינים לכאורה של מגיש ברשת ג' אשר שירו קודם בתחנה באופן חסר תקדים.

שירו של אהרון פררה "השנים החסרות" יצא ברבעון האחרון של 2016 (ספטמבר) לרדיו ולמרות זאת כבר הספיק להתמקם במקום ה-20 והמכובד ברשימת השירים המושמעים ביותר ברשת ג' לשנת 2016 - כך על פי מסמכים של הרשות שהגיעו לידי וואלה ברנז'ה, לאחר בקשה לחשיפת רשימות ההשמעה בקול ישראל על ידי עו"ד אלעד מן, יו"ר עמותת הצלחה. פררה כאמור משמש גם כשדרן בכיר בתחנה ויש לו תוכנית בוקר יומית בשם "אמצע הדרך".

גם אם פררה בעצמו לא השמיע את השיר שלו בתוכניתו, השיר שלו קודם מספיק כדי להתברג ברשימת 20 הגדולים של התחנה - ועומד על 100 בשנה, כאשר על פי הערכות, פררה קיבל בשנת 2016 מרשת ג' - שהוא מועסק בה - סכום של אלפי שקלים מאקו"ם עבור תמלוגים, זאת בעקבות השמעת שיריו בתחנה.

מבדיקה שערכה וואלה ברנז'ה, שירו של פררה לא הושמע בתחנות אחרות כמו גלגל"צ, והוא לא מופיע למשל במצעד של רדיו לב המדינה או בתחנות אזוריות נוספות. יש לציין כי פררה אינו המגיש היחיד שהוציא סינגלים - גם דוד בן בסט ומומי לוי מרדיוס עשו זאת, אך במקרה שלהם מדובר בתחנה פרטית ולא בתחנה הממומנת מכספי ציבור.

ומה בנוגע לקידום מוזיקה מזרחית ברשת ג'? הז'אנר, שעלה בשבוע האחרון שוב לכותרות בעקבות טענות לקיפוח, ממודר גם מהתחנה המתמחה בשירים ישראלים בלבד. מתוך 20 השירים המושמעים ביותר ברשת ג' בשנת 2016, היחיד שמשתייך לז'אנר המוזיקה המזרחית הוא עומר אדם, עם שירו "אחרי כל השנים". גורם בכיר בתעשייה אמר לוואלה ברנז'ה כי "זה ממש מוזר, רשת ג' הפתיעה אותי לרעה עם הרשימה הזאת".

כאשר בוחנים את רשימת האמנים המושמעים ביותר – המצב אינו טוב בהרבה: בשנת 2016, מתוך 20 האמנים המושמעים ביותר ברשת ג', רק 3 משתייכים לז'אנר המוזיקה המזרחית: שרית חדד הממוקמת במקום ה-9, מיד אחריה נמצא אייל גולן ובמקום ה-17 ישי לוי.

מרשת ג' נמסר בתגובה כי "רשת ג' היא הבית של המוסיקה הישראלית. מתוך סך המוסיקה המושמעת בתחנה יותר מ-25% שייכים לז'אנר הים התיכוני, וזה בהחלט מייצג את סך כל המוסיקה שיוצאת לאור בישראל. לגבי פררה, השיר שהוקדש לאביו אברהם פררה ז"ל שודר בתחנות רדיו רבות. יודגש, כי השיר לא שודר בתכניתו של אהרון פררה על פי הנחיה גורפת לשדרנים שהם גם מוסיקאים".

מאהרון פררה נמסר בתגובה: "מדובר בשיר ראוי ובביצוע טוב שתחנות נוספות השמיעו מספר פעמים כמו גלצ ורדיו ירושלים. ואנשים מספיק אובייקטיבים לדעת מה לשדר. אני לא עובד רשות היחיד שהשמיעו שירים שלו בתחנות קול ישראל כמו למשל אהוד מנור. אני לא מבין מה הבעיה. את השיר כתבו שניים מעמודי התווך של המוזיקה הים תיכונית יוסי גיספן ושמעון בוסקילה. ובנוגע לטענה של כמה אני מקבל מההשמעות - החלק של הזמר הכי מזערי כשהוא לא המלחין. אני לא עובד חברת חשמל או אינסטלטור, אני 35 שנה מופיע, שר ומקליט חומרים ויש לי עוד שירים שהקלטתי והשתתפתי בפסטיבלי הזמר".

http://b.walla.co.il/item/3052929
 
ניגוד עניינים? לכל הפחות ריח רע

אייל קוואמי פרידמן הפסיק לערוך ולהגיש מוזיקה בגלגלצ לקראת הוצאת אלבום הסולו שלו. היה ברור שבכל מקרה הוא עצמו לא היה מנגן שירים שלו, אבל כדי שיהיה אתי לנגן את שיריו - התנתק כליל מהתחנה, וחזר אליה רק כמה שנים אחר כך. זה ציער אותי מאוד וכך גם רבים אחרים, אבל היה בזה היגיון. אתה לא יכול לסקר תעשייה ולהיות חלק ממנה.

בניגוד לקוואמי, עורך ומוזיקאי מוכשר שהשפיע על מאות אלפי מאזינים - את דעתי המקצועית והאישית על פררה לא הסתרתי מעולם, ותמוה בעיני מדוע התקבל בכלל לתאגיד השידור, ועוד במשרה מלאה. הוא עורך מוזיקלי טוב, מראיין לילה נעים ברשת ב', אבל אין כל הצדקה לתוכנית הבוקר שלו בלב הפריים טיים של רשת גימל, וטובים ממנו בכל פרמטר נשארו מחוץ לגוף השידור החדש.

בדיוק כמו שאתה לא יכול להיות איש יחסי ציבור ואיש חדשות בו זמנית, אתה לא יכול להיות עורך מוזיקלי ומוזיקאי פעיל בו זמנית. לא משנה מה יגיד אדון פררה, לכל הפחות עולה ריח רע מהעובדה ששיר שפירסם ושזכה להשמעות בודדות בכל תחנות הרדיו, זוכה להיות אחד מ־20 המושמעים ברשת שבה הוא עובד. זה גם לא הוגן כלפי חבריו לתחנה, שגם אם לא ביקש מהם ישירות לערוך את שיריו, בוודאי שעומדים בפני לחץ כזה או אחר לתת יד לקולגה שהם רואים כל יום בעבודה.

אז מה אתם חושבים? צירוף מקרים? ניצחון האמנות? אל תבלבלו לי את המוח.
 
למעלה