מנכ"ל רדיו דרום: "יצרניות הרכבים יקבעו את עתיד שידורי ה- FM"

  • פותח הנושא d1f2
  • פורסם בתאריך

d1f2

Active member
מנכ"ל רדיו דרום: "יצרניות הרכבים יקבעו את עתיד שידורי ה- FM"

לפני שנים לא מעטות כשהייתי ילד, אבא עליו השלום, הגיע הביתה יום אחד עם קופסת קרטון ענקית. מתוכה הוא שלף מכשיר מעץ עם זכוכית וכמה כפתורים בחזית. מה זה? שאלתי. זה מכשיר שקוראים לו "רדיו", ענה לי אבא. כשחיבר אותו לרשת החשמל נחשפתי לקולות הבוקעים ממנו וכמו כל ילד ממוצע ביקשתי לפרק את קופסת הקסמים ע"מ לחשוף את הגמד המסתתר בתוכה ומדבר אלינו. לא היו אז יותר מדי תחנות על הסקאלה והנאמנות לתחנה הייתה כמעט מוחלטת. אני זוכר איך אבא ניסה בשקדנות יתרה לכייל את התחנה המבוקשת בעודו מסובב כפתור עגול ועוקב אחר הפס שעל הזכוכית עד אשר הגיע למספר המבוקש. כל כך מסובך היה להגיע לשם, שאיש לא חשב עוד להזיז. כך נוצרה נאמנות כמעט עיוורת לתחנה אחת.

חלפו כמה עשורים מאז קופסת הקסמים מעץ, והעולם השתנה. כיום הבת שלי מאזינה לתוכנית שלי ברדיו באמצעות האפליקציה של התחנה, דרך הסמארטפון בזמן שהיא בסיור בארה"ב. עולם אחר. תקשורת אחרת. רדיו אחר. אין כבר עניין שתגיעו למקום אחד כדי לשמוע את התכנים שלנו, אלא יש מנוע שמייצר את התוכן ומשם מופץ ומוטמע בכל הפלטפורמות העומדות לרשותינו. לשם ריכוז המאמצים שלנו הולך, ההשקעות בתוכן והפצת התכנים לפלטפורמות הדיגיטליות. הטכנולוגיה לוקחת אותנו במהירות קדימה ומותירה בעקבותיה שובל אבק של זיכרונות מימי ה-FM בקופסאות העץ הקסומות.

שידורים דיגיטליים באמצעות לווין נהוגים כבר במקומות רבים בעולם ושידורי ה-FM מונים כבר את קיצם לאחור. אין ספק שבבוא היום, יגווע ה-FM וייכנע למרוץ הטכנולוגי המטורף. זה יקרה, אבל לטעמי זה לא יקרה בשנים הקרובות. שידורי הרדיו באמצעות FM, עוד ישלטו לפחות עשור אחד או שניים נוספים כי לטכנולוגיה ייקח זמן לחדור לכלל כלי הרכב, בתים, משרדים ולכל מקום בו יש היום הרגלי האזנה חזקים לרדיו באמצעות שידורי ה-FM. הרגלי ההאזנה מושפעים ממשתנים נוספים בשנים האחרונות, זיהינו לדוגמא התרחבות של שעות הפריים כתוצאה מגדילת שעות העומס בכבישים. זה מאפשר לנו לייצר יותר תוכן מושקע ולשבץ אותו בשעות כמו צהריים מוקדמות, אחה"צ המוקדם וערב ששם היינו רגילים כבר לירידה בהאזנה.

יצרניות הרכבים הן אלה שבמידה רבה תקבענה את עתיד שידורי ה- FM. ככל שהן תחלטנה על התקנת מכשירים דיגיטליים כסטנדרט בכלי הרכב, כך תקדים מהפכת הדיגיטל לסבר את אוזני המאזין. בארץ זה מתחיל להיכנס בהדרגה, במקומות מסוימים בעולם זה כבר עובד ובמקומות אחרים הניסיון הזה צלח הרבה פחות. הנורווגים ככל הנראה כבר מרגישים בשלים כשביטלו לאחרונה במדינתם את תדר ה-FM לטובת הדיגיטל, אך מדובר בתהליך שדורש זמן ומוכנות.

בסופו של יום הוא ינצח, אבל עוד מהמורות לא פשוטות צפויות לו לדיגיטל טרם שיכבוש את האוזן הכלל עולמית. שינויים בהרגלי צריכה הם תהליכים הדורשים זמן. כך יקרה גם בהחדרת הרדיו הלוויני בארץ. המאזין, הצרכן, לא ישלם על מה שיש לו היום בחינם. בטח לא ישלם הרבה יותר מהכמעט חינם שה-FM נותן. הזמינות למכשירי הדיגיטל, המחיר והרגלי הצריכה של שנים רבות, הם כרגע המכשול הגדול בדרכו של הדיגיטל להכרעת ה-FM.

כאשר הנתונים האלה ישתנו, צפויה המהפכה הדיגיטלית להגיע במלואה גם אלינו. אבל כאמור זהו תהליך לא פשוט ולא קצר שייקח לפחות עוד עשור או שניים. עד אז ה-FM ימשיך לתת את הטון גם אם הפלטפורמות להפצתו תהיינה אייפון, מחשב או כל מכשיר דיגטלי אחר.

http://b.walla.co.il/item/3040155
 

mbarak22

New member
כתבה מעניינת

בשנים האחרונות אני כבר משתמש באופן די קבוע בשירותים הדיגיטליים. בעבודה אני מחבר את הסמארטפון למכשיר הרמקולים שלי ובמשך שעות מאזין למוסיקה מתחנות שונות בעולם.
בדרך הביתה אני מחבר את הכבלים מהסמארטפון לרמקולים של האוטו ובדרך הביתה ממשיך להאזין וכך גם בבית דרך המחשב.
 

ido1355

Member
בישראל לא בטוח שיעברו לDAB+

הייתה כתבה לא מזמן באתר הארץ והיה כתוב שם שהטכנולוגיה של הרדיו לוויני לא תיכנס לשימוש פה אולי זה בגלל המטוסים שחגים למעלה וזה עלול להפריע.
 
לא חידשו לנו הרבה

"יצרניות הרכבים יקבעו את עתיד שידורי ה- FM"
זהו משפט נכון ולא נכון. יצרניות הרכבים אכן ישנו את הדרך בה מאזינים לרדיו, אך לא יקבעו את עתיד השימוש ב-FM לפחות בישראל. ומשלוש סיבות:

1. המדינה ביצעה רכישה גדולה של משדרי FM לא לפני תקופה ארוכה.
2. כיצד המדינה תגבה אגרת רדיו אם המאזין יאזין דרך חיבור סלולאר?
3. ועכשיו עם פחות ציניות - גם אם כל מאזין במדינה יאזין דרך התקן תומך סלולאר, בשעת אסון כאשר רשתות הסלולאר יעמדו בסכנת קריסה, שידורי ה-FM ימשיכו לתפקד.

בכל אופן, כשאני רואה איש תקשורת מסורתית [FM] מדבר על עתיד הרדיו באמצעות האינטרנט סעיף העצבים שלי עולה [בלי קשר לאדם עצמו]. כשיגיע היום שבו המאזין הפשוט ידליק את הרדיו ברכב, ילחץ על הספרה "1" ויתחיל לשמוע רדיו אינטרנטי באותה הפשטות שהוא עושה זאת כיום דרך שידורי ה-FM, זה יהיה היום בו יהיו קיימות תחנות אינטרנטיות ישראליות ספורות בלבד. הרגולטור, ברגע שיבין [והוא מתחיל להבין] שהפלטפורמה הזו היא ה-FM החדש, לעולם, אבל לעולם לא יישאר אדיש ליכולת שלו להכניס מזה כסף בעצמו, או לסלול את הדרך לארגונים כאלו ואחרים לעשות את העבודה בשבילו במיקור חוץ. העובדה שלכל אחד תהיה את היכולת לשדר אל היושבים ברכבים תהיה לו בלתי אפשרית לתפיסה. היום התירוץ שלו הוא שתדרי ה-FM הם בחזקת "משאב מוגבל", אתם מוזמנים לנסות לנחש מה יהיה התירוץ שלו לגבי שידורי אינטרנט בעתיד...ואיך יגיבו לכך מפעילי התחנות המסחריות כיום? לעובדה שבזפזופ קל המאזין יעבור לאלטרנטיבה אחרת וללא פרסומות?

כשמרקוני המציא את הרדיו במאה שעברה הוא ייעד אותו להעברת מסרים מאדם לאדם. אני בטוח שהוא לא חשב שבסופו של דבר ימכרו אוויר בצורת אגרת תדר ומכרזים.

אותו דבר לגבי שידורי האינטרנט. "השמיים חופשיים" ועליהם להשאר כאלו. כשגופים מסחריים מתחילים לדבר על שידורי רדיו אינטרנט, ההרגשה היא של עוד משהו טוב שיילך וייהרס...
 
למעלה