שאלה על עבודה סוציאלית קלינית

hadas barabi1

New member
שאלה על עבודה סוציאלית קלינית

ני לומדת פסיכולוגיה וחינוך וכרגע בשנה השלישית, טרם עשיתי מתאם ואני עובדת ומתנדבת בתחום בריאות הנפש. בשנה האחרונה הבנתי כי אני רוצה לעסוק בטיפול, אולם המסלול של פסיכולוגיה קלינית נראה מעייף ומאוד לא בטוח, המון שנים עד שמתחילים לעבוד ולקבל תגמול כראוי. אשמח לקבל פרטים על התואר השני בעבודה סוציאלית קלינית, היכן ניתן ללמוד, מהם תנאי הקבלה השונים והאם עדיין ניתן להירשם ללימודים, מה ההבדל בין התואר עו"ס קליני והתואר פסיכולוג קליני, מה האחרון יכול שהראשון לא, ולהפך. כמו כן, אשמח לקבל מידע על השכר והאם יש ביקוש למקצוע.
 

sharpantie

New member
תשובה

ראשית גילוי נאות, אני לא פסיכולוג ולא עו''ס. בעניין ההבדל ביניהם מבחינה מקצועית בכיוון טיפולי, עו''ס קליני ופסיכולוג קליני רשאים
לטפל ויש להם את הידע הנדרש. בשאר הנושאים ששאלת אני לא מתמצא.
 

KFIRB

New member
כמה דברים

לגבי ההרשמה תבדקי באוניברסיטאות השונות לכל אחת יש תאריך סוף הרשמה.

התוכנית להשלמה נמשכת שלוש שנים ועלותה גבוהה ביותר ביחס לתכניות מקבילות בעבודה סוציאלית או פסיכולוגיה.

גם בעבודה סוציאלית המסלול אינו מסתיים לאחר התעודה של התואר השני, לרוב תמטרכי לימודי המשך בפסיכותרפיה או בגישות אחרות.

התגמול עבור טיפול פרטי שונה מעבודה סוציאלית ציבורית שהתגמול יחסית עדיין נמוך

פסיכולוג קליני רשאי לבצע אבחונים דיאגנוסטים שעו"ס לא יכול לבצע, אולם תפקיד העו"ס האמיתי לא מסתיים בטיפול, זה שיש זרם של עובדים סוציאלים שרצו להיות -פסיכולוגים ולא התקבלו לפסיכולוגיה זה אחד, אבל עבודה סוציאלית אמיתית היא עבודה מערכתית הכוללת בתוכנה את הטיפול (ייעוץ), סינגור, תיווך , ניהול מקרה וגישור במינונים משתנים בכל תפקיד, יש עו"סים שגם בשוק הפרטי מיישימים את ארבעת התפקידים של העו"ס, מדובר באנשים שהם עו"ס בנשמתם והטיפול הוא פריבלגיה שהם יכולים להרשות לעצמם לאחר שנות רבות של עבודה סוציאלית ציבורית.
 

L A H

New member
מה עלות תכנית ההשלמות?

אודה על תשובתך
 

KFIRB

New member
ככה

שנתיים של מ.א. 13,500 *2.
שנה השלמות 8,500 -10 אלף לשנה

הכשרה מעשית בשדה 17.680 ש"ח לשנתיים.

וזה לא כולל נסיעות להכשרה וממנה.
 

L A H

New member
תודה רבה. האם זה כך בכל האוניברסיטאות?

והאם יש אפשרויות למילגות, ככל הידוע לך?
 

KFIRB

New member
תבדקי במחלקות

לגבי התשלום.
לגבי מלגות זה תלוי מצויינות אקדמית ורק לתלמידי מחקר בלבד
 
כמה דברים

באוניברסיטאות שאני מכירה אין אפשרות לעשות הסבה לתואר שני בקלינית עם תואר ראשון בלבד במשהו אחר למיטב ידיעתי.
באוניברסיטת בר אילן שהכי נוקשים בתחום אין בכלל הסבה לתואר שני. בעברית אם יש לך תואר שני במשהו אחר אפשר לעשות הסבה לתואר שני בעבודה סוציאלית.

ולחלק המהותי, אחרי הרבה שנים בבריאות נפש בעיניי דווקא יש הבדל מהותי בין עו"ס קליני ובין פסיכולוג קליני. עבודה סוציאלית ופסיכולוגיה מושתתים על ערכים שונים ומזה נגזרת דרך טיפול שונה.
עובדים סוציאליים, גם אם הם קליניים הם בראש ובראשונה סוכני שינוי חברתי, מחוייבים לערכים חברתיים ולעזרה.
סטינג הטיפול של עבודה סוציאלית הרבה יותר גמיש, לטוב ולרע משל הפסיכולוג. הטיפול לא נשאר בחלל הבין אישי בחדר וכולל גם התערבויות של ניהול, של טיפול משפחתי, סינגור והעצמה. זה גורם לטיפול הנפשי עצמו להיות הרבה פחות "נקי".
זה לגבי המהות, לגבי ההליכים ממש ממש לא הייתי בונה על זה שבעבודה סוציאלית קלינית הדרך לגמול ראוי קצרה או קלה יותר, ובתור מי שמאוד אוהבת את המקצוע שלה ומעריכה אותו אני מקווה שאילו לא השיקולים העיקריים של אנשים שבוחרים בו.
מבחינת החוק אין הגבלה על מתי מותר לפתוח קליניקה פרטית, למעשה היחידים שלא יכולים במדינה הזו לעשות פסיכותרפיה בקליניקה אילו פסיכולוגים שלא השלימו את מסלול ההכשרה הקליני.
מבחינה מהותית סיום של תואר שני קליני בעבודה סוציאלית, גם במגמה טובה, עוד לא נותן מספיק ידע בעיניי כדי לטפל באנשים בקליניקה לבד. צריך גם בית ספר לפסיכותרפיה שלימודים בו מאוד יקרים ולמקומות הטובים גם קשה להתקבל.
מקווה שתמצאי את מה שמעניין אותך לעשות, בהצלחה
 
בחיפה אפשר לעשות הסבה לתואר שני קליני

עם תואר ראשון במשהו אחר, כל עוד מתקבלים לתוכנית המצטיינים שמאפשרת הסבה כזו. וגם אז מתוך תוכנית המצטיינים רק כחמישה (לפחות כך זה היה בזמני) מתקבלים למסלול הקליני.
בנוגע למה עושים - מנסיוני הסוכנות יותר משנה ושיטת הטיפול יותר משנה וסוג האוכלוסיה איתה עובדים יותר משנה מהאם מגיעים מע"ס או פסיכולוגיה, אבל זה נכון מהתרשמותי שבע"ס יותר התיחסות לאדם-בתוך-סביבה גם כשמדובר בפרקטיקה פרטית.
ובנוגע לפרנסה- כמו שאני מעודדת מטופלים לדאוג לפרנסתם, אני לא חושבת שהקולגות שלי צריכים להיות יוצאי דופן...
 
תריא אני מאוד בעד פרנסה

אני רק, איך אני אנסח את זה בעדינות... מתנגדת לגישה שרואה את העבודה הסוציאלית כדרך קצרה יותר שמובילה לאותו מקום שאליה פסיכולוגיה לוקחת לאט יותר. זה מוציא בעיניי שם רע למקצוע שלנו.
 
אני לא רואה ערך באורך, אלא ערך בעומק

ולדעתי תפיסה של אדם בתוך סביבה עמוקה יותר. ואם היא גם מסייעת יותר מהר/מגיעים אליה יותר מהר - זה מבחינתי יתרון, לא חסרון
 

KFIRB

New member


העבודה הסוציאלית היא יציר כלאיים.

לצערי הרב, יש מרפאות לבריאות הנפש שאין הבדל בין העו"ס לפסיכולוג ,

לעו"ס יש תפקיד מרחבי ומערכתי שלצערי לא מבוצע מספיק בקליניקות רבים בחלק מהמרפאות בארץ.

המודל הישן של חלק מהמחלקות הפסיכיאטריות שיש עוד כאלו בארץ נשען על מטופל שעובר סט של אבחונים והערכות שהעו"ס הוא חלק ממנו וכל אחד נותן את הקלט שלו. רוב המרכזים עברו לגישת הCASE MANAGMENT דבר שמוריד את ההערכה המקצועית של העו"ס.

לדברי טל , אני כבר מעדיף לא להתייחס.
 
למעלה