דיון תיאורטי - אפקט האדם השלישי

דיון תיאורטי - אפקט האדם השלישי


אחת התיאוריות שאני הכי אוהבת ממחקר של תקשורת המונים היא תיאוריית האדם השלישי. חשבתי להציג אותה למי שלא מכיר ואולי לנהל איזשהו דיון על האם היא נכונה או לא לדעתכם ואיך אתם תופשים את עצמכם לאור הטענות שלה.

אנסה לתמצת כדי לא לקדוח, אם מפספסת משהו ויש למישהו מה להוסיף, מעולה.

אז ככה!
בגדול, התיאוריה באה מתפישה של "השפעות חזקות".
חקר התקשורת (ובעיקר תקשורת המונים - שהכוונה למדיה המרכזיים כמו טלוויזיה, רדיו, עיתונות וקולנוע, ולא תקשורת בינאישית) עבר כמה גלגולים מבחינה של: עד כמה אנחנו מאמינים שכלי התקשורת יכולים להשפיע עלינו.

בימים הראשונים (בכלליות, שנות ה50) חשבו שההשפעה על הקהל עצומה. אחת התיאוריות הראשונות נקראה "מחט תת עורית" - כלומר, שכשאנחנו רואים טלוויזיה אנחנו מקבלים את המסרים שלה כמו שמחדירים לנו משהו לדם - עד כדי כך חשבו שהקהל פאסיבי וחסר הגנות בפני מה שהוא רואה. במובן הזה - אם פרסומת אומרת לך "לך תקנה משחת שיניים" אתה רץ לקנות, או אם דמות בטלוויזיה שותה קוקה קולה ואומרת שזה טעים, אז אתה מיד מאמין שזה נכון ורוצה לשתות גם.
בהחלט דרמטי ובלי טיפת אמונה במין האנושי


אח"כ (בכלליות שנות ה80) הגיע עידן שנקרא "השפעות בינוניות" או "מוחלשות" בו הגיעו המון תיאוריות שעסקו בכוח של האדם לפרש באופן עצמאי את מה שהוא רואה. חוקרים (כמו פיסק למשל) הוכיחו שאנחנו רואים את התוכן הטלוויזיוני, ואז מערבבים אותו עם התפישות המוקדמות שלנו, הדעות הקדומות שלנו, הידע שלנו על העולם, מה שאנחנו אוהבים וכן הלאה - ומתוך זה נוצרת ההשפעה. במובן זה, זה לא שאין השפעה - תמיד יש השפעה. אבל כשאומרים לי ללכת לקנות משחת שיניים אני קודם בודק: האם כבר יש לי בבית? האם אני אוהב מנטה? האם הדוגמנית יפה בעיניי? האם החברה הזו עושה ניסויים בבע"ח? וכן הלאה, ואז מקבל את ההחלטה. אחד המחקרים המעניינים מאותה תקופה היה קשור לרומן הרומנטי - כולם חשבו שהקוראות והצופות של התכנים האלו מושפעות באופן פטריארכלי לגמרי ושהטקסטים השוביניסטיים ("הוא נשא אותה בזרועותיו החסונות אחרי שהתעלפה מרוב תדהמה") משעתקים את הפטריארכיה. אבל כשדיברו עם הנשים, הן בכלל אמרו שהתכנים מעצימים אותן והראו המון אופנים בהן הן מפרשות את הסיפור דווקא באופן פמיניסטי שמורד במסר השוביניסטי.

אבל אז..... חזר שוב עידן ההשפעות החזקות. אמנם לא ברמה של "מחט תת עורית" אבל בהחלט תפישה שאומרת כזה דבר: אנחנו חושבים שיש לנו כוח אינדיבידואלי מול הטלוויזיה (ותקשורת ההמונים) אבל בפועל הכוח הזה מאוד מינורי - אנחנו פשוט לא מודעים אליו. תחת הגישה הזו נכנסות תיאוריות כמו סוציאליזציה, הבניית מציאות, ספירלת השתיקה וכו' שמראות שלטלוויזיה יש כוח עצום בלעצב את העמדות וההתנהגות שלנו מבלי שאנחנו מודעים לכך. אז נגיד שאומרים לנו לקנות משחת שיניים - אנחנו חושבים שאנחנו שואלים את כל השאלות שהצגתי קודם - אבל בפועל, אנחנו לא מודעים לכך שראינו את הפרסומת הזו כבר שלושים פעם, ואנחנו חשופים לדוגמנית הזו כבר שלוש שנים, ומילדותנו אמרו לנו בטלוויזיה (ולהורים שלנו) שמנטה זה יותר בריא - ולכן האופן שבו אנחנו בכלל עונים על השאלות האלו - מושפע ממה שהטלוויזיה כבר לימדה אותנו. אנחנו חושבים שאנחנו עונים על זה לבד, אבל העמדות הראשוניות שלנו והדעות המוקדמות וכו' מלכתחילה מעוצבות באופן נרחב על ידי הטלוויזיה.
(זה מחזיר אותי לשיעורים מול סטודנטים שאני שואלת אותם שאלות על החיים שלהם - כמו שסיפרתי לכם על הערב הרומנטי.. אז נגיד אני מבקשת מהם להגדיר לי "איך מישהו נהיה מגניב" - ואז כולם נותנים לי את אותם חמישה מאפיינים - שכולם מתווכים להם מילדות דרך הטלוויזיה - ותמיד מעניין לראות איך המאפיינים חוזרים על עצמם ולשאול האם זה באמת יכול להיות מקרי? ומהו הגורם המקשר בין כל הסטודנטים האלה מכל הארץ, מעדות שונות, רקע אחר - מה אחיד בחיים שלהם?)

אניווי - כל זה היה רקע לתיאוריית האדם השלישי

שבאה וטוענת את הדבר המעניין הבא: אנשים חושבים שהטלוויזיה לא משפיעה עליהם, שהם מחוסנים, שהם מבינים את המניפולציות שהיא עושה עליהם - אבל הם יאמינו שיש לה הרבה כוח ועוצמה, ושהיא משפיעה מאוד על אנשים אחרים.
אנשים נוטים להאמין שהטלוויזיה תשפיע על אנשים אחרים ולא עליהם, וככל שהאנשים "האחרים" יותר "אחרים" מהם - ככה הם חושבים שההשפעה גדלה.
במילים פשוטות - אני חושבת שכשאני רואה מלא נשים יפות ורזות בטלוויזיה, זה לא משפיע על האופן שבו אני תופסת יופי נשי - כי אני משכילה, כי אני בריאה, כי אני בכלל אוכלת המבורגר נוטף שומן לארוחת בוקר, וואטאבר - אבל אני כן אחשוב שהטלוויזיה גורמת לנשים אחרות, במיוחד לאלו שלא משכילות ואלו שרחוקות ממני גאוגרפית או תרבותית, לחשוב ככה. כלומר, אני מבינה שלטלויזיה יש כוח לגרום לכל העולם להאמין במודל יופי אחד - פשוט אני מעל זה ויודעת את האמת.

הבעיה היא - שכולם חושבים ככה
ואז אם כולם הם באמת ככה - אז על מי הטלוויזיה משפיעה? ואם מישהו חושב ככה עלי ואני חושבת ככה עליו - אז מי משנינו צודק?

בנוגע להיום - המחקר תוהה האם יש באמת דמוקרטיזיה של התקשורת. האם זה שיש ממירים חכמים וצפייה עצמאית וסטרימיניג והכל - זה באמת אומר שהשפעת התקשורת נחלשת. כי מצד אחד יש לנו יותר כוח מול ה"מתי" ה"איפה" וה"איך" - אבל האם באמת יש לנו כוח מול התוכן עצמו?

אני אישית מאמינה שלטלוויזיה, ובמיוחד לסדרות דרמה ובידור, יש המון כוח לעצב את העמדות שלנו בנוגע לחיים שלנו - מה זה אימא טובה? איך להתנהג בזוגיות? מה נחשב יפה? מה נחשב רומנטי? מה זו הצלחה בחיים? אנחנו כל הזמן חשופים לאנשים שמתנהגים באופנים שדי חוזרים על עצמם, ואנחנו אוהבים אותם ומזדהים איתם, ובגלל שזה נחשב תכנים שלא רוצים להשפיע עלינו (בניגוד לאקטואליה או פרסומות) אז אנחנו יותר חשופים כי אנחנו רואים אותם בלי הגנות, אנחנו יוצאים מתוך הנחה שזה רק בידור ושזה לא "מסוכן".
אבל אני בהחלט מוצאת את עצמי חושבת שאני ביקורתית לגבי מה שאני רואה ויודעת לסנן, ושאחרים עושים את זה פחות טוב ממני - ואני עיוורת לאופנים בהם הטלוויזיה כן משפיעה עלי. בקיצור - אני לגמרי עונה להגדרה של אפקט האדם השלישי ואני לא יודעת לענות האם אני זו שבאמת הטלוויזיה לא משפיעה עליה או שאני חשופה כמו כולם.
דוגמה טובה היא לשאול את עצמי - איך אני חושבת שסופרת אמורה להיות. כי זה עולם חדש שנכנסתי אליו, אני לא מכירה סופרים בכלל - ואם אני מסתכלת על העמדות שלי ביחס לזה - אני לא יכולה שלא לתהות מאיפה הן הגיעו! ואם אני כנה, אז חלקים שלמים מהן מגיעים מהטלוויזיה האמריקאית. ובמובן מסויים אין לי את החופש לעצב באופן עצמאי ונקי לגמרי את זהות הסופרת שלי, אלא אני צריכה להלחם עם עמדות שכבר קיימות בתודעה שלי. ואני לא חושבת שאפשר להיות מודע כל הזמן ל"למה אתה חושב את מה שאתה חושב" ובהרבה דברים אנחנו על אוטומט.

(דרך אגב, לפי מחקרים מתחום הסוציאליזציה של התקשורת - להורים שלנו יש המון השפעה עלינו ב6 השנים הראשונות לחיינו, על עיצוב העמדות וכו' ואז למעגל החברתי יש המון השפעה והוא תופס הרבה מקום, ואז התקשורת נכנסת. אבל בגלל שהטלוויזיה היא הגורם העיקרי שנמצא שם כל הזמן, הוא מקבל חיזוק ואישוש שוב ושוב, משהו שההורים והחברים לא - כי אנחנו רואים את זה גם לבד, וגם איתם, ושוב ושוב, וכל יום כל חיינו - אז יש פה עוצמה שעולה על האחרים בעיצוב הזהות של האדם. אני כמובן לא מדברת על בתים שאין בהם טלוויזיה וכו' אלא על בית סטנדרטי עם ממוצע הצפייה הרגיל וכו').

זהו! אלו היו 5 דקות על אפקט האדם השלישי.

מה דעתכם ואיפה אתם תופשים את עצמכם ביחס לתיאוריה? והאם יש מקומות בהם אתם יכולים להגיד שהטלוויזיה עיצבה עבורכם עמדות והאם עמדות אלו מוצאות חן בעינכם או שצריך להילחם בהן?
 
טוב, אני מבין שטלוויזיה משפיעה עליכם

אבל היא לא משפיעה עלי...

&nbsp
זה באמת מעניין כי אני באמת חושב שטלוויזיה ובמיוחד פרסומות לא משפיעות עלי. אבל מי כן חושב שזה משפיע עליו?
בעצם זה ברור שהטלוויזיה משפיעה עלי.
למשל בעניין מה נחשב פוגעני. אני פיזית לא יכול לומר את הN Word (וזה קרינג'י לי כשמישהו ממשפחתי משתמש בה) למרות שאין לזה אותה היסטוריה ומשמעות בחברה שאני חי בה, וזה נובע משנים של צפיה בטלוויזיה אמריקאית.
יש כל מיני דעות ועמדות שאני פשוט לא יודע עד כמה הן מושפעות מהטלוויזיה שאני צופה בה או מהסביבה שלי.
יש גם שאלה - האם עמדות שספגתי מהטלוויזיה הם פחות לגיטימיות מעמדות שספגתי מהסביבה שלי?
 
השאלה שלך היא א ח ת השאלות!

כי הנטייה לחשוב שלסביבה שלי אין אינטרסים בחינוך שלי, או לפחות האינטרסים שלהם אמורים להיות לטובתי (ושוב - מי מחליט מהי טובתי כשאני ילד) אבל לטלוויזיה יש אינטרס כלכלי שבמובהק הוא לא האינטרס שלך. יש מעט מאוד טלוויזיה ציבורית חזקה כמו בערוץ 4 הבריטי שמונחה על ידי ערכים חברתיים, הרוב אלו מנגנונים קפיטליסטיים שלא מאוד לוקחים בחשבון ערכים סביבתיים וכו'. וגם הניסיון של הרגולציה לכפות עליהם תכנים חברתיים, כמו במכרזים בארץ וכו', די כושל כי מאוד קשה לאכוף את זה ובסוף זה נגמר בקנסות.
&nbsp
בעידן של טלוויזיה גלובלית והכוח של הטלוויזיה האמריקאית בעולם, יש השפעה תרבותית מאוד חזקה לכיוון אחד של ערכים ועמדות. אני לא באמת יודעת אם המדיה החדשים, האינטרנט וזה שכל אחד יכול לפתוח ערוץ יוטיוב יכול להלחם במגמה ככ חזקה. רק ימים יגידו.
&nbsp
אם אנחנו באמת הולכים לכיוון של מדינות קפיטליסטיות בלי גבולות מבוססות תאגידי ענק (מדינת פייסבוק במקום מדינת ישראל) כמודל כלכלי חדש, אז כל העולם הערכי ישתנה בהתאם ואז לא תהיה משמעות יותר לאיפה נולדת (אם עדיין יש ואני חושבת שיש) אלא מהן המדיום הדומיננטי שאתה משתמש בו.
יצאה ממני האפוקליפסה

&nbsp
העמדות שלך (לדעתי) בטוח לא פחות לגיטימיות אם הן נבעו מהטלוויזיה, אבל נכון להיום - אלו עמדות שמשרתות אותך. נגיד בשנות ה70, מה שראו בטלוויזיה לא שירת אותי בתור אישה, ומחר הכל יכול להתהפך ושוב לפגוע בי. אז זה שעכשיו אנחנו בעידן ליברלי בעולם המערבי יכול להשתנות תוך שניה ואז העוצמה של השפעת הטלוויזיה יכול להיות בעוכריי. אז גם אם העמדות שלי לגיטימיות, זה לא המבחן האמיתי - אלא האם הן היו לגיטימיות אם הן היו בניגוד מוחלט למה שמוקרן כל הזמן בטלוויזיה?
 

1Shir

New member
רגע, אבל איך נהיה מגניב?

את מה שאת כותבת אפשר להחיל לאו דווקא על טלוויזיה אלא על כל דבר
אבל מה עם כל אלה שמוכנים להודות שהם מושפעים לא פחות מאחרים, גם זאת יכולה להיות הטייה
בכנות אין לי מושג ממה אני מושפעת וממה לא
אבל זה לא בהכרח אומר שגם לאחרים אין מושג
אני נוטה לכבד את מה שאחרים מעידים על עצמם
כי אחד הדברים המעצבנים זה שמישהו מתיימר לדעת מה אני יותר טוב ממני (וזה קורה נונסטופ, ואגב, אני דווקא מאמינה שאחרים יכולים לפרש אותי יותר טוב ממני ולחדש לי על עצמי, פשוט לרוב הפרשנויות שאני שומעת לא עוברות את רף העניין המינימלי)
&nbsp
אם אני אנסה לענות (רק קצת) יותר לעניין, אני חושבת שכמו שכתבת בהתחלה, דווקא ובעיקר היום, אנשים נוטים לאמץ רק מה שמתאים להם וקיים בהם והם מחפשים אותו מלכתחילה. גם כאן בפורום מי שמתעניין ברומנטיקה/זוגיות/אהבה ישים לב לזה בסדרות הרבה יותר ממי שלא מתעניין, וכנ"ל לגבי כל נושא אחר, גם כל אחד מזדהה יותר עם דמות אחרת בכל סדרה.
 


זה נכון, תיאורית האדם השלישי מתאימה לכל מיני תחומים כי זו הטיה פסיכולוגית של האדם אבל היא מתלבשת מעולה על מחקרי תקשורת, כי אנשים כן אומרים שההורים שלהם משפיעים עליהם או מודעים לזה שהעמיתים שלהם בעבודה גורמים להם להשתנות לאורך זמן או שמצעי בחירות של פוליטיקאים גורמים להם לשקול את עמדותיהם - אבל הם ממעיטים במשמעות של הטלוויזיה בחיים שלהם כי הם חושבים שזו רק קופסה אסקפיסטית של פאן פאן פאן.
&nbsp
ומסכימה לגבי הנטייה לאמץ. זה כמו שכשהייתי בהריון, בכל מקום ראיתי נשים בהריון, ומן הסתם עצם זה שנכנסתי להריון לא גרם עכשיו להמוני נשים בהריון להסתובב סביבי, אלא זו הייתה המודעות שלי לנושא והרגישות שיצרה את תשומת הלב לנוכחותן.
אבל מה שהתיאוריה אומרת זה שדווקא במקומות שאנחנו הכי לא מוגנים כי אנחנו לא שמים לב אז שם אנחנו נושפע. נגיד אני חושבת שהצפייה שלי בטלוויזיה היא ביקורתית-פמיניסטית, אז אני שמה לב לכל מיני נושאי מגדר ואיך הם מיוצגים בתוכנית. אבל אני פחות מודעת או רגישה לענייני גזע - ואז הטלוויזיה יכולה להשפיע עלי מאוד - גם כי אין לי ידע וגם כי אני לא חסינה כי אני לא מודעת. ואז הטלוויזיה יכולה ללמד אותי מה שבא לה בנושא הזה.
 

1Shir

New member
איך את תמיד כותבת דברים יפים

עכשיו מעניין אותי למה אני לא מודעת ולכן משפיע עליי
אין לי מושג מה זה אבל בטוח יש כמה דברים כאלה
הכוונה דברים שאני בכלל עיוורת לקיום שלהם
ונתת אבחנה יפה שדווקא אלה משפיעים עלינו בלי שנרגיש
&nbsp
מזכיר לי שעדיין לא ראיתי את הסרטון שלכן
אראה במהלך הסופ"ש :)
 

kordilia snake

New member
אני זוכרת

שכשהעונה הראשונה של סיפורה של שפחה יצאה זה עורר בי יותר מודעות לדברים כמו הדתה וזכויות של נשים, גם לפני כן הייתי פמיניסטית והייתה לי מודעות אבל זה חידד אצלי כול מיני דברים ועשה אותי יותר עירנית או מודעת לכול מה שקשור בדברים האלו.
 
אני מפחדת לראות את הסדרה הזו

נראה לי שהיא טריגרית מדי ואני נמנעת, למרות שכל העולם מדבר עליה ואני מאוד סקרנית.
&nbsp
אבל בנוגע למה שאת מתארת, זה מהמם שאת מודעת. אני חושבת שהמקומות שאנחנו לא מודעים אליהם - שם ההשפעה עצומה. נגיד אם מתמקדים בפמיניזם - אחת הדוגמאות ששמתי לב אליהן זה בשיח על הנקה, איך מייצגים הנקה בסדרות טלוויזיה לעומת הפער של החוויה של נשים רבות במציאות - ואיך הרבה מתביישות (או לפחות התביישו עד לפני שלוש שנים) לדבר על איך שזה מרגיש (פחות "אמא אדמה מחוברת לטבע" ויותר משהו אחר לגמרי
) ונראה לי שאחד הגורמים המשתיקים של החוויה במציאות הוא אלפי דמויות נשיות דור אחר דור בטלוויזיה שסיפרו כמה זה מדהים וכמה זה חיבר אותן לתינוק וזה העלים לגמרי חוויות של דיכאון אחרי לידה וכו' כי את רואה מילדות איך זה אמור להרגיש באלפי איזכורים ורפרנסים שחוזרים אחד על השני, וכולם שותקים, ואת מאמינה שיש אצלך בעיה אישית פרטית אם זה לא מרגיש לך ככה.
&nbsp
אחד הזכרונות החזקים שלי מהתואר הראשון היה מתרגלת שבדיוק ילדה וסיפרה לנו על כמה זה קשה, החודשים הראשונים בבית עם תינוק וכו', ואני זוכרת שהייתי בהלם (שוב, זה 18 שנה אחורה אז צריך להתחשב במה היה משודר אז והיום יש יותר ייצוגים והקול הנשי הרבה יותר דומיננטי) אבל הייתי בשוק ממה שהיא סיפרה וכמה זה היה רחוק ממה שהאמנתי שזה אמור להיות. וזכרתי את זה שנים אח"כ לתוך הלידות של הילדים שלי והיום כל מי שרק רוצה לשמוע על החוויה, אני מוכנה לספר לה, רק כדי לאפשר לה להרגיש נורמלית כשזה אשכרה יקרה לה, ושתהיה מוכנה לבלבול וכו' שכרוך בהתחלה.
&nbsp
ואני חושבת ש"הנקה" זה רק שם קוד לעוד מיליון חוויות כאלה שמחוברתות לנו דרך הטלוויזיה ואנחנו מצפים למשהו אחד ובמציאות הדברים מאוד שונים. אבל העמדות שלנו מקובעות ואז אנחנו מתאכזבים או נבהלים וחושבים שמשהו אצלנו מקולקל. ואנחנו שותקים לגבי זה כי לא רוצים להראות שונים או מוזרים ואז התופעה ממשיכה. בגלל זה, זה מדהים אנשים עם כוח שיוצאים החוצה ואומרים את האמת בקול רם ונותנים לגיטימציה לכל מיני תופעות או חוויות אנושיות לגמרי. אבל גלשתי ממש רחוק מאפקט האדם השלישי נראה לי
 

kordilia snake

New member
זו סדרה מעולה

ואני ממליצה לך לנסות לראות לפחות את הפרק הראשון ואז להחליט אם להמשיך או לא. אני גם פחדתי ממנה בהתחלה ואז ראיתי את הפרק הראשון ולא יכולתי להפסיק.
&nbsp
בקשר להנקה ואימהות וכול מה שציינת, באמת שאין לי מושג על מה את מדברת וכול הקטע הזה כ"כ לא מושך אותי שאני לא שמה לה אליו שאני רואה טלוויזיה (ואני תמיד אומרת לאימא שלי שממני היא תקבל רק נכדים כלבים וחתולים
).
 

didalf

Well-known member
זה מעניין


אני מניחה שהטלוויזיה משפיעה עליי יותר ממה שהייתי רוצה להודות, אבל אני אפילו לא יודעת איך ובמה ובכמה.
&nbsp
אבל אני כמעט בטוחה שפרסומות לא משפיעות עליי
 
נראה לי דרך אגב שזו אחת הסיבות המרכזיות שעולם הפרסום הולך

יותר ויותר לכיוון של תוכן שיווקי שמוטמע בתוך תוכניות הטלוויזיה, והיום כבר יוצרים את התכנים סביב מוצר - "הי, הנה פלאפון חדש שצריך לקדם, בואו נבנה סרט שלם שבו הרוצח מדבר עם הבחורה בטלפון ואסור לה לנתק ונראה את הפלאפון בכל פריים..." - ואז הם עוקפים את הקטע הזה שבו אנחנו מודעים לזה שמנסים למכור לנו משהו ואנחנו נדפקים.
 

Lhuna1

New member
נושא מעניין!

אהבתי לקרוא וגם את התגובות של אחרים.
&nbsp
אני בטוחה שאני מושפעת ושכולם מושפעים, כולל כל מי שחושב על עצמו שהוא לא

&nbsp
מכמה ספרים ומאמרים שקראתי בפסיכולוגיה פופולרית וכלכלה התנהגותית (נושא חביב עלי למרות שאין לי שום השכלה בנושא), למדתי שלא רק שהמחשבות שלנו מוטות ומושפעות מהמון דברים שאנחנו לא מודעים להם, אלא שלעיתים קרובות אפילו מודעות להשפעה לא מבטלת אותה.
&nbsp
יחד עם זה קשה לי לחשוב על דוגמאות ספציפיות לגבי עצמי, פרט לדברים הברורים מאליהם, כמו דימוי גוף ומודל היופי (שברור לי שמה שיש לי הוא תוצאה של שטיפת מוח תרבותית וחברתית).
לגבי פרסומות אני לא חושבת שפרסומת למשחת שיניים תגרום לי או למישהו בכלל ללכת לקנות משחת שיניים, אבל ההשפעה כמובן קיימת בזמן שכן קונים - הברנד המוכר והידוע יקבל עדיפות ויקנה תחושת אמון ובטחון לעומת המוצר ה"אלמוני". גם מסרים שזכורים מהפרסומת יכולים להשפיע (באופן דווקא מודע לדעתי, במקרה כזה).
&nbsp
כיוון שגדלתי בסביבה ליברלית וגם בתקופה שהטלויזיה (המערבית) הפכה ליותר ויותר ליברלית במסרים שלה (ככה לפחות אני התרשמתי ממה שראיתי) - קשה לי להפריד בין השקפות שספגתי מזה או מזה...
ניסיתי מאוד לחשוב על דוגמה ספציפית כמו שמצאת לגבי עצמך עם דימוי הסופר/ת ולא הצלחתי.
ואולי העובדה שקשה לי לחשוב על כאלו רק מעידה שהמסרים הוטמעו באופן מושלם? (כי קשה להפריד ולהגיד לגבי משהו מהדיעות שלי שהוא בא מהמקור החיצוני הזה, מבחינתי הם לגמרי "אני").
 
כל כך צודקת במה שכתבת על זה שהמודעות להשפעה

לא מבטלת אותה. זה קצת כמו לצאת עם איזה בחור שאת יודעת שהוא לא טוב בשבילך אבל עדיין לענות לטלפון כשהוא מתקשר...

&nbsp
מה שכתבת בפסקה האחרונה גרם לי לחשוב שאולי יותר קל לנו להיות מודעים לעמדות שלנו כשאנחנו עושים שינוי בחיים - כי אז אנחנו נדרשים לשים לב לעולם חדש ולהבין מה אנחנו מצפים ממנו - בניגוד לאוטומט שבו אנחנו פועלים בשגרה. אולי בגלל זה כשזה באה לי בכזו קלות הדוגמה מקודם של הלידה וההנקה - כי זו תקופה של שינוי בחיים. אבל אולי גם אם עוברים למקום חדש, נגיד לארץ חדשה או מישוב קטן לעיר הגדולה או להיפך, או מתחתנים, או מצטרפים לטינדר, או עושים דיאטה מטורפת או יוצאים מהארון או לא יודעת - משהו שדורש שינוי משמעותי באורח החיים הרגיל - אז פתאום הציפיות שלנו נהיות מודעות ואז אפשר לשאול - למה אני חושב ככה? למה זה מה שאני רוצה? מאיפה זה הגיע בכלל אם אף פעם לא עשיתי את זה קודם?
 

limors2

Active member
זו שאלה מעניינת, ואני לא יודעת איפה עובר הגבול אצלי.

מצד אחד- בהרבה דברים קשה להשפיע עלי. אני שונאת לעשות דברים רק כי אמרו לי לעשות אותם (זו הסיבה שעזבתי את הדת) ואני לא נותנת ללחץ חברתי/מוסכמויות חברתיות להשפיע על הדיעות וההתנהגות שלי. דוגמאות: בחיים לא עישנתי. זה ממש מגעיל אותי ועישון מוריד לי מאנשים ברמה של 'אתם עושים את זה כי מתישהו בחיים חשבתם שזה מגניב ורציתם להיות מקובלים'. אני מתנגדת לאייפונים ברמה עקרונית בגלל שהרוב המוחלט של צרכני האפל שאני מכירה עוברים בצורה עיוורת ממכשיר למכשיר מבלי לחפש אופציות טובות יותר מסביב, גם כשזה ידוע לכולם שהחברה הזו מתנכלת למכשירים הישנים שלה וגורמים לצרכנים לסבול ולהוציא כסף מבלי לחשוב על זה. אני גם לא רוצה להשמיד את הגוף שלי עם יצור שיפרוץ ממנו וישאר איתי לנצח ויקח ממני זמן וכסף כל החיים שלו, רק כי זה מקובל חברתית להביא ילדים (רואים שילדים הם לא כוס התה שלי? לא חושבת שהייתי ברורה
).
&nbsp
מצד שני, לפעמים הגבולות לא כ"כ ברורים. נכון שאף פעם לא יצאתי מרחיצת רכב אוטומטית והרגשתי צורך עז לשתות דיאט קוקה קולה לימון עם גבר בלי חולצה (גם לא אם זו הייתה אישה) או רציתי לשחות בבריכת ספרייט קרה באמצע המדבר בשיא הקיץ. גם לא זכור לי שנרשמתי לשירות כלשהו בגלל פרסום בטלוויזיה (אלא אם זה היה משהו שבאמת עניין אותי ולא היה לי מושג שהוא קיים), אבל אני יודעת בביטחון על פעם אחת שבה התחשק לי משקה מוגז ונזכרתי בפרסומת של ספרייט שראיתי ואמרתי "יאללה, שיהיה ספרייט". שם יש קצת השפעה חלקית. את המוגז התכוונתי ממילא לקנות ובתקופה ההיא אהבתי ספרייט אז הוא היה מתמודד רציני לבחירה שלי, אבל כנראה הפרסומת דחפה אותי לקראת הבחירה בו וכנראה שזו לא הייתה הפעם היחידה שבה מסרים מהתת מודע השפיעו על הבחירות הצרכניות שלי.
&nbsp
מצד שלישי, אני יודעת ב100% שבדברים מסויימים הטלוויזיה/מדיה משפיעה עלי. לא תמיד בצורה רעה- אני יודעת בביטחון מוחלט שהרגישות שלי לדיכוי קבוצות מסויימות במדיה/בחיים עלתה בגלל שנחשפתי לכל הדברים האלה ולשיח ציבורי עליהם. פעם לא הייתי שמה לב לייצוג נמוך יחסית של קבוצה כלשהי במדיה, היום אני אתפוס את עצמי מדי פעם צופה במשהו וחושבת ש"וואו איזו סדרה לבנה זו/נחמד מצידם שהביאו את הדמות הקלישאתית הזו כדי לנסות להראות יותר PC". אבל זה חיובי לדעתי, כי בסביבה המאד לבנה שלי קשה לזכור שלא כל העולם לבן. כשהייתי בניו יורק לפני כשנה אני זוכרת נסיעת סאבווי אחת שבה בפעם הראשונה ממש *הבנתי* כמה הייצוג בטלוויזיה לבן בצורה מזעזעת- כשהסתכלתי סביבי צבע העור שלי לא היה במיעוט, אבל הוא לא היה יותר מ50%. אז בגלל השינויים האלה בתפיסה אני כן אעשה מאמץ למצוא תכנים שמדברים אלי. הרבה יותר קל למכור לי סדרה שיש בה לסביות/ייצוג לקהילה הגאה, עברתי כמעט באקסקלוסיביות לצריכת מדיה ספרותית שעונה על הצרכים שלי (כי למה לי לבזבז זמן על זוג סטרייטים כשיש כ"כ הרבה אופציות אחרות) ולפעמים אני אעשה מאמץ לצפות ולתמוך במוצר שנותן ייצוג חשוב לקהילה שלא מיוצגת מספיק (כמו עם crazy rich asians שראיתי בגלל היצוג לקבוצה הזו, לא כי אני מתה על קומדיות קומנטיות סטרייטיות).
&nbsp
אבל לפעמים ההשפעה הזו כן רעה- עם כל הרצון והניסיון שלי לא ללכת אחרי מה שאחרים אומרים, לפעמים זה פשוט לא עובד. בכלל. יש הרבה סרטים שממש רציתי לראות ופשוט לא ניסיתי כי שמעתי עליהם דברים רעים ולפעמים אפילו דיעה חיובית שלי על פרק של משהו תשתנה אם יותר מדי אנשים יקטלו אותו. אם הדיבור על סדרה שאני ממש אוהבת יהיה שלילי כל הזמן, גם אם זה בקרב אנשים שאני לא מסכימה איתם או מעריכה את הדיעות שלהם, זה לאט לאט יפגום לי בהנאה מהסדרה. אולי זה אומר משהו עלי ועל הדימוי העצמי שלי, אולי התת מודע שלי חושב במקרים כאלה ש"כנראה משהו לא בסדר איתך אם כולם שונאים את זה ואת חושבת שזה בסדר", אבל זה שם

&nbsp
אז כן. זה קיים.
 
וואו, את ממש אנרכיסטית במובן הכי חיובי של המילה

נשמע שבאופן טבעי יש לך נטייה להעביר ביקורת על המובן מאליו - לא להתייחס למציאות כאל משהו שפשוט קורה אלא שכל דבר אפשר לבחור. זו נקודת מבט ממש אקטיבית על החיים, סחטיין.
 

limors2

Active member
לא תמיד, גם זה בסלקטיביות


בגדול פוליטיקה ומחאות חברתיות לא מעניינות אותי ומהפכת שלטון שלמה יכולה להתרחש בגינה שלי מבלי שאני אפילו אעמוד ואסתכל החוצה.
 
למעלה