הסכם העסקה לעובד בתפקיד ליבה- דרישת כונויות

Lion48

New member
הסכם העסקה לעובד בתפקיד ליבה- דרישת כונויות

עובד מדינה שחתום על הסכם העסקה אישי -לעובד בתפקיד ליבה,
האם אפשר לדרוש ממנו כוננויות למרות שאין כל התייחסות על כוננויות בחוזה שהוא חתום עליו?? כיצד לפעול באם ההנהלה "דורשת" זאת מן העובד?

אצל עובדי מדינה(שמשוייכים להסכם הקיבוצי) סעיף הכוננויות נחשב לעבודה נוספת וחל עליהם תשלום לעובד.כמו כן יש כמות מוגבלת של כוננויות שניתן לדרוש מעובד לחודש.
תודה מראש על המענ
 

עוד עמית גורביץ

Active member
מנהל
דרישה לכוננויות מעובד בחוזה אישי

ראשית, יש לבחון בקפידה את היחס המשפטי בין ההסכם הקיבוצי לבין החוזה האישי הספציפי עליו אתה חתום; ככל שהחתמתך על חוזה אישי מוחרג מההסכם הקיבוצי שחל עליך (בהיותך עובד מדינה) הינה כדין, אז חלות עליך הוראות החוזה האישי בלבד.
במצב זה (בו בדין אתה מחזיק בחוזה עבודה אישי המוחרג מהוראות ההסכם הקיבוצי), מעסיק רשאי מעת לעת לשנות את תנאי העבודה, לרבות לדרוש כוננויות. הדבר עולה מ"זכות היתר הניהולית" של המעסיק לעשות כן. אינך יכול לסרב לכך היות שלא מוקנית לך זכות אחרת מכח כל הסכם קיבוצי אחר, ולכל היותר הדבר עשוי להחשב כ"הרעת תנאים".
עם זאת, יש לבחון אף את כל יתר נסיבות העסקתך, בין היתר - המכרז בו זכית ותיאור הגדרת התפקיד בו; כאמור - היחס בין ההסכם הקיבוצי לחוזה האישי; תום הלב של המעסיק בדרישתו; האם מדובר בהסכם קצוב בזמן אם לאו וכו'.
לסיכום, ככלל: ככל שהחרגתך מההסכם הקיבוצי לטובת חוזה אישי נעשתה כדין, אזי ככלל אין עליך הגנות קיבוציות והמעסיק רשאי מעת לשנות את דרישות התפקיד והמשרה אף בבקשות חד-צדדיות. בכל מקרה, יש לבחון את כלל נסיבות המקרה.
 

Lion48

New member
אז למי אני יכול לפנות אם זה הרעת תנאים

ההסכם הינו אישי כעובד מדינה לתפקידי ליבה ומתחדש כל חצי שנה עד שנתיים.לאחר מכן קביעות.
"לא הבנתי זאת מהנוסח בחוזה מעסיק רשאי מעת לעת לשנות את תנאי העבודה, .."
זה חדש לי
 

עוד עמית גורביץ

Active member
מנהל
דרישת כוננות לעובד מדינה בחוזה אישי

1. מכח סעיף 27.50 לתקשי"ר (תקנות שירות המדינה) רשאי מעסיק לדרוש מעובדיו ביצוע כוננות, בשים לב לדרך הדרישה, האישור והיקף העבודה בכוננות - מצ"ב לינק להוראות התקשי"ר הנוגעות לאישור כוננות:
http://archive.csc.gov.il/Takshir/Pages/chap.aspx?Link=27501&searchParam=כוננות#27.501
2. משחוזה בדיני עבודה נקרא 'חוזה יחס', כלומר חוזה הניתן לשינויים בהתנהגויות הצדדים, גם לאור דרישות המעסיק וצרכיו המשתנים, אזי רשאי מעסיק לדרוש ביצוע כוננות אף אם בעבר דרישה זו לא נאמרה ו/או לא עוגנה בחוזה העבודה. מכאן האמירה בדיני העבודה כי "מעסיק רשאי מעת לעת לשנות את תנאי העבודה" - כאמור לכל היותר הדבר עשוי להחשב כהרעת תנאים. משמעסיק רשאי להביא כל חוזה לכדי סיומו ממילא, קל וחומר, הוא רשאי לעשות בו שינויים. זו תפיסת היסוד בדיני העבודה ביחס למהותו של חוזה העבודה כ"חוזה יחס".
3. עם זאת, ובכפוף לתשובתי הקודמת לך, יש לבחון את כלל הנסיבות - לרבות האם הקצאות הכוננות לפי התקשי"ר בוצעו כדין; תום הלב של הדרישה; האמור בתנאי המכרז ובהגדרות התפקיד וכו'.
 

עוד עמית גורביץ

Active member
מנהל
תשלום עבור כוננות

אין לשאלתך הכללית תשובה חד-משמעית משלא הובהרו כלל נסיבות העסקתך, כפי שכתבתי בתשובות הקודמות.
ככלל, יוצא מעסיק ידי חובתו בתשלום רכיב כוננות כללי גלובלי. ממילא אין עליו לשלם עבור עבודה בשעות כוננות, ככל שאינך עובד בשעות אלו.
חובת מעסיק לשלם עבור "זמן כוננות" הינה אך ורק במקרה ואתה נקרא למימוש הכוננות, כלומר לביצוע עבודה בפועל. רק אז המעסיק צריך להתייחס לזמן העבודה בעת כוננת כ"זמן עבודה" לכל דבר ועניין, ולשלם בגינם שכר עבודה.
בעניינך - עולה השאלה (בין היתר) האם אתה "עובד במשכורת" (קבועה) או "עובד בשכר" (שעתי). ככלל, ככל שאתה עובד בפועל בשעות כוננות יש לשלם לך בפועל עבור זמן זה, ככל שהוא מגדיל בפועל את היקף משרתך ו/או הינו מעבר למשרה מלאה. ככל שאתה עובד בשכר (שעתי) - אכן יש לשלם לך רק אם אתה עובד בפועל בשעות הכוננות.
בכל מקרה, יש לבחון את כלל נסיבות המקרה, שכן כפי שכתבתי ככל שחוזה עבודה הינו "חוזה יחס" ממילא הוא ניתן לשינויים מעת מעת, אף לגבי היקף השכר.
 

Lion48

New member
תן לי לחדד..

ראשית, תודה לך על התשובות המקצועיות אך הן ב"שפת משפטים" לכן אשמח לסגנון יותר פשוט.
משכורתי קבועה וזמן עבודתי מוגדר (5 ימים בשבוע 8.5 ש ליום)
לעובדים בהסכם הקיבוצי הכוננות היא בתשלום כמו שמוגדר בתקש"יר.
אז מדוע לעובד בהסכם אישי זה שונה ?
להבנתי "זמן כוננות" הנו זמן ששם אותי במצב של ייתכנות לקריאה ולפיכך יש לתגמל אותי על כך. הלא כן?!
ושואל פעם נוספת- האם עלי לפנות לעו"ד המתמחה בדיני עבודה להמשך ייעוץ ו/או טיפול בכדי לקבוע כיצד לפעול?
 

עוד עמית גורביץ

Active member
מנהל
חוזה אישי מול הסכם קיבוצי

התשובה האפשרית טמונה בשאלתך: לדברייך, אכן, עובדים שחלים עליהם הסכמים קיבוציים - כפופים לכל הזכויות והחובות שבהסכמים קיבוציים אלו.
עם זאת, לדברייך, חל עליך חוזה עבודה אישי, באופן שאתה - אף לדברייך וכמהותו של "חוזה אישי" - מוחרג מהוראות ההסכם הקיבוצי ו/או מהתקשי"ר. לרוב תכלית ההחרגה כי מדובר בתפקיד זמני שאינו תפקיד תקן ו/או שדורש מידה רבה של גמישות ניהולית וניידות ו/או בתנאי עבודה משופרים מהניתן לעובדים הקבועים (למעט לעצם עניין הקביעות).
על כן, לא כל ההוראות הקיבוציות חלות עליך, ויש לבוחנן לגופו של עניין, בשים לב למידת ההחרגה שלך מההסכם הקיבוצי/התקשי"ר, וכפי שכבר עניתי - בשים לב לנסיבותיך המיוחדות (סוג התפקיד בו אתה מכהן; האם כתוצאה ממכרז; מהי תכלית החרגתך מההוראות הקיבוציות; האם עובד במשכורת או בשכר; האם לתקופה קצובה אם לאו, האם החוזה האישי שלך הינו "חוזה בכירים" ועוד).
זהו מקור הפער האפשרי בין 'הוראות הסכם קיבוצי' לבין 'הוראות חוזה אישי' (אגב - התקשי"ר אינו "הסכם קיבוצי" אלא "הסדר קיבוצי").
על כן אכן ניראה כי פניה פרטנית לבחינת נסיבותייך האישיות לעו"ד בדיני עבודה אכן תיתן לך מענה מדוייק לשאלותייך אלו (לרבות לעניין הסדר התשלום לו תהיה זכאי, ככל שתהיה).
 

Lion48

New member
חן חן על המענה


 
למעלה