לאור השאלות הרבות מצורף צו ההרחבה לקיצור שבוע

מצטער איש, אבל ברוב המקרים מדובר על 8.36 ש"ע שזה 43 ש"ע חודש

וחשוב לומר - החישובים שלנו מתבססים על בסיס 60 לחישובי הדקות (למי שזוכר במעורפל מתמתיקה בתיכון). כך שכאשר מדובר על חישוב של שעות העבודה בין 8.36 ל 8.50 או 8.30 הכוונה היא ל
8.36 ש"ע בחישוב שבועי מדובר על 8X5=40
36 כפול 5 = 180 / 3 = 3 שעות עבודה בשבוע.

כך שמדובר ב 43 שעות עבודה.

-------------------------------
ואם מדובר על 8.30?
אזי החישוב הוא

8 שעות עבודה ביום שווה ל 40 שעות עבודה בשבוע.
30 דקות כפול 5 ימים שווה 150 דקות. חילוק 150 ב 60 שווה שעתיים וחצי
ואז ניתן לומר שצריך לתת רק חצי שעה תיקון.

אבל בסופו של דבר המעסיקים ימשיכו להעסיק. השאלה היא כמה ירייוחו מהתיקון הפועלים.

ותחשוב על שבוע עבודה אדם שמרוויח משכורת מינימום שכעת ירוויח קצת יותר בתמורה לשעות העבודה שלו - עוד כ 150 ש"ח לחודש .

מה רע? :)
 
מה שאתה מתאר עובד במסגרת עבודה במשרדי ממשלה. לא בשוק הפרטי

שם עומדים וממתינים לעוד 6 שעות ליד השעון. במקומות אחרים יזרקו אותם מהעבודה .

ואין לי גם טעות לתוספת השכר . וזאת צריך להיות מחושב לאנשים שעובדים לפי שכר מינימום לפי 29.12 ש"ח לשעה ולא על פי 28.49 ש"ח לשעה.

ובינינו מיקי, כאשר אנו תובעים את המעסיקים אנחנו טוענים על פי מה שצריך להיות. לא על פי נוהגים וכולי.

(ובכל מקרה מיקי, דבר איתי . רשום לך מספר הפלאפון שלי)
 
או. אז אתה יכול לענות בתור מנהל מדופלם עם הרבה ניסיון. אני ח

חושב שזה ממש חשוב שיהיה לנו מנהל כאן . אני חושב שגם אני כעו"ד יכול ללמוד ממך על איך הדברים מתנהלים בשטח.
 
ופרשנות צו ההרחבה לקיצור שבוע העבודה לדעתי

הנדון : פרשנות הסכם קיבוצי כללי מה 29.3.17 אשר יכנס לתוקף ב 1.4.18
הסכם קיבוצי כללי לקיצור שבוע העבודה במשק


1. ביום 29.3.17 נחתם הסכם קיבוצי כללי בין נשיאות הארגונים העסקיים לבין הסתדרות העובדים הכללית.

2. ההסכם קבע כי שבוע העבודה בישראל יפחת מ 43 שעות ל 42 שעות וכן לעניין שינוי הסדרי עבודת לילה. (אגב, ההסכם לא כולל את משטרת ישראל , שב"ס וצה"ל).

3. יש לא מעט בעיות בהסכם אשר ברובן נצטרך את החלטת בית הדין הארצי לעבודה אשר לאחר מכן נוכל להגיע לתיקונים בהסכם.

4. אסקור כאן חלק מהבעיות אשר עשויות לצמוח מלשון הסכם.

א. ההסכם נועד על מנת לצמצם את שבוע העבודה, אבל גם לשפר את התשלום לעובד בשכר מינימום לעובד במסגרת של 43 שעות שבועיות ויותר. כך למעשה עלה שכר המינימום לעובד כזה משעת עבודה ב 28.49 ₪ ל 29.11 ₪ . הבעיה העיקרית היא שהסכום שנועד לעובד במשרה מלאה , לא יתקיים כאשר העובד עובד 95% משרה. כך העובדים בשכר מינימום יקבלו תוספת שכר 0.62 ₪ , סכום ראשוני אשר ילווה אותם בהמשך לחיוב שעות נוספות, לחישוב ימי חופשה – הרי שאלה שעובדים בקצת פחות משרה לא יזכו לזכויות האלה.

ב. אם ניקח אדם שעובד 43 שעות שבועיות אל מול אדם שעובד 42 שעות לפני כניסת הסכם הקיבוצי לתוקף הרי שבאופן פרדוקסלי הראשון ירוויח יותר מהשני. (לחישוב – 182 ש"ע X 29.11 ₪ = 5,300 ₪ בעוד חברו ירוויח רק 182 ש"ע X 28.49 ₪ = 5,185 ₪ . (קיימת הוראה בחוק אשר מנסה לתקן את ההוראה הזו (2.7) אך היא פרוצה לפרשנויות)

תיקון מאוחר 17.5.18 – על פי החלטת ועדת ההיגוי שהוקמה מכח ההסכם הקיבוצי בראשות יו"ר ההסתדרות ניסקורן ומר ברוש (24.4.18) ובה נקבע כי שכר העבודה השעתי לקיצור שבוע העבודה , בכל הקפי המשרה (שעתי וחודשי) , יחושב על פי צו ההרחבה כך שהשכר השעתי לכל העובדים הנכללים בחוק יהיה 29.12 ₪ לש"ע במקום 28.49 ₪ לש"ע .

ג. היום שיקבע לקיצוץ יהיה יום שיקבע על ידי המעסיק. כמובן על פי התחשבות בעובדים אבל בעייתי משהו.

ד. המשחק עם השעות הנוספות מאפשר למעסיק לעשות את מה שהוא רוצה על השעה הזו, כולל להעביר אותה ולשחק עימה.

ה. הסעיף "החמוד" בהסכם הוא מניעת העובדים פחות שעות (מתחת ל 42 כולל) לא יוכלו להתלונן או להגיש תביעות לשיפור שכרם. (2.10) משום מה הדבר נראה לי לא דמוקרטי במיוחד.




5. שינוי בהסדרי עבודת לילה – כאן יש לא מעט ויתורים אשר ניסקורן מנסה להביא כהשגים. הפגיעה היא בעובדי המשמרות.

א. תותר עבודה של שבעה ימים בעבודת לילה לאחר 7 ימים בעבודת יום. למרות שהדבר לא כתוב הרי שבהסכם הקודם היה מדובר על 7 ימי עבודת לילה בשלשה שבועות . כך שיש כאן הרעה מהותית בתנאיו של עובד משמרות .

ב. מכסת השעות הנוספות עולה מ 15 ש"ע ל 16 ש"ע .

ג. והדבר הכי חשוב הוא כי מכסת העבודות הנוספות בשבוע עבודה בו מבוצעות עבודות הלילה תהה 12 שעות בין משמרת אחת למשניה במכפלת 5 ימי עבודה בשבוע. ניתוח הבעיה הזו, אשר על פי הבנתי מדובר על עבודה בת 12 שעות לאחריה הפסקה בת 12 שעות ולאחריה עבודה בת 12 שעות. הדבר נראה מופרז ורשום בלשון לא ברורה במתכוון. אבל לחישובי הרי שהדבר מאפשר להעסיק עובד משמרות 5 ימים בשבוע עבודת לילה של 12 שעות חסר שעתיים באופן חוקי לחלוטין. נכון שמדובר על 12 שעות בשבוע לילה אחרי שבוע במשמרות יום, אבל בכל מדינה רצינית קוראים לזה עבדות.

6. מכאן נראה לי שההסכם יצא בהפסדו של ניסקורן. המעסיקים קידמו את עבודת העובדים שלהם וקימצו במתן זכויות. לעומת ה 42 שעות במקום 43 שעות הם הרוויחו את העסקת עובדי המשמרות בצורה חוקית ואת העובדה כי בזמן הקרוב לא תוגש בקשה לתיקונים דומים .


עזר מבורך, עו"ד
 
למעלה