"לאבד עשתונות"

Scarlight

New member
דווקא trilliane הסבירה יפה

את היווצרותו של שורש תנייני. אם תאמר מה לא היה ברור בהסבר, נשמח להבהיר
 

r o r o r o

New member
בשבחי הדוגמטיות

ראשית, מה זה בכלל "שורש תנייני"? ושנית, מה ביקשתי בסך הכל? דוגמה אחת - והכל היה מתבהר. אם זה קשה אסתפק בדוגמית, ואפילו בדוגמנית.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
דוגמה

שורש +משקל ב.ט.ח + אַקְטָלָה V V שם עצם מתווך אַבְטָחָה V V שורש חדש (תנייני) א.ב.ט.ח שממנו אתה ודאי מכיר מילים כמו "מאבטח" (התפקיד והפעולה שעושה ההוא שבודק את התיקים בכניסה לכל מיני מקומות ציבוריים) לעומת "מבטח" (שזה מה שעושה למשל סוכן הביטוח שלך). אני חושבת שהשאלה "מה זה שורש תנייני" ברורה מהדוגמה - זה פשוט שורש שנוצר בתהליך הנ"ל.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אה!

תנייני = שני, או ליתר דיוק משני (ואני חושבת שהסיבה להיותו שורש שני/משני ברורה מההסברים ומהדוגמאות). נסה לחשוב איך סופרים בערבית... (נדמה לי שבערבית מדוברת זה וואחד, תנין, תלתה וכו', ולא דייקתי ברישום העיצורים). אני מניחה ש"תנייני" חדר לעברית דרך הארמית. העיצור הפרוטושמי ת' נשמר בערבית, אבל הפך ל-ש בעברית ול-ת בארמית, ואז דרך הארמית חדרו לעברית מילים כמו "תלת" (תלת אופן) כשהמשמעות היא "שלוש" כמובן.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אין הביישן למד

אם מישהו שואל שאלה, הוא מקבל תשובה בהתאם למה ששאל ובהתאם לרמת הידע בשאלה. אין צורך להרחיב לחינם במקומות שבהם לא נדרשת הרחבה, בפרט כשמדובר במונחים הידועים למשתתפים בדיון. אם אינך מכיר אחד או יותר מן המונחים ו/או חפץ בדוגמה, אתה תמיד מוזמן לשאול (כפי שעשית ונענית) ואפשר גם לחפש בפורום, לבדוק בויקיפדיה, באתרים בנושא, לפתוח מילון, ספרי לשון ועוד. אני חוששת שהציפיה שכל מונח לשוני שמוזכר כאן ילווה בהסבר ובדוגמה אינה ריאלית, כיוון שהיתה הופכת הודעות לארוכות ולמסורבלות שלא לצורך. תמיד אפשר לשאול ולבקש דוגמאות והסברים נוספים, לא ראיתי שעלבו כאן במישהו רק כיוון שלא הכיר או לא הבין מונחים מסויימים.
 
למעלה