איך לקרוא את המילים גלידה.צבי?-

pedouti

New member
איך לקרוא את המילים גלידה.צבי?-

שווא בראש מילה נקרא כמו סגול אבל בדיבור אנו מצרפים את האות הראשונה לשניה גלי-דה ולא ג-לי-דה.אז אנו מדברים לא נכון?
 

uriozmor

New member
שווא, לא רק בראש מילה

נקרא לפעמים כתנועת e (יְלדים) ולפעמים כאפס (קְמטים), וב"גלידה" ההגייה היא אפס ואין לראות בזה טעות. אם כבר הטעות היא בהגיית המילה הזו במלעיל.
 

pedouti

New member
תודה על התיחסותך

תודה על התיחסותך.אני מלמדת קריאה בחול ונדהמתי לגלות שכאן כל שווא נע נקרא צירה וכל שווא נח אפס ורציתי לדעת אם יש לזה תימוך. - איך אפשר להוכיח שזה לא טעות לקרוא אפס -שווא נע .בבקשה עזור לי לעקור פה את התופעה,,, מרצה כאן אמר לי שזאת רק טעות אחת מיני רבות שהושרשו עם חידוש השפה העיברית-עזור לי להוכיח שזו טעות שלו...
 

uriozmor

New member
אוי ואבוי

אמנם לפי המסורת הספרדית שווא נע נהגה מעין e ושווא נח נהגה כאפס, אבל אני מניח שהקריאה שאת מדברת עליה אינה קריאה בתורה (כמנהג הספרדים) אלא קריאה בטקסטים עבריים מודרניים, וטקסטים כאלה יש לקרוא לדעתי לפי ההגייה של העברית הישראלית, כלומר ממש לא על פי מהות השווא (נח או נע). אין לי ממש הוכחה לכך, אבל ידוע ומוסכם שההגייה של העברית הישראלית שונה בהרבה פרטים וכללים מההגייה העברית הקלאסית המופתית (שחלקים ממנה לוטים בערפל כבד, אגב), ובעל הסמכות בעניין זה (שוב, בהנחה שמדובר בקריאת טקסטים עבריים מודרניים ולא בקריאת כתבי קודש או כתובות עתיקות) הוא הבקי בהגייה של העברית הישראלית ולא הבקי בדקדוק העברית. בכל מקרה אם מפרידים בין שווא נח לשווא נע בהגייה, נפתחת מאליה שאלת העקרבים מהו שווא נח ומהו שווא נע, וזו לא שאלה פשוטה כל כך.
 

or99

New member
לי נראה...

שהגייה של שווא נע בראש מילה היא עתיקה מאוד. עובדה שמלבד יהודי אירופה, זו ההגייה של כל יהודי העולם - צפון אפריקה, עיראק, תימן ועוד. נראה לי שגש גם תיאור שלה בספרי דקדוק מתקופות שונות.
 

גנגי

New member
ונניח - רק נניח - שהמרצה צודק,

אז מה? בעברית של ימינו זה לא כמו שהוא מתאר, נכון? והעברית של ימינו זאת עברית, זאת השפה היחידה שמדברים בה. בלשון שהוא חושב עליה לא דיברו אלא רק התפללו במשך כאלפיים שנה. איזו זכות יש לו להחליט איך יהגו כיום את השוואים כשהוא יושב לו אי שם, רחוק ממדינת ישראל, ואינו מדבר בעצמו עברית באופן חי? לדעתי זה הטיעון היחיד שיש לך. הוכחות ממשיות לא תמצאי, מפני שהוא הרי לא מתעניין בעברית של ימינו אלא בעברית העתיקה, ואין לנו שום הקלטה של אבותינו, ז"לם לברכה.
 
אתה רוצה לטעון...

שבמילה "גלידה" האות ג' נקראת כמו שווא נח??? הרי אין דבר כזה - אות ראשונה של מילה שמנוקדת בשווא ונקראת כשווא נח...
 

uriozmor

New member
אני רוצה לטעון

שכדאי לך לקרוא את השרשור שוב. ולנסח את השאלה מחדש, או לגנוז אותה. גנגי, את משפיעה עליי לרעה.
 

גנגי

New member
אין דבר כזה.

אני משפיעה עליך רק לטובה, תודה בזה. (ויש לי כאב-ראש מזעזע, מזל גדול שלא באתי. רק שתדע. אני חושבת שהניקוד הזה עושה לי חור בראש.)
 
אז אני אנסח את השאלה מחדש...

(לאחר שקראתי את השרשור שוב, דבר שמשום מה גרם לי להבין שוב אותו דבר) אתה רוצה לטעון שכללי השוואים שנהגו עד, נאמר, חידוש השפה העברית (כמו למשל ששווא בראש מילה תמיד יהיה נע, ובפועל ייקרא בצורה הדומה לצירי) לא פועלים כך היום? בנוסף, הבנתי מהשרשור שכהוכחה (או כחיזוק) נכתב שכיום כך מדברים - הבנתי נכון?
 

uriozmor

New member
לא בדיוק

קודם כול צריך להפריד בין שאלת מהות השווא (נח או נע) לשאלת מבטא השווא. אלה שתי צרות נפרדות. חוץ מזה כללי ההגייה האלה לא פשוטים כל כך. הם השתנו במהלך הדורות כאמור, ואני לא בטוח בכלל שאנחנו יכולים לומר היום שאנחנו יודעים בדיוק איך הגו את השווא הנע בכל קהילה וקהילה ובכל תקופה. זה מצריך מחקר מסובך, ולדעתי לא נעשה מחקר כזה עד היום. ובלי קשר לכל זה, העברית הישראלית היא סיפור בפני עצמו. מערכת ההגה שלה לא מנותקת מהעברית הקלאסית, אבל חלו בה תמורות גדולות, וכשבאים לתאר אותה כמערכת לשונית מוצאים שהשווא המכונה "נע" נהגה לפעמים e ולפעמים אפס. פשוט מאוד. בקיצור, אין כאן מעבר חד וברור מכללי הגייה קלאסיים לכללים חדשים וסוררים, אלא שינוי מורכב מאוד, הדרגתי ובלתי מתועד ברובו, שכורך לא רק גורמים פונטיים ופונולוגיים ומורפולוגיים, אלא גם גורמים חברתיים ותרבותיים למיניהם. והוא לא חשוב התהליך הזה לצורך תיאור החוקיות עצמה.
 
אז זה בדיוק מה שהבנתי

ממך. אני פשוט לא מסכים עם זה שהיום שווא המכונה "נע" יכול להיקרא כאפס. נכון שכל העולם ואשתו טועים בזה ומדברים לא נכון (ואני ביניהם), אבל ללא ספק כל שווא נע צריך להקרא כ-e, או יותר נכון משהו באמצע - בין "אפס" לסֶגול. אני מבין שאתה מכיר אחרת, ולכן אין עניין להתווכח.
 

גנגי

New member
נו, אז אתה לא מסכים, יופי לך.

אז בגללך נשנה את העולם? העובדות מוכיחות שאתה טועה, אבל מה אכפת לנו. העיקר שאתה לא מסכים.
 

pedouti

New member
|רק עוד ברור -אם הספרדים קוראים e

איך האשכנזים הוגים ?
 
אם אתה מדבר

על הקריאה האשכנזית המסורתית, אז בקשר לשוואים היא נוהגת כמו הקריאה הספרדית של ימינו - ששווא נע לא נקרא כ"אפס" (אפשר לקרוא לזה e אם אתה רוצה - אבל זה לא מדויק).
 
למעלה