דעתי בנושא
מהי שגיאת שפה? אלה שתיקנו אותי, יגרסו מן הסתם כי שגיאה היא סטייה מכללי העברית שניסחה האקדמיה. ואולם, דעו לכם כי אין תמימות דעים בנושא. בלשן דיאכרוני יטען לחובה לציית לחוקי השפה, שהם תוצאה של התפתחות בת אלפי שנים ומחשבה רבה מאחוריהם (לא תמיד). לעומתו יטען הבלשן הסינכרוני שהשפה הנכונה היא השפה אשר בה מדברת מרבית האוכלוסייה. כלומר, אין נכון ואין לא נכון- כל אחד רשאי לדבר כראות עיניו, בתנאי שמישהו אחר כבר מדבר כך! ובכן, אף אחד מהם לא צודק באופן מושלם, כמובן. ואולם, לפי דעתי, אם נסתכל עם משנתו של הבלשן הסינכרוני, הרי שנסיק את המסקנה הבאה: אם רוב האוכלוסיה הבוגרת והאינטליגנטית משתמשת בביטוי מסוים, בניב מסויים או אפילו במבטא מסויים - למה שייחשב לשגיאה? מהם כללי שפה? מדוע אנו צריכים להיכנע לתכתיבים של גוף חיצוני כמו האקדמיה, שיקבע לנו כיצד יש לדבר? והעובדה: ברוב ארצות העולם, לא קיים מוסד כמו אקדמיה לשפה! ולרעיון שלשמו התכנסנו: אם קיימים אנשים רבים שמשתמשים בביטוי מסויים בהוראה שנוגדת את חוקי האקדמיה כביכול, לצורך הדוגמה - "רישום" כדי לתאר "הקלדה", אני אינני רואה בכך כל פסול! והרי, אם לא היו אבותינו עושים אנאלוגיות שונות, הרי שעדיין היינו אומרים מילים כמו "סמוא", "איש זה הינו נשוא", ועוד רבות הדוגמות! זאת ועוד. אפשר להתייחס להוראת המשמעות של המילה עצמה. בתוך פעולת הרישום יש מה שנקרא משמעות ייחודית: משמעות המייחדת פעולה מסויימת לעשייה בעזרת אמצעי מסויים, או על חפץ מסויים. הדבר דומה למזיגת מים, לעדיית צמיד ולהדחת כלים. ואולם, דומני שכיום, הרבה אנשים מתרחקים מן המשמעות הייחודית של הפועל הזה, לרשום, ומשתמשים בו בפועל המתאר יצירת סימנים גרפיים המעבירים מסר (גרפמות). כאן, לדעתי, המקום לקשור את התהליך הזה עם החלק הראשון של תגובתי, ולטעון שזהו תהליך לגיטימי, שאמנם עיקרו צמצום ולא הרחבה, אך הוא מראה על חיותה של השפה ועל התפתחות בה. זה היה ההסבר לטענה שלדעתי, אין פסול בלהשתמש ב"לרשום" כדי לתאר את הפעולה שביצעתי אתמול (ואשר אני למעשה מבצע הרגע). אין לראות בדברים האלה הצעה לדחות את האקדמיה, או לבטל מילים אחרות בעלי משמעות ייחודית כמו ה"הקליד" שהובא כאן. כל מה שרציתי לומר (או שמא להקליד?) היה שלעיתים לא הכול הוא חד משמעי.