המילה "לומר"

המילה "לומר"

מישהו רוצה להסביר את מהותה הלשונית (אם ישנה כזו), או שמה מדובר בחריגה תנ"כית שלא ניתן היה לצקת אותה לשום תבנית?
 

or99

New member
לא תנ"כית...

(בתנ"ך - לֶאמֹר) אלא חז"לית. במקורות תוכלי למצוא גם לוֹכַל במקום לאכול.
 

1קישקשתה

New member
שאלה

לאמר היא כמובן המילה המקראית . חז"ל השתמשו במילה לומר. האם זו טעות לומר את המשפט הבא: "רציתי לאמר לך שאתה חמוד". לשון אחר: האם המילה 'לאמר' משמשת ככתיב חסר אך ורק למילה לאמור (ניסוח פורמלי ספרותי או לפני ציטוט ), או שמא יש לה משמעויות נוספות וניתן להשתמש בה במקום המילה - 'לומר'?
 
השאלה מנוסחת בצורה מבלבלת

(כיאה לבן אדם שאינו רעב לפיצה
) יש לשאול, האם ניתן לאמ(ו)ר "לאמ(ו)ר" היכן שנהוג לומר "לומר"? (ברור שהתשובה היא "כן", שכן שם הפועל של השורש א.מ.ר בבניין פעל בגזירת נפ"א הוא "לאמור" בדיוק כפי שאותו כנ"ל לגבי א.כ.ל הוא "לאכול")
 

1קישקשתה

New member
../images/Emo66.gif

הניסוח שלי היה שופרא דשופרא (עם א' בסוף
) וכי כיצד יודעת גבירתי הנאוה שעבדה הנאמן חובב פיצות?
לאמר הוא כתיב חסר של המילה 'לאמור' , אשר מקורה מקראי. "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר". אחריה מופיע ציטוט בגוף ראשון. ניתן להשתמש בה גם בצורה ספרותית/פיוטית ומשעותה תהיה אז - 'כלומר'. שאלתי היא אם כן , האם כתיבת מילה זו בכתיב חסר (לאמר) , כאשר באה היא בשגגה להחליף את המילה 'לומר', היא שגיאה גסה או טעות שבמנהג? הכיני את העט
 

or99

New member
גם אני לא ממש הבנתי...

יש בעברית שתי צורות כתיב תקניות: הכתיב המנוקד והכתיב חסר הניקוד. בשני סוגי הכתיב יש חילוקי דעות במילים שונות, ונתייחס למה שקבעה האקדמיה. יש שתי מילים שונות: 1. לאמור lemor: בכתיב המנוקד: לֵאמֹר (בלי ו', כמו לֶאֱכֹל. למה בלאמור הא' נחה ובלאכול לא? זו כבר שאלה אחרת ואכמ"ל). בכתיב חסר הניקוד: לאמור. 2. לומר lomar: בכתיב המנוקד: לוֹמַר בכתיב חסר הניקוד: לומר (הכתיב "לאמר" של lomar אינו נכון!)
 

1קישקשתה

New member
בדיוק מה שחשבתי

כל העניין מתמצה בניקוד ובכתיב חסר וכלל לא שייך עניין התבניות פה. רוצה לומר: תודה לך!
 
את יכולה להשתמש

בשתי הצורות, זה בסדר. לאמר=לומר. זו אותה מילה עם אותה משמעות,רק אחת היא מקראית והשניה היא מלשון חז"ל. כי חלה אנאלוגיה בין גזרת ל"א לל"י/ה. זה הכל.
 
../images/Emo12.gif

איך נל"א ונלי"ה קשורות? בכל אופן, קשקשתה, הודה בדבר - הובסת, ובאופן שאינו נהוג בינינו - התקשר לפיצריה הלא כשרה הקרובה ביותר לביתי (או סתם אחת בבאר-שבע), ו*אמור* למוכר כי מבוקשי הוא פיצה עם חזה אווז... (ומהר, לפני שלירן יסיים לספור את ההודים) וכ*אמור*, את השאלות להציג הנך מוזמן, ללא כל קשר לעניין
 

1קישקשתה

New member
אה , אז תגידי שאת רעבה

האמת , בגלל שאת כ"כ נחמדה ולמרות שאת טועה פה ובגדול , אזמין לך פיצה בהזדמנות הראשונה. אני רק לא מבין , מדוע להזמין חזה אווז עם פיצה, כאשר ניתן להזמין חזה אווז שלם. מעניין מה יש לאווז לומר בעניין.
 
למעלה