הופתעתי בנוגע לביטוי "למרות ש..."

tomerrose

Member
הופתעתי בנוגע לביטוי "למרות ש..."

לראות את הכתבה הבאה באקדמיה, שבה מוזכר (הכי למטה) הביטוי הזה בלי להגיד שהוא לא תקני.

האם הוא הפך לאף יותר ממקובל כיום? מתקרב להיות מוכר כתקני?
אני מוצאת שיותר ויותר קשה לי להצדיק את עצמי בביטולו המוחלט בכל מקרה בכל ז'אנר ובכל מצב, למשל בכתיבה בנוסח ריאיון או כתבה קלילה יחסית וכיוב'. כלומר אני מעירה תמיד שזה לא תקני ומתקנת או מציעה חלופות תמיד, גם כשהן מגביהות את המשלב אפילו מעבר למשלב הכללי של הטקסט.

אבל זה מרגיש לפעמים כמו לעלות בהר שההידרדרות ממנו ידועה מראש.

יש חדש בנושא שלא ידוע לי? תודה והרבה בריאות לכולם!...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
למה? המאמר לא עוסק ב"למרות ש" ורק מזכיר עובדה יבשה בסופו

"בלשון ימינו הצירוף הזה נדיר מאוד, כנראה בעקבות התפתחותם של צירופי ויתור אחרים, בייחוד למרות ש־, לצד הצירופים הוותיקים אף על פי ש־, על אף ש־, אף ש־."
&nbsp
אין כאן שום דבר מעבר לכך, רק הסבר על צירוף אחר שמסביר מדוע אין בו צורך לוויתור (כי יש צירופים פופולריים אחרים). אין כל מידע עליו (או על האחרים שמוזכרים לצידו) לטוב או לרע. אין כאן כל חדש בעיקר כי אין כאן שום מידע, נקודה.
&nbsp
האקדמיה ללשון לא קבעה (וגם לא סביר שתקבע) תקן בעניינו, ולכן זו בעיקר שאלה של גישה. יש מתקננים המתירים, יש שלא, ויש מחמירים שמייעדים אותו לענייני "מרי" (למרות = להמרות) מובהקים בלבד (כלומר "דווקאיזם" שכזה).
&nbsp
הגישה האישית שלי כאן היא להחמיר – אני לא רואה סיבה להשתמש בצירוף שנוי במחלוקת שיש לו חלופות, ולטעמי הן לא מגביהות את המשלב ("אף ש" או "אף על פי ש" וכמובן ניסוחי ויתור אחרים).
 

tomerrose

Member
תודה רבה!

אוקי תודה רבה !! והרבה בריאות...
 
כי הוא לא בלתי תקין

אין איתו בעיה. ההחלטה להימנע מ"למרות ש..." היא כמעט בגדר גחמה של כמה כמה מתקנני לשון.
ראי כאן דיון קודם.

(ולמיטב זכרוני, אף פרופ' יהושע בלאו, שהיה בעבר נשיא האקדמיה ללשון, לא נמנע מהשימוש ב"למרות ש..." בתרגומו לתשובות הרמב"ם. אז יש לנו גם אילן גדול ומוסמך להיתלות בו
).
 

tomerrose

Member
איתי תודה רבה!


סליחה שלקח לי חודש לחזור לכאן ולראות את תשובתך, זה מדהים אם ככה, איזה "סיפור" עושים מן הלמרות ש הזה.... ואני מצטערת עכשיו שאני עצמי עשיתי סיפור מזה לכמה לקוחות...
הרבה תודה!
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אין על מה להתנצל, אנחנו לא יושבים עם סטופר...


לצערי אני לא בטוחה שאיתי ישים לב שענית לו, כי מנגנון ההתראות בתפוז הפסיק לעבוד לפני כמה חודשים...

&nbsp
ועניינית, אני לא חושבת שעושים כזה "סיפור" מ"למרות ש". זו לא שגיאה "מזעזעת" כמו טעות בשם המספר, למשל. הצירוף נחשב לא תקני כפי שצירופים רבים נחשבים לא תקניים – אלה לא יותר ממוסכמות תרבותיות ולא כולם נשמעים להן. מכיוון שהמוסכמה בעיני רבים היא שזה לא תקני, כפי שכתבתי לך, אני מעדיפה חלופות שאינן שנויות במחלוקת. את תמיד יכולה לשקף את המצב ללקוח (למשל להבהיר לו שיהיו קוראים שיתפסו את "למרות ש" כעילגות) ולתת לו להחליט. זו הגישה שלי בכל נקודת מחלוקת – להבהיר את המצב ולהמליץ כראות עיניי, ודאי שלא ללכת ראש בראש, אין סיבה.
 

tomerrose

Member
אני מסכימה עם הגישה שלך -

גם אני נוהגת כך, כלומר לשטוח את המצב בפני הלקוח/ה, רק אולי זה מפריע לי קצת יותר ומאוד מרגיע לדעת שזה לא עד כדי כך נורא להשאיר למרות ש... (כלומר לא נורא כמו שחשבתי).
אגב, מנגנון ההתראות החסר הוא בדיוק הסיבה שבגללה חזרתי להודעות רק כעבור חודש...
 
למעלה