כל בסמיכות בתנ"ך - בחולם חסר?

tomerrose

Member
כל בסמיכות בתנ"ך - בחולם חסר?

עקב טקסט שאני עוברת עליו, אני מופתעת מאוד לגלות שהמילה כל בסמיכות (או לפחות לפי הבנתי זו סמיכות) בתחילת פרק ב' של בראשית מנוקדת פעמיים בחולם חסר. מישהו יודע להסביר איך זה יכול להיות לאור זאת שכל כך מקפידים להבדיל היום את "כָּל" בסמיכות לעומת למשל "קודם כול" בכתיב מלא לא בסמיכות (שמקורו בחולם)?

אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הָשָּמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשֹוֹת יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם. וְכֹל שִֹיחַ הַשָֹּדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ וְכֹל עֵשֶֹב הַשָֹּדֶה טֶרֶם יִצְמָח כִּי לֹא הִמְטִיר יְהֹוָה אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ וְאָדָם אֵין לַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה
 
כן.

כֹּל בכתיב מנוקד בחולם חסר (כי השורש שלה כל"ל, בדומה לקֹר משורש קר"ר).
בכתיב מלא כותבים "כול", כי לפי כללי הכתיב המלא, באה וי"ו במקום חולם.
לעומת זאת בנסמך כָּל בקמץ קטן, ובמקרה הספציפי הזה לא מוסיפים וי"ו (אם כי לפי הכללים החדשים ברוב המקרים של קמץ קטן דווקא מוסיפים).
 

tomerrose

Member
תודה איתי - בכל זאת אני לא מבינה

מה שכתבת ידוע לי, אבל אם ככה למה הסמיכות בתנ"ך בציטוט שהבאתי מנוקדת בחולם חסר? אם זה טקסט תנ"כי מנוקד, למה לא מנוקדת שם בקמץ קטן?
 
למעלה