מקבץ שאלות

Assiduous

New member
השם "קהלת" למין זכר, לא מוזר לאוזן העברית?

משום מה השם הזה נשמע לי שם של נקבה... האם יש לו מקבילות בתנ"ך או בספרות החז"לית?
 

100W

Member
ייתכן שזה לגמרי לא קשור, אבל יש שת ויש מפיבֹּשת

 

Assiduous

New member
דווקא בקהלת יש דימיון חזק לפעלי נקבות...

קהלת = פוזלת, קובלת, קוטלת, הולכת, נותנת, רוטנת.
בשם מפיבושת ובוודאי בשם יפת, משום מה באוזניי זה פחות מורגש.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו רק הסיומת הסגולית-מלעילית, והיא דווקא קיימת גם בשמות הנ"ל

אבל אין קשר לפעלים: קוהלת מנוקד קֹהֶלֶת, כלומר בחולם חסר. זה לא אותו משקל.
 
בתנ"ך, בספר עזרא, מופיעים פעמיים פעלים בחולם חסר:

בני הסֹפרת (עזרא ב נה), בני פֹכרת (עזרא ב נז) [קשה לראות, אבל ה-ס' וה-פ' מנוקדות בחולם חסר], כך שלא ניתן להסתמך על צורת הניקוד של ימינו לשלילת האפשרות שקהלת (כפי שהציע אסי) הוא פועל בנקבה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בתנ"ך מופיעות אין ספור מילים בכתיב חסר... השאלה מה הסטנדרט

העברית המקורית הייתה כתיב עיצורי בלבד ותהליך מילוי הכתיב לא הושלם ולא הואחד. כשבאו לנקד ניקדו מה שיש בלי להוסיף או לגרוע אותיות (טקסט קדוש) ולכן אפשר למצוא במקרא כמה כתיבים לאותה מילה, אפילו באותו הקשר. דוגמאות על קצה המזלג:
&nbsp
"... בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים" (שמות כו, ח)
"בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים" (דברים ד, לד)
"שָׁלַח אוֹתֹת וּמֹפְתִים..." (תהלים קלה, ט)
&nbsp
השם "קֹהֶלֶת" מופיע בספר (הוא מזכיר את עצמו) 6 פעמים בחולם חסר ורק פעם אחת בחולם מלא, ולכן החולם החסר הוא הסטנדרט. הוא מתייחס לעצמו בלשון זכר וזה שמו, אין סיבה להניח שמדובר בפועל בנקבה, בפרט שלא מוכר לנו שורש ק-ה-ל בבניין קל. אין לנו "קוהל" ו"קוהלת" (לא בבינוני ולא בזמנים אחרים) כפי שיש לנו למשל "יושב" ו"יושבת".
&nbsp
יש במקרא פעלים (בזכר) שהפכו לשמות גברים (יעקב, יאיר, יוסף...) ואפילו יותר שילובים של פועל ויסוד תאופורי (יהויכין, יהויקים, אלישמע, אלחנן, צפניה) אבל זה די נדיר בבינוני (אולי רק "מנחם") בכלל ובשמות נשים בפרט. כלומר לו היו הרבה שמות במשקל הזה (בינוני נקבה קל), בפרט של נשים, הייתי מבינה את ההקשר; אבל אין כאלה במקרא וגם בימינו אין כזאת אופנה (אני לא מצליחה לחשוב כרגע על דוגמה).
 

Assiduous

New member
תודה חוכך,

ראיתי את הדוגמאות האלה לפני כתיבת השאלה, אבל לא היה ברור לי אם מדובר בשמות של גברים או נשים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
העניין המגדרי אינו "משום מה" אלא משום התי"ו

עם זאת, כולנו גדלנו למציאות שבה זה שם (מקראי) של גבר מצד אחד, ולא פופולרי לבנים בימינו מצד שני. אז תגדיר "מוזר"...
 

Assiduous

New member
הכוונה שלי שהוא חורג גם בנוף המקראי לכאורה

נ.ב. בנוף המקראי המוכר לי.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא יודעת מהו "הנוף המקראי המוכר לך"...

כאמור, יש עוד שמות גברים המסתיימים בתי"ו.
 

Assiduous

New member
הנוף המקראי המוכר לי

הוא ידע בסיסי ולא מקיף בתנ"ך לצערי. אני יודע קצת מפה וקצת משם. לכן הדגשתי שזה מוכר לי, כי ייתכן שאני טועה בהחלט.
&nbsp
כמו כן, האם את אומרת שככלל סיומת שמות בתי"ו לגברים אף היא נדירה בתנ"ך (ולאו דוקא הצורה הספציפית של השם קהלת)?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
תי"ו בסוף שמות עצם בכלל ושמות פרטיים בפרט שמינם זכר

אינה נפוצה בעברית (גם במקרא), אך היא קיימת. לפעמים תי"ו היא סתם עיצור (למשל חלק מהשורש) ולא מעידה בהכרח על מגדר. אני מניחה שהמידע אינו חדש לך ולכן לא ממש ברור לי מה השאלה, בעצם...
 
קהל

שורש זה מקו"ל כמו שנמצא בכמה שורשי ע"ו-ע"ה. ניתן להשוות קהל-המון שורש המ"י-הרעיש.
לפיכך לענ"ד כי קוהלת היא כלי או שיטה וכיוצ"ב לזה שמקהיל קהלים לדבר וההמון ישמע אותו, ולפי שהתקינו שלמה (ככל הנראה) או השתמש בו נקרא קוהלת.
 
"קהלת" זה לא ממש שם.

"הבל הבלים אמר הקוהלת" (ה' הידיעה לא באה לפני שם פרטי).
גם "מפיבושת" שהוצג כאן זו דוגמה מסופקת (ואפשר להוסיף לה את ירובשת ואיש בושת), כי השערה מקובלת היא שהשם הוא "מפיבעל", ובתקופת המלחמה בעבודת הבעל עקרו את הסיומת בעל מהשמות והחליפו אותה בשם גנאי: "בושת".
אבל יש פה ושם שמות גברים המסתיימים בתי"ו כמו: נביות בן ישמעאל, גָלְית הפלשתי.
 

Assiduous

New member
מה זאת אומרת זה לא ממש שם?

דִּבְרֵי קֹהֶלֶת בֶּן דָּוִד מֶלֶךְ בִּירוּשָׁלִָם:
ההוספה של ה' הידיעה לפני שם פרטי אכן תמוהה, אבל האם יש בה כדי לשלול את ההבנה שמדובר בשם פרטי?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כלומר כינוי

הטענה היא שזה כינוי (שם עט) של שלמה המלך (ולהבדיל מפיבושת הוא כינוי גנאי, כפי שהזכיר איתי).
 
למעלה