שאלות של flor77

flor77

New member
כשיש שאלה

כשיש שאלה במשפט האם שתי הדרכים נכונות לשימוש?

לא הבנתם מה הצרכים של הלקוח או לא הבנתם מהם הצרכים של הלקוח
 

flor77

New member
בעיה לדעת מתי מסתיים משפט - פסיקים ונקודות

היי חברים, יש לי ממש בעיה לדעת מתי מסתיים משפט, איפה לשים פסיק ונקודות חיפשתי מאמרים ואני עדיין מתקשה. חוץ מלבוא לשאול אתכם לעזרה, יש אולי משהו נוסף שיוכל לעזור לי?
 

flor77

New member
מה לשים במקרה הזה?

יהיו לי הרבה שאלות "מה שמים במקרה הזה"
מה צריך לקרות (אם בכלל) בין "מילה מסוימת" ל"היא"?
אומרים שאין לשים פסיק לפני אוגד, אבל יש מקרים ששמים...

לדוגמה: ברגע שהחברה שלי אמרה מילה מסוימת היא ידעה שאני אכעס
 

trilliane

Well-known member
מנהל
המשפט ששאלת עליו אינו משפט שאלה

וגם לא בדיוק משפט שיש בו שאלה. מכל מקום, שני הניסוחים אפשריים; אני מעדיפה את השני ("מהם") ובמקום הראשון הייתי מציעה פשוט "את": לא הבנתם את הצרכים של הלקוח.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מההודעות שכתבת עד כה דווקא לא נראה שיש לך בעיה כזאת


ולרוב הדוברים אין בעיה כזאת, כי גם בלי ללמוד, זה משהו ש"מרגישים". קשה לענות לך באוויר; אם יש לך התלבטות נקודתית את מוזמנת להציג אותה כאן.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אם את זוכרת קצת תחביר מהתיכון

אוגד מקשר בין נושא לנשוא במשפט שמני (שהנשוא בו אינו פועל) למשל "העץ הוא גבוה" (לא בכל משפט שמני יש אוגד).

במשפט שהבאת המילה "היא" אינה אוגד, אלא נושא. היא = החברה. זה אינו משפט שמני אלא משפט פועלי מורכב עם פסוקית תיאור זמן ופסוקית מושא. המשפט העיקרי הוא "היא ידעה" (היא – נושא, ידעה – נשוא). אחריו יש פסוקית מושא – מה היא ידעה (שאני אכעס) ולפניו יש פסוקית תיאור זמן – מתי היא ידעה (ברגע ש...).

אחרי פסוקית תיאור אפשר להטיל פסיק ואפשר שלא, זו בחירה סגנונית שתלויה בעיקר באורך המשפט, בזרימה שלו. האורך כאן גבולי, אז לשיקולך:
ברגע שהחברה שלי אמרה מילה מסוימת, היא ידעה שאני אכעס.

אם רוצים ממש להדגיש, אפשר גם בקו מפריד (לדעתי הוא מתאים במשפט המסוים הזה):
ברגע שהחברה שלי אמרה מילה מסוימת – היא ידעה שאני אכעס.

לשימושך, כללי הפיסוק של האקדמיה ללשון (הם קצת למתקדמים, לא להיבהל):
https://hebrew-academy.org.il/topic/hahlatot/punctuation/
 

flor77

New member
אני לצערי לא זוכרת דבר מלימודי הלשון

ומאתר של האקדמיה לא הצלחתי להבין וקראתי 10 פעמים

הנה מה שכתבת לי לא שמתי לב לזה בכלל, כנראה שאצטרך באמת כל הזמן לשאול עד שאטמיע בעצמי דברים שלימדו לפני הרבה שנים... יותר מדי שנים תודה לך
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כתבת "אוגד", אז בכל זאת משהו נשאר...
רק לא כ"כ מסודר

שזה מובן והגיוני. אבל לא נורא; אומנם כדי לדעת לפסק במדויק לפי הכללים (שגם בהם יש לא מעט גמישות) צריך לדעת תחביר, אבל אפשר לפסק לא רע גם "לפי הרגש", זה מה שרוב האנשים עושים.
 

flor77

New member
אגיד לך את האמת מאז שהעירו לי על טעויות

חשתי בושה גדולה בגילי. החלטתי לקחת את עצמי בידיים אולי אצליח להבין את החוקים והכללים מודה לך מאוד
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ממה שהתרשמתי עד כה ה"טעויות" שלך נורמליות לגמרי...

ואין סיבה להתבייש, בעיקר אם החלטת ללמוד ולהשתפר – זה ראוי לשבח ולא מובן מאליו.
 

flor77

New member
תודה על ההבהרה יש לי בעיות רבות עם עברית

האם מותר לפתוח כאן שרשור עם שלל השאלות שאני כל הזמן נתקלת איתן?:)
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כמובן! את מוזמנת לשרשר לשאלתך שאלות נוספות כאוות נפשך

 

trilliane

Well-known member
מנהל
שאלות של flor77

היי flor77, בכל פעם שיש לך מקבץ שאלות את מוזמנת לפתוח הודעה ראשית (יכולה להיות ריקה) ואז לשרשר אליה את שאלותייך בתגובה. אפשר גם להשתמש בפרצופון או אייקון כלשהו שידגיש את השאלות, למשל:

שרשור שאלות
שאלה...
שאלה...
שאלה...
 

flor77

New member
כשיש למשל

לדוגמה במשפט הזה:
זה נראה לי שיש ניסיון אמיתי להבין עברית למשל אם אשאל לגבי כל ספק שיש לי

אני לא יודעת אם אפשרי לשים נקודה אחרי "עברית" ואחרי המילה "למשל" לשים פסיק - או להיפך, לשים פסיק אחרי עברית - ולא לשים שום פסיק אחרי למשל
כן, כן שאלות מהסוג הזה... חורה לי מאוד שלא הצלחתי להבין מילה מההוראות של הפיסוק באתר של האקדמיה
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אפשר להשתמש בפסיקים, לפעמים גם בנקודה, תלוי בנימה הרצויה

ערכתי מעט את המשפט שכתבת, ויש יותר מאפשרות אחת לפסקו:
&nbsp
נראה לי שיש ניסיון אמיתי להבין עברית, למשל אם אשאל על כל ספק שיש לי.
נראה לי שיש ניסיון אמיתי להבין עברית. למשל, אם אשאל על כל ספק שיש לי.
נראה לי, שיש ניסיון אמיתי להבין עברית. למשל, אם אשאל על כל ספק שיש לי.
&nbsp
ואפשר גם לשלב בין הנ"ל, השאלה היא מה ההנגנה המבוקשת של המשפט, כלומר היכן הדובר עוצר לרגע וכו'.
&nbsp
כפי שכתוב בהקדמה לכללי הפיסוק של האקדמיה ללשון:
&nbsp
"סימני הפיסוק מרמזים על מבנה המשפט ועל הטעמתו [...] כללי הפיסוק שלהלן אינם כללים נוקשים, בחינת חוק ולא יעבור; במקרים רבים נוסחו הכללים באופן המותיר מקום לשיקול הדעת של הכותב. בייחוד הדברים אמורים בכללי הפסיק [...] ואין צריך לומר שהשימוש בסימני הפיסוק המביעים רגש, כגון סימן קריאה ורצף של נקודות או של קווים, תלוי בסגנונו של הכותב."
&nbsp
אני בטוחה שאת הרעיון הזה הצלחת להבין, ולכן הבנת הרבה יותר ממילה...

כאמור, הכללים עצמם מבוססים על ידע בתחביר ולכן לא בהכרח תביני כל הסבר, אבל את יכולה פשוט לעבור על הדוגמאות ולהתרשם מהן. נראה לי שבשלב הזה די אם תתמקדי בנקודה ובפסיק.
 

flor77

New member
את מדהימה תודה רבה לך. לגבי תחביר

אשמח להמלצה במידה וידוע לך על מקור באינטרנט שיעזור לי להבין את התחביר. לדעתי כל השגיאות שלי בפיסוק נובעות מכך שאיני מבינה וזוכרת את עניין התחביר. את הפיסוק שכתוב עליו באקדמיה העברית לצערי לא מצליחה להבין
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בעיקרון כל אתר שמלמד תחביר לתיכון יכול להתאים

יש רשימה בקישורי הפורום (לחיצה על "קישורים" בראש הפורום או דרך הכפתור הכחול "כלים ומידע"). אבל לא הייתי טורחת להשקיע בלימודי תחביר, זו השקעה רבה ואני לא חושבת שהיא באמת קריטית כדי לפסק היטב. ממליצה שוב להיעזר בדוגמאות שבכללי הפיסוק של האקדמיה וללמוד מהן, ולהיחשף לטקסטים כתובים היטב (למשל באתר האקדמיה ללשון). להערכתי יהיה לך הרבה יותר קל ללמוד מחשיפה לדוגמאות ומניסיון ולפסק לפי הרגש (גם אם זה לא יהיה 100% לפי הכללים) מלשבת וללמוד את כל החומר.
 

flor77

New member
ציטוט

אני אף פעם לא יודעת מתי יש צורך באמת להשתמש בציטוט. לדוגמה במשפט הזה האם עליי לשים ציטוט? החל "מכמה נחמד"

ואז רק בעצם זה שחברה שלי אמרה שהיא זכרה כמה נחמד היה לה בחופשה האחרונה בסיני, חשבתי ליסוע לשם שוב.
 
למעלה