ייחודיות השפה העברית

roijj

New member
ייחודיות השפה העברית

שלום רב,

ישנן טענות על כך שהשפה העברית (לשון הקודש) מובחנת מיתר השפות בכך שהמילים שבה מצביעות על מהותם של הדברים ולא כהברות שרירותיות והסכמיות.

אשמח לדעת אם יש רגליים לדבר? האם אכן השפה העברית מובחנת באופן מהותי מיתר השפות ואם כן כיצד? האם ישנו מחקר מקיף עם בסיס סטטיסטי וכד' על ייחודיות השפה?

תודה למשיבים.
 
זו

זו טענה מיסטית, שלא יכולה להיבחן בכלים מחקריים, ולוּ מפני שמדובר במושגים עמומים שאינם מוגדרים היטב.
כל עוד אינך מסביר מהם "מהותם של הדברים" או מה המשמעות של "מילים שמצביעות על המהות", אתה לא מציג שאלה מחקרית.
גם המונח "ייחודיות השפה" מעורפל, בכל שפה יש מאפייני ייחודיים ומאפיינים אוניברסליים ואין מדד "ייחודיות" (אלא אם כן תגדיר מדד כזה, ואז יהיה אפשר לדון).
לגבי " ולא כהברות שרירותיות והסכמיות" אם זה בא לשלול תהליכי התפתחות אוניברסליים מוכרים, אז לכך דווקא יש ראיות-נגד.
 

100W

Member
אני מניח שהעניין הוא, בין השאר, שהקב"ה ברא כך את העולם

לאמור, כשהקב"ה אמר יהי אור, נוצר האור מעצם המאמר, וכשאמר תדשא הארץ נוצרו הדשאים וכו'. כלומר, המילים היו לפני שנוצרו הדברים הפיזיים שהן מייצגות.

לעצם העניין אין צריך לומר שטענותיך-שלך מקובלות עליי במלואן.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
היא מיוחדת כפי שילדיו של אדם מיוחדים לו במיוחד


לו המילים בעברית היו "שקופות" יותר, כלומר ברורות לכול ולא שרירותיות מוסכמת, הרי שכל (או לפחות רוב) בני האדם יכלו לדעת עברית בלי להתאמץ, לא כך?
(ולא רק בני המזל שנולדו לתוכה). אבל לא לחינם נאמר "עברית קשה שפה"... (בעיקר כי היא לא דומה לשפות אירופאיות ולכן לדובריהן לא קל ללמוד אותה).
&nbsp
הייחודיות העיקרית של עברית היא תרבותית – התנ"ך הוא ספר קדוש ליהדות ולנצרות (דת פופולרית מאוד בעולם, כידוע) ועברית היא אחת השפות העתיקות ביותר שעדיין מדוברות כיום (כמובן, עברית חדשה ולא עברית עתיקה, אבל זה נכון לכל שפה). לעברית יש גם היסטוריה מיוחדת בתחייתה (החזרתה ללשון דיבור), תהליך נדיר למדי שהתאפשר בזכות צירוף נסיבות היסטורי, דבקות במטרה ואמונה יוקדת בצדקת הדרך.
 

tristis

New member
לסייפא שלך, תחיית העברית כשפת אם היא מקרה יחיד בתולדות העמים

למען הדיוק, זו לא סתם חזרה ללשון הדיבור כיוון שהעברית לכל אורך ההיסטוריה הייתה מדוברת ברמה כל שהיא. חזרתה לאחר אלפיים שנה למצב שהעברית היא שפת אם של מיליוני תינוקות ישראלים מזה כ 120 שנה - התהליך הזה הוא ייחודי לגמרי ולא סתם נדיר.
נכון שיש עוד שפות שעוברות תחייה (וולשית, אירית, שפות אינדיאנו-אמריקאיות), אך למעשה הן מעולם לא "נעלמו" כשפת אם לתינוקות, וגם החזרה שלהן היא מינורית.

ודבר נוסף שייחודי להיסטוריה המודרנית הקצרה של העברית הוא שזוהי by far השפה הגדולה ביותר (מבחינת מספר הדוברים) שאין בה דיאלקטים.
 

100W

Member
אין לי דבר לחדש מעבר למה שנכתב, אך אחוש לא נוח שלא להעלות

שתי נקודות:
א. התחייה הייחודית של העברית היא פועל יוצא של תופעה ייחודית אחרת - תחייתו של העם היהודי כעם היושב על אדמה. מבחינה זו ההשוואה לתחיית הוולשית, למשל, לא לגמרי תקפה לעניות הבנתי.
ב. הקבוצה שהתנגדה בכל מאודה לתחיית העברית היא היהדות החרדית. מנסים עכשיו קצת לעמעם את זה, במסגרת החיבוק החרדי של הלאומיות-לאומניות, אך זו עובדה היסטורית נחרצת.
 
למעלה