שתי שאלות שמטרידות את מנוחתי

שתי שאלות שמטרידות את מנוחתי


הראשונה בנושא שם המספר:
בברכת "אשר יצר" כתוב " אֲפִלּוּ שָׁעָה אֶחָת" - כיצד ייתכן שמנקדים כך (סגול, פתח)?
ממה שידוע לי, יש לנקד אַחַת (פתח, פתח).

השאלה השנייה היא בקשר למילה "עתיק" - האם כשמשתמשים במילה זו מתכוונים למשהו שעבר זמנו או פשוט משהו שהוא ישן? האם ניתן לומר שתאוריה מסוימת, שעדיין רלוונטית כיום, היא עתיקה?

תודה רבה!
 

trilliane

Well-known member
מנהל
1. זו צורת הפסק (צורה עתיקה שהשתמרה בעיקר בסופי פסוקים)

2. עתיק = ישן מאוד, לא בהכרח משהו שעבר זמנו.
 

100W

Member
יש לי רושם (יתכן מוטעה לחלוטין) כי עתיק מתאים לעצם פיזי, לאו

דווקא כזה שעבר זמנו. בערים רבות יש "העיר העתיקה", ובה יש מוזאונים חיים, בתי קפה שוקקים וגם בתי מגורים.
לעומת זאת על משל, סיפור וכו', וכן תאוריה, נדמה לי שאומרים: עתיק/ת יומין. ואז יש להוסיף בנוגע לתאוריה: שעדיין תקפה כיום/ שעבר זמנה.
 
נראה לי שתוכל להשתמש ב"תיאוריה ותיקה" או אם הוא לא יבטא

באופן מספק לטעמך את יושנהּ, תוכל לומר או לכתוב "תיאוריה ותיקה מאוד" (שעדיין תקפה גם כיום).
 

trilliane

Well-known member
מנהל
שים לב ששרון היא אישה (לפחות כך היא מעידה על עצמה)

ושהיא כתבה 'תאוריה' בלי יו"ד (וזה הכתיב התקני).
 
"ושהיא כתבה 'תאוריה' בלי יו"ד (וזה הכתיב התקני)." קביעה זו

שלך (שזהו הכתיב התקני) היא קצת פסקנית מדיי.
הנה מה שמופיע באתר האקדמיה ללשון העברית בעניין זה:
בכללי הכתיב המלא האחרונים (מ-2017) מופיע בפרק כלל ד - תנועת e, סעיף (ח)הנוסח הבא:

"(ח) במילים לועזיות כגון רֵאָלִי, אִידֵאָל, תֵּאַטְרוֹן – שבאה בהן אל"ף בעלת תנועה אחרי תנועת e ואין אחרי האל"ף אם קריאה – תיכתב יו"ד לפני האל"ף: ריאלי, אידיאל, תיאטרון.[7]".

לכאורה, מכלל הן אתה למד לאו. כלומר מכיוון שמילים כגון גיאוגרפיה, תיאוריה וכיוצא בהן אינן עומדות בתנאי "... ואין אחרי האל"ף אם קריאה" (כי יש בהן אם קריאה, ו, אחרי האל"ף), אין לכתוב י' אחרי ה-א'.
אבל אם קוראים בקפידה את הטקסט רואים שבסוף המשפט ישנה הערה: [7]. ובאותה הערה כתוב כך:

"[7] עם זאת הכתיב ביו"ד רוֹוח גם במילים שיש אחרי האל"ף אם קריאה כגון ארכיאולוגיה, גיאוגרפיה, מוזיאון."

ומה ניתן ללמוד מהערה זו?
למיטב הבנתי, מעצם העובדה שהערה זו נכתבה, ושלא נאמר לגבי המילים המופיעות בה שטעות כרוכה בכתיבתן כך, ניתן ללמוד שגם דרך זו של כתיבה היא בגדר המקובל, ואין הלכה פסוקה נגד נקיטתה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא פסקנית; הכתיב התקני של המילה "תאוריה" כיום הוא בלי יו"ד.

ייתכן שזה ישונה בעתיד, אך זה המצב לפי שעה. אני יודעת היטב מה כתוב בכללי האקדמיה ללשון, ואכן בעדכון האחרון לפני כשנתיים נוסף הסעיף הנ"ל שבו מוסיפים יו"ד בתנועת E במילים לועזיות בתנאי מסוים שאינו חל על המילה 'תאוריה', כפי שציינת בעצמך. אתה מוזמן לבדוק במאגר המונחים של האקדמיה ללשון ולהיווכח שהכתיב התקני הוא בלא יו"ד. אכן רווח הכתיב ביו"ד (הרי זו אינה המצאה פרטית שלך...) וכך מצוין גם בכללים; אך זהו אינו התקן.
 
אל תתווכח! ותגיד תודה שאין אקדמיה לגוף האדם

תאר לך שהיתה אקדמיה לגוף האדם, שיום אחד היתה מחליטה שגוף אדם תקני זה בלי תנוך האוזן, וכל האנשים הממושמעים לה היו צריכים לכרות את תנוך אזנם, או שגוף האדם תקני זה בלי גבות וכולם היו אצים רצים לגלח את הגבות. או להשתיל קרן על המצח או לקטוע את הזרת וכו'.
אז אל תתווכח ותנסה להנות מן המצב
כל זמן שאין אקדמיה לגוף האדם
 
בדיוק ביום ששי זה, דורי מנור על דליה רביקוביץ ויחסה לאקדמיה

הארץ, תרבות וספרות, 6 ספטמבר. מדובר בדליה רביקוביץ

 
למעלה