שרשור שאלות

Assiduous

New member
מה הסיבה שאומרים "מוצאי שבת" (מוצא=1. מוצאי=2)?

שבוע טוב!
מה הסיבה שבלשון חכמים אומרים "מוצאי שבת" למה שבעברית החדשה נקרא גם כן "צאת השבת"? (כמובן ששתי הלשונות עדיין רווחים כיום)
מוצא = יחיד
מוצאי = שניים.

מן הסתם אני לא הראשון ששואל את השאלה הנ"ל. ניסיתי לחפש בגוגל והגעתי לפורום עריכה ששם יש שאלה דומה עם אשכול קצרצר ולא מצאתי שם תשובה רצינית או עניינית לשאלתי. ניסיתי לחפש גם כן באתר האקדמיה ולא מצאתי התייחסות לשאלתי. אולי מכאן תבוא הישועה ואבין את התעלומה הזאת:)
 
אכן

עלה לדיון כאן לפני שנים. העליתי אז השערה שמדובר בדימוי ציורי שבו השבת יוצאת עם החמה דרך שערי הרקיע ("הפותח בכל יום דלתות שערי מזרח, ובוקע חלוני רקיע, מוציא חמה ממקומה ולבנה ממקום שבתה..."), ושערי היציאה, הם המוצאות.
(ואם מביאים בחשבון את התפיסות האסטרונומיות העתיקות, ייתכן שבמשפט יש פחות דימוי שירי ממה שנראה).
 

Assiduous

New member
האם הצורות מיקל והיקל -שגויות? (כלומר במקום הקל ומקל)

 

Assiduous

New member
תודה. למדתי משהו חדש היום.

הצורה הזאת נפוצה בספרי ימה"ב. כנראה שמקורה בטעות.
 

Assiduous

New member
כלומר

האקדמיה קבעה את זה לפי תקן הגיוני מסוים בדקדוק, או רק כדי ליצור אחידות ואז למעשה בימי הביניים לא טעו? בכלל, האם זה נכון להניח שכל זמן שלא הייתה האקדמיה ללשון העברית אז אף אחד לא טעה? הרי סביר להניח שהיו כללים בסיסיים לפיהם נקבעו טעויות גם בימי הביניים.
 

Assiduous

New member
דבר החורג מכללי דקדוק בגזרות או בניינים מקבילים למשל

בלי יסוד בתנ"ך או לשון חז"ל.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אם הבנתי נכון מדובר פשוט בכתיב מלא יותר מהמקובל כיום

זו הרי לא יו"ד שורשית, ולכן לו זה היה כתיב חסר מנוקד, הייתה בזה חריגה מכללי הדקדוק/גזרה. אבל לכתיב המלא לא היה אז תקן, מן הסתם, וכידוע, גם בימינו מוסיפים לא מעט יו"דים מיותרות בצירי שלא לפי התקן...
 

Assiduous

New member
תודה

בדיוק מהסיבה שגם בימינו מוסיפים לא מעט יו"דים מיותרות בצירי, לכן שאלתי:) אני לא סומך בקלות על ההנחות שלי. כמה וכמה פעמים שאלתי כאן והופתעתי.
 
ברור שטעו לפעמים

אבל מהי טעות -
  1. שגיאה בפעולת הכתיבה (החלפת אותיות, השמטת אותיות במרוצת הכתיבה).
  2. כתיבה באופן החורג מהנורמה.
  3. כתיבה החורגת מהתקן.
"מיקל" זו לא דוגמה לשגיאה בפעולת הכתיבה.
היא לא חרגה מהנורמה (נורמה של כתיב מלא במיוחד במקומות הנצרכים).
לא היה תקן.
 

Assiduous

New member
אז מה מטרת התקן במקרה הספציפי הזה?

ומה קרוב יותר להיגיון הקדום של השפה העברית - בהנחה שקיים דבר כזה?
 

Assiduous

New member
בדיוק מה שרציתי לדעת

אם בתחילה זה היה שם או שזה נוסף מתישהו, וכעת בוטל שוב.
 

Assiduous

New member
ומה לגבי מקילים / מקלים. גם כאן הצורה השניה ללא היו"ד תקינה?

בדרך כלל אם שמיעתי אינה מטעה אותי הציבור הרחב נוהג לומר "מקִילִים".
 

trilliane

Well-known member
מנהל
התנועה היא i, והכתיב התקני העדכני הוא מקילים, בעבר מקלים

עד עדכון כללי הכתיב המלא ביוני 2017 לא נוספה יו"ד אם היא לא הייתה בצורת הבסיס (שהיא מֵקֵל, בלי תנועת i). כך גם בעבר התקן היה אמי, לבו, מסים וכו' וכיום אימי, ליבי, מיסים.
&nbsp
קישור לכללים:
https://hebrew-academy.org.il/topic/hahlatot/missingvocalizationspelling/
 

Assiduous

New member
רַבֵּנוּ או רבינו או שניהם?

לפי הבנתי במילון ספיר, הצורה הנכונה היא רבנו ולא רבינו.
אם הבנתי נכונה, אז אני לא כל כך מבין את ההסבר לכך.
הרי רב (יחיד)> רבנו. אבל רבי (יחיד)>רבינו. לא כך? לכן אפשר לומר ששתי הצורות נכונות. לא כך?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
להבנתי זה כמו אב ואבא: אבי = האב שלי; אבא = פנייה ישירה בלבד

 
למעלה