מכרסמים-טבעוניים-צמחוניים

מכרסמים-טבעוניים-צמחוניים

ראיתי הקבלה בין טורפים למכרסמים.
הטקסט ישן.
1) האם המילה מכרסמים שימשה לבעלי חיים צמחוניים? כלומר, האם צמחוניים היא מילה חדשה?
2) האם מדובר בהפכים?
3) אם בעלי-חיים צמחוניים אחרים אינם נקראים מכרסמים, מהו הכינויים שלהם?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו לא כ"כ שאלה בעברית אלא בזואולוגיה

מבחינה לשונית, אפשר לטעון שההפך מ"טורף" הוא "נטרף". למעשה אלה יחסי פעיל–סביל, כמו בודק ונבדק, אוכל ונאכל, דורס ונדרס. הוא דומה לניגוד של "היפוך תפקידים" כמו שוכר ומשכיר, מוכר וקונה, מורה ותלמיד, סב ונכד. תוכל לקרוא על סוגי ניגודים באתר האקדמיה ללשון:
הפוך על הפוך – על הפכים בלשון
http://hebrew-academy.org.il/2016/12/26/הפוך-על-הפוך-על-הפכים-בלשון/
&nbsp
מעבר לכך אני יכולה לענות לך מעט רק מידע כללי שאינו קשור לפורום הזה. למיטב ידיעתי טורף/נטרף אינן תכונות המשמשת למיון ביולוגי (טקסונומיה). לא רק יונקים טורפים (או נטרפים). זה נכון גם לגבי עופות, דגים, זוחלים, אפילו חרקים (אאל"ט).
&nbsp
בתחום בעלי החיים לא עושים הבחנות בין "צמחונות" ל"טבעונות" (לרוב זה אותו הדבר). אלה מושגים אנושיים שקשורים בהימנעות מקטגוריות מזון מסוימות (שאינן בהכרח אחידות אצל כולם) ובאידאולוגיות שונות. מחוץ לחברה האנושית אין ממש חקלאות (הם לא חולבים בע"ח אחרים ומכינים מוצרי חלב, אם כי אפשר לחמוס ביצים או דבש) והם גם לא מבשלים את הבשר, למשל (אוכלי הבשר יכולים לצוד ולאכול בשר חי או להיות אוכלי פגרים). בגדול יש שלוש קטגוריות: אוכלי עשב (הרביבורים), אוכלי בשר (קרניבורים) ואוכלי כול (אומניבורים).
&nbsp
סדרת המכרסמים מכילה יונקים נטרפים. חלקם ניזונים רק מצמחים, חלקם נחשבים לאוכלי כול (חולדות, לדוגמה). ויקיפדיה היא מקום לא רע להתחיל ממנו:
https://he.wikipedia.org/wiki/מכרסמים
&nbsp
חשוב לדעת שהמיון הטקסונומי משתנה עם הזמן (ע"ס הידע החדש שנצבר, למשל ריצוף גנטי) ולכן סיווג שמופיע בספר ישן לא בהכרח מקובל בימינו. לדוגמה, ארנבונים (בע"ח נטרפים שניזונים מהצומח בלבד, כלומר הם "טבעונים" אם תרצה) סווגו בעבר כמכרסמים אבל כיום הם בסדרה משלהם ("ארנבאים").
 
למעלה