חיסון והרכבה

basenew

New member
חיסון והרכבה

ההבדלים ביניהם ?
לפי ספיר הרכבה היא:
הרכבה = נַסיוּב ובו חיידקים מתים או מוּחלשים המוּחדר לגוף חי כדי לעורר בו חיסוּן בִּפני מחלה מסויֶמת
וחיסון = יצירת הגנה בגוף בפני מחלות וכד' (בלועזית: אימוּניזַציה): התינוק קיבל חיסוּן נגד שפעת

ההגדרה של חיסון, לדעתי לוקה בחסר. כי אני שואל את עצמי איפה המחט, כי לדעתי חיסון היא בעזרת מחט בלבד. או שאני טועה?!
ואת ההגדרה של הרכבה, כלל לא הבנתי. בחיפוש באינטרנט אומרים שהרכבה היא רק במקרה של אבעבועות שחורות.
אבל אני צריך סדר בהגדרות.
תודה למשיבים!!!
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו לא שאלה בעברית אלא באימונולוגיה (רפואה) ובמקום מילון

עדיף במקרה כזה לבדוק באנציקלופדיה (למשל ויקיפדיה) וכמובן להיעזר גם בגוגל. אומנם השאלה הזאת לא קשורה לפורום, אבל מכיוון שזה נושא שמעניין אותי, להלן הסבר בסיסי מאוד מתוך ידע כללי (מתנצלת מראש על אי-דיוקים, זה ממש לא התחום המקצועי שלי):

חיסון הוא בדיוק מה שכתוב לך במילון, עצם יצירת חסינות (ההגנה של הגוף) נגד פתוגנים (מחוללי מחלות). זה קורה כשמערכת החיסון הנרכשת לומדת לייצר נוגדים ייעודיים נגד פתוגן מסוים, וכך היא מוכנה יותר "להתקפה" במקרה של פלישה עתידית. תהליך כזה קורה באופן טבעי אחרי שחולים בחלק מהמחלות (מהסוג שד"כ לא חולים בהן יותר מפעם אחת בחיים) והוא קורה (בתקווה) באופן מלאכותי בעקבות קבלת חיסון (ולזה אנחנו קוראים 'חיסון').

אז מה בעצם נותנים לנו כשאנחנו מקבלים חיסון? איזשהו תרכיב (נסיוב) שהוכן במעבדה, בד"כ נוזל כזה או אחר שמכיל גרסה "משופצת" כלשהי של פתוגן (מומת/מוחלש או חלקים מהמעטפת שלו) וחומרים נוספים (למשל חומרים משמרים וחומרים להגברת התגובה החיסונית). המטרה היא לחשוף את מערכת החיסון לגרסה לא מזיקה של הפתוגן שלא תגרום למחלה ממש (או לכל היותר לגרסה קלה מאוד שלה). בקיצור, מעין "שיעורי בית" למערכת החיסונית, כדי שביום מן הימים היא תבוא מוכנה למבחן.


התרכיב צריך להיכנס לגוף איכשהו, והדרך המוכרת היא בזריקה לשריר, כי כך החומר משתחרר בהדרגה למחזור הדם. אבל לא תמיד רוצים להכניס אותו ישירות לדם אלא דווקא לחקות את מנגנון הפעולה של הנגיף האמיתי, כדי ליצור חסינות במערכות מסוימות בגוף. "שתי טיפות" לפוליו, מכיר? החיסון החי-מוחלש נגד פוליו נועד ליצור חסינות במעיים ולכן הוא ניתן פומית (דרך הפה) בטיפות. משם הוא כמובן מגיע לקיבה ובכך הוא מדמה את דרך הפעולה של הנגיף האמיתי (נותנים אותו כיום רק אחרי החיסון המומת שניתן בהזרקה). במילון הוזכר החיסון לשפעת, יש גם חיסון לשפעת שניתן בתרסיס דרך האף (השנה לא, היו איתו בעיות יעילות) וגם הוא מדמה את דרך הפעולה של נגיפי השפעת, שחודרים לרוב דרך האף/פה.

אכן, גם החיסון נגד אבעבועות שחורות לא ניתן בהזרקה, בתקופה שבה ניתן (הפסיקו לתת אותו בסוף שנות השבעים אחרי שהצליחו להכחיד אותו סופית במבצע עולמי מרשים). החיסון הזה היה החיסון הראשון שניתן אי פעם (במערב), ועל שמו למעשה נקראים החיסון באנגלית vaccine, מהמילה הלטינית vacca = 'פרה'. המציא אותו רופא בשם אדוארד ג'אנר בסוף המאה ה-18.

ג'אנר שם לב שחולבות כמעט שלא חלו באבעבועות שחורות או לא מתו מהמחלה. הוא קישר זאת למחלה דומה בשם 'אבעבועות פרה', והבין שהעבודה עם פרות בעצם "חיסנה" אותן (באופן טבעי). כלומר מי שנדבק באבעבועות פרה חולה במחלה קלה יחסית שממנה אפשר להחלים (בלי לשלם מחיר בריאותי קשה) ואז הוא לא חולה (או חולה בצורה קלה) ב'אבעבועות שחורות' שהיא מחלה איומה ונוראה בעלת שיעורי תמותה גבוהים. בדיעבד יודעים שזה בשל הדמיון בין הנגיפים (הנוגדנים שנוצרים נגד אבעבועות פרה יודעים לזהות ולתקוף גם את נגיפי האבעבועות השחורות).

ג'אנר בעצם השתמש בנוזל האבעבועות של הפרה
כדי לחסן בני אדם. החיסון ניתן ע"י שריטת העור (כלומר יצירת פצע שטחי) ואז הצמדת הנוזל לעור כדי שתתפתח שם אבעבועה. אותה אבעבועה השאירה צלקת עגולה אופיינית שאפשר לראות עד היום על זרועם של אנשים מבוגרים (בני 40 ומעלה). למיטב ידיעתי זה אכן נקרא 'הרכבה', לא בדיוק יודעת למה (דווקא התרכיב הוא זה שעובר הרכבה, וכאן זה לא ממש המקרה...).

חיפשתי עכשיו הרכבה והגעתי לעמוד שעוסק בסוגי חיסונים באתר 'מדעת':
http://midaat.org.il/articles/health-and-sickness/vaccine-types/
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בעיון בקישור שהבאתי אני רואה שהם מתייחסים להרכבה

לא כמה שכתבתי (החיסון של ג'נר, צ"ל בלי אל"ף; זכרתי שיש שם a אבל זו e) אלא בתור החיסון (הישן יותר) של הסינים לאבעבועות שוחורת (טחינה לאבקה). אני הכרתי את השימוש ב"הרכבה" לחיסון של ג'נר, שאותו קיבלתי כמו רבים אחרים בילדותי. בכל מקרה אם הם כותבים אני סומכת על המידע שלהם (ועדיין לא יודעת לענות למה הוא נקרא "הרכבה").
&nbsp
בפתח הערך בוויקיפדיה האנגלית הם דנים במונחים השונים (באנגלית):
https://en.wikipedia.org/wiki/Variolation
 
טריליאן עשתה עבודה מעולה, כל הכבוד! ואולם אולי בכ"ז תמצא

תועלת בהגדרות של מילון רב מילים, המתמצתות את הנושא. הנה:
~~~~~~~~~~~~~
הסבר מלא למילה הַרְכָּבָה שֵם נ'
..........
3. סוג של חיסון שבו מחדירים לגוף תרכיב - חומר שהוכן מחיידקים או מנגיפים מחוללי מחלה - כדי להפעיל את מערכת החיסון נגדם ולמנוע את המחלה. נקרא גם: הרכבת חיסון.



הסבר מלא למילה חִסּוּן שֵם ז'

1. חלופה רווחת בלשון הדיבור לתַּרְכִּיב .
• כל הילדים בכיתה קיבלו חיסון נגד שיתוק ילדים.
2. הפעולה של מי שמחסן אדם או בעל חיים בתרכיב.
• בעלי כלבים חייבים לדאוג לחיסון כלביהם מפני מחלת הכלבת.
3. חיזוק, הוספת חוסן גופני או נפשי.
• התעמלות מועילה לחיסון הגוף.


הסבר מלא למילה תַּרְכִּיב שֵם ז'

חומר חיסון העשוי מחיידקים או מנגיפים מחוללי מחלות מתים או לא פעילים או מחלקיהם. התרכיב מורכב או מוחדר לגוף בזריקה, שרטת או בליעה, ומטרתו להניע את הגוף לייצר נוגדנים כלפי החיידקים הללו כדי לחסנו בפני המחלה. בלשון הדיבור: חיסון.
• נוהגים לתת לנשים בגיל הפוריות תרכיב נגד אדמת כדי למנוע מומים שמחלה זו עלולה לגרום בעובר.
 

Assiduous

New member
לדעתי ולצערי שגה רב מילים בהגדרתו

הרכבה היא שיטה היסטורית וישנה של חיסון שהייתה קיימת באבעבועות שחורות בלבד.
הרכבה הוא לא סוג של תרכיב, ותרכיב הוא אינו סוג של הרכבה.
&nbsp
הגדרה נכונה במילון תהיה כך:
3. סוג של חיסון היסטורי שבו מחדירים נוזל מאבעבועות שחורות אל תוך גוף אדם בריא כדי להפעיל את מערכת החיסון נגדו ולמנוע את המחלה. נקרא גם: הרכבת חיסון.
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הקישור הראשון מוביל ל"ויקירפואה" (נא לא לכתוב רק "כאן" תודה)

 

Assiduous

New member
כפי שציינתי קיים שימוש מבולבל במונח

ושימוש שגוי זה כנראה לא פסח גם על ערך זה ויקירפואה.
המונח המצוין באקדמיה בסך הכל תרגום של המונח מאנגלית.
 

ברוךפיש

New member
מקור של תרחיב

כתב באנגלית בהרבה מקומות שג'נר "grafted" (חיבר) את החומר מבקר נגוע לעור המטופלים שלו. זה מילה "graft" מתרגם כמו הרכבה.
 

Assiduous

New member
תשובה


השאלה היא אם אתה מחפש תשובה מדויקת מבחינת טרמינולוגיה רפואית או שמא אתה מעוניין בשפה מדוברת שבה מערבים הכל בהכל (בפרט באנגלית). אם אתה מעוניין בטרמינולוגיה רפואית תקינה ומדויקת אז הדברים הבאים לגבי חיסון, תרכיב והרכבה, יהיו לך לעזר:

חיסון (immunization) הוא שם כללי למגוון השיטות שבאמצעותן הגוף מתחסן. אם תרצה ללמוד טיפה יותר על המונח מערכת החיסון - אני מאמין שקיים אינפורמציה רבה ברשת / אינציקלופדיות מקוונות.

תרכיב (vaccination) מתייחס לתרכיב המיוצר על ידי התעשייה הפרמצבטית שמטרתו לחסן (בעיקר בני אדם או חיות (animals)). בלי להיכנס יותר מידי לפרטים, קיימים מגוון תרכיבים, והעיקריים שבהם לדוגמה הם:
  • תרכיב ("חיסון") חי מוחלש (Live, attenuated)- לדוגמה: וריצלה (אבעבועות רוח), MMR ("חיסון משולש"), חזרת, ואפילו שפעת כשמדובר בתרסיס.
  • תרכיב ("חיסון") מומת ׁ(Inactivated/Killed)- לדוגמה: פוליו.
  • תרכיב ("חיסון") רעלנים (Toxoid vaccines/ Inactivated toxin) - לדוגמה: טטנוס.
  • תרכיב ("חיסון") מצומד (Subunit/conjugate או Biosynthetic vaccines) - לדוגמה: שפעת (בזריקה), שעלת, מנינגוקוקוס ופנאומוקוקוס.
הרכבה:
היסטורית, הרכבה היא שיטה ישנה והיסטורית של חיסון שנעשתה אך ורק לאבעבועות שחורות שמקורן בוירוס Variola major שנלקח ישירות מאבעבועות החולים, מהשם הזה נגזרת המילה וריולציה או Variolation (כלומר הטמעת הוירוס -שנקרא וריאולה- מגוף החולה בגופם של בריאים) שהמילה הנרדפת אליו היא inoculation שמשמעה הרכבה. כמו הרכבת עץ בעץ (כלאיים), כך הרכבת הנוזל הפתולוגי של החולה עם נוזל הבריא. שיטת ההרכבה (של האבעבועות השחורות כמובן) הייתה קיימת בוודאות מסוף המאה ה-15 בסין ויש רמזים מהמאה העשירית שכבר אז הייתה קיימת. בכל אופן, שיטת ההרכבה כבר לא קיימת מאז המאה התשע עשרה (למעט דיווחים על מקומות נקודתיים כמו אפגניסטן או מקומות אחרים שנחשבים לתחתית הקדמה). מאוחר יותר הובן שיש צורך בחיסון מוחלש ולא בנגיף עצמו כמו בשיטת ההרכבה.

לסיכום: חיסון הוא שם כללי לדרכים מגוונות לחסן גוף אדם. תרכיב הוא שם כללי למגוון התרכיבים הפרמצבטיים (קיימים מגוון ראה לעיל) שמטרתם לחסן. הרכבה היא שם לשיטת חיסון ישנה שבה הרכיבו (=חיברו) נוזל מאבעבועות שחורות עם גוף אדם בריא. בהקשר הזה אין כל קשר בין "הרכבה" (=שיטת חיסון היסטורית) למחט או למזרק. הרכבה של מחט למזרק ׁ(=הזרקה) נעשית ברוב ככל שיטות החיסון כיום למעט מספר מועט וזניח של חיסונים הניתנים באופן נזאלי באמצעות ספריי.


אצטט מויקיפדיה קטע רלבנטי:
The terms inoculation, vaccination and immunization are often used synonymously to refer to artificial induction of immunity against various infectious diseases. This is supported by some dictionaries.[1][2][3] However, there are some important historical and current differences. In English medicine, inoculation referred only to the practice of variolation until the very early 1800s. When Edward Jenner introduced smallpox vaccine in 1798, this was initially called cowpox inoculation or vaccine inoculation. Soon, to avoid confusion, smallpox inoculation continued to be referred to as variolation (from variola = smallpox) and cowpox inoculation was referred to as vaccination (from Jenner's use of variolae vaccinae = smallpox of the cow). Then, in 1891 Louis Pasteur proposed that the terms vaccine and vaccination should be extended to include the new protective procedures being developed. Immunization refers to the use of all vaccines but also extends to the use of antitoxin, which contains preformed antibody to e.g. diphtheria or tetanus exotoxins. Inoculation is now more or less synonymous in nontechnical usage with injection etc., and the question e.g. "Have you had your flu injection/vaccination/inoculation/immunization?" should not cause confusion. The focus is on what is being given and why, not the literal meaning of the technique used.​
 

דיברגנט חדש

Well-known member
לפותח השרשור, כמובן.

אתה יכול לראות את זה באמצעות הפיצ'ר של תפוז של הקו הכחול.
 

Assiduous

New member
תודה. הבעיה בקו הכחול של תפוז

שהוא מצביע על המגיב מעל וגם למגיב העיקרי... נסה לעמוד על השאלה שלי ולמצוא את המקור לקו הכחול ואז תבין למה אני מתכוון.
מה שכן, ניסיתי לבדוק בהתראות אם כיוונת אליי אבל לא הייתי בטוח אם המערכת עובדת כיאות או שלחלופין אולי פיספסתי את ההתראה אודותיך בין שאר ההתראות.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
צריך פשוט לשים לב להזחה, לזוויות, מה מעל ומה מוזח פנימה

העין שלי רגילה כבר שנים, אבל אם לא בטוחים, במחשב אפשר למקם את סמן העכבר בנקודה הרלוונטית, לגלול את הדף ולראות היכן הוא פוגע.
&nbsp
התראות לדוא"ל מתקבלות רק על תגובה ישירה, התראות "כחולות" גם על תגובה מקבילה.
 

Assiduous

New member
מצטער, לא הבנתי את דברייך

הן לגבי ההזחה שאליה התכוונת והן לגבי מיקום סימון העכבר וגלילת הדף.
ניסיתי את שני הדברים לפי הבנתי את דברייך ולא ממש ראיתי הבדל. אולי שגיתי בהבנתך.
 

Assiduous

New member
לא ממש מצאתי שם משהו חדש

אבל תודה בכל אופן על הרצון לעזור.
 
למעלה