שרשור חדש basenew

trilliane

Well-known member
מנהל
די מילולית, לא? (מנבל את הפה, כלומר משמיץ את אביו)

 

basenew

New member
מתמטיקה = "הנלמד"

קראתי באיזשהו מקום את ההגדרה של מתמטיקה כהגדרה הבאה:
מתמטיקה - "הנלמד".
האם אני יכול להשתמש בהגדרה (הפעם בכל הקשר) או שמא ההגדרה בויקיפדיה עדיפה?!
לפי ההיסטוריה, קראו למתמטיקה "תאלים". מעבר לזה, אני לא יודע.
האם ויקי - עדיפה?
 

משכוכי

New member
לי, בעוונותיי, זה נשמע הזוי לחלוטין

מהו ה"איזשהו מקום"? אולי אי-פעם מישהו באיזשהו מקור כתב משהו כזה, אין לי מושג.
מכל מקום אם אתה רוצה שמישהו יבין אותך, לא הייתי ממליץ על השימוש הזה
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא הבנתי את ההגדרה או את המטרה... ויקי עדיפה על מה?

 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא חושבת שהיא זקוקה להסבר, אבל מה רע בהגדרות במילונים?

 
לפי אתר onlune etymology dictionary המקור הוא בשפה היוונית,

והפירוש המילולי של מקור זה הוא אכן 'מה שנלמד'. הנה:
mathematic (n.)
late 14c. as singular noun, replaced by early 17c. by mathematics, from Latin mathematica (plural), from Greek mathematike tekhne "mathematical science," feminine singular of mathematikos (adj.) "relating to mathematics, scientific, astronomical; disposed to learn," from mathema (genitive mathematos) "science, knowledge, mathematical knowledge; a lesson," literally "that which is learnt;" related to manthanein "to learn," from PIE root *mendh- "to learn." As an adjective, 1540s, from French mathématique or directly from Latin mathematicus.
 

משכוכי

New member
מעניין מאד. מרתק! אבל כשאני מבקש אפרסמון מהירקן איני מצפה

שיגיש לי את הבושם הנחשק והיקר ביותר בעולם.
ברור שהמשל לא כל כך דומה לנמשל, ובכל זאת...
מכל מקום הארכיאולוגיה של המונח מרתקת, ומודה שלא הייתי מעלה על דעתי שזה המקור
 

basenew

New member
קצת מהתנ"ך

ישנו פסוק:
"ושעשע יונק על-חור פתן ועל מאורת צפעוני גמל ידו הדה".
מה פירוש של המילים המודגשות? חור - הח' בקובוץ כמובן (חר)...
 

משכוכי

New member
הדה - שלח, הושיט; גמול - פעוט שנגמל מלינוק; חֻר - צורת משנה

חוֹר.
אגב, המקור הוא ישעיהו י"א, ח'
ואגב שבאגב: הראב"ע אומר שאין זה אלא משל בלבד, ומספר עשרות שנים אחריו הרמב"ם אמר כי גם בימות המשיח לא יתבטל דבר ממנהגו של עולם, לא יהיה מהפך במעשה בראשית, וכי הכוונה בנבואה אינה באמת לעולם החי אלא היא מטפורה.
 
למעלה