ניתוח המילה "מיתווכחים"

carmel39

New member
ניתוח המילה "מיתווכחים"

השורש של המילה הוא ו.כ.ח נכון?
פשוט בספר הלימוד יש משהו אחר לגמרי.
כתוב שהשורש הוא י.כ.ח ואני לא מבין למה, גזרת נפי"ו לא מופיעה כאן..
ההטיות הן: היתווכחו, יתווכחו
אמנם האות הראשונה לא מופיעה בכול ההטיות ולכן היא תחילית(אני מדבר על מ') אבל אחריה לא מופיעה האות ו', אלא ת'(שהיא בלי דגש ולכן זו גם לא גזרת חפ"נ)

בנוסף, למרות שזה נראה שהאותיות שנשארו בכול ההטיות הן: ת ו כ ח . שמעבירים ל"הוא בעבר" מקבלים התוכח וזה מתאים לבניין התפעל ומכאן שהשורש צריך להיות ו.כ.ח.

אשמח בבקשה להסבר , כי זה פשוט לא מובן כך
תודה רבה מראש!
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מתווכחים, ללא יו"ד (לא מוסיפים יו"ד לפני שווא נח)

הגזרה היא אכן נפ"י/ו ולא לחינם יש שם יו"ד-לוכסן-וי"ו, מאחר שהאותיות האלה מתחלפות ביניהן; בד"כ יו"ד מופיעה בראש מילה ווי"ו אחרי תחילית: ירש, יורש, ירושה, תירש, מורשה, מורשת, תורשה, הוריש...

בכל גזרות פה"פ (חפ"ן, חפי"ץ, נפ"י/ו וגם נפ"א הקטנטונת) ה"בעיה" מתעוררת כשאין תנועה אחרי פה"פ (כלומר מתחת לפה"פ יש שווא נח, ולפעמים שווא נע) ואז האות נאלמת או נעלמת, ובמקום עיצור מתקבלת תנועה (או שהוא פשוט נעדר). זה קורה בעתיד (ולפעמים בציווי) של בניין פעל (אפעל/אפעול), בעבר ובהווה של נפעל ובכל הנטיות של הפעיל והופעיל.

לעומת זאת בבניינים הכבדים (הדגושים) פיעל, פועל והתפעל אין בעיה כזאת (בכל הנטיות יש תנועה אחרי פה"פ, קל לבדוק) ולפיכך לא קורה שום דבר מיוחד – השורשים הנ"ל תמיד נוטים לפי גזרת השלמים. כך גם כאן, בבניין התפעל, כפי שזיהית נכונה.

שורש י-כ-ח נוטה בבניינים נפעל, הפעיל והופעל במשמעות שינוי תודעה ע"ס ראיות: בנפעל – נוכח (כמו נולד), תיווכח לדעת, היווכחות (לא להתבלבל עם נוכח [כמו שוכח], שורש נ-כ-ח בבניין קל [במשמעות נוכחות]) ובהפעיל – הוכיח, הוכחה (הופעל בהתאם).

המשמעות בהתפעל שונה וקשורה לוויכוח (במשקל שם הפעולה של בניין פיעל, אך הפועל עצמו – התווכח – נוטה בהתפעל). לפיכך אני מעדיפה להפריד בין י-כ-ח לבין ו-כ-ח וכך גם מילון ספיר. עם זאת, במאגר המונחים של האקדמיה ללשון מופיע רק השורש י-כ-ח בשתי המשמעויות.

בשורה התחתונה, יש כאן דואליות שמאפשרת את הסיווג כך או כך, ולפיכך אמורים לקבל את התשובה י-כ-ח, ו-כ-ח או י/ו-כ-ח (למיטב ידיעתי). הגזרה היא בכל מקרה נפ"י/ו (אם כי יש מי שמקבל גם שלמים, במקרה הזה).
 
למעלה