הפכים

אין דבר כזה...

מילולית, המילה "איכותי" אינה מציינת איכות טובה או גרועה, אלא משהו שיש לו איכות כלשהי - מה שניתן לומר על כל דבר בעולם (איך הסרט? איך החביתה? איך התשובה שלי?), ולכן אין דבר נטול איכות, כפי שאין דבר שהוא לגמרי נטול משקל, טמפרטורה, מיקום וכד'.
עם הזמן (לדעתי עקב השפעתה המזיקה של שפת הפרסום והשיווק), התקבעה המשמעות כאילו "איכות" = איכות טובה, וכך אנו שומעים על מוצרי איכות, זמן איכות וכד'.
הטעות נובעת מכך שמרבית המילים המציינות תכונות, כגון אורך, עובי, מהירות וכד', נגזרות משם תואר המציין את הצד "החיובי": אורך מ"ארוך", ועובי מ"עבה". גם אם הם פחות ממילימטר, לא נדבר על "קוצר" או "דקות".
אז בתשובה לשאלתך, אין ממש מילה הפוכה ל"איכותי". עדיף להתייחס לתכונה הספציפית בצירוף שם התואר המתאים: בנוי רע, מתוכנן גרוע, מבוצע ברשלנות וכד'.
 

אבו זקן

New member
הערה קטנונית

יש דברים חסרי משקל (ומסה) ואם רוצים לדקדק ממש יש גם דברים חסרי מיקום (אם המומנטום שלהם ידוע בוודאות. אם אתה לא מאמין לי, שאל את הייזנברג).
&nbsp
(אני מודע לכך שזה פורום לשון ולא פיזיקה, ולא אפגע אם ההודעה תימחק)
 
זה כבר לא קטנוני אלא ננו-קטנוני


 

trilliane

Well-known member
מנהל
מילולית המילה "איכותי" מציינת דבר שיש לו איכות (חיובית)

מילון ספיר: https://goo.gl/jYvwOz
ואין לזה קשר לשפת הפרסום או השיווק אלא לשפת בני אדם. המילה "איכות" אינה מציינת (לכאורה) איכות טובה או רעה, אבל בד"כ תכונות (לא רק פיזיות) ממשות את ה"יש" ולא את ה"אין" ולכן "בעל איכות" הוא בעל איכות חיובית (טובה/גבוהה) באותה מידה ש"בר מזל" (או "ממוזל") הוא מי שיש לו מזל (טוב).
 

trilliane

Well-known member
מנהל
גרוע / דפוק / פגום וכו'. תלוי בהקשר. אין מילה מנוגדת מסוימת

אפשר לומר כמובן "איכות ירודה" או "נטול איכות" אם תרצה להדגיש את ההפך.
 

משכוכי

New member
זה לא תמיד מבחינת הגודל, אלא מבחינת הרצוי: תעשה לי מחיר

פירושו: עשה לי הנחה = מחיר נמוך דווקא
כמו"כ אחד הניגודים לאיכותי זה: ירוּד
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בד"כ מבחינת החיובי: איכות (טובה), מזל (טוב), מחיר (טוב)

 
למעלה