האומנם "מיותר לציין"? ואם כבר, האם זה הביטוי התקין?

hashoel

New member
האומנם "מיותר לציין"? ואם כבר, האם זה הביטוי התקין?

ציטוט חלקי: בשיחה למנחה ".... סיפר כיצד התחיל באגרסיביות עם אישה נשואה שסירבה לו, כיצד הוא נמשך בצורה חסרת מעצורים לנשים יפות, ובלי לשאול שאלות מרשה לעצמו לנשק אותן. מיותר לציין שהשיחה התנהלה בתקופה בה כבר היה נשוי לאשתו הנוכחית, מלניה."
שתי שאלות: א. האמנם יש הצדקה לטענה "מיותר לציין"? אני למשל לא הייתי יודע אם הדבר לא היה נכתב במפורש. ואם כה מיותר - מדוע בכ"ז טרחה כתבת לציין?
ב. אם כבר, האם הביטוי התקין איננו "למותר לציין"?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אה, פרגמטיקה...
שפה אינה מתמטיקה, כשאנחנו מתקשרים

אנחנו נוטים לא פעם להשמיט מידע (חיוני לכאורה) ברור מאליו או להבדיל להוסיף מידע (מיותר לכאורה) ברור מאליו כדי להבהיר, לחדד וכו'. לא פעם זו פשוט דרך אחרת להביע ביטחון רב במידע לצד אפשרויות כמו "כמובן", "ודאי", "ידוע לכול", "מובן מאליו" וכו' או לציין מידע שחשוב לומר אותו מפורשות (ולו רק כדי ליישר קו, ליתר ביטחון) ובו בזמן להבהיר שברור שהוא ברור (אולי גם כדי שהנמענים המודעים לא יחושו שמזלזלים בידע שלהם, חלילה).
&nbsp
אכן הביטוי המקובל (כצירוף כבול) הוא "למותר לציין" אבל המשמעות המילולית היא "מיותר לציין", כך שאיני רואה כאן בעיה או סיבה להימנע ממנו. לדעתי אפשר כך או כך.
 

hashoel

New member
תודה! לעניות טעמי (וטעמי בלבד) המלה "כמובן" היא פוגענית

תודה רבה
לעניות טעמי המלה כמובן היא מלה פוגענית.
אם אתה מציין משהו ומסיף "כמובן" והדבר לא ידוע לו הוא מרגיש שהוא לא בסדר.
כך גם "כידוע".
"רבים יודעים" או "לדעת רבים" הם, בעיניי, ביטויים מדויקים יותר, ואינם פוגעניים (לדעתי.... כמובן...)
 

אבו זקן

New member
אתה צודק, כמובן

אבל כידוע, עור דק מדי עלול לגרום לקשיים במיוחד במדינתנו שטופת השמש וגסות הרוח, וחוששני שרגישות היתר שלך עלולה לגרום לך קשיים מרובים .
אתה מזכיר לי את אלה שדוחקים בי לכתוב "לדעתי" בכל פעם שאני טוען משהו פחות טריביאלי מכיוון זריחתה של השמש. לטעמי אין בכך טעם, אם תסלח לי על האמירה האוקסימורונית קמעא.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

hashoel

New member
תודה רבה על התגובה, ותודה רבה על האמפתיה. מאחר שרוב שנותיי

מזמן מאחוריי, את המילים "עלולה לגרום לך " יש להסב ל: גרמו לך. מילא, אפשר להעביר חיים בלי להיות "זליג" ולחיות קצת "לבד בברלין".
או שאני חי בסרט??
חתימה טובה!
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בשימת דברים בהקשרם יש טעם רב; רבים מבלבלים בין עובדה לדעה

ומציגים דעות כאילו הן עובדות (ולא רק כי שכחו לכתוב "לדעתי") ולהפך, כותבים מידע שמתיימר להיות עובדתי כ"דעתי" אף שהמציאות היא אחת ואינה תלויה בדעתם.
&nbsp
גם בלי בלבולים מעין אלה, יש משהו לא נעים באדם הכותב את דעתו כאילו היא עובדה שרירה, קיימת ומוסכמת על הכול. אלה ש"דוחקים בך" מבהירים לך שהתנסחות כזאת אינה נעימה ולא מתקבלת יפה. אתה כבר תעשה עם זה מה שאתה רוצה...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא רואה כאן פוגענות, אולי רגישות יתר או אגו עדין...

יש אנשים שבוחרים להיעלב בקלות (גם כשאיש לא ניסה להעליב אותם) וזו לגמרי בחירה שלהם, לא שלי. אני לא מרגישה "לא בסדר" כשאני לא יודעת משהו. אם מדובר בידע בסיסי (או כזה שאכן הייתי אמורה לדעת) למדתי משהו חדש, מה רע?
ואם זה לא המצב והדובר סתם נסחף, הוא זה שזייף, לא אני, למה שארגיש "לא בסדר"?
&nbsp
הכי מצחיקים אותי אנשים שמשתמשים ב"הרי" לעובדות שאינן ידועות לצד השני (וגם אין סיבה שידע אותן). לא פעם נתקלתי במשפט סטייל "הרי סבי וסבתי גרו באשדוד" (אה, כמובן!
).
 

hashoel

New member
תודה רבה! אינני רואה סיבה שלא לשמור על מסגרת הפורום העוסק

בלשון, ולגלוש לפסיכיאטריה.
המלה כמובן היא ביסודה פוגענית, טקסטואלית.
השכנים שלי בכל משפט שני משתמשים בצירוף בן זונה כשהם משוחחים ביניהם (הם מדברים בקולות רמים כך שאני שומע למרות רצוני). הם לא נפגעים.
אז זה הופך לצירוף לא פוגעני?
הצירוף "בוחרים להיעלב בקלות" הוא אוקסימורון, אבל אני גולש כאן לפילוסופיה של רצון חופשי, ואין זו המסגרת.
המלה כמובן גם יוצרת לחץ חברתי, פעמים רבות בפי מטיפים: כמובן שיש לצום ביום כיפור, כמובן שישוע שב מן המתים.
בפני תלמידים אני משתדל להימנע מהמלה "כמובן", אלא אם כן מדובר במשהו שכבר דנּו בו, ומישהו עסק באותו זמן בסלולרי שלו...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו לא פסיכיאטריה; השתמעות היא חלק מהפרגמטיקה, מהתקשורת

אתה לא יכול לנתק שפה ממטרותיה, הקשרה, כוונה, פרשנות ועוד.
&nbsp
המילה "מניאק" היא ביסודה פוגענית. הצירוף "סתום ת'פה" הוא פוגעני טקסטואלית. המילה "כמובן", מילולית, מורכבת מכ"ף הדימוי ומהפועל "מובן" ואין בה לכשלעצמה שום דבר פוגעני, גם אם אתה תופס אותה ככזאת.
&nbsp
האם אפשר להשתמש במילים באופן שונה ממובנן הבסיסי? כמובן!
לכן גם הכוונה וההקשר משנים הרבה. כשגבר אומר לחברו "יא מניאק" בחיבה, זה אכן לא ייתפס כפוגעני. לעומת זאת אפשר להתנשא על אדם אחר במילים שאינן פוגעניות בכלל, אבל ההשתמעות תהיה פוגענית.
&nbsp
בשורה התחתונה, אין שום דבר "פוגעני" טקסטואלית במילה "כמובן". אני יכולה להבין שיש מי שייעלב ממנה במצבים מסוימים, מניסיוני טרם נתקלתי בכך, ואני כן משתמשת בה לא מעט עם תלמידים ובכלל בחיים. הכול תקין.
 
למעלה