שאלה על ענקים וענקיות

hashoel

New member
שאלה על ענקים וענקיות

מה ההבדל בין ענק לענקי?
מהי צורת הנקבה של ענק?

תודה רבה!
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כמו ההבדל בין טיפש לטיפשי או בין תוקפן לתוקפני:

"כיום לצד הצורות סַבְלָן וסוֹבְלָן משמשות אף יותר צורות שם התואר המובהקות סַבְלָנִי וסוֹבְלָנִי, בעלות הסופית ־ִי, בדומה לתוקפן ותוקפני, ענק וענקי."
http://hebrew-academy.org.il/2016/01/31/סבלנות-וסובלנות/

בקצרה, האפשרות הראשונה היא שם תואר (ולפעמים גם שם עצם, כך למשל במקרה של 'ענק') המתייחסת לבני אנוש, ואילו התואר בסיומת -י מתייחס רק (או גם) לשמות עצם שאינם בני אדם, כלומר תכונה שאינה בהכרח התנהגות אנושית.

לגבי משמעויות ונטייה, האם ניסית לחפש במילון? מקום טוב להתחיל ממנו (ואז לדון כאן בתוצאות, אם עדיין יש שאלות
). קישור למילון ספיר נמצא קבוע בראש הפורום לשירות כלל הגולשים, והוא פתוח חינם לכולם. בלשונית "דקדוק" תוכל למצוא את נטיות המילה. ספיר מציע 'ענקה' (לענק) ואילו הנקבה של 'ענקי' היא כמובן 'ענקית' (כאן אין אפשרות אחרת). עם זאת דומני כי בציבור רווחת הצורה "ענקית" בשני המקרים.

כיוון שבמקרים רבים אפשרית יותר מנטיית נקבה אחת, האקדמיה ללשון ממליצה/מעדיפה לבדל במידת האפשר.

סיומת נקבה לבעלות מקצוע וכדומה
"כמו כן מזדהות צורות נקבה בסיומת ־ִית עם צורות נקבה של שמות תואר בסיומת ־ִי: נַנָּסִית היא גם נקבת הנַנָּס (לצד נַנֶּסֶת) וגם נקבת שם התואר נַנָּסִי (כגון 'קלמנטינה ננסית'); גְּאוֹנִית עשויה להיות גם צורת הנקבה של גָּאוֹן (לצד גְּאוֹנָה) וגם נקבת שם התואר גְּאוֹנִי (כגון 'המצאה גאונית'), וכך גם בִּרְיוֹנִית ('התנהגות בריונית')."

"צורת הרבות: למילים בעלות הסיומות ־ָה, ־ת צורת רבות המקבילה בדיוק לצורת הרבים: רַוָּקִים–רַוָּקוֹת, זַמָּרִים–זַמָּרוֹת. לעומת זאת הסיומת ־ִית גוררת אחריה צורת רבות בסיומת ־ִיִּוֹת: סַפָּרִיּוֹת (ולא סַפָּרוֹת). צורת רבות זו – שבה נוספת הברה – חורגת מן הסימטרייה בין הרבים לרבות. כך למשל צורת הרבות כַּנָּרוֹת (מן כַּנֶּרֶת) קרובה יותר לצורה כַּנָּרִים מכַּנָּרִיּוֹת (מן כַּנָּרִית)."
http://hebrew-academy.org.il/2012/11/27/סיומת-נקבה-לבעלות-מקצוע-וכדומה/

עוּבּר בנקבה
"צורת נקבה אפשרית אחרת היא עוּבָּרית וברבים עוּבָּריות. חסרונותיה של צורה זו שהיא שונה יותר מצורת הזכר וכן שהיא זהה לצורת הנקבה של שם התואר עוּבָּרי, כגון 'תנוחה עוברית', 'התפתחות עוברית'."
http://hebrew-academy.org.il/2012/08/08/עוּבּר-בנקבה/

פג בנקבה
"כשם שצורת הנקבה של עַז היא עַזָּה ושל פַּר – פָּרָה, כך צורת הנקבה של פַּגהיא פַּגָּה. הצורה פַּגָּה עדיפה גם בגלל צורת הרבים שלה – פַּגּוֹת, לעומת צורת הרבים של פַּגִּית – פַּגִּיּוֹת, שהיא כצורת הרבים של פגייה, המקום שבו מטפלים בפגים."
http://hebrew-academy.org.il/2011/10/26/פג-בנקבה/

לסיכום, מכל האמור לעיל מוטב לנהוג כפי שמציע המילון:
עֲנָק, ענָקה, ענָקים, ענָקות
עֲנָקִי, ענָקית, ענָקִיִים, ענָקִיות
 

hashoel

New member
תודה גדולה - - תודה ענקית!!

הרבה יותר ברור לי עכשיו. תודה
 
ברשותך, שתי השגות על דברייך:

1. אמרת:
"בקצרה, האפשרות הראשונה היא שם תואר (ולפעמים גם שם עצם, כך למשל במקרה של 'ענק') המתייחסת לבני אנוש, ואילו התואר בסיומת -י מתייחס רק (או גם) לשמות עצם שאינם בני אדם, כלומר תכונה שאינה בהכרח התנהגות אנושית."
על סמך מה?

הנה ציטוט מרב מילים (וכהקדמה של רפואה למכה: ואל נא תחזרי על 'לא תקני' 'לא מקפיד' וכו', לדעתי אין שני לו בבהירות ובשמירה על דיוק במסירת מידע על משלבים, תחומי שימוש ועוד):

~~~~~~~~~~~~~
הסבר מלא למילה עֲנָק תואר

1. גדול מאוד, עצום במידותיו, בעל ממדים גדולים בהרבה מהממוצע.
• קנינו בית ענק שיש בו עשרה חדרים.
• הגשם החזק יצר שלולית ענקית בכביש.

2. סלנג נהדר, יוצא מן הכלל, נפלא.
• - איך היה הסרט? - ענק, אתם מוכרחים לראות אותו.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
הסבר מלא למילה עֲנָקִי תואר

(גם: ענק) גדול ביותר; גדול בהרבה מן הרגיל, גדול ביותר בסוגו.
• יש להם בריכה ענקית בחצר באורך של עשרים מטר!
• לווייתנים הם בעלי חיים ענקיים שחיים בים.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

כלומר שתי מילים אלה משמשות לאותם שימושי לשון והן יכולות למעשה להחליף זו את זו בכל מקום. (אולי ענק נמצא במשלב טיפה גבוה יותר בשל וִתְקהּ).

2. הצורה ענקה הנה צורה ביזארית למדיי (מזכירה לי קצת את ה'גַנָבה' של מירי פרץ), ואיני יודע מהיכן הקריצהּ, במחילה, מילון ספיר.

הנה דברו של מילון מן היישוב (רב מילים, אלא מה?
)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
עֲנָקִי תואר (עֲנָקִית)
(גם: ענק) גדול ביותר;
giant, huge, enormous
עֲנָק תואר (עֲנָקִית)
גדול מאוד, עצום במידותיו, בעל ממדים גדולים בהרבה מהממוצע.
giant, huge, enormous ; ...
עֲנָק שֵם (עֲנָקִית)
אדם גדול וגבוה בהרבה מן האדם הממוצע.
giant
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 

trilliane

Well-known member
מנהל
על סמך הבידול בשימוש בפועל, לא ע"ס הגדרה במילון

כשיש שם תואר קיים ונוצר ממנו שם תואר נוסף בסיומת -י זה בד"כ ליצור בידול בין האנושי ללא אנושי. השאלה הייתה על ההבדל ולכן נגעתי בהבדל; ייתכן שהניסוח לא היה מדויק דיו ולכן אבהיר:
שם התואר "ענק" אכן יכול לשמש במשמעות "גדול מאוד" ("חור ענק בתקרה") אבל יותר ויותר עוברים להשתמש בתואר "ענקי". לו היו ממשיכים להשתמש רק ב"ענק" הרי שלא היה צורך לגזור ממנו את "ענקי", כן?
&nbsp
לעומת זאת ההפך אינו נכון; כתבת "שתי מילים אלה משמשות לאותם שימושי לשון והן יכולות למעשה להחליף זו את זו בכל מקום" וכאן אני חולקת עליך נחרצות. על אדם מקובל לומר רק "ענק" ולא "ענקי" (הן כשם עצם, הן כשם תואר), כלומר ההבדל אינו משלבי בלבד.
&nbsp
באשר לנטייה "ענקית", היא מדגימה בדיוק את החיבור של מילון "רב מילים" לשטח ופחות לאקדמיה: הרי ציינתי מפורשות שהיא הרווחת יותר בציבור (למיטב ידיעתי). הסברתי מדוע מבחינה דקדוקית עדיפה הנטייה "ענקה" (ואגב, לגבי "גנבה", גם היא לא יותר ממוסכמה שאינה מגובה בתקן, ויש התייחסות לכך בקישור שהבאתי).
 
1. "לעומת זאת ההפך אינו נכון; כתבת 'שתי מילים אלה משמשות

לאותם שימושי לשון והן יכולות למעשה להחליף זו את זו בכל מקום' וכאן אני חולקת עליך נחרצות. על אדם מקובל לומר רק "ענק" ולא "ענקי" (הן כשם עצם, הן כשם תואר), כלומר ההבדל אינו משלבי בלבד.

חילוקך הנחרץ מקובל, אכן נסחפתי מעט - לגבי תוארו של אדם, רק 'ענק'.

2. "כשיש שם תואר קיים ונוצר ממנו שם תואר נוסף בסיומת -י זה בד"כ ליצור בידול בין האנושי ללא אנושי.

על סמך מה את אומרת זאת? - ראיות!

השאלה הייתה על ההבדל ולכן נגעתי בהבדל; ייתכן שהניסוח לא היה מדויק דיו ולכן אבהיר:
שם התואר "ענק" אכן יכול לשמש במשמעות "גדול מאוד" ("חור ענק בתקרה") אבל יותר ויותר עוברים להשתמש בתואר "ענקי".


מי אמר?

לו היו ממשיכים להשתמש רק ב"ענק" הרי שלא היה צורך לגזור ממנו את "ענקי", כן?

לא!
אני איני יודע וגם את אינך יודעת מהן הסיבות ומהי השתלשלות העניינים שהביאה להיווצרות המילה ענקי מענק. והנימוק האומר שהיווצרותה באה מתוך הצורך לבדל בין אנשים לעצמים אינו יותר מאשר סימון עיגולים סביב מטרה שנקבעה מראש.



 
ועוד לעניין "...אבל יותר ויותר עוברים להשתמש בתואר 'ענקי'."

גוגל:
מבנה ענק - כ-9000 מופעים
מבנה ענקי - כ-1900 מופעים

בית בובות ענק - כ-100
בית בובות ענקי -כ-40

ולבטח ניתן למצוא עוד ועוד דוגמאות ל"מעבר לשימוש בתואר ענקי".
 

trilliane

Well-known member
מנהל
עוברים ביחס למה שהיה בעבר... הכול יחסי. בגוגל אתה בודק מצב

קיים סינכרונית (נכון לעכשיו) ולא תהליך. יש לזכור ש"ענקי" במשלב נמוך יותר, כלומר פחות נוכח (לפחות נכון להיום) בלשון התקשורת וכיו"ב ויותר בלשון הדיבור, ולכן גוגל לא משקף זאת היטב.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
1. על סמך מה? על סמך הבחנה לשונית והתנהגות דקדוקית

הסיומת "-י" מאפיינת יותר שמות תואר בימינו, וכשכבר יש שם תואר שמתייחס לאדם (ולכן פעמים רבות הוא גם שם עצם) בד"כ שם התואר שנגזר ממנו כבר לא יתייחס לאנושי (הוא יהיה שם תואר מובהק, לא שם עצם). כך ענק וענקי, ונתתי דוגמאות נוספות כבר בכותרת – טיפש וטיפשי, תוקפן ותוקפני (על אדם נאמר שהוא תוקפן, על מצב רוחו – תוקפני); על אדם אפשר לומר שהוא פחדן, על המעשה שלו – פחדני.
&nbsp
זה לא משהו גורף, תוכל למצוא גם דוגמאות שבהן אין הבדל, למשל חיצון וחיצוני (שמלכתחילה לא מתייחס לאנושי).
&nbsp
1ב. מי אמר? אני.

אני עובדת הרבה עם בני נוער, אני מרגישה במגמה הזאת. כשמדובר במשהו מוחשי, כלומר גודל פיזי (בניגוד לשימוש המטאפורי, למשל "רעיון ענק") אני מרגישה שיותר ויותר משתמשים ב"ענקי".
 

hashoel

New member
"ואיני יודע מהיכן הקריצהּ, במחילה, מילון ספיר" - ברור, לא?

מאבן שושן, כמובן.
הפער שבין אבן שושן לבין רב מילים הוא שהביאני לשאול על צורת הנקבה של ענק
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מאמר נאה ונכון. נכון הדבר גם לגבי "העברית הבינונית"

וצריך לקחת כאן בחשבון שאין זו הגדרה מוחלטת אלא סיווג שיש בו שיפוטיות והשקפה וכל מילונאי (או לשונאי בכלל) יכול למתוח אותו אחרת. לכן גם מה שאינו בהכרח "סלנג" או "לשון הדיבור" במובהק יכול להיכלל בתת-המשלב הנמוך של העברית הבינונית והמילונים לא בהכרח יסווגו אותו בצורה ברורה. אלה המקומות שבהם נדרשת הרגישות הלשונית והכרת השפה. כעורכת לשון, לדוגמה, לא יעלה בדעתי להשתמש ב"ענקי" בלשון כתובה שאינה מנסה לחקות לשון דבורה או לשון ילדים, אף שהמילונים לא "מזהירים" אותי מפניו. זו גם הסיבה שלפעמים אני מנסה להסביר לך שאי-סיווג של מילה מסוימת כ"סלנג" או כ"לשון דיבור" אינו מעיד בהכרח על תקינות או על משלב בינוני-גבוה.
&nbsp
חשוב לי לציין שזה אינו פגם במילון "רב מילים" (או בכלל) אלא פשוט חלק ממגבלותיו של מילון (באשר הוא מילון) שאינו נכנס בד"כ לדקויות משלביות עד לרמה הזאת. חשוב לי גם להדגיש שאין לי שום דבר נגד רב-מילים, להפך; אני חושבת שהוא חשוב ונחוץ ונעשתה בו עבודה מצוינת בהתאם לתכלית שלו. בשורה התחתונה הוא רק כלי, וצריך להבין אותו ואת מגבלותיו כדי לעשות בו שימוש מושכל (בכלל).
 
למעלה