ניקוד המילה - מה

orh281

New member
ניקוד המילה - מה

שלום רב,
האם יש הבדל בניקוד המילה מה, כאשר היא מופיעה כמילת שאלה
וכשהיא מופיעה במובן "עד כמה ..."

דוגמאות:
מה השעה ?
מה דמתה הילדה לאביה... מה שמחה לקראתו...

כיצד נכון לנקד את המילה בשתי הדוגמאות? במידה והניקוד שונה, האם ניתן באותה הפיסקה או באותו שיר לנקד פעם כך ופעם כך, בהתאמה ?

תודה רבה.
 

orh281

New member
תודה,אבל...

באקדמיה ללשון מציינים את המילה "מה" רק בצורת שאלה, והם לא מתייחסים למילה "מה" במובן האחר שלה ... עד כמה ...
לכן, אני בודקת שוב, האם הניקוד בקמץ מתאים גם למילה "מה" במובן האחר ?
לא פעם ראיתי אותה מנוקדת בפתח.
&nbsp
תודה על התשובה והסבלנות...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
גם "כמה" (באותו מובן) היא מילת שאלה, וגם "איזה" ב"איזה יופי"

העובדה שלמילה יש יותר ממשמעות אחת לא משנה את העובדה שהיא עדיין אותה מילה (מוזמנת לבדוק במילון). ניקוד מילים בעברית משתנה בהתאם לדקדוק, לא בהתאם למשמעות.
 

orh281

New member
תודה רבה

אני יודעת שלמשל המילה אֶת - מילת היחס, והמילה אֵת - כלי עבודה,
אינן מנוקדות באופן זהה.(סגול / צירה).
אין זה דומה למילה "מה" ? גם פה המשמעות היא שונה...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הדוגמה שנתת היא של מילים הומונימיות ולא של מילה פוליסמית

מילת היחס "את" וכלי העבודה "את" הן שתי מילים שונות שנכתבות זהה (= הומוגרפיות) ונשמעות זהה (= הומופוניות) ובקיצור, הומונימיות.
לעומת זאת מילת השאלה "מה" היא מילה אחת שיש לה יותר ממשמעות אחת (פוליסמיה = ריבוי משמעויות).

אתן לך טיפ כיצד להבדיל בין המקרים כשאת מחפשת במילון:
במילה פוליסמית יופיעו כל משמעויות המילה תחת אותו ערך (בד"כ ממוספרות).
במילים הומונימיות יופיע ערך נפרדים לכל מילה.
 
בקישור לאתר האקדמיה שהביאה טריליאן

http://hebrew-academy.org.il/topic/...7%99-%d7%a0%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%93-%d7%a9%d7
%95%d7%a0%d7%99%d7%9d/#target-3034

מופיעה, בין היתר, הפסקה הבאה:
"ניקודה הרגיל של מה במקרא הוא בפתח, ודגש בא בראש המילה שאחריה. לפני אותיות אהע"ר המילה מנוקדת בקמץ. במקצת המקומות (בעיקר לפני ע"ח קמוצות) מה מנוקדת בסגול."

והנה כשבודקים במקרא רואים שאותם כללי ניקוד מקראי החלים על 'מה' במשמעותה הרגילה, מילת שאלה, חלים גם על 'מה' במשמעות של עד כמה:
- מָה אדיר שמך אדוני
- מָה רבו מעשיך אדוני
- אדוני מָה רבו צרי
והדוגמה הבולטת מכולן:
- מֶה עצמו ראשיהם

ואם אותם כללי ניקוד מקראי חלים כאחד על שתי ה'מה', ברור שגם הכלל של האקדמיה המאחד את כל ניקודי 'מה' לקמץ, חל על שתיהן.
 
למעלה