מחפש ספר ללימוד מערכת הפועל

  • פותח הנושא ktv2
  • פורסם בתאריך

ktv2

New member
מחפש ספר ללימוד מערכת הפועל

אהלן,
הייתי רוצה לקנות ספר שמלמד את מערכת הפועל בעברית כפי שהנוער לומד אותה לבגרות. אף שמבית הספר הנוער לא יוצא כשהוא זוכר הרבה מלשון אני חושב, ותקנו אותי אם אני טועה, שהספרים שמהם הוא לומד די מקיפים בסך הכול.
עברו לא מעט שנים מאז שסיימתי בית ספר, וכיוון שמאז שיפרתי את שפתי עוד יותר, הייתי רוצה לקרוא היום במבט מפוכח ספר שמציג היטב את התנהגות הבניינים בגזרות השונות ובזמנים השונים, עם הסבר מהבסיס על נושאים כמו דגשים, דיפתונג וכו'.
מאילו ספרים לומדים כיום לשון לבגרות? על איזה ספר הייתם ממליצים לי? מחד גיסא אני לא חושב שתהיה לי בעיה להתמודד עם ספר "אפור" שמלמד את הכללים בצורה "משעממת" ומקצועית מאוד, ומאידך גיסא אם יש ספר שעושה לדעתכם עבודה מצוינת ובמקרה ההגשה של המידע בו היא גם חביבה ונעימה יותר - מה טוב.

תודה ושבת שלום
 

trilliane

Well-known member
מנהל
סור לספרייה / לחנות ספרי לימוד וקנה/שאל כל ספר לבגרות

שמתאים ל"שאלון ב" (זה השאלון שבו לומדים/למדו את כל הגזרות לעומק). בשנתיים האחרונות שינו את מבנה בחינת הבגרות בלשון אבל רק בחודש האחרון אישרו סופית את הספרים החדשים לבגרות והם עוד לא יצאו לחנויות; אבל לך זה לא אמור לשנות מהבחינה הזאת, ואני גם לא רואה טעם לשלם הרבה על ספר חדש וכבד שמכיל חומר רב שאינך צריך. קנה בזול, עדיף יד שנייה, אולי תוכל אפילו למצוא כאלה שמוסרים חינם (למשל ב"אגורה").
&nbsp
לגבי הסבר מקיף על דגשים, דיפתונג וכו' – לא תמצא הסברים אלה בספרי הלימוד של ימינו כי אלה תופעות בתורת ההגה ולא חלק מהחומר לתורת הצורות (תורת ההגה לא נלמדת בבתי הספר כבר למעלה מעשור).
&nbsp
אם הנושא מעניין אותך ברמה האישית, במקום ספרי לימוד לבגרות (שמותאמים להחלטות משרד החינוך, לאו דווקא למה שמעניין אותך אישית) אני ממליצה לך להתחיל מהחומרים שניתן למצוא חינם במרשתת, כמו אתר האקדמיה ללשון וויקיפדיה. נשמח לסייע במענה לשאלות, אם יהיו לך.
&nbsp
הגזרות השונות באתר האקדמיה ללשון (כללים בנטיית הפועל):
http://hebrew-academy.org.il/topic/hahlatot/grammardecisions/netiyyat-hapoal/
דיפתונג בוויקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/דיפתונג
כיווץ דיפתונג באתר סנונית (ישן...):
http://learn.snunit.k12.il/snunit/lashon/hege/hege10f.html
דגשים בווקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/דגש
 

ohadcarrington

New member
ספרים של המתכונת הישנה (מאוד), שעוסקים בין השאר במערכת

הפועל, הגזרות השונות, חיטוף, דיפתונג, דגשים ושוואים ניתן למצוא בהוצאת לוני כהן. אני ממליץ על שפה בהקש"ר חלק א' (ההגה והפועל) של אילת ברגר, הסברים מצוינים וענייניים, אבל לא משעממים במיוחד.
אם אתה ממש בעניין של ספר שכל מטרתו הסברים "יבשים" חפש אם קיימים עוד עותקים של "לשון לבגרות" מן השנים 1999־2001 (הוצאת מט"ח), אומנם הם עוסקים גם בתחביר, אך יש בהם פרקים נרחבים על הפועל והצורות.
&nbsp
הספרים של היום (גם אלו שעדיין לא יצאו לחנויות) אכן עוסקים בכל הנושאים הללו, אך בצמצום רב, כל תורת ההגה נלמדת כחלק המשרת את מערכת הצורות ולא כפרק בפני עצמו. אאל"ט, ממה שתלמידים שהכנתי לבגרות בלשון (שהייתה אתמול ד"א) הראו לי מהמיקודית שלהם, גם הגזרות לא נלמדות כיום באופן מלא ורק חלקן נלמדות. ובכלל פתרתי להם את שאלון א' וב' ובשאלון א' מערכת הצורות הייתה 12 נק' מהבחינה ובשאלון ב' 26 נק' (אם זכרוני איננו מטעה).
הוראת הלשון כיום שמה דגש על הבעה והבנה יותר מאשר על תורת ההגה והצורות כפי שהיה בעבר...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
התלמידים שהכנת נבחנו במתכונת הישנה; בחדשה זה לא כך

נבחנים בבגרות רק בצורות או רק בתחביר (תלוי בבחירה של בית הספר), הפרק הוא 40% מהבחינה ובתורת הצורות נבחנים על כל הגזרות.
&nbsp
מניסיוני הספרים לשאלונים א' ו-ב' לא עוסקים כלל בתורת ההגה, לפעמים יש עמודים ספורים שמרעננים את נושא הניקוד בקטנה, אבל ממש לא נכנסים לתורת ההגה ברמה שהוא התייחס אליה, אפילו לא בצמצום (אין כיווץ דיפתנוג למשל).
 

ohadcarrington

New member
רגעעעע זה לא ככה בכל בתי הספר?

חשבתי שזה הערכה חלופית + בחינה עם הלימה... הם אמרו לי שאין להם הערכה חלופית אז חשבתי שהבגרות תשוקלל...
מה מה מה? רגע? אז היום הם נבחנים בבגרות בשני טפסים על צורות/תחביר + הבעה והבנה והשאר הערכה חלופית? (התוכנית של 70/30)
מה מה מה? איפה מתעדכנים על כל הדברים האלו?

&nbsp
כן, זה מה שהתכוונתי אם לא היית ברור, מתייחסים אליה בצמצום כדי לשרת את הצורות, לא כפרק בפני עצמו...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מה "לא ככה"? לא ממש הבנתי מה אתה שואל...

אנסה לעשות סדר בדברים:
&nbsp
1. "הערכה חלופית" היא מסלול שבתי ספר (או כיתות) יכולים להצטרף אליו וכך לבנות "תלקיט" (תיק עבודות) לתלמידים במהלך כל השנה והם לא ייבחנו בבגרות בפרק ההבנה וההבעה, רק בפרקים הדקדוקיים. זה היה נכון כבר לשאלון ב' וזה נכון גם בתכנית החדשה.
&nbsp
2. "בחינה עם הלימה" שייכת לתכנית הישנה (שאלון א' ו-ב'). כזכור, עד לפני כשלוש שנים פרסם משרד החינוך "מיקוד" (חומר הלימוד לבחינות הבגרות) בסביבות פסח, כדי "למקד" את התלמידים בחומר שיהיה בבחינה ולהשמיט נושאים שלא יישאלו. המטרה הייתה להקל על התלמידים ללמוד לבחינת הבגרות, אבל המיקוד הפך לתכנית הלימודים בפועל; מורים לא לימדו את מלוא חומר הלימוד ולמדו לשער (בהצלחה בד"כ) מה ירד, ושמרו את הנושאים שבספק לסוף השנה. נוצרה תכנית לימודים דה-פקטו הפכפכה משהו, שמשתנה משנה לשנה (וגם בין מועד הקיץ לחורף!). מבחינה כלכלית זה היה טוב מאוד להוצאות הספרים שפרסמו "מיקודיות" עדכניות לכל מועד, אבל מבחינה כללית זה בלבל כהוגן את המורים ובעקבות כך גם את התלמידים (שלא לדבר על מקרים שבהם תלמידים נדפקו מ"הימור" לא מוצלח של מוריהם).
&nbsp
3. שר החינוך לשעבר שי פירון ביטל את המיקוד והחליף אותו ב"הלימה". מסמכי ההלימה פורסמו כבר בתחילת השנה והיו תקפים למועד הקיץ שבסופו ולמועד החורף שאחריו. זה כבר קצת שיפר את המצב, ועדיין לא ברור מדוע חומר הלימוד צריך "להלום" כל שנה ושנה בנפרד, ואיזו הצדקה יש לשינויים הבלתי נגמרים האלה.
&nbsp
4. זמן קצר לאחר מכן ניסה שי פירון לבצע רפורמה בבחינות הבגרות, ולאחר אין ספור הצהרות שונות וסותרות לתקשורת ואי ודאות במערכת החינוך, הוא החליט על רפורמה בשם "למידה משמעותית". במסגרתה בוטלו כל בחינות הבגרות בסוף כיתה י' ותלמידים נבחנים על חלק מחומר הלימוד (30%) בבחינה פנימית של בית הספר והציון הזה משתקלל להם עם ציון בחינת הבגרות (70%) בסוף כיתה י"א (בעברית). כמו כן בתי הספר יכולים לבחור בין מסלולים שונים ולהחליט (בין היתר) אם התלמידים יגשו לבגרות לפרק הצורות או לפרק התחביר. זה תקף לתלמידים שכיום בי"א, כלומר התחיל בשנה שעברה כשהם היו בכיתה י'.
&nbsp
5. כמו בכל פעם שמחליפים תכנית לימודים ובחינות בגרות, ממשיכים להריץ במקביל גם את הבחינות של התכנית הישנה למשך כמה שנים, לטובת תלמידים בבתי ספר מיוחדים / אקסטרניים / משפרי בגרות / משלימי בגרויות וכו'. בבתי ספר רגילים היא אמורה להיות רלוונטית רק לתלמידים שמסיימים כעת י"ב, אם מסיבה כלשהי לא השלימו את כל הבגרויות בי"א בשנה שעברה (או שבבית ספרם נבחנים בסוף י"ב ולא בסוף י"א). מכיוון שזו התכנית הישנה כבר לא מתפרסמים מסמכי הלימה חדשים; מסמך ההלימה האחרון שפורסם תקף לכל המבחנים בשיטה הישנה (עד שיפסיקו להציע אותם).
&nbsp
6. משרד החינוך פרסם כבר את תכנית הלימודים החדשה בעברית והיא תהיה תקפה (ללא "הלימות" או "מיקודים") מעתה ואילך (או לפחות עד שיקום שר חינוך חדש שיחליט "לטלטל את הספינה"...
). השנה היו כמה נושאים שעוד לא נכנסו לבחינה כי התלמידים שנבחנו בחורף ועכשיו בקיץ היו למעשה הראשונים להיבחן בבחינת הבגרות במתכונת החדשה וספרי הלימוד עוד לא מותאמים (רק עכשיו אושרו כאמור) אם כי החומר הוא בגדול אותו חומר. בנושא הצורות תמיד ירדו במיקוד חלק מהגזרות, עכשיו זה כבר לא קיים; תלמידים שנבחנו השנה במתכונת החדשה נבחנו על כל הגזרות בלי יוצא מן הכלל.
&nbsp
תכניות הלימודים, מבחנים לדוגמה, עדכונים למורים ועוד מפורסמים מטעם משרד החינוך באתר הפיקוח המרכזי (מפמ"ר) על המקצוע. לדוגמה, אתר הפיקוח על הוראת העברית:
http://cms.education.gov.il/educationcms/units/mazkirut_pedagogit/ivrit/machadash/luach.htm
&nbsp
מבחני בגרות בכל המסלולים והתכניות ניתן למצוא גם באתר (הלא רשמי) "בגרות אחת אחת":
http://www.bagrut11.com/
&nbsp
לגבי ספרי הלימוד, כתבת "הספרים של היום (גם אלו שעדיין לא יצאו לחנויות) אכן עוסקים בכל הנושאים הללו, אך בצמצום רב" ועל כך עניתי שהם לא, גם לא בצמצום. הם עוסקים (אם בכלל) רק בשבריר מתורת ההגה (אכן כמבוא לתורת הצורות ותו לא). חידדתי את הנקודה כי מדבריך עלול להשתמע שבספרי הלימוד ימצא השואל הסברים (מצומצמים, אבל ימצא) על כל התופעות המעניינות אותו, למשל "כיווץ דיפתנוג", ולא כך הדבר. כפי שכתבת, כדי ללמוד על תורת ההגה דווקא מספרי לימוד לתלמידי תיכון יש ללכת לאחור לספרים ישנים מהתקופה שבה הנושא היה חלק מתכנית הלימודים.
 

ohadcarrington

New member
יא רבנן


תודה על כל הפירוט (הרב)...
&nbsp
בקיצור (כמה שאפשר, כן?) התלמידים שאני הכנתי נבחנו במתכונת הישנה (שאלון א' + ב'), כיום יש בחירה אם להצטרף להערכה חלופית ומאוחר יותר להיבחן או בצורות או בתחביר... במקביל למתכונת הישנה, מי שלא בחר להצטרף להערכה חלופית נבחן בתכנית של 70/30?
&nbsp
צודקת, לא הייתי ברור מספיק, תודה על החידוד...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הבחירה היא של בתי הספר, לא של התלמידים

ההערכה החלופית (בכל מקרה, גם במתכונת הישנה וגם בחדשה) מחליפה רק את פרק ההבנה וההבעה (פשוט לא עונים עליו בבחינה). זו אינה תכנית חלופית אלא מסלול לבחירה בתוך התכנית הקיימת. למיטב הבנתי השקלול הסופי נעשה בהתאם באותו יחס (אותם אחוזים).
 

ohadcarrington

New member
כן כן הבנתי את זה...

לפחות את החלק עם השקלול ידעתי נכון

&nbsp
תודה ענקית על שהסברת לי!
 

ktv2

New member
תודה רבה לכם על התשובות. אם יש עוד הצעות - אשמח לשמוע.

 
למעלה