שין וחולם חסר

alphadelta

New member
שין וחולם חסר

שלום. מקווה שתוכלו לעזור לי. הנה משהו ששמעתי היום פעם ראשונה מאמריקאית יהודיה שמלמדת עברית בארצות הברית: כשיש חולם חסר לפני ש, ונקודה מעל השין הימנית (יש לה שם?) אין צורך בשתי נקודות כי נקודה אחת משמשת גם כחולם חסר וגם כנקודה מעל השין. האם זה נכון?
 
לא חושב

לא יודע אם יש חוק בנדון, אבל בדיקה אקראית של השם הראשון שעלה לי בראש - מֹשֶׁה - מראה בבירור שתי נקודות.
מעניין לבדוק את המופע ההפוך - חולם חסר אחרי שין שמאלית - אבל לא עולה לי דוגמה כרגע.
 

hashoel

New member
במילון אבן שושן שבידי כתוב קֹשִי חד-נקודתי

אבל מופיע בו גם מֹשה חד נקודתי. משה חד-נקודתי גם בקונקורדנציה של אבן שושן.
במילון ספיר - קֹשׁי, דו נקודתי
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כך גם אצלי, אך זה מילון ישן שהודפס טרום השימוש במחשבים

ולהערכתי מדובר בקושי טכני ולא בעיקרון ניקודי.
&nbsp
ב"מילון העברית המקראית" (מנחם צבי קדרי) מופיע קֹשִׁי (כלומר בשתי נקודות) וכך גם ב"מילון ההווה" (בהט – מישור).
&nbsp
אחרון חביב, מאגר המונחים של האקדמיה ללשון: קֹשִׁי.
לסיכום: כיום אין בכך כל קושי.

&nbsp
 

hashoel

New member
בדקתי בלוח הפעלים של ברקלי. ואכן לבֹשׁתי - דו נקודתי

בֹּשְׁתִּי, בֹּשׁ
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מעודי לא שמעתי על כך; כנראה מדובר בנוהג חסכוני או באילוץ ישן

 

tristis

New member
נקודה אחת היא המצב הפגום - ראו בתנ"ך קורן

בהקדמה לתנ"ך קורן מבוארות כל ההחלטות הטיפוגראפיות שהפכו אותו לאורים והתומים בעיצוב הדפוס העברי המודרני.
הם קוטלים לחלוטין את החסכון של הנקודה, ומצביעים על הפגמים בדפוסים שחסכו בכך.
בתנ"ך קורן יש תמיד שתי נקודות שונות, אחת לחולם (עבה) ואחרת לשי"ן (קטנה וצמודה יותר לשי"ן), ובלשונם: "ואי אפשר להשתבש והוא הדין גם בכתבי יד קדמונים ובדפוס היהודי הראשון שונצינו"
 
תודה!

האם ניתן למצוא את ההקדמה המלאה ברשת?
בויקי מצאתי את המשפט הבא:
כמו כן הקפידה ההוצאה על מיקום החולם לפני ואחרי ה-ש, על מנת שלא לבלבל בינו ובין שׁ ימנית או שׂ שמאלית.
 

tristis

New member
קטע קטן

ההקדמה היא בת ארבעה עמודים והיא מופיעה רק בחלק מהמהדורות.
את ההקדמה והנספחים אני רואה במהדורות קורן בכריכה קשה משנות השבעים והשמונים.
הנה חלק מהקטע הרלוונטי

 

hashoel

New member
אין מחלוקת. ואולם מתוך החיוב ניתן לעמוד על השלילה: למי שאין

אפשרות טכנית לתת להדפיס שני סוגי נקודות (למשל בוורד) יש בכל זאת איזו בעיונת זעירה.
אין מחלוקת. אתה צודק לחלוטין
 
למעלה