שאלות נוספות

מיכי 10

Member
גם אני


ובפורום אספרנטו (בו אנחנו כותבים חלק מהדברים בעברית, וחלק - באספרנטו), אני מבקשת תמיד מהחברים שלי לתקן אותי (או לתקן לי, מה שתגידו
).
החברים שׂשׂים לתקן לי את השגיאות ואת הטעויות בפורום, ואני מודה להם תמיד, ומנסה להפנים את התיקונים. כך התקדמתי מאד בשפה, וכתבתי וקראתי כבר פעם הרצאה, וגם כותבת מכתבים. גם במכתבים החוזרים, שולחים לי חברַי תיקונים מצד אחד, ומחמאות על השפה היפה - מצד שני.
 

מיכי 10

Member
אין לי מושג מה נכון יותר,

אבל אני חושבת שמשתמשים יותר בצורה "תמונה בעלת אופי מיני", או "בעלת צִביון מיני" או "בעלת משמעות מינית".
למרות שאולי יהיו מי שיגידו שאין כאן עניין של "בעלוּת". לך תדע...
 

מיכי 10

Member
זה ש"לנגן ב-" הוא תקין, ברור לכולנו.

לגבי "לנגן על", עדיין לא השתכנעתי שזה לא תקין.
אבל ניחא. אני אנגן בחליל (צד), ואמשיך להאזין לנגינה של חבר בפסנתר. :)
 

מיכי 10

Member
כן, גם אני נזכרתי באמירה הזאת,

אבל מוצא חן בעיני הסיפא שלך. "לא בעצבים", זה טוב לכל דבר, ו"יותר עדיף"... :)
 
"לנגן על -": תקין אבל נדיר

חיפוש מהיר במאגר סנונית העלה הרבה מאד "בכינור", "בתוף" ו"בנבל", ומופע בודד של "עֲלֵי-עָשׂוֹר, וַעֲלֵי-נָבֶל; עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר" שהזכיר סיילור.
ואפילו באותו פסוק מופיע "בכינור".
ההשערה שלי היא שהצורה "עלי - " היא צורה פיוטית וגבוהה, ואינה משקפת את השימוש הנפוץ והמקובל - אז וגם היום.
 
אבל שם

כלל אינו מופיע הפועל "לנגן".
איש אינו חולק שיש פעולות שניתן לעשות *על* הכלים (למשל לנצח על התזמורת, ולא לנצח בתזמורת).
אלא שעל פי המצוי במקורות השורש "נגן" גורר את מילית היחס "ב...".
 

sailor

New member
הנגינה ברורה מהטקסט

והצורה המליצית [לנגן] עלי במקום על מופיעה גם בספרות.
 
מהטקסט

דווקא נראה שההגדה (=סיפור והגדת החסדים) היא על הנבל ועל העשור.
ברור שמנגנים בהם, אבל פעלים שונים מצריכים מילות יחס שונות (כך שמהפסוק הזה אינך יכול ללמוד).
 

sailor

New member
הפרשנויות מרובות

אבל רבות מתיחסות לנגינה ויש גם למנצח על השמינית וזה לא קונדוקטור שם אלא מנגן, על דעת פרשנים רבים.
 

מיכי 10

Member
נכון שהפועל "לנגן" אינו מופיע בַּפסוק.

אבל מופיע "הִגיון בכִנור". "הגיון" - ניחשתי שהוא קשור לנגינה. ואכן, מצאתי לכך אישור באב"ש:

הִגיון - 4. הֶמיה, צליל, נגינה.
 

מיכי 10

Member
תודה, סיילור.


(לקח לי רגע להבין מי זה אברם
).

אז כן, יש לנו בפסוק אחד גם וגם:

"עֲלֵי-עָשׂוֹר, וַעֲלֵי-נָבֶל; עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר."
 

sus81

New member
1-תהילים-"למנצח על הגיתית"-שם כלי..

2-כן
3-שאלה לא במקום-אצל,עם,על ההורים
אינו מראה דבר על סוג היחסים
 
למעלה