חיבור

ounce

New member
חיבור

ראשית, אני רוצה להודות לאנשי הפורום על העזרה הרבה שניתנת כאן בניהולה יוצא הדופן של עינת שלא תעצום עין עד שאחרון השואלים יקבל מענה:)
היום הייתה לי בגרות בלשון וצדקתי בכל השאלות בעלות התשובה החד-משמעית. לא הייתי יכול לעשות זאת בלעדיכם.

למי שיש זמן וכוח, אני מצרף כאן את החיבור שכתבתי שערכו 30 נקודות. אני סקרן לדעת מה טיבו ואשמח לשמוע את דעתכם. אני מזכיר, זו בגרות.
למורים שביניכם, אם יש, אשמח לשמוע כמה נקודות הייתם נותנים.

תודה רבה ושבוע טוב!:)


מטלת הכתיבה:
הכוונה מקצועית מגיל צעיר?
יש גישות חינוכיות שונות בנוגע להכנת הצעירים לחיים. לפי אחת הגישות, צריך לבחור כבר בגיל צעיר (15-16) תחום או מגמת לימוד שהתלמיד יתמקד בהם, ולוותר על הלימוד של מקצועות אחרים שאינם קשורים לתחום זה.
כתוב מאמר טיעון, ובו הבע את דעתך בנושא זה, ונמק אותה.


החיבור:



אחת מאבני-היסוד הכבדות של החברה המודרנית בה אנו חיים היא חינוך והכגנת הצעירים לקראת החיים הצפויים להם. החינוך מהווה מרכיב משמעותי ביכולתו של הנער להתמודד עם החיים הצפויים לו כבוגר. מחמת חשיבותו של מרכיב זה, טבעי שתתפתחנה גישות שונות בנוגע ליישומו. לפי אחת הגישות, צריך לבחור לתלמיד תחום לימוד כבר בגיל מוקדם שבו הוא יתמקד, ויש להסיר מעליו לימוד כל מקצוע אחר.

אני סבור כי גישה זו פסולה ומשוללת מיסודה. ראשית, לימוד ממוקד של תחום עולם אחד בלבד יפגום באופן ישיר בידע-הכללי של הצעיר. משחר הימים ידע-כללי רחב נודע כערובה להצטיינות ולהצלחה, ובאופן תמידי יוחס לאנשים משכילים, למורים ולרופאים, שהיו מיעוט באותה תקופה.

יתרה מכך, כל אדם בר-דעת שהיטיב ללמוד בילדותו, יודע שהתמקדות במקצוע אחד הייתה נחלתן של תקופות אפורות בהיסטוריה, בהן שלטה רודנות ובלט חוסרם של הנתינים. כך היה למשל בארצות-ערב בהן כל אדם נקרא על-פי משלח ידו: מועלם (מורה), שקרצ'י (ספק סוכר) וכדומה. ניכר שבתקופות אלו שרר עוני וחייהם של אנשים היו מונחים על כרעי תרנגולת - חקלאים שבמשך עונות שלמות היו מחוסרי פרנסה, לדוגמה. אם כך, מדוע עלינו לחזור לזמנים אלו?

מנגד, יש הגורסים כי התמקדות במקצוע אחד עשויה לשפר את ההישגים. עוד יטענו מצדדי הגישה כי ממילא אדם עוסק לבסוף במקצוע אחד, כך שאין טעם בהרחבת הידע. למזלם של אנשים אלו, הדור הקודם השכיל לעמוד בדעה מנוגדת. מצב כזה יוביל לבורות ולהפסקת השימוש בכלי החזק ביותר של האדם והכלי שאפשר לו לשרוד כה טוב בטבע - המוח.

לסיכום, אני איתן בדעתי כי מתן השכלה במנעד רחב של תחומים הוא מועיל ואף הכרחי. השכלה כזו תשמור על בני תשחורתנו רחבי אופקים, ובבוא העת תאפשר להם להעביר את הידע לדורות הבאים, ולשמור על הגזע האנושי חזק מול איתני הטבע. למותר לציין שלדידם של מצדדי הגישה הממוקדת, לרוב עומדים בראשם בעלי השכלה תיכונית שהתקשו ללמוד. האם תרצו שמחט המצפן של חינוך ילדיכם תנוע על פיהם?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
שמחה לשמוע שהייתה בחינה מוצלחת!

לגבי החיבור, נראה לא רע בכלל; אני לא יודעת לענות לך לגבי נקודות כי אין כאן תשובה מוחלטת וכל מורה מתרשם אחרת; אני מלמדת רק במסגרות פרטיות ולא בודקת מבחנים בכלל ובגרויות בפרט אז קשה לי לענות לך. אני מעריכה שתקבל את מרב הנקודות.
 

ounce

New member
תודה על התגובה:)

זה בסדר, לא התכוונתי לירידה לפרטים כמו פעם שעברה.
בכל מקרה, כבר מצאתי כמה דברים קטנים שהייתי משנה אך כמו שאמרת, כל מורה מתרשם אחרת.
 
העתקת את הטיעון?

הוא נראה טוב מאוד. כל המבנה קיים.
אני הרצתי את החלק של תחביר ומערכת הצורות, ואחר כך ישבתי ולא עשיתי כלום שעה וחצי, כך שכתבתי את הטיעון (שאגב תמך בהצעה) בתוך רבע שעה.
התחלתי להעתיק אותו לדף אחר, אבל כבר לא היה לי כוח לכתוב עוד :)

על כמה ניגשת?
 

ounce

New member
100 ובסוף המבחן ביקשתי מהמשגיחה לצלם

כתבת את כל החיבור ברבע שעה? אני כתבתי בשעה..:) ועוד חשבתי שאני מהיר.
מה איתך? כמה הוגשת, כמה אתה הולך לקבל?
 
הלך לי טוב

מגן 100 גם כן אחרי מתכונת של 98.
ניסיתי לגשת עוד בחורף, אבל מסתבר שמשרד החינוך חושב שתלמיד לא מוכן מספיק בשלב הזה.
יש לי מן בעיה להתחיל לכתוב דברים. אני לא מסוגל להתחיל לכתוב (הבנה והבעה, ספרות, היסטוריה), אלא אם יש לחץ בזמן. אני מעריך שהטיעון לא יצא מושלם בגלל זה.
הייתה לי טעות טפשית בתחביר (שבזכותם = לוואי במקום תאור, אם עשית), ואפילו טעות בהבנה (דבריו של הפילוסוף מפרטים את טענת הכותבת), אבל בגלל המגן אני יכול לשפר כמה שאני רוצה (עד עכשיו ניגשתי לכל בגרות בלשון).
אני מעריך שאקבל 88-95. תלוי בטיעון.
 
למעלה