על מקנה וקניין, רכש ורכוש

golan2072

New member
על מקנה וקניין, רכש ורכוש

בעקבות דיון ביני לבין אמי לגבי מוצא המילים "קניין" ו"רכוש", עלתה השאלה: האם המילה "קניין" באה מהמילה "מקנה" (צאן ובקר) והאם המילה "רכוש" באמה מהמילה "רכש" (סוס)?
 
נושא מורכב ומעניין

השאלה שהעלית מעניינת מאד ונוגעת לתקופות קדומות מאד, של תחילת המעבר לחיי חקלאות וביות בהמות הבית.
יש תיאוריות שקושרות את הולדת המסחר, וצבירת הרכוש בכלל, לעידן זה, שהרי חברות של ציידים ולקטים אינן יכולות לצבור רכוש רב.
קשר דומה קיים גם בשפות לטיניות: "קפיטל" (ו"קפיטליזם") מקורן בלטינית caput = ראש, ובמקור ציינו ראשי צאן, וזה גם מקור המילה האנגלית cattle.

מקורן של "מקנה", "קניין" (ואפילו הקניון...) האו בשורש ק-נ-ה, שמובנו המקורי היה "ליצור" (ה' מכונה במקרא "קונה שמים וארץ") והתפתחות המובן הייתה כנראה "ליצור > להיות הבעלים של > לרכוש". כנראה שבתחילה היה מדובר באקט סמלי ואף דתי של "קבלת בעלות" על אדמה או רכוש אחר, ובהמשך זה הפך לאקט מסחרי.

כך שיש קשר בין המילים, אך לא ניתן לומר שמוצא האחת מהשנייה (כפי שלא נכון לומר שהאדם התפתח מהקוף אלא שיש לנו אב קדמון משותף).
אולי "מקנה" ציינה במקור "רכוש" בכלל, אך מכיוון שבחברה של נוודים הביטוי העיקרי לרכוש הוא הצאן, היא קיבלה מובן צר יותר.
בסיפור לוט ואברהם (בראשית יג), משמשים בערבוביה המונחים "מקנה" ו"רכוש", וכן פירוט של "צאן ובקר ואוהלים", שממנו ניתן להבין שגם האוהלים היו חלק מהמקנה.

לגבי "רכש" ו"רכוש", אתר "בלשון" טוען שיתכן יש קשר ביניהן, מכיוון שסוסים היו אחד הנכסים היקרים והמבוקשים בימי קדם.
עם זאת, האטימולגיה של השורש מעלה אפשרות אחרת. גם "בלשון" וגם קליין מקשרים אותו לשורש ר-כ-ס, שמובנו "לאסוף,לסגור, להדק, לקשור".
"רכש" הוא קבוצת סוסים הרתומה יחד למרכבה, וקליין מביא דוגמאות לר-כ-ס מעולם הגמלים.
אני מעלה השערת הדיוט שאולי "רכוש" ציין במקור ציוד שקשור על גב הגמלים (או הסוסים), או כטובין לצרכי מסחר או כרכוש המשפחה בעת מעבר ממקום למקום, ומכאן התרחב המובן ל"רכוש" במובן "כל מה שבבעלותך".
 

trilliane

Well-known member
מנהל
שאלה ותשובות נהדרות, הוספתי להודעות הנבחרות

 

golan2072

New member
תודה רבה


 
למעלה