ליצור ולא לייצר

trilliane

Well-known member
מנהל
זה כבר תלוי בהגדרותיך ל"יצירה", אני מניחה...

 

מוגג

New member
אתה צודק.

נתקלתי בזה לראשונה אצל שדרן ספורט שדיווח על כך שהשחקנים "מייצרים מצבים ליד שער היריב". ומאז, כולם עם הפנים לייצור. מעבר לדלדול ולזלזול בשפה יש כאן גם משהו מהותי - מארגני אירועים אכן מייצרים אווירה. הם פועלים באופן תעשייתי - מזמינים תקליטן, תפאורה, דוגמנים ומפורסתמים - כדי ליצור את האווירה המבוקשת. רבות מהיצירות אינן פרי דמיון אמנותי אלא מוצר תעשייתי לכל דבר וכך גם מתייחסים אליהם. יש מערכת הפקה מורכבת שדואגת לטיפול במוצר ובקידומו.
 
גם אצלי ה"לייצר" הזה,הפושה כדומן על פני האדמה

מייצר חררה.
 
שאלה מורכבת

היוצר המקורי היה, כזכור, אלוהים, אשר יצר אותנו מעפר. מאז, נותר מעשה היצירה אפוף הילה של קדושה ורוחניות, וחורג מהעשייה היומיומית השגרתית. היצירה נתפסת בעינינו כנחלתם של מעטים בעלי נטיות אמנותיות, מוכשרים, קצת לא יציבים או אפילו משוגעים. לפיכך היצירה היא חד פעמית, ייחודית ומקורית, ומוגנת בזכויות יוצרים. אך ליצירה הקלילה והיפה יש אח מכוער ומוצק: הייצור. (קו) הייצור הוא עבודה אפורה (שלא לומר שחורה) ומתמשכת, חוזרת על עצמה, משעממת. בידול דומה של חד פעמיות מול התמשכות קיים בצמדים נוספים של קל ופיעל: שמר - שימר, קפץ - קיפץ. כך יצר סטיב ז"ל את האייפד, אבל פועל עלום שם במלזיה מייצר אותו. עם זאת, הייצור גם הרוויח מאותה תדמית ארצית, תכליתית ומעשית. על שחקן כדורגל ש"מייצר" מצבים ליד השער אפשר לסמוך יותר מאשר שחקן גאון שזקוק להשראה ותנאים מסתוריים על מנת "ליצור" אותם; כאשר אני מוציא מאות אלפי שקלים על חתונה, אני רוצה מפיק שמתחייב "לייצר" אווירה קסומה, ולא רק "ליצור" אותה - אולי לא תבוא לו באותו ערב ההשראה? לכן קיימת זליגת המשמעות הזאת. היא לגיטימית והגיונית, ולא צריכה לעצבן אף אחד.
 

ESPS

New member
אבל אווירה קסומה, איננה מוצר

לא ניתן למכור אותה, ולא לשווק אותה, על כן לא ניתן לייצר אותה. ניתן ליצור אותה. אותו כנ"ל לגבי התקדמות במשא ומתן. ייצור- חייב להתייחס למוצר סחיר.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אווירה מסחרית היא אכן מוצר סחיר גם אם לא פיזי

אם המסעדה מבטיחה "ארוחה באווירה רומנטית", אין כאן תהליך של "יצירה", יש כאן ייצור עפ"י נוסחה: היא מעמעמת אורות, מדליקה נרות, מפזרת פוטפורי, מניחה פרח על כל שולחן, משמיעה מוזיקה רומנטית... חלק מהתשלום הגבוה שהיא גובה הוא עבור האווירה, לא רק עבור המזון והשירות. אז זה סחיר, גם אם לא ניתן לעביר אותה לאדם אחר או לגעת בה (אתה גם לא יכול לגעת בקובץ מחשב). בימינו גם שירותים נחשבים למוצרים.
 

ESPS

New member
לא ניתן למכור אווירה בלבד, אלא כדבר משני

לא ניתן למכור "אווירה" אלא כדבר משני הנלווה לדבר אחר. ניתן למכור "ארוחה" עם אווירה, אבל לא ניתן למכור אווירה נטו. גם ראית שלא התווכחתי על "לייצר תוכנה", מפני שתוכנה היא אכן מוצר שנמכר ביחידות ובמחיר נקוב. הביטוי "לייצר אווירה" צורם לאוזן, ולא תקין מבחינה שיוך מילולי. יתכן שהמאזין יבין את הכוונה, ואולי אפילו יום אחד צמד המילים האלו יתפוס חזק, אבל אנו עדיין לא הגענו אל השלב ההוא. לא ניתן לייצר אווירה, אלא רק ליצור אותה. אותו כנ"ל לגבי "התקדמות", "מסגרת חוקים וכללים", "משא ומתן", "מערכת ערכים" וכיוב' תכונות ויצירות, שאינן סחירות לכשעצמן.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אפשר גם אפשר, יש חברות שזו בדיוק ההתמחות שלהן

 

ESPS

New member
למכור אווירה ללא אירוח?

מוכרים את זה בקילו? ללא אירוח? אפשר לקנות אווירה בסופרמרקט? או בחנות אווירות? אפשר למכור התקדמות במשא ומתן, או מערכת ערכים ?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
יש אירוח, לא שלהן. הן אחראיות רק על האווירה.

אם אתה רוצה להרים אירוע ואתה צריך מישהו שייצר אווירה לאורחים, אתה שוכר שירות של חברה שמתמחה בזה והיא דואגת לכך. זה המוצר שהיא מספקת ואנשים משלמים עליו, עובדה.
 

ESPS

New member
ליצור אווירה - זה מתן שירות, ולא ממכר של מוצר

שירות איננו מוצר. לא ניתן לייצר שירות, אלא ליצור אותו, ולהגיש אותו. המילה ייצור, חייבת להיות משויכת ל"מוצר". מוצר- חייב להימכר לבדו ביחידות או משקל. "מוצר" איננו חייב להיות פיזי, אבל הוא גם לא יכול להיות מסוג "שירות". לא ניתן למכור אווירה, אלא ליצור אותה במקום מסוים, וכלפי קהל מסוים, תוך שימוש זמני באביזרים, תאורה, וכיוב'. זה מתן שירות בתשלום, שבו אף אחד לא "קונה" אווירה, אלא סופג אותה כמקבל שירות.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בעולם העסקים בימינו שירות הוא מוצר לכל דבר.

אני לא יודעת ע"ס מה אתה מבסס את הקביעות שלך, אבל המציאות בפועל שונה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
שלא תחשוב שאני ממציעה, מתוך ויקיפדיה:

מוצר הוא מושג מתחום הכלכלה, המתאר סחורה או שירות אשר ניתן לקנייה ומכירה; בדרך כלל סחורה או שירות אשר עברו עיבוד אנושי ותהליכי ייצור הקשורים לידע ולתנאים התרבותיים והחברתיים של הייצור. בתחום השיווק, מוצר הוא כל דבר אשר ניתן להציע לשוק ואשר יספק את צרכי השוק. בתחום הייצור והתעשייה, נרכשים מוצרים כחומרי גלם(או מיוצרים בהליכי מיחזור) ונמכרים כסחורה מוגמרת. מצרכים הם בדרך כלל חומרי גלם (כמו מתכות ותוצרים חקלאיים), אבל מצרך יכול להיות נגיש גם לצרכן בשוק החופשי. השימוש כיום במונח "מוצר" נרחב וכולל תחומים שאינם יצרניים גרידא, כמו בשירות הציבורי, שבו ה"מוצר" עשוי להיות נתונים או מידע (החלטות, וכו'). http://he.wikipedia.org/wiki/מוצר ואם אינך סומך על הוויקיפדים, קרא למשל את הפסקה הראשונה הזו: בלומדנו שיווק וכלכלה, נגלה כי גם שירות הוא מוצר. אמנם מוצר "מופשט", אולם הוא מוצר ללא צל ספק. דוגמאות למוצרים מופשטים: פסיכולוג, נוטריון, יועץ נדל"ן. שירות שאדם מקבל תמורת תשלום שניתן לא באמצעות משהו פיסי. כמוהם גם אתרי האינטרנט, בכלל ובפרט כאלו המציעים שירותים. בעולם השיווק העכשווי, מוצר חדש או מוצר אשר יש בעניינו התשלטות על שוק קיים # חייב בשיווק, לעיתים אגרסיבי, לצרכן על מנת שישים פעמיו אליו. http://www.live-seo.co.il/שיווק-אתר/
 

ESPS

New member
מצטער, לא השתכנעתי

כהגדרה- לא ניתן לייצר שירות. ניתן לייצר מוצר פיזי או וירטואלי, אך לא ניתן לייצר שירות, ולא תכונה כלשהי ששוררת במקום מסוים. מה שהבאת, הוא שגיאה לשונאית. בקנייה של מוצר, חייבת לעבור בעלות עליו, מהמוכר אל הקונה. וזה לא חל על "לייצר אווירה". אם אין העברת בעלות, אז אין שום קנייה/ מכירה. וממילא לא מדובר על "מוצר" אלא על דבר שאיננו מוצר ( אולי יצירה ). ממילא, אווירה איננה נמכרת ביחידה ולא במשקל ולא אחרת. היא לא נמכרת כלל, אלא מוגשת כ שירות.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני לא מנסה לשכנע אותך; אני מראה לך שכך מקובל

בימינו. אתה תמיד יכול להחליט ששימוש לשוני מסוים לא מקובל עליך ולא להשתמש בו, זו זכותך המלאה. אבל להתכחש לעובדת קיומו זו סתם עצימת עיניים.
 

sailor

New member
מסתבר שההגדרה שלך ל-"מוצר"

לא תואמת את זו של רוב דוברי העברית ובתרגום גם של דוברי אנגלית ושפות אחרות. ואם בעיני רוב אלה שרות הוא מוצר, אז ניתן ליצר אותו.
 
למעלה