ליצור ולא לייצר

ESPS

New member
ליצור ולא לייצר

אני מעט מתקומם נוכח התופעה הכמעט כלל ארצית שבה כמעט כל אחד ואחת אומרים "לייצר" ולא "ליצור". להבנתי- המילה "לייצר" יכולה להתייחס אך ורק למוצר מוחשי. אם אתה "מייצר", אז בהכרח אתה מפיק "מוצר". אם אינך מפיק מוצר, אינך מייצר. על כן ביטוי כמו "לייצר אווירה" איננו נכון כלל וכלל, ואף צורם לאוזן. אווירה איננה "מוצר", על כן אינך מייצר אותה. אתה אולי יוצר אווירה, אך אינך מייצר אווירה. אותו דבר לגבי כל דבר אחר שאיננו מוחשי. למשל ביטוי כמו "לייצר התקדמות במשא ומתן" - זה לא נכון מבחינת המילים. אם כבר אז, ליצור התקדמות ..." וכו'. ( "התקדמות" איננה מוצר מוחשי ). מה קפץ פה על אנשים שכולם התחילו לאמר "לייצר" ? זה כמו וירוס.
 

sailor

New member
הגבול בין מוצר פיזי לבין מוצר וירטואלי

טושטש מזמן.
 

ESPS

New member
יתכן, אבל "אוירה" ו "התקדמות" אינם מוצרים כלל

זו טעות איומה לאמר "לייצר" על אוירה או על התקדמות וכיוב' דברים בלתי מוחשיים בעליל. לא הייתי אומר זאת למשל על "תוכנה" שהיא אכן מוצר וירטואלי. "לייצר תוכנה" נשמע לי בסדר, אבל הייתי מעדיף "ליצור תוכנה". בכל מקרה, על אוירה, והתקדמות וכיוב' ( כבר ציינתי ).
 

sailor

New member
נורא זה כשאנשים מתים, או נפגעים קשות

אין שום דבר נורא באמירות שלא מוצאות חן בעיניך.
 

sailor

New member
נראה לי שאתה אוהב להתעצבן

אנשים ממציאים דימויים חדשים כמו "ליצר אוירה" למשל. מה רע בזה?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
'תוכנה' אינה "יצירה" אלא מוצר מיוצר.

אבל בתקופה הקצרה בחיי שהפקתי קוד פשוט כתבתי תוכנה או תכנתּי אותה; לא ייצרתי ולא יצרתי.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא קשור. גם מתכון מוגן בזכויות יוצרים

ועדיין הוא רק הוראות ההכנה ולא ה"יצירה" עצמה, קרי המזון.
 

sailor

New member
אני רגיל שאת פסקנית כשאין לך מושג

אולי את מתבלבלת עם העובדה שמתכון כתוב אסור להעתיק ככתבו, אבל זו הגנה על יצירה שבכתב, לא על עצם נמתכון. כתיבת אותו מתכון במלים אחרות אינה מפרה כל זכות, ומכירת אותו מאכל תחת שם שונה או שם גנרי אף היא אינה מהוה הפרה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הפוסל במומו פוסל.

וכבר הוכחתי זאת לא פעם בפורום אחר. בכל מקרה, אין לי כוונה לפתוח כאן דיון בנושא זכויות יוצרים. זה יפה שאתה טוען טענות בשמי ואז כותב שאין לי מושג, אבל בשום שלב לא טענתי שאסור לייצר מאכלים לפי מתכונים ולמכור אותם; כתבת "רק שמו מוגן" וזה בפירוש לא נכון. המתכון עצמו, כולו, הטקסט שמכיל את הוראות הבישול הוא ה"יצירה" המוגנת בזכויות יוצרים אף שרוב האנשים לא מתייחסים למתכון כאל "יצירה". זו בדיוק הנקודה שלי.
 

sailor

New member
אל תגידי בקול רם ליד שפים

שלא מתיחסים למתכון כאל יצירה. על זכויות יוצרים של טקסט אין כל ספק, לא חשוב במה הוא עוסק. מהותית אין על מתכון זכויות יוצרים בעוד שעל תוכן של טקסטים אחרים יש. אז את רשאית להתפתל ולחפש מוצא לטעויות שלך, את מהות דבריך זה לא ישנה. ולא הוכחת שום דבר בשום מקום.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
נו זהו בדיוק הפרדוקס שאני מנסה להצביע עליו:

היצירתיות האמיתית במטבח היא ב"רקיחת" המתכון, מציאת הנוסחה המתאימה והכנת המנה. אבל על כל אלה אין זכויות יוצרים. הזכויות קיימות רק על המתכון עצמו (כפי שפורסם במקום כזה או אחר). זו מהות דבריי (שהחמצת לחלוטין, כך אני מרגישה): עצם ההגנה בזכויות יוצרים אין פירושה שהדבר המוגן נתפס כ"יצירה" (במובן הלא משפטי). לגבי המשפטים האחרונים שלך, אין לי כוונה להתייחס אליהם עניינית; אני מבקשת לעצור את הכיוון הזה של הדיון, אנא הגב לגופו של עניין ולא לגופו של אדם והשאר את השיפוטיות כלפי כותבים מחוץ לפורום.
 

sailor

New member
את היא זו שמחמיצה את המהות

המתכון הוא בחירת חמרי הגלם ואופן ההכנה. הטסט הוא אמצעי תקשורתי שיכול להיות יצירתי או לא יצירתי שמנסה להעביר את המתכון לקוראים/שומעים/צופים. טקסט גרוע הוא יצירה גרועה אבל עדין בגדר יצירה. זכויות יוצרים חלות על טקסט, אודיו וגרפיקה (ידנית, צלום, סטילס או סרט) ותכנה ללא קשר לתכנם ולאיכותם אלא למהות הגדרתם. עם זאת כולם נחשבים כיצירה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו המהות החוקית; אני לא משפטנית, אני לשונאית

ולכן הבהרתי כמה וכמה פעמים שאני מתייחסת ל"יצירה" כפי שהמילה נתפסת ולא כפי שהחוק מתייחס אליה. לצערי במקום לנסות להבין את דבריי אתה עסוק בעיקר בלנגח אותי. אני יודעת למה מתייחס חוק זכויות יוצרים וקראתי אותו יותר מפעם אחת. אם תרצה אוכל גם להפנות אותך להתייחסויות משפטיות לזכויות יוצרים על מתכון, אבל זה פשוט לא דיון רלוונטי לפורום הזה.
 
למעלה