פעלים המשמשים והמון פעולות:

trilliane

Well-known member
מנהל
../images/Emo13.gif../images/Emo45.gif יפה כתבת!

זה ממשיך את הקו שניסיתי להדגים בהודעה הזו http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=1072&MessageId=155845488 שזה בכלל לא קשור לשימוש בפועל אחד במקום פועל כללי + שם פעולה / שם פועל / שם עצם אלא לכך שצורות מסוימות נתפסות כגבוהות יותר וצורות אחרות כנמוכות יותר. זה כל העניין. זה הכול; עניין משלבי וסגנוני שתלוי בנסיבות ובהעדפתו האישית של כל דובר.
 

ליליק 123

New member
תיקנית לתיקנים

אם תחזור להודעתי תראה שכתבתי תקנית וכנראה רק התיקנים קוראים תיקנית, יערב לך, מלח בחברת תיקניך...
 

sailor

New member
זהו שאלה לא תיקני

אלא אלה של מגדל השן והנוהים אחריו. כשתביני שתקן זה משהוא שמסמן בדידים מתוך רצף והופך רק אותם ל"חוקיים" ושולל את כל האחרים, תביני מה גדול ערכו בהנדסה ומה גדול נזקו בתחום תרבותי כמו שפה.
 

ליליק 123

New member
אף שאני יושבת במגדל השן

יש לי לא מעט הסתייגויות מהנעשה בו וה"נהייה" תמיד מבוקרת ע"י השכל הישר.. בעניין התקנים, אני סבורה שטוב שהם קיימים, הן ברובד האישי והן בזה הציבורי, הן במדעים והן בתחום התרבותי, אלה משמשים מצפן אליו כדאי ורצוי לשאוף, ללא תקנים נהיה עדים לאנרכיה ולכאוס. ויחד עם זאת, בקרה, שכל ישר והגיון, אף פעם אינם מפריעים.
 

יאקים

New member
ליליק, היי.

נראה שאינך מכירה את המלח ואת רבעו. הוא מתנגד עקרונית לכללי הכתיב המלא ולכל קביעות האקדמיה ללשון. הוא רואה בה גוף מיותר ומזיק, לכן אנשים לא כל כך מתרגשים מהתבטאויותיו החריגות והחורגות מכל מינימום של נימוסי שיח. ויש לעתים שהוא מתבל דבריו גם בהומור. כאמור, זה האדם וזה אורחו ורבעו.
 
ליליק, ערב טוב

ראשית, לא המלנצו כאן על השימוש בצירופים אלה, רק הסברנו מה הגורם לכך שהם נפוצים בשפה ואיזו פונקציה הם באים למלא. שנית, נדמה לי שכולם יסכימו שהגזמה והפרזה בשימוש בפועל כוללני יש בה פגם סגנוני, אבל לעתים נוח להשתמש בפועל כולל. [ואגב, האומר "לעשות עבודה", או "לשים כובע" נמצא בחברתו הטובה של התנ"ך שהוא המקור הקלאסי של העברית]. בקיצור, יש מקום לפעלים כוללנים ולפעלים פרטניים, תלוי בהקשר, בצורך וסגנון.
 

יאקים

New member
בוקר טוב, איתי. אתה לא המלצת, אך

אני שומע זמירות אחרות מן המלח ומשכמותו....מזל שסייגת דבריך בסיפא לעניין ההקשר והנסיבות....
 

יאקים

New member
יישר כוחך, ליליק, ובוקר טוב לך.

האומנם צדיקה אחת בסדום הרשעה?! ממש הייתה לי לפתע עדנה. מעניין באיזה תחום את עוסקת, שהעברית הטובה כל כך יקרה לך כאש בוער בעצמותייך. לא התאפקתי וכבר הגבתי על דברי אחדים מעמיתיי. אין ספק שיש לא מעטים בפורום שהידלדלות השפה נראית להם צעד קדימה לקראת התפתחותה והעשרתה. וזה נשמע מגוחך. תודה לך על דברייך הנמרצים וראי חופשית להיכנס יותר ויותר בעובי הקורה של הדיונים כאן. הפורום אינו מיועד רק ל"חכמי" לשון.
 

ליליק 123

New member
תודה לך יאקים על תמיכתך

נוכחתי לראות שאתה חריג בתגובותיך בפורום וזוכה ללא מעט ביקורות. מזל שיש גם כאלה. לשאלתך, התחום בו אני עוסקת הוא חינוך, לא חינוך לשוני, אך הלשון יקרה לי. כאבי הוא פועל יוצא של ההוויה המתרחשת ומתקיימת בשטח ולה אני (אנחנו) עדים מדי יום: סטודנטים ששפתם עילגת, מחנכים ששפתם דלה, תלמידים המקצרים ומשמיטים הברות, בקיצור, תרבות ה SMS. ואני חרדה... לאן נגיע??
 

יאקים

New member
שאפו, כל הכבוד לך שוב...

אז אנא ממך רדי אלינו ממגדל השן ושתפי אותנו בחוויותייך בו: לשון הסטודנטים והמרצים, קוריוזים לשוניים, בוּרוּת, עילגוּת וגם וולגריזמים לשוניים, שלא מעט מעמיתיי כאן רואים בהם כפנינים בנזר הלשון העברית וכתרומה לה שלא תסולא בפז. עלייך לחזק את הכוחות הבונים כנגד כל אלה שרואים בגישתנו התייפייפות חסרת בסיס וחסרת ערך וגם חסרת סיכוי כנגד גלי הצונאמי... כולי תקווה שנראה אותך כאן שוב ושוב.
 

ליליק 123

New member
בוקר טוב איתי

תודה על תגובתך המתונה (יחסית למלח) ועל ההבהרה, אלא שמקריאה שוטפת של השרשור, הרושם המתקבל הוא של סלחנות ובמידת מה אפילו תמיכה בשימוש בשפה "חסכונית ויעילה" בחיפוש "פתרון אחד שקל ומהיר ליישם" או "להסתפק במועט" (ואלה ציטוטים). למרות ההבהרות, אני עדיין סבורה שיש לשמר את עושרה של השפה וכי הנוחיות תוביל ברבות הימים ליישור קו עם המינימום, וחבל. כבוד המקרא ושפתו במקומו מונח, אך, כפי שכולם טוענים כאן, השפה דינאמית, מתעשרת ומתחדשת. בואו נשמור על החידושים המעשירים ולא על אלה המצמצמים. שיהיה לך יום נפלא.
 
יום טוב גם לך, ליליק

שרשור זה לוקה בחוסר אבחנה בין "תקני" לבין "סגנון נאה ועשיר", דבר הגורם לדו-שיח של חרשים בין הכותבים השונים. אם נסכים שהשאלה כאן היא של סגנון ולא של תקן, ניתן יהיה לדון ביתר בהירות בנושא, ואולי גם לצמצם את הוויכוח בין הגישות השונות. הגבלת השפה תמיד אך ורק לפעלים הפרטניים בשפה, אינה מעשירה אותה אלא להיפך מגבילה אותה. שאלת את עצמך פעם מדוע את אוכלת זיתים, אוכלת תפוזים, אוכלת תאנים ואוכלת תמרים. לא מפריע לך כלל לעשות את כל הפעולות השונות האלה בשורש אחד, אבל כשמגיעים לקטיף, לפתע כל פרי צריך לקבל פועל משל עצמו? התשובה היא שגם בקטיף אינך זקוקה לכל הפעלים הפרטניים. בהקשר החלקאי הבידול בין הפעולות נצרך לפעמים אבל בהקשרים אחרים לא. לכן נגיד: "החלקאי הולך למסוק זיתים", ואילו את "קוטפת תאנה מהעץ שבחצר ביתך", קוטפת בפועל כללי, ורק כשאת רוצה להתפייט את אורה את התאנה. זהו חלק מהעושר של השפה, סגנונות שונים שמתאימים להקשרים שונים ובאים למלא פונקציות שונות. החסכנות, היעילות וההסתפקות במועט שמהם הסתייגת הם צורך לשוני. אדם צריך להכליל כשהפרטים אינם חשובים, למקד את דבריו במטרה כשהפעולה אינה חשובה או להתמקד בפעולה עצמה כשמושאהּ אינו משמעותי. (וכמובן לפעמים הבדלי הסגנון ועושר השפה גם תלויים בטעם, בכִשרון ההתנסחות ובהרגלי הדיבור והקריאה. על כך איני חולק). שיהיה גם לך יום טוב ונחמד
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אמונים על השפה התקנית? ../images/Emo12.gif מי החליט?

הפורום הזה פתוח לכול ועל משתתפיו אין שום חובה להישבע אמונים לשפה התקנית או בכלל. למרבה השמחה יש לנו שפה עשירה באמצעי הבעה; כל דצריך יתיי ויבחר. דווקא אותם "חברי פורום מכובדים" שאת מזעזעת מהם לא מטיפים לדיבור כזה או אחר ולא מתיימרים לשמש מודל לאיש. את לא הראשונה שטועה לחשוב שניתוח בלשני של תופעה לשונית פירושו "להצדיק" אותה, אבל למעשה בלשנות מתארת ולא מטהרת אינה נוקטת עמדה לכאן או לכאן.
 

nevuer

New member
מצחיק שעד לפני שנתיים שלוש

היו כאן תלונות הפוכות בדיוק, שהפורום טהרני מדי... מסתבר שאי אפשר לרצות את כולם.
 

יאקים

New member
האם זו תמיהה, הרמת גבה ללא נקיטת עמדה?

אולי תאפשר לנו לשמוע דעתך בעניין הנדון? או בלשון אחרת: האם לנו אתה או לצרינו (סתם מטפורית...)
 
למעלה