לפיו, בהם, אותם, איתן

שליגן

New member
לפיו, בהם, אותם, איתן

צהרים טובים! אנא עזרו לי להבין את הסוגייה המטרידה מנוחתי כבר כמה ימים: האם המשפטים הבאים תקינים כפי שהם, או שמא חובה להוסיף ש' לפני המילים "לפיהם", "אותם" "בהן" וכו' על מנת לקשר למשפט? 1. "כללי האקדמיה ללשון העברית, לפיהם אין להוסיף י' אחרי מ' השימוש, נראים לי הגיוניים ומובנים מאליהם"; 2. "בני משפחתי היקרים, אותם אני אוהב מאוד, צפוים לבקרני בסוף השבוע הקרוב"; 3. "הדרכים הידועות בן באתי נראות לי אחרת מכאן" (האם בכלל קיימת המילה "בן" כקיצור של "בהן"?); 4. "השיטה בה נוקטת המדריכה אינה מומלצת כלל ועיקר". אודה מאוד על תשובה מנומקת. המשך יום טוב לכולכם!
 
צהרים טובים

1) נכון להוסיף שי"ן בכל המשפטים שציינת כדי ליצור שעבוד. (כבר הזכרנו כאן שבמקרא לפעמים במקרים מסוימים ישנם משפטי זיקה ללא תופת המילה המשעבדת "אשר"). 2) בהן ולא בן. אני מבין שאתה מנסה לגזור זאת מהמילה "בם" שפירושה בהם, אך לא מוכר לי שימוש כזה בצורה הנקבית. 3) תיקון מסוים: "שאותה נוקטת המדריכה" ולא "שבה נוקטת המדריכה".
 

trilliane

Well-known member
מנהל
"בם" מתועד במקורות, "בן" לא (כך גם לפי ברקלי)

האם "מותר" לגזור אנלוגית ולהשתמש בצורה שאינה מתועדת במקורות? התשובה שנויה במחלוקת...
 
הערה

הזכרתי כאן לאחרונה שאיני מכיר את המילה "אתכן" במקורות, רק "אתכם" קיים במקרא, אפילו כלפי בנות בלבד. (האם "אתכן" נמצאת בספרות בית שני? איני בקי בספרות זו, אם מישהו יודע נא לכתוב), ובכל זאת המילה נמצאת בשימוש, כי היא נגזרת על פי תבנית נקבה מוכרת. לא באתי לטעון שאי אפשר לגזור צורות שאינן מתועדות. כל מה שטענתי שהמילה "בן" לא נגזרה עדיין מלבד על ידי אדם בודד, אם תאמרי אותה בלי ההקשר שלה היא גם לא תתפש כמילה בעלת משמעות ע"י הדוברים, ולכן קשה להתייחס אליה כאל מילה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
תראה, אני בכלל מהצד של הכלה... ../images/Emo8.gif

ר"ל, אני ממש לא מאלה שמנסים לדבר אך ורק לפי המקורות או מתנגדים לגזירת צורות חדשות. בכל מקרה, ההערה שלי נכתבה בתגובה לחוכך, לא לך.
 
בסדר. הבנתי את זה מראש.

לא באתי בטענות. רק מצאתי מקום להעיר על ההבדל בין גזירה חדשה של מילים לבין גזירה אישית ופרטית של מילים.
 
אם אני הוא הגוזר האישי והפרטי שאליו כיוונת

בדבריך, דומני, שיש עוד אדם או שניים (בהנחה שלמילון רב מילים יש מערכת) הגוזרים כך: .............................................. המילה שהוקלדה: בן הערך המילוני: בְּ נטיות: בִּי, בְּךָ, בָּךְ, בּוֹ, בָּהּ, בָּנוּ, בָּכֶם, בָּכֶן, בָּהֶם, בָּהֶן הניתוחים הדקדוקיים: בָּן = בְּ + הֵן כתיב מלא תקני: בן חלק דיבור: מלת יחס כינוי: הן אותיות שימוש: שורש: סמיכות: ......................................................................
 
התכוונתי לשלום חנוך.

אבל אם אתה אומר שמצאת צורה כזו במילון, כנראה שיש עוד שגזרו זאת (או שהוסיפו את המילה בעקבות שלום חנוך).
 
למעלה