תהייה לגבי המילה שמש

Feanor75

New member
תהייה לגבי המילה שמש

האם ייתכן שמקורה באבות אבותינו שהצביעו לעברה ואמרו "שם-אש?" מאז ומתמיד תהיתי על מקורן של מילים מסויימות, ולפעמים המקור עתיק יותר מהשפה והעם, עברי ארמי או אפילו כנעני, אין לי מספיק ידע. אולי אתם יודעים?
 

Feanor75

New member
תמיד משעשעים אותי כל המומחים

שמתלהבים להראות לחובבים מי בעל הבית
 

יאקים

New member
אני מתנצל על התערבותי ועל כך

שאיני מכירך, אבל הרשה לי להגיב שתגובתך אינה הולמת, שלא לומר די מעליבה. ולמען האמת, אני מתפלא על לשונאי שוויתר על זכות התגובה. אשר על כן אני אגיב, כי בעצם גם אני התייחסתי לשאלתך דלעיל וגם אליי הופנו מילותיך הפוגעניות.... א. מי טען שהוא מומחה? ב. שאלת, והיו שהגיבו על שאלתך. מנין לך שהם מתלהבים? ג. מה פשר הזלזול הזה "מתלהבים", "מומחים", "בעל הבית"? ד. קצת דרך ארץ לא הייתה מזיקה לך. אינך חייב להודות למי שטורח להגיב על שאלתך, אך גסות רוח - זה לא!
 

Feanor75

New member
היי

דבריי דווקא לא כוונו אליך, ואני מכיר תודה לכל מי שענה על שאלה משלי, ובכלל שעונה ברוח טובה. אני גם מעריך מאוד את הידע שלכם! רק הציניות מפריעה לי. בכל זאת מתנצל על שכך הובנתי.
 

יאקים

New member
אני בהחלט מקבל התנצלותך, וסליחה

שוב על שאני משמש תנא דמסייע לידידי לשונאי, שמשום מה התרשמת שתגובתו הייתה צינית, כי איני מתרשם כמוך, אבל כשם שמאה פנים לתורה, כך גם עם פרשנויות אישיות... מאחל לך המשך הנאה מהשתתפותך בפורום שלנו.
 

Feanor75

New member
בכיף

לשונאי הוא אדם. הוא לא אוהב שלמות "לשונאי-עשר" חח רק בקשה אחת לי, לא להשתמש בפרצופים האלה של תפוז, הם נראים לי תינוקיים ולא מתאימים למבוגרים אבל כמובן לא חייב להתחשב :)
 

יאקים

New member
עלא כיפ-כיפכּ!

שמח על תגובתך, עם זאת איני יכול להגיב בשמו של שלשונאי מדוע בחר בכינויו זה: יש הבוחרים בכינויים סתמיים ויש הבוחרים בכינויים המזכירים את שמותיהם או קרובים להם. ובעניין הפרצופים, זהו עניין של טעם אישי, ואם מעבירים סמיילי מאחד למשנהו, הרי זה בא לבטא תחושה של כיף, של שביעות רצון ושל שת"פ. ליל מנוחה לך.
 

לשונאי10

New member
לא הייתה טיפת ציניות בתגובתי

ותודה ליאקים שנחלץ לעזרתי. מה שכתבת זו פשוט אטימולוגיה עממית, ואם הפריעה לך המילה "במיטבה" - לכן הוספתי "מה שנקרא". לא ציניות ולא נעליים כי אם תשובה עניינית ונכונה. ואגב, שמי אינו לשונאי10 אלא יאיר, ואני אדם (בזה אתה צודק). ערב טוב.
 

Feanor75

New member
הבעיה היא שכיום

עם קריסת הערכים נוצרו נורמות כאלה, שאנשים ציניים אפילו בלי להרגיש, מרוב שהרגשות קהו.
 

יאקים

New member
נשמע לא כל כך רציני, אם כי יש

גם הסבר דומה למילה "שמים" (שם מים) ומן הסתם ולמילים רבות אחרות.... מעניין לבדוק בשפות אחרות את פירושי המילים הללו ודומותיהן מבחינת האטימולוגיה העממית שמיוחסת להן. אני מוכן לשער, או שמא להמר, שההסבר לבחירת שם מסוים נעוץ במשהו עמוק ושיטתי יותר...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
גם "שם מים" זו אטימולוגיה עממית... ../images/Emo13.gif

וגם "משה" ("כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ" רק שבת פרעה לא ידעה עברית... ולפי המרצה שלי ללשון המקרא, "מש" זה בן, במצרית), וגם "תהום" שאנחנו מפרשים כמצולות / מעמקים הגיעה במקור משם של אלה בבלית... סיפור הבריאה שלנו לא מקורי ומתועד גם במסורות אחרות. חיפשתי עכשיו ברשת, ומצאתי "המושגים חושך, תהום ומים, מרמזים על יסודות מן המיתולוגיה המזרחית הקדומה. לפי תיאור הבריאה הבבלי, נלחם האל מרדוך בתיאמת [=תהום] אלת הים." http://ks.hinuch.net/NR/rdonlyres/3FAA9335-1658-4D70-8CB4-660D9F6FF105/0/bereshit_a.htm
 

יאקים

New member
אכן, הוא שאמרתי מפורשות:

הרי הבאתי את שמים כדוגמה נוספת לאטימולוגיה עממית בנוסף לדוגמה הקודמת ולעוד רבות שלא פירשין ולא פירטתין. ואכן גם ידועה לי התאוריה של חוקרי הלשונות העתיקות שמוצאים משמעויות לשמות כ"תהום", וכך גם לשם משה, אלא שבמקרא ישנן דוגמות רבות למדרשי שמות: שאול, עמנואל, רחובות, ישמעאל, יעקב, אברהם ועוד, ונראה על פניו קשר אטימולוגי-לשוני-פונטי-פונולוגי בין השם לבין ההסבר הלשוני שלו. ולא מן הנמנע שכותבי המקרא קיבלו את השם משה, ואז ניסו לחפש לו אטימולוגיה ששתאים לו.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אם כך הבנתי אותך לא נכון

מאחר שהשתמשת בקשר של ויתור (אם כי) ולא בקשר של הוספה.
 

יאקים

New member
אני חייב התנצלות בפני טריליאן: לא היא

מודה ועוזבת, אלא עליי להודות שהיא נהגה באצילות נפש וקיבלה אשמת אי-הבנה עליה, בעוד אני גרמתי לה זאת בהשתמשי בביטוי שעבוד של ויתור במשפט מורכב, תחת אשר הייתי צריך להשתמש במשפט מאוחה בביטוי קישור של הוספה.
 

יאקים

New member
אני מוצא שכך היה עליי לנהוג.

לא מגיע לי צל"ש על כך, ואין זאת הפעם הראשונה שאני מגיב בהתנצלות על טעות שלי בתגובה או באמירה יזומה שלי.
 
למעלה