לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
1400514,005 עוקבים אודות עסקים

פורום השפה העברית

ברוכים הבאים לפורום הַשָּׂפָה הָעִבְרִית בתפוז! כאן אנו שואלים, עונים, דנים ומתעדכנים בכל הנוגע לשפה העברית.
מומלץ להיעזר ב"כלים ומידע": קישורים, הודעות נבחרות, שאלות נפוצות, מאמרים ועוד. 
 ¿ מה זה...?  לשימושכם: מילון ספיר, ויקיפדיה, גוגל. לא מצאתם? שאלו אותנו!
 
 
תוכני הפורום ומטרותיו
הפורום עוסק בכל הקשור לשפה העברית. ניתן לקבל עזרה בשיעורי הבית בלשון וגם לנהל דיונים מעניינים על שינויים בשפה העברית, מילים חדשות, כללי ניקוד וכדומה. איננו מציגים "אקדמיה חלופית" (שהיא ברוכה וחשובה, ללא כל ספק), אלא מעדיפים את האקדמיה עצמה.
 
תקנון הפורום
יש לקרוא את התקנון ואת כללי הכתיבה בפורום.
 
יצירת קשר עם הנהלת הפורום
כל שאלה, בקשה, עצה והערה ניתן להפנות אל מנהלי הפורום במסרים האישיים.
 
שהייה נעימה בפורום "השפה העברית"!

הנהלת הפורום:

אודות הפורום השפה העברית

ברוכים הבאים לפורום הַשָּׂפָה הָעִבְרִית בתפוז! כאן אנו שואלים, עונים, דנים ומתעדכנים בכל הנוגע לשפה העברית.
מומלץ להיעזר ב"כלים ומידע": קישורים, הודעות נבחרות, שאלות נפוצות, מאמרים ועוד. 
 ¿ מה זה...?  לשימושכם: מילון ספיר, ויקיפדיה, גוגל. לא מצאתם? שאלו אותנו!
 
 
תוכני הפורום ומטרותיו
הפורום עוסק בכל הקשור לשפה העברית. ניתן לקבל עזרה בשיעורי הבית בלשון וגם לנהל דיונים מעניינים על שינויים בשפה העברית, מילים חדשות, כללי ניקוד וכדומה. איננו מציגים "אקדמיה חלופית" (שהיא ברוכה וחשובה, ללא כל ספק), אלא מעדיפים את האקדמיה עצמה.
 
תקנון הפורום
יש לקרוא את התקנון ואת כללי הכתיבה בפורום.
 
יצירת קשר עם הנהלת הפורום
כל שאלה, בקשה, עצה והערה ניתן להפנות אל מנהלי הפורום במסרים האישיים.
 
שהייה נעימה בפורום "השפה העברית"!
x
הודעה מהנהלת הפורום
לפני כתיבת הודעה נא לקרוא את  תקנון הפורום ואת  כללי הכתיבה.  תודה!
מומלץ להיעזר בלשונית "כלים ומידע": קישורים, הודעות נבחרות, שאלות נפוצות, מאמרים ועוד.
¿ מה זה ... ? לשימושכם: מילון ספיר, ויקיפדיה, גוגל. לא מצאתם? שאלו אותנו! :-)
המשך >>

לצפיה ב-'תת-נושאים או תתי-נושאים?'
תת-נושאים או תתי-נושאים?
<< ההודעה הנוכחית
01/01/2011 | 19:54
22
2462
תודה לעונים!
השפה העברית >>
לצפיה ב-'גם וגם.'
גם וגם.
01/01/2011 | 19:58
116
לצפיה ב-'לטעמי ולהבנתי רק תת-נושאים, תת-ניצבים,'
לטעמי ולהבנתי רק תת-נושאים, תת-ניצבים,
01/01/2011 | 20:40
14
211
תת-סעיפים, וזאת בדומה לאי-הבנות, לאי-הסכמות וכד'.
הסיבה לכך נעוצה בזה שגם תת וגם אי (בהקשר הזה, כמובן) אינן מילים עצמאיות, אלא תחיליות, ולכן אין להן צורת ריבוי.
שבוע טוב.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אבל יש תחיליות אחרות, עם ריבוי'
אבל יש תחיליות אחרות, עם ריבוי
02/01/2011 | 13:15
4
143
בנות-חווה, בנות-מצווה, בני-חורין, ברי-הסכמה, ברי-פלוגתא, רבי-השפעה, רבי-אלופים (מיל.), רבי-מכר, תתי-סעיפים...
ככל הידוע לי, לא מרבים תחיליות לועזיות, ולא אי-, דו-, חד-(...), על- (לא זוכרת כרגע דוגמאות נוספות).
שאלה:
איך הייתם מרבים תלת-אופן?
תלתי-אופן?
תלת-אופנים?
תלתי-אופנים?



השפה העברית >>
לצפיה ב-'חד כמו חד-מנועי, לא כמו חד-עין'
חד כמו חד-מנועי, לא כמו חד-עין
02/01/2011 | 13:36
66
לצפיה ב-'רובן אינן תחיליות, אלא נסמכים בסמיכויות'
רובן אינן תחיליות, אלא נסמכים בסמיכויות
02/01/2011 | 14:37
1
94
לכן כיום רבים מעדיפים בלי מקפים,

בנות חווה (יש גם בני חווה. המילה נוטה, כלומר היא אינה תחילית. זה המבחן).
בני הסכמה, בני פלוגתה, רב השפעה, רבי אלופים, רבי מכר.

ושימי לב לריבוי של "בר" במשמעות "בן": "ברי" הוא צורת ריבוי של "בר" במשמעות "צח" (ברה כחמה), ברי לבב.

אבל חד-אופן, דו-אופן, תלת-אופן - מסורת היא שלא להטות את התחילית (תלת-אופנים).

הוי, השיעור השחוק הזה...
השפה העברית >>
לצפיה ב-''
02/01/2011 | 15:16
14
לצפיה ב-'אינו דומה כהרי זה.'
אינו דומה כהרי זה.
02/01/2011 | 16:59
63
תת ואי הן תחיליות ללא משמעות עצמאית, ואין להם צורת ריבוי.
שונה המצב לגבי המילים רב, בן, בר (מארמית, והנקבה - בת, והרבים - בנים) שלהן יש צורות רבים,
ולכן ישנן צורות רבי מכר, בני חורין, בני מצווה, אך לא ברי ביצוע, אלא בני ביצוע, וכן אין, כאמור, תתי סעיפים,
אלא תת-סעיפים,
וכל התחיליות וגם הסופיות הללו שאין להן ריבוי: דו, חד, על ועוד. ולכן חד משמעות, אך לא חדי משמעות וכן דו אופנים, תלת אופנים ועוד.
שבוע טוב
ואגב, כל האמור לעיל על דעתי, ולא על דעת האקדמיה, שנראה שלא קיבלה החלטה מוסמכת ומוסכמת.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'יש שלוש צורות דומות, ואני שואל:'
יש שלוש צורות דומות, ואני שואל:
02/01/2011 | 17:49
8
81
עלה אדום עשתה "הרי זה כהרי זה" על סמיכות ועל תחילית/מוספית.

סמיכות של שתי מילים היא קבוצה של שני שמות עצם, שכל אחד יכול להיות עצמאי, והשני הוא ה"לוואי" של הראשון.
ההבחנה הנחוצה היא אפוא, כפי שאמרנו, בין אי הדקלים ובין אי-נחת.

צורה שלישית קרובה היא בדומה לארך אפיים או רחב מידות.
כאן המילה הראשונה אינה שם עצם אלא שם תואר, והיא מאפיינת את שם העצם שאחריה.
גם כאן מטים את התואר, ואומרים, לדוגמה, רחבי מידות.

לדעתי קל להבחין בין צירוף תחילית ובין צירוף סמיכות, כי תחילית אינה נראית כמו שם עצם.

אבל איך מבחינים בין הקבוצה השלישית שתיארתי ובין צירוף עם תחילית?
לדוגמה, הצירוף 'חד-ספרתי' נחשב לצירוף עם תחילית, ולכן אמורים לא להטות את התחילית: מספרים חד-ספרתיים, תוצאות חד-ספרתיות.
אבל איך לאפיין את ההבדל בין רבי קומות, או רבות תהילה, ובין רב-ספרתיים?

לא הצלחתי לנסח לזה כלל ברור, ואשמח אם תבהיר את זה.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'זו הפעם השלישית שאני כותב תגובה על דבריך,'
זו הפעם השלישית שאני כותב תגובה על דבריך,
02/01/2011 | 23:16
7
69
ואף הרחבתי כתוב. הפעם אקצר בתקווה שהמכתב עבור יעבור.
עיקר הקושיה שבדבריך ממוקדת בסיפא שלהם.
מדוע לצורה רב-קומות, יש אפשרות של נטייה, בהנחה שמדובר בתחילית שהיא שם תואר (רב): רבת-הוד, חיילות רבות-תעוזה, רבי-קומות ועוד.
ואילו ברב-ספרתיים איננו גורסים ריבוי של התחילית? אני משער שצורה זו מושפעת מן התחילית חד- (חד-ספרתי/ ספרתיים...) שבה אין צורת ריבוי לתחילית זו.
וכמובן, אין לבלבל במקרה זה את "חד" כשם תואר, שהוא נוטה בזו"נ וכן בצורות היחיד והרבים" חד-לשון, חדת-הבעה, חדי-תגובה ועוד.
נראה לי שזו הסיבה לשוני, אם כי אשמח לשמוע הנחות אחרות...
מקווה שהפעם המכתב התמציתי יעבור.
שנה טובה וערב טוב
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אני מזהה עוד הבדל צורני'
אני מזהה עוד הבדל צורני
03/01/2011 | 00:16
6
53
כשאנו אומרים רב הוד (אחד בעל הרבה הוד) המילה "הוד" נשארת בצורת שם עצם.
כשאנו אומרים רב-ספרתי המילה "ספרתי" מופיעה בצורת שם תואר, ולא "ספרה".
משהו ביסוד הדברים שונה בין שתי הצורות, ולדעתי לא רק בגלל ההשראה בין חד/רב.
זה עדיין לא לגמרי ברור לי, התחלתי לחשוב על זה רק היום, כשחשבתי שתשובתי לעלה אדום לא הייתה מספקת, כי היא מכילה הגדרה מעגלית: איך מזהים את התחיליתהו, יוסף, הו יוסף?? מתוך שהיא אינה נוטה, הו, יונה, הו, יונה!. האם להטות את המילה הזאת, הו, יוסף, הו יוסף?? לא, כי היא תחילית הו, הו, יונה!. אבל איך אזהה אותה, כדי לדעת לא להטות אותה,הו, יוסף, הו יוסף?
את ההבדל בין סמיכות לצירוף עם תחילית אני יכול להסביר בקלות: התחילית אינה שם עצם.
את ההבדל בין צירוף תואר כמו רב הוד (יש בו הוד רב, ולא יש בו הרבה הודים) ובין רב-צדדי (יש בו הרבה צדדים, ולא יש בו צד רב) אני מרגיש אינטואיטיבית, אך לא הצלחתי לשים עליו את האצבע.
אף לך אשמורת טובה ושנה טובה, ותודה שענית, אני מעריך זאת (-;
השפה העברית >>
לצפיה ב-'לא אמשיך להציק לך בשעת לילה מאוחרת'
לא אמשיך להציק לך בשעת לילה מאוחרת
03/01/2011 | 00:25
5
26
זו, אך רק קושיה אחת לסיום: מהו ההבדל במשמעות, אם בכלל ישנו כזה, בין רב-צדדי לבין רב-צדדים? וכן בין רב-זוויתי לבין רב-זוויות?
ליל מנוחה...
רות, סוף!
השפה העברית >>
לצפיה ב-'זו בדיוק שאלתי: איך להגדיר את ההבדל הצורני?'
זו בדיוק שאלתי: איך להגדיר את ההבדל הצורני?
03/01/2011 | 08:35
4
12
לצפיה ב-'אמרת בעצמך את התשובה.'
אמרת בעצמך את התשובה.
03/01/2011 | 10:27
2
22

כאשר הרכיב השני בצירוף (קומות, הוד, חסד) הוא שם. הנטייה תהיה על שני אברי הצירוף - רבי קומות, רבי חסד, מלאי הוד.
(חסד והוד הם שמות קיבוציים אך ניתן גם לומר "רבֵּי חסדים")

כאשר הרכיב השני הוא תואר' הנטייה תהיה רק על הרכיב השני - רב-ספרתיים, רב-צדדיים.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'ואיך מבחינים בין תחילית לנסמך הו מוגג, הו מוג'
ואיך מבחינים בין תחילית לנסמך הו מוגג, הו מוג
03/01/2011 | 10:56
13
לצפיה ב-'סוף סוף הבנתי את עצמי'
סוף סוף הבנתי את עצמי
03/01/2011 | 11:20
24
מכאן שיש שלוש צורות דומות אך נבדלות:
רב הקהילה - סמיכות: הרב של הקהילה. צורת רבים: רבי הקהילה.
רב-צדדי - צירוף עם תחילית: משהו שיש לו צדדים רבים. אין להטות את התחילית: חד-קומתי, חד-קומתיים, חד-קומתיות.
רב משמעות - צירוף תואר וש"ע: משהו שיש לו משמעות רבה. צורת רבים: רבי משמעות, רבות משמעות.
אני נח הארגז שלי.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'נראה לי בכ"ז שמה שעושה את ההבדל'
נראה לי בכ"ז שמה שעושה את ההבדל
03/01/2011 | 16:34
24
הנו הסומך, אם הוא שם או שם תואר. אם הוא שם "רב" יכולה לקבל צורת ריבוי, לדוגמה רבי-קומות או רבות הוד,
ואם הסומך הנו שם תואר, איננו מוצאים בדרך כלל (או שמא תמיד?) את "רב" אלא בצורת היחיד: (*רב-גווָני>רבגוֹני) לעומת רבי-גוונים.
אשמח, ואני מקווה שגם אתה מצטרף לתקוותי שמאן דהו מן המשתתפים יאיר את הסוגיה מזווית שלא חשבנו עליה.....
השפה העברית >>
לצפיה ב-'האקדמיה החליטה שלא להחליט'
האקדמיה החליטה שלא להחליט
01/01/2011 | 21:47
142
http://hebrew-academy.huji.ac.il/hahlatot/GrammarD...
ואת האפשרויות השונות ניתן לקרוא באתר השפה העברית:
http://www.safa-ivrit.org/style/smihutandprefix.ph...
ולטעמי תת־נושאים, כי נראה לי הגיוני יותר לרבות רק את שם העצם ולא את התחילית (אבל זו כמובן דעתי האישית).
השפה העברית >>
לצפיה ב-'אני עדיין בערפל '
אני עדיין בערפל
03/01/2011 | 17:37
4
52
בגוגל יש קטגוריה: תתי מקלע
לא הצלחתי להבין מתי ולמה תתי מקלע, מתי ולמה תת מקלעים ומה ההבדל.
ואל תגידו לי: אה, גוגל, נו באמת!
אני מביאה את גוגל כדוגמה - לטוב ולרע.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'ובאתר השפה העברית:'
ובאתר השפה העברית:
03/01/2011 | 17:42
66
אב טיפוס > אבות טיפוס או אבות טיפוסים.
השפה העברית >>
לצפיה ב-'קטגוריה בגוגל? התכוונת אולי לויקיפדיה?'
קטגוריה בגוגל? התכוונת אולי לויקיפדיה?
03/01/2011 | 18:10
2
26
לצפיה ב-'אהה, כמו שאמרתי, אני כבר '
אהה, כמו שאמרתי, אני כבר
03/01/2011 | 18:18
1
20
לצפיה ב-'ויקיפדיה היא אכן הוכחה לכך שהצורה הזו קיימת'
ויקיפדיה היא אכן הוכחה לכך שהצורה הזו קיימת
03/01/2011 | 18:21
55
ונמצאת בשימוש, אבל אף אחד לא טען אחרת... הסוגיה היא מה נכון יותר, לא מה אומרים. גם אני, אגב, בעד תת-מקלעים.
השפה העברית >>

הודעות אחרונות

11:43 | 21.08.19 tomerrose
20:43 | 18.08.19 Assiduous
17:42 | 18.08.19 הקוסמת הורודה
03:01 | 18.08.19 100W
17:51 | 16.08.19 information10
13:28 | 15.08.19 100W
06:49 | 13.08.19 Assiduous
17:39 | 12.08.19 100W
15:59 | 10.08.19 הקוסמת הורודה
15:00 | 10.08.19 VIK האחד

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ