אירוח רונית גדיש היום ב-18:00

GnomeBubble

New member
ההסבר נראה טוב

אבל בתור האומבודסמן של הציבור, אני לא לגמרי בטוח אם הציבור בעצם יודע שהתקן הוא "בַּחֲלום"‬ ולא "בְּחֲלום".
 

יאקים

New member
כדאי לדייק, כי בעצם אין מדובר במילה

"בחלון", אלא ב"בחלונך", וכאן ייתכן שנעשתה אנלוגיה מוטעית למילה שבה תנועת A בעיצור הגרוני ח אמורה הייתה להיחטף, ואז השווא המקורי בבי"ת היה אמור להתאים עצמו לתנועת החטף ולקבל פתח. אבל כידוע, אין כאן חטף, אלא פתח, ולכן צריך היה להיות בְּחַלּונך!. שהרי במילה "בַּחַלּון" הפתח בבי"ת תקין ומצוי במקומו, אבל לא במילה "בחלונך".
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הפתח בבי"ת תקין רק אם המילה מיודעת, כמובן.

התייחסתי כאן לצורות הלא מיודעות, ואני סבורה שיש אנלוגיה בין "חלון" לבין "חלום" מסיבות של דמיון ברור, ולמי שאינו בקיא קשה לדעת שהן מנוקדות שונה לגמרי ושנטייתן שונה. בכל מקרה, כבר פירטתי בנושא בינתיים, ראה התייחסותי בהרחבה בתגובה לעלה אדום.
 

יאקים

New member
לידיעתך, יידוע בשם העצם יכול להיווצר

לא רק על ידי ה"א היידוע, אלא גם כאשר השם מצוי בנטייה (כלומר עם כינויי גוף (קניין) וגם כאשר הוא נסמך לשם שאחריו. במקרה שלפנינו חלונך הנו שם מיודע ובכל זאת פתח בבי"ת אינו תקין, אלא שיבוש.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
למה נראה לך שאני לא יודעת את זה? ../images/Emo6.gif

לא הבנת אותי, זה הכול; אתה כתבת "שהרי במילה "בַּחַלּון" הפתח בבי"ת תקין ומצוי במקומו" ועל כך עניתי "הפתח בבי"ת תקין רק אם המילה מיודעת, כמובן" (והתכוונתי ליידוע בה"א הידיעה) מכיוון שאם "בחלון" לא מיודעת (ואלה הדוגמאות שהבאתי בעצמי), הבי"ת צריכה להיות בשווא ואז הפתח לא תקין, לעומת "בחלום" שבו הפתח תקין בכל מקרה. יש?
 

trilliane

Well-known member
מנהל

Orsp

New member
כן, הסיפור המוכר של מויאל הוא מעשה סמלי

שאמור היה להתרחש עוד מאות פעמים, עד שכל אחד מהאמרגנים יעסיק שני נקדנים (וגם אני אשמח לעשות את זה בהתנדבות). בשיר שהושמע בתקופה דומה אומרת הזמרת "אִמא לא הֵכּירה את יונתן" ולה לא נעשה דבר. האקדמיה בהחלט אינה יכולה לכפות מדיניות לשון על הרדיו, אבל אם היא תרצה – אפשר בקלות לכנס ועדות יועצי לשון ולשכנע זה את זה. אגב, האקדמיה היא זו שמעסיקה לפחות כמה יועצי לשון בתחנות רדיו ממלכתיות. אם הם יציבו דרישות סף – הזמרים יעמדו בהן כדי שישודרו, והרי ואותו תקליט נשלח גם כך לכל תחנות הרדיו האחרות.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
האקדמיה יכולה להציע (והיא אכן מציעה) לא לכפות

 

GnomeBubble

New member
הסיפור עם מויאל דפוק דווקא משום כך

מילא זאת היתה המדיניות הרשמית של רשת ג', והיא לא הייתה משדרת שום שיר שיש בו "טעות". אבל כשמדיניות כזאת מופעלת באופן סלקטיבי נגד זמרים מעטים בלבד, זה לא נראה טוב. כך או כך, עדיף שלא תהיה כפייה כזאת כלל וכלל, אבל אם אנחנו רוצים לחזור למנטליות של שנות ה-50, כדאי כבר להחזיר את הצנזורה והצנע באותה ההזדמנות, ולהעיף את כל הרוקנ'רול החתרני הזה מהרדיו (שלא לדבר על ראפ - זאת בכלל מוזיקה?).
 

GnomeBubble

New member
נכון, אבל עד כמה היא פעילה אם בכלל

אפילו המקרים המביכים האחרונים (למשל פרשת ענת קם) שבהם כל האינטרנט ידע, אבל ערוצי התקשורת הותיקים נאלצו לשתוק לא נבעו מן הצנזורה, אלא מצו איסור פרסום של בית-משפט.
 

הרהוט

New member
האקדמיה יכולה לכפות ואף עשתה זאת.

יועצת הלשון של הרדיו, רות אלמגור-רמון, היא נציגת האקדמיה ברשות השידור.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כאמור, היא *יועצת*, לא מקבלת החלטות.

ובכל מקרה, "רדיו" זה לא רק "קול ישראל".
 

הרהוט

New member
מתוך ויקיפדיה על היועץ המשפטי לממשלה:

"אפילו ללא סמכויות התביעה, לטענת המבקרים, יש ליועץ המשפטי לממשלה, אדם שאינו נבחר ציבור, כח רב מדי. למעשה, היועץ אינו מחויב לייצג את עמדת הממשלה, אלא יכול להטיל וטו על החלטותיה בכך שהוא מסרב לייצגה בבית המשפט". ואידך זיל גמרי.
 
למעלה