איפה אתם שמים את הדגש שלכם?

הרהוט

New member
אינני מנהל דיון.

אני לכל היותר משוחח, מגיב, משיב... כאלה. לפעמים אני גם מופעל (ע"ע "תן אסמכתה!"), אבל אני משתדל שלא לפעמים תכופות מדיי.
 

GnomeBubble

New member
אברונין הזה נשמע כמו נשמה טובה

נראה לי שרק מתוך אנושיות החליטה וועדת הפרס להעניק את הנובל לעגנון ולא לו.
 

GnomeBubble

New member
אם כך כתוב ב"ודייק"

אז זה בוודאי מהווה יותר אסמכתא שלילית מאשר חיובית.
 

sailor

New member
ואם אבא בנדויד כתב כך

על אחת כמה וכמה. רב הנוקדנים של זמנו וטרוריסט חסר תקנה, אללה ירחמו.
 
מכל מקום, רוב דוברי העברית כיום

מגַנּים, אם לא לומר מתעבים, את הביטוי "דגש על" וכל ממצאי גוגל בעניין הזה הם הערות לגלגניות על כמה אנשים שמשתמשים בזה בשגגה, ומהן כעשר (נתח נכבד מהשלם) בדיונים בפורום הזה. . אם בנפשך לדעת מיהו בור ועם הארץ, עילג וכבד עט, בן לדור שפניו כפני כלב, אחד שאינו מבין את רוח השפה ואינו רגיש לקדושתה, חפשי בטקסט שלו את הביטוי "דגש על", ואם מצאתו, ניתן לך מבוקשך. נקעה נפשי מהעם תועה הדרך הזה, שאינו יודע את לשונו, אינו מכבד אותה ואינו נוצרהּ, מה צר שהיא לא ניתנה לעם אחר, שיודע להקפיד על משמעת, על סדר, על משטר, על חוקים וכללים, בקצרה - עם שהיה ראוי באמת ללשון הקודש.
 
אופסס, שכחתי: בכל ההיקרויות במקרא ובלשון חזל

(התלמודים, התוספתא, הרמב"ם וכו'), אין אף היקרות אחת של הצירוף "דגש על", מכאן אנו למדים שהצורה הזאת זרה זרות גמורה לרוח העברית.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ודאי, לפי ר"ר המקור הוא צרפתי. לשים את האקסנט

 

GnomeBubble

New member
ובצרפתית אכן שמים את האקסנט על!

אבל זה זר לחלוטין לרוח העברית, אשר שמה דגש רק בתוך האות, מלבד במקרה של ו"ו, ש"ין (שם, כדי לפתור את הבעייה, אין נקרא הדבר דגש) ובמקרה של הגרוניות (מלבד ה"א), בהן לא שמים דגש כלל וכלל! לכן, אמור מעתה: - "אני שם דגש בלימוד הכתיב הנכון בעברית." - "אני שם מפיק ב-ההגייה הנכונה." - "אני שם חולם על ותק ונסיון." - "אני שם צ'ופצ'יק על שימוש נכון במילות יחס." ובא גואל לציון ושלום על ישראל.
 
למה "שלא לצורך"?

יש צורך, אבל הוא מוגבל למעוניינים בתקנים חמורים. השולחן ערוך של קארו. זה לא אומר שרוב משתמשי הלשון צריכים את הצורך הזה, אבל זה מאפשר שיש צורך. למשל יש אנשים העוסקים במדידות מדויקות של אלפיות המיקרונים. יש בזה צורך בחוג מסוים. זה כמובן לא אומר שזה צורך שכיח ונפוץ, כי רוב האנשים מסתפקים בדיוק של מאיות המילימטר, לרוב הצרכים. זה אותו הדבר: זה לא שזה לא לצורך, אבל זה לא לצורך שימושי ברוב מצבי הקיום.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני מבדילה בין "לשים דגש באות" (כניקוד)

לבין "לשים דגש על" במשמעות להדגיש נושא מסוים, שזה, במילים אחרות, "למרקר" (וכפי שכבר ציינתי, פעולת המִרְקוּר היא להעביר את המדגש על הטקסט). אז באמת לא אכפת לי אם בתקופת ביאליק הצירוף היה שונה. אני סטודנטית בשנות ה-2000, ביאליק לא.
 
למעלה