איך כותבים נכון, דיאטטי או דיאטתי ?

GnomeBubble

New member
אני מניח שזה גם התעתיק של תרגום השבעים

או אולי בתרגומים אחרים. מאיפשהו הייתה צריכה להגיע לשם ההגייה Naomi.
 

בסג

New member
הספרדים מבטאים כפי שכתבת.

התימנים מבטאים כל קמץ כתנועת O, בין קמץ רחב בין קמץ קטן ובין קמץ חטוף, עם מתג ובלעדיו, ולפיכך - NO`OMI.
 

sailor

New member
אתה טועה מאד

יש לי שתי ידידות תימניות בשם נעמי שמבטאות וכותבות (בכתובת הדואל) NAOMI.
 

בסג

New member
אני צודק מאד

אבל לא הובנתי כפי שצריך. הידידות התימניות שלך משקפות את ההגייה הספרדית. מה שכתבתי היא ההגייה התימנית; כך תימנים מבטאים בתפילה ובקריאת התורה ולפעמים גם בלימוד/שיחה פנימית ביניהם. מבחינת ההגייה התימנית, ההמצאה של קמץ "רחב" וקמץ "קטן" נועדה רק כדי לתרץ את העובדה שהשווא שלאחר מכן הוא נע או נח. לשיטתם, במקרה שבו אין שווא לאחר הקמץ, הקמץ איננו רחב ואיננו קטן, הוא פשוט קמץ.
 

IDAN30

New member
../images/Emo45.gif

אם כי לפי איך שאני מבין את זה, המצב קצת יותר מורכב: ההגייה התימנית המסורתית היא הגייה תימנית של טקסט "חדש" בניקוד טברני, ולא מסורת הגייה תימנית מקורית של הטקסט המקראי. בכתבי יד קדם-תימניים (בבליים) הניקוד הוא שווא-שורוק (נְעֻמי), כלומר a קצרה + u, ומן הסתם כך הגו תימנים עד שהרמב"ם הורה להם להשתמש בספרים מנוקדים טברנית.
 

or99

New member
הטענה שגעיה --> קמץ גדול לא ממש נכונה.

הגעיה *בד"כ* מעידה על כך שההברה פתוחה. לכן ברצף של קמץ ושווא הגעיה תעיד על כך שמדובר בקמץ גדול ושווא נע (הברה פתוחה). אבל במילה צהריים זה לא רלוונטי, כי גם אם הקמץ קטן וגם אם הוא גדול מדובר בהברה פתוחה. נכון שאצל הספרדים הכלל הזה נתפס אחרת, והם סברו שהגעיה מעידה באופן ישיר על כך שהקמץ גדול, אבל זה כנראה לא נכון, ובוודאי שלא לכך התכוון מי ששם את הגעיות. וכבר דיברנו על זה הרבה, למשל כאן: http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=1072&MessageId=48960288 ועדיין, אפילו שכל הרעיון שגוי, אין אף אחד שיוכל לומר על הגייה בת מאות שנים שהיא שגויה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
או, להסבר הזה חיכיתי שמונה חודשים! ../images/Emo13.gif

אבל היה שווה לחכות.
(עכשיו אני צריכה למצוא את ההוא שהתווכחתי איתו...
!Tzohorayim it is, in his face) אבל צAהOריים (לא מכירה אישית אף אחד שהוגה כך) זה לגיטימי. צAהAריים, לעומת זאת, מחרפן אותי בטירוף (ובזמן האחרון אני מתחרפנת הרבה
). יש הרבה טעויות הגייה שמעצבנות אותי במידה כזו או אחרת (כן, אני יודעת, דוברים ילידיים לעולם אינם טועים, יאדה יאדה יאדה). עם רובן השלמתי כבר מזמן, חלקן מעולם לא ריגשו אותי במיוחד; אבל לגבי "צAהAריים" עוד לא הרמתי ידיים. בחלומי הפרוע אני עוברת דלת דלת ומעדכנת את כל אזרחי המדינה באופן אישי.
 

or99

New member
זה מעצבן כי זה תיקון יתר. כמו...

אָמָּן בקמץ גדול בא' שזה עוד יותר מעצבן.
 
למעלה