מהי הסיבה לכך

חצי טון

New member
"מי כּמוכה באלים ה' מי כמוכה נאדר בקדש"

שמות ט"ו, י"א בשני המקומות בפסוק מופיע "כמוכה" שעל-פי המסורת אחד מודגש והשני לא. ולמרות ששניהם אחרי תנועה. לדעתי אין כלל כזה שבראש מילה יבוא דגש. זה אך ורק עניין של קריאה את המשמעות והבנת התחביר. מי כמוכה, באלים מי, כמוכה נאדר אני מנחש שאם בכלל אפשר לקבוע כלל לדגש באותיות בכ"פ הוא צריך להיות בראש משפט ולא סתם בראש מילה.
 

IDAN30

New member
לגבי מי כּמוך

חיבורי המסורה מונים מספר חריגים לכלל, שלפיו בג"ד כפ"ת בראש מילה רפות אחר אהו"י. בין החריגים הללו נמנים גם שבע מקרים יוצאי דופן והם: מי כּמוך, גאה גּאה, ידמו כּאבן (בשירת הים), ושמתי כּדכד (מישעיה), ונלאיתי כּלכל (מירמיה), וחכמה כּחמת-אלהין (מדניאל)
 

IDAN30

New member
זה עובד ככה:

הכלל הראשי: בגד כפת בראש מילה - דגושה חריג לכלל הראשי: בגד כפת בראש מילה אחרי אהו"י - רפה חריג לחריג: בגד כפת בראש מילה אחרי אהו"י שמשתייכת לאחת מתשע קטגוריות מסוימות - דגושה בספרות המסורה נזכרות תשע הקטגוריות האלו (למשל, מצב של דחיק, כמו "ואעידה בּם", דברים לא, כח). בין תשע הקטגוריות יש קטגוריה אחת שכוללת שבע מילים שאין להן מכנה משותף. זוהי הקטגוריה שפרטתי קודם.
 

חצי טון

New member
לא, זה עובד ככה:

אם אני לא מסכים אתך, אתה מוחק את ההודעה שלי ואח"כ שולח לי מסר שההודעה נמחקה בגלל "סגנון דיבור". זכותי להגיד ש"יש גבול לכמה שאני מוכן לסבול א,ב,ג.." וזכותי להגיד גם את מה שאני חושב על התשובה שלך. אתה לא תשתמש באלימות כדי להשתיק. ולגבי ההודעה שמחקת, אחזור שוב: אין כלל כזה ואתה יודע את זה. מה זה חריג של חריג של חריג? מבחינתי אתה סתם מנסה להטעות.
 

IDAN30

New member
אני (עדיין) לא מנסה להשתיק אותך,

ואני מודה לך על שניסחת מחדש את ההודעה. זכותך כמובן לא להסכים, אבל חייבים לנסח את זה בצורה מנומסת. השיח עשוי להידרדר מהר מאוד, וצריך להקפיד. לגופו של עניין: במקרא יש הרבה מאוד מילים. הכללים הם מורכבים, ולפעמים יש חריג וגם חריג לחריג. זה בסדר גמור, ולא צריך להתבלבל ממצב כזה. הקטגוריה של הדחיק למשל, היא קטגוריה די עקבית: כמעט כל דגש של דחיק שבא באות בגד כפ"ת נשאר גם אם הטעם מחבר. הקטגוריה של 7 היוצאים מן הכלל אינה "כלל", אלא כשמה כן היא: אוסף של 7 יוצאים מן הכלל. איש עדיין לא הצליח למצוא בין המקרים הללו מכנה משותף (אם כי זה לא אומר שאין כזה). לעומת זאת, הכלל שיש דגש בבג"ד כפת בראש מילה שלא לאחר תנועה הוא כן כלל, כי הוא מתקיים ברוב כמעט מוחלט של המקרים.
 

חצי טון

New member
חבל שאתה ממשיך בקו הזה.

אתה דורש ממני נימוס אבל מצדך מתנהג באלימות. מה זה "עדיין לא מנסה להשתיק אותך"? מי נתן לך רשות להשתיק אותי מתישהו? ולגופו: במקום לחשוב שאולי יש "כלל" אחר (אם בכלל. למה לכל דבר צריך להיות כלל?), אתה נצמד לכלל שיש לו חריגים בלי סוף וממשיך לאמר "איש עדיין לא הצליח למצוא בין המקרים הללו מכנה משותף" למרות שהראתי לך את המכנה המשותף ואתה בכלל לא חושב אפילו להתייחס לזה. אז תישאר בדעתך, זכותך.
 

IDAN30

New member
כאשר

סגנון הדיבור של גולש בפורום חורג ממה שראוי בשיחה תרבותית, מזהירים, מוחקים וחוסמים. מי שנתן לי את הרשות לעשות את זה זה הנהלת תפוז. מחיקה וחסימה אינה אלימות. היא כלי שנועד להבהיר את הגבולות. אני שב ומבקש שלא תראה בזה משהו אישי. לגופו - לא הבנתי מה המכנה המשותף בין שבעת המקרים שציינתי. הדבר היחיד שכתבת בעניין היה: "לדעתי אין כלל כזה שבראש מילה יבוא דגש. זה אך ורק עניין של קריאה את המשמעות והבנת התחביר." זה סותר את העובדה ש-99% מהמקרים כן יבוא דגש בראש מילה (כאמור, למעט מקרים של תנועה, וגם אז לא תמיד). ואת זה כתבתי כבר - כך שאי אפשר להאשים אותי שלא התייחסתי למה שכתבת.
 

ציפלך

New member
אני חושש שאתה לא מבין לאשורו מה

הנהלת תפוז מרשה לך ומה לא. חוץ מזה האלימות המילולית שמבצבצת מבין דבריך מצמררת.
 

GnomeBubble

New member
הנהלת תפוז מרשה לו

למחוק כל הודעה שלדעתו חורגת מכללי הפורום (שאותם הוא קובע לפי ראות עיניו). לך היא מרשה להתלונן על זה בפורום משוב, ולעצמה היא מרשה לבחור אם להתייחס לתלונה שלך. פשוט, לא? מתוך התקנון: "למנהל של קבוצת הדיון יש סמכויות ניהול מיוחדות והוא רשאי (במקביל להרשאתה של תפוז) בין היתר, להגביל את אפשרות הכניסה לקבוצת הדיון שהוא מנהל, וכן להרחיק ממנה משתמשים. כמו כן, לעתים יפרסם המנהל כללי התנהגות החשובים לו באופן מיוחד בקבוצת הדיון שלו. אנא השמעי להוראות אלה אך זכרי, כי הן אינן גוברות על הוראות תקנון זה אף במקרה של סתירה עמו."
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו מין שפה פמיניסטית סטייל מרב מיכאלי.

מכיוון שבררת המחדל היא תמיד זכר, ומקפחים את הנשים, אז נלך על העדפה מתקנת, ואצלנו בררת המחדל תהיה נקבה. משהו כזה. לפני עשור לערך למדתי פסיכומטרי ב"היי קיו" והספר שלהם היה כולו בלשון נקבה. זה היה יכול להיות מגניב אלמלא זה סתם היה לא נוח (עניין של הרגל) וגם כשהתרגלתי זה לא ריגש אותי במיוחד. העובדה שבררת המחדל היא הצורה הלא מסומנת, הקצרה יותר (לרוב זכר, למעט במערכת שם המספר) לא מעליבה אותי. אני לא חושבת שיש כבוד גדול בלהיות בררת מחדל... מתוך תקנון תפוז: "תקנון זה מנוסח בלשון נקבה, אך מתייחס לשני המינים כאחד. כל האמור בתקנון זה בלשון נקבה מתייחס גם לזכר ולהיפך וכל האמור בלשון יחיד, מתייחס גם לרבים ולהיפך."
 

trilliane

Well-known member
מנהל
גם אני לא במתלהבים. אבל שיהיה, לא מפריע לי.

 

GnomeBubble

New member
אצטט שוב מן התקנון

תקנון זה מנוסח בלשון נקבה, אך מתייחס לשני המינים כאחד. כל האמור בתקנון זה בלשון נקבה מתייחס גם לזכר ולהיפך וכל האמור בלשון יחיד, מתייחס גם לרבים ולהיפך. אין לראות הוראה מהוראות תקנון זה כגורעת מהוראה אחרת אשר בתקנון זה. הכותרות בתקנון זה הן לצורך הנוחות בלבד. במסגרת תקנון זה - "גולשת" - כל אדם ו/או תאגיד ו/או גוף כלשהו, העושים שימוש מכל סוג באתר, בין באמצעות מחשב, בין באמצעות מכשיר טלפון סלולארי ובין בכל דרך אחרת. "תפוז" - בעלת האתר, לרבות חברות אם שלה, חברות בשליטתן, חברות בת וחברות קשורות (כהגדרתן בחוק ניירות ערך, תשכ"ה-1968) ולרבות מנהליהן, עובדיהן, בעלי מניותיהן ומי מטעמן. העניין הוא שתפוז לא לגמרי עקביות, והן לפעמים משתמש בלשון זכר (בעיקר ברבים) ולפעמים בלשון נקבה (בעיקר ביחידה), בצורה די מבלבלת.
דרך אגב, הנה עוד כמה חוקים (כלליים, של תפוז, לא ספציפיים של מנהל פורום כזה או אחר) שכדאי לציפלך לשים לב אליהם:
לא להציק או להטריד גולשות אחרות ובכלל זה (בין היתר) לא לערוך "משפטי שדה" לגולשות אחרות וכן להימנע מהצעות מגונות לגולשות אחרות
לא להפריע או לנסות להפריע להתנהלותו התקינה של האתר
לא להעלות תוכן שהוא שקרי, מטעה או שהסתמכות עליו עשויה לגרום נזק ישיר או עקיף לצד שלישי כלשהו
 

הרהוט

New member
מה, גם בתום לב

לא להעלות תוכן שהוא שקרי, מטעה או שהסתמכות עליו עשויה לגרום נזק ישיר או עקיף לצד שלישי כלשהו? איך אפשר לעמוד בזה?
 
למעלה